Indscanning af dias ell. negativer
Fra : Jørn Blohm Knudsen

Dato : 05-10-03 08:15

Hej

Er der nogen der kender til en scanner der er god til at indskanne både alm.
billeder og dias og negativer?

Jeg har lidt kig på en Canon 5000F - den får gode anmeldelser både på
EDBpriser.dk og på CNET.com

Jeg er dog lidt i tvivl om det ikke er for besværligt at tage dias ud af
rammen for at skanne dem ind og det tror jeg nok man skal med 5000F.

Hvis du har erfaringer med Canon 5000F eller generelt med at indskanne mange
dias/negativer hører jeg gerne fra dig.

Jørn blohm@REMOVEblohmknudsen.dk (husk at fjerne REMOVE)

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 05-10-03 09:30

Samlet pris 40 kr (mange penge men...)

Løsningen har jeg bragt før,
men den bliver vel ikke ringere af det!

Denne løsning er næsten for nem:

Diaprojektor og digitalkamera

Vis billedet på et stykke godt, supergodt pap (schoelhammar
fås i tegnebutikker format ca A2) i det dunkelt lokale

Fotografer det billed der kommer

ved negativer kan de fleste programmer lave det om til positiv
hvis det ønskes

Det bliver pænt, rigtigt pænt

Samlet pris ca 40 kr excl digital kamera og projektor

Lars (København nord)
===============================
Husk at slette FJERNES ved svar
===============================
complexFJERNES@pc.dk

Fra : Jørn Blohm Knudsen

Dato : 05-10-03 13:18

Hmm, det var da værd at prøve.

Det lyder både hurtige og ikke mindst billigere.

Jeg skal dog at købe en skanner under alle omstændigheder, så hvis nogen har
anbefalinger hører jeg gerne fra jer.

Jørn

Fra : Jens Petersen

Dato : 06-10-03 17:08

On Sun, 5 Oct 2003 14:18:16 +0200, "Jørn Blohm Knudsen"

>Hmm, det var da værd at prøve.
>
>Det lyder både hurtige og ikke mindst billigere.

Og så bliver det skævt.

Da projector og kamera ikke sidder på samme akse bliver billedet
højere i den ene side end den anden, men det kan man jo også klare med
et program.

--
Jens callto://jensep

I'm good with kids, but I'm better without them!

Fra : Jens G

Dato : 07-10-03 15:02

On Mon, 06 Oct 2003 18:08:01 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Da projector og kamera ikke sidder på samme akse bliver billedet
>højere i den ene side end den anden, men det kan man jo også klare med
>et program.

Da jeg gjorde det, projekterede jeg billedet over på et stykke hvidt
A4 papir, og kameraet var sat på stativ lige under projektorens
objektiv, lige i underkanten af lysstrålen. Det var meget lidt
fortegning der kom.

Hvis man vil gøre sig ekstra umage, kan det muligvis lade sig gøre at
vippe papiret, eller projektoren, så fortegnelsen modsvares.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 07-10-03 17:07

Køb et stort (a2) stykke schöelhamar karton
fås i tegnebutikker, så kommer du længere fra og ingen problemer med
fortegning
Lars (København nord)
===============================

Fra : Kristian Andersen

Dato : 07-10-03 17:00

> Og så bliver det skævt.
>
> Da projector og kamera ikke sidder på samme akse bliver billedet
> højere i den ene side end den anden, men det kan man jo også klare med
> et program.

Hvis det skal være et billigt gør det selv projekt, kan du også prøve med en
DIAS adapter (slide copier), jeg ved ikke om man kan få det til digital
kameraer, men der er nogle gør det selv projekter på nettet - søg efter det
i google.

--
Kristian

Fra : Kristian Andersen

Dato : 05-10-03 15:39

> [...]
> hvis det ønskes
>
> Det bliver pænt, rigtigt pænt
>
> Samlet pris ca 40 kr excl digital kamera og projektor

Jeg ved nu ikke rigtigt om jeg synes det er nemt, du skal vel montere dine
negativer i rammer for at kunne vise dem med en dias projektor, og
opstillingen af dias projektor pap eller lærred og digital kamera hver gang
du skal lave en kopi bliver nok også trættende i længden, men billigt er det
selvfølgeligt hvis du har både en dias projektor og et digital kamera.

Det med blot at vende negativ til positiv i et grafik program er nok lidt
optimistisk, du skal jo så foretage farvekorrigering manuelt, - ikke nogen
særlig nem opgave.

Og endelig, er der kvaliteten - det bliver næppe noget at skrive hjem om,
men er det kun til en hjemmeside går det måske an.

Hvis det skal være billigt vil jeg hellere foreslå f.eks. en Epson
Perfection 1260 Photo (ca. kr. 699,- + forsendelse), den har ganske vist
lavere opløsning (1200x2400), men det er måske tilstrækkeligt, jeg kender
ihvertfald en der har købt den og han er godt tilfreds.

--
Kristian

Fra : Kristian Andersen

Dato : 05-10-03 13:09

> Jeg er dog lidt i tvivl om det ikke er for besværligt at tage dias ud af
> rammen for at skanne dem ind og det tror jeg nok man skal med 5000F.

Jeg har ingen erfaring med Canon 5000F, men hvis du går ind på:
http://www.itbutikken.dk/default.asp?varenr=30411
står der i produkt beskrivelsen bl.a. "...A built-in 35mm film adapter scans
3 negative frames or 2 mounted slides at a time."

Det tyder jo på at den godt kan scanne dias i ramme.

--
Kristian