Hvilken type RAM er det her?
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 07-10-03 16:24

Hej.

Jeg har en RAM-klods liggende jeg ikke rigtigt ved hvad er for noget.
Den stammer såvidt jeg husker fra en Apple maskine (iMac) og har samme
størrelse som en standard 144 pins SODIMM, men "hakket" i kontakterne
sidder længere ud mod den ene side, hvor det jo i PC133 SODIMM sidder
næsten midt i.

På mærkaten står: MT4LG51264KHG-83
Der er et stort M som logo - ligner det fra Micron.
På chips'ne står der MT41LC256K32D4-10 og ved lidt "google'ling" er der
noget der tyder på at det er SGRAM?

Er der nogen der ved hvad det er for noget?

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-03 17:24

Jesper Rasmussen wrote:

> På mærkaten står: MT4LG51264KHG-83
> Der er et stort M som logo - ligner det fra Micron.
> På chips'ne står der MT41LC256K32D4-10 og ved lidt "google'ling" er der
> noget der tyder på at det er SGRAM?

SG-RAM bruges typisk på grafikkort, fordi det er dual-port (kan aflæses
fra en side samtidig med at det skrives til fra anden side).

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 07-10-03 18:05

On Tue, 07 Oct 2003 18:24:24 +0200, Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> SG-RAM bruges typisk på grafikkort, fordi det er dual-port (kan aflæses
> fra en side samtidig med at det skrives til fra anden side).

Javel ja. Bruges det også som "almindeligt" RAM? Formatet på kortet er
som sagt identisk med 144 pins PC133 SO-DIMM bortset fra at "hakket"
sidder fem pins længere væk fra midten.

Fra : Peter Pan

Dato : 07-10-03 19:26

"Jesper Rasmussen" <jr.news@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Javel ja. Bruges det også som "almindeligt" RAM? Formatet på kortet er
> som sagt identisk med 144 pins PC133 SO-DIMM bortset fra at "hakket"
> sidder fem pins længere væk fra midten.

Nej. SG-Ram bruges kun som grafik ram. Det er meget dyrer, og derfor er der
ingen der laver chipsæt der understøtter dette ram.

Men grafikkort der kan udvides med ram bruger normalt 144 pins moduler, så
det kan sikkert sættes på et grafikkort eller bundkort med onboard
grafikkort.

Mvh
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-03 19:50

Jesper Rasmussen wrote:

> Bruges det også som "almindeligt" RAM? Formatet på kortet er
> som sagt identisk med 144 pins PC133 SO-DIMM bortset fra at "hakket"
> sidder fem pins længere væk fra midten.

Når du nu ved at det er en Mac det stammer fra, så kunne du jo prøve at
spørge i Mac-gruppen istedet:

dk.edb.mac

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 07-10-03 19:52

On Tue, 07 Oct 2003 20:49:52 +0200, Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> Når du nu ved at det er en Mac det stammer fra, så kunne du jo prøve at
> spørge i Mac-gruppen istedet:
>
> dk.edb.mac

Glimrende ide!
Hermed gjort.