Forespørgsel ang. system
Fra : KC

Dato : 07-10-03 18:53

Overvejer at købe nedenstående - men har ikke den store forstand på PC og
teknikken. Er det et ok køb eller er der noget der halter eller kunne gøres
bedre?

Prisen er 5800

Processor AMD Athlon Thoroughbred XP 2600+ (2133MHz)
Bundkort ECS L7VTA KT400 8x AGP. USB 2.0
Ram 1024, DDR-SDRAM PC3200
Grafik 8x AGP 256MB GeForce FX 5600 DDR tv-out
Harddisk 120GB Maxtor Fluid 7200rpm. 8,5 m/s ATA 133
Netkort 10/100 Mbit
Lydkort AC97 16bit 3D sb komp.
Diskdrev 1,44MB disk-drev 3.5"
Dvddrev 16X LG
Backup 48X24X48 LG
Keyboard Std windows tast.
Mus Scroll mus ps/2
Kabinet Codegen Miditower ATX 300w Low noice
Software Div. drivere til medfølgende hardware

Fra : Leony

Dato : 07-10-03 19:53

"KC" <kc_dk@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Overvejer at købe nedenstående - men har ikke den store forstand på
> PC og teknikken. Er det et ok køb eller er der noget der halter eller
> kunne gøres bedre?

Det kommer an på hvad du skal bruge computeren til.
Hvis du kun skal lægge 7-kabale og skrive emails, så kan du nemt gøre
det 2000 kr billigere.

> Bundkort ECS L7VTA KT400 8x AGP. USB 2.0
> Ram 1024, DDR-SDRAM PC3200

512 MB RAM burde være rigeligt. Brug de sparede penge på et andet
bundkort.

Som regel plejer disse ikke at være af den ypperste kvalitet, så her
skulle måske ofres lidt ekstra.

> Kabinet Codegen Miditower ATX 300w Low noice

Ville nok vælge et Chieftec. Det er lidt dyrere, men meget bedre.

Hvad med højttalere? Synes ikke jeg kan se sådan nogle på listen.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-03 20:05

KC wrote:

> Processor AMD Athlon Thoroughbred XP 2600+ (2133MHz)

God processor, omend jeg ville vælge en Barton 2500+ istedet.
En Barton har (fysisk) større core, og er derfor nemmere at køle.

> Bundkort ECS L7VTA KT400 8x AGP. USB 2.0

Vær opmærksom på at ECS-bundkort tit er defekte fra fabrikken af, eller
hurtigt bliver det.
Check f.eks. prc-data.dk og itbutikken.dk, de angiver begge fejlprocent
for det hardware de sælger.
Overvej et Abit NF7 istedet.

> Ram 1024, DDR-SDRAM PC3200

Overkill hvis man ikke skal lave videoredigering eller andet voldsomt,
men det er dine penge.

> Grafik 8x AGP 256MB GeForce FX 5600 DDR tv-out

Jeg kan bedre li' ATI-kort, men smag og behag..
Husk at checke reviews af, hvor god TV-out er på det kort.
Overvej evt. et Radeon 9500 softmodded til 9700 fra shag.dk hvis de har
flere.

> Harddisk 120GB Maxtor Fluid 7200rpm. 8,5 m/s ATA 133

Glimrende valg. Husk køling.

> Lydkort AC97 16bit 3D sb komp.

Det er da vist den skrabede version.
Tror næsten ethvert andet kort ville være bedre.

> Diskdrev 1,44MB disk-drev 3.5"

Rart at have i en nødsituation.

> Dvddrev 16X LG

Tjah. Er et LiteOn ikke billigere?

> Backup 48X24X48 LG

Ditto.

> Keyboard Std windows tast.

Jeg har et keyboard med "knæk" på midten. Langt bedre at skrive på end
et std. tastatur.

> Mus Scroll mus ps/2

Foretrækker Trackball, hvis man ikke skal spille.

> Kabinet Codegen Miditower ATX 300w Low noice

Dårligt valg. Tyndt metal, vibrerer nemt, skarpe kanter.
PSU står nemt/ofte af forholdsvist hurtigt.
Overvej et Chieftec istedet. F.eks. et DH-01W.

> Software Div. drivere til medfølgende hardware

Det skal jo nok også til :)

Fra : Tommy

Dato : 08-10-03 10:07

> Processor AMD Athlon Thoroughbred XP 2600+ (2133MHz)

Ville helt sikkert vælge en Barton istedet. Mere Cache på end TB

> Kabinet Codegen Miditower ATX 300w Low noice

Athlon er ikke så vældig happy hvis der ikke er minimum 350 watt på PSU. Du
kan godt gå hen og få nogle sjove resultater ind imellem.

/Tommy

Fra : Per Nielsen

Dato : 08-10-03 10:13

"Tommy" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> Athlon er ikke så vældig happy hvis der ikke er minimum 350 watt på PSU.
Du
> kan godt gå hen og få nogle sjove resultater ind imellem.

Findes der noget dokumentation på dette?

Fra : Tommy

Dato : 08-10-03 10:18

Jeps

Har læst noget på amd.com

/Tommy

Fra : Per Nielsen

Dato : 08-10-03 10:33

"Tommy" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> Har læst noget på amd.com

OK.

Fra : Jens Gregersen

Dato : 08-10-03 12:17

[snip]

> Athlon er ikke så vældig happy hvis der ikke er minimum 350 watt på
> PSU. Du kan godt gå hen og få nogle sjove resultater ind imellem.

Hmm.. Det ved jeg nu ikke. Nu har jeg kørt i 2 år med en 1,4 ghz tordenmåge
og 2 harddiske, brænder, dvd og andet gøgl med en 250 watt psu.. Jeg har
ikke fået nogle "sjove resultater ind imellem."

--
Jens Gregersen
9670 Løgstør

Fra : Leony

Dato : 08-10-03 13:51

"Jens Gregersen" <jgFLODHEST@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm.. Det ved jeg nu ikke. Nu har jeg kørt i 2 år med en 1,4 ghz
> tordenmåge og 2 harddiske, brænder, dvd og andet gøgl med en 250 watt
> psu.. Jeg har ikke fået nogle "sjove resultater ind imellem."

Der findes forskellige kvaliteter på strømforsyningerne.
Mange gange vil en god 235 Watts strømforsyning være lige så god som en
dårlig 300 Watts.

Codegen bliver ikke regnet som kvalivare af mig (og et par stykker
andre).

Fra : Jens Gregersen

Dato : 08-10-03 21:18

> [...]
> en dårlig 300 Watts.
>
> Codegen bliver ikke regnet som kvalivare af mig (og et par stykker

Ja det er jeg udmærket klar over :)
Men jeg synes bare alt for tit at man hører folk sige at hvis man har mere
end en én harddisk og ét optisk drev skal man som minimum starte sit eget
kraftværk :)
Jeg synes det er vigtigt at pointere at det er vigtigere at kigge efter
kvalitetsvarer fremfor rå tal! Det glemmer folk tit at fortælle...

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 14:42

>Ville helt sikkert vælge en Barton istedet. Mere Cache på end TB

Men det udligner ikke da de manglende MHz, eller hvad.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/