Kan reparation af Sony Trinitron monitor b~
Fra : "

Dato : 04-10-03 21:48

Jeg har været så heldig, at min Sony Trinitron E200 17' monitor gik nedenom
og hjem blot 2 måneder efter den 3-årige garanti var udløbet. Skærmen er
tidligere repareret i 2001 hvor den dog var dækket af garantien, og det var
derfor omkostningsfrit. Mine overvejelser går nu på, om det kan betale sig
med en reparation eller om jeg ligeså godt kan købe en ny monitor, og i den
forbindelse vil jeg gerne høre om andres erfaringer og få besvaret følgende
spørgsmål:

1) Hvordan finder jeg ud af hvor det nærmeste sted som har den nødvendige
ekspertise ligger? Det er som bekendt ikke alle og enhver der kan reparere
Trinitron monitorer.

2) Hvad skal jeg ca. regne med at skulle slippe for en sådan reparation? Jeg
skal jo ifølge systemet - som jeg finder småvanvittigt - lægge omkring 400
kroner for at få et tilbud om reparation, og hvis jeg afslår er pengene
tabt. Derfor vil jeg meget gerne vide en cirka pris, så jeg på forhånd ved
om det er noget jeg vil kaste mig ud i.

3) Hvis det kort efter reparationen skulle ske, at skærmen endnu en gang går
i udu, kan man så regne med, at få den lavet omkostningsfrit af reparatøren
igen, eller skal man så forfra igen? Jeg ved der er 5 års reklamationsret på
reparationer, men bevisbyrden er nærmest umulig at løfte fra forbrugerens
side, og det lader ikke til, at butikkerne tager denne reklamationsret
alvorligt. Ihvertfald ikke i Multimedia World på Frederiksberg!

Fra : Søren Christensen

Dato : 04-10-03 22:55

"<-= KG =->" <nospam@nomail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> side, og det lader ikke til, at butikkerne tager denne reklamationsret
> alvorligt. Ihvertfald ikke i Multimedia World på Frederiksberg!

Hva gør den?

Venligst

Fra : "

Dato : 05-10-03 00:39

> Hva gør den?

Vil ikke længere tænde. Samme fejl som i 2001.

Fra : Anders pedersen

Dato : 05-10-03 07:36

On Sun, 5 Oct 2003 01:39:12 +0200, <-= KG =-> wrote:

> Vil ikke længere tænde. Samme fejl som i 2001.

Prøv i dk.edb.hardware.skaerm

Fra : KsNa

Dato : 05-10-03 10:41

> Vil ikke længere tænde. Samme fejl som i 2001.

Hvis det er samme fejl som sidst, har du en 5års ret til at få udbedret
fejlen, de 5 år gælder fra sidste reperation.

Det er en gammel lov om forældelse, fra 1908(tror jeg nok) der kommer i
anvendelse, men forbrugerrådet bruger den stadig, spørg evt dem.

Men det fleste forretninger kende,r eller vil ikke kende til den gamle lov.

Mvh.
Kim

Fra : "

Dato : 05-10-03 12:59

> [...]
> anvendelse, men forbrugerrådet bruger den stadig, spørg evt dem.
>
> Men det fleste forretninger kende,r eller vil ikke kende til den gamle

Som jeg skrev i indlægget har jeg været nede af den vej allerede. Butikken
nægtede, at modtage skærmen og hævdede den lov ikke fandtes på trods af jeg
stod med en udskrift af den i hånden. Og forbrugerrådet har gjort mig
opmærksom på at en sag ikke vil være ret god, da det er forbrugeren der skal
bevise, at det er samme fejl som sidst (dvs. samme komponent i skærmen),
hvilket jo er umuligt. Derfor har jeg opgivet at reklamere.

Fra : Søren Christensen

Dato : 05-10-03 17:03

> [...]
> bevise, at det er samme fejl som sidst (dvs. samme komponent i skærmen),
> hvilket jo er umuligt. Derfor har jeg opgivet at reklamere.

Ikke helt. Hvis der har været skilt ad kan kan det tit ses hvor der har
været loddet.
Den gamle lak på printet vil somregel være krakkeleret omkring den skiftede
komponent.

Venligst

Fra : KsNa

Dato : 05-10-03 20:57

> [...]
> bevise, at det er samme fejl som sidst (dvs. samme komponent i skærmen),
> hvilket jo er umuligt. Derfor har jeg opgivet at reklamere.

Netop derfor er det god ide, at få specificeret hvad der er udskiftet og
evt. få de defekte komponenter med, også ved en garantirep.

Mvh.
Kim

Fra : Ove Kristensen

Dato : 05-10-03 23:25

"KsNa" <ksna@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvis det er samme fejl som sidst, har du en 5års ret til at få udbedret
> fejlen, de 5 år gælder fra sidste reperation.

Hvor i alverden har du det fra - henvisning eller andet???

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Fra : KsNa

Dato : 06-10-03 19:10

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "KsNa" <ksna@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Hvor i alverden har du det fra - henvisning eller andet???

Omtales jævnligt i i radioprogrammet "Gode råd er gratis", DR P4 om
onsdagen, programmet er desværre ændret her fra d.1 okt.03.
Derudover kendte jeg godt til loven i forevejen, jeg har for (snart mange)
år tilbage, været i radiobranchen(værksted) - en af de brancher hvor kunder
er meget skeptiske - hvor loven nogle gange kunne hjælpe kunderne, men
sjældent radiomanden.

Mvh.
Kim

Fra : Jakob

Dato : 05-10-03 04:49

Hej KG!

Jeg synes du burde opgive sagen og eventuelt se om du kan få en flad hund
eller et par flasker vin for skærmen i markedsgrupperne og så skrabe 2300kr
(som en sådanne reperation i værste fald godt kan løbe op i) og så investere
i en ny Samsung SyncMaster 959NF, da denne skærm simpelthen er pragtfuld!

--
Mvh Jakob