Ide sammensætning
Fra : Michael Madsen

Dato : 04-10-03 15:47

Hej
Hvordan kobler jeg bedst mine ide drev sammen.
Jeg har.
cd brænder
dvd drev
dvd brænder
harddisk
og kun 2 ide porte
MVH Michael

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 04-10-03 15:51

Michael Madsen wrote:
> Hej
> Hvordan kobler jeg bedst mine ide drev sammen.
> Jeg har.
> cd brænder
> dvd drev
> dvd brænder
> harddisk
> og kun 2 ide porte

Jeg ville sige sådan:
Primær Master: HD
Primær Slave: DVD drev
Sekundær Master: DVD brænder
Sekundær Slave: CD brænder.

Der er mange kombinationer, men jeg ved egentlig ikke hvad der er det mest
optimale, når man kun har 2 controllere.

--
Martin K

Fra : Michael Madsen

Dato : 04-10-03 15:59

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er mange kombinationer, men jeg ved egentlig ikke hvad der er det mest
> optimale, når man kun har 2 controllere.

Tak det må jeg lige prøve

Fra : Leony

Dato : 04-10-03 19:37

> [...]

> Der er mange kombinationer, men jeg ved egentlig ikke hvad der er det
> mest optimale, når man kun har 2 controllere.

Dette burde være den mest optimale opsætning, i hvert fald på papiret.
Det eneste der halter kunne være hvis DVD drevet ofte bliver brugt til
at kopiere data til harddisk.
Det kan gå lidt ud over ydelsen når de sidder på samme controller.
Ydelsestabet, tror jeg, er så minimalt at det ikke vil kunne mærkes.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 04-10-03 20:08

Leony wrote:
> Dette burde være den mest optimale opsætning, i hvert fald på papiret.
> Det eneste der halter kunne være hvis DVD drevet ofte bliver brugt til
> at kopiere data til harddisk.

Godt så - så er vi to der er enige.

> Det kan gå lidt ud over ydelsen når de sidder på samme controller.
> Ydelsestabet, tror jeg, er så minimalt at det ikke vil kunne mærkes.

Men der er jo den psykologiske effekt i at det burde være det optimale. Og
den skal man ikek forklejne

--
Martin K

Fra : Leony

Dato : 05-10-03 11:30

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f7f1a64$0$48904$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Men der er jo den psykologiske effekt i at det burde være det
> optimale. Og den skal man ikek forklejne

Den psykologiske effekt skal man aldrig undervurdere.
Vi er også en om det Skønt.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-10-03 15:58

On Sat, 4 Oct 2003 16:46:41 +0200, Michael Madsen wrote:

> Hvordan kobler jeg bedst mine ide drev sammen.
> Jeg har.
> cd brænder
> dvd drev
> dvd brænder
> harddisk
> og kun 2 ide porte

Jeg ville nok vælge at montere det sådan her:

p. master: HD
p. slave: CD-RW
s. master: DVD-R
s- slave: DVD

Måske kan lidt fra denne artikel bruges:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_Performance.htm

--
Lars

Fra : Christian Spøer

Dato : 04-10-03 18:33

> Hej
> Hvordan kobler jeg bedst mine ide drev sammen.
> Jeg har.
> cd brænder
> dvd drev
> dvd brænder
> harddisk
> og kun 2 ide porte

Hdd skal på primær master. Det hurtigste af de andre drev på primær slave.
Når jeg siger hurtigst mener jeg det drev med det hurtigste tilkoblings
interface. Jeg kunne forestille mig, at det er din dvd brænder.
En IDE kanal opfører sig som den langsomste enhed tilsluttet. Så hvis din
hdd er ATA/133 og din primær slave er ATA/33, så kan hdd ikke være hurtigere
end ATA/33!
I det perspektiv burde det være let at beslutte sig.

Mvh
Christian

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-10-03 18:54

On Sat, 4 Oct 2003 19:32:53 +0200, Christian Spøer wrote:

> [...]
[snip]
> En IDE kanal opfører sig som den langsomste enhed tilsluttet. Så hvis din
> hdd er ATA/133 og din primær slave er ATA/33, så kan hdd ikke være hurtigere
> end ATA/33!

Nej, det er ikke rigtigt.

Fra : Christian Spøer

Dato : 04-10-03 20:33

> [snip]
>
> Nej, det er ikke rigtigt.
> http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_Performance.htm

My Gentlemen, I stand corrected.
Men er der et tidspunkt for hvornår der er skiftet fra det ene til det
andet? Eller er det en standard, der er trådt i kraft? F.eks. i forbindelse
med ATX, et chipsæt eller lign.? Eller er det bare sket hen ad vejen?
Det er jo en ret væsentlig detalje, så jeg undrer mig lidt...

Men læs lidt videre:
Hard Disk and ATAPI Device Channel Sharing: There are several reasons why
optical drives (or other ATAPI devices) should not be shared on the same
channel as a fast hard disk. ATAPI allows the use of the same physical
channels as IDE/ATA, but it is not the same protocol; ATAPI uses a much more
complicated command structure. Opticals are also generally much slower
devices than hard disks, so they can slow a hard disk down when sharing a
channel. Finally, some ATAPI devices cannot deal with DMA bus mastering
drivers, and will cause a problem if you try to enable bus mastering for a
hard disk on a channel they are using.

Ikke at jeg har ret, men der stadig nogle overvejelser, der skal gøres.
F.eks. at købe en ekstra kontroller.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 04-10-03 20:08

Christian Spøer wrote:
> En IDE kanal opfører sig som den langsomste enhed tilsluttet. Så hvis
> din hdd er ATA/133 og din primær slave er ATA/33, så kan hdd ikke
> være hurtigere end ATA/33!

Det var i gamle dage... Sådan er det ikke mere!

--
Martin K