Hvad koster det...
Fra : Ukendt

Dato : 30-10-03 22:26

ca. om året, at have en hest ?

Hvor meget bruger i pr. år til foder, hø, halm, dyrlæger, forsikring, smed
(tømning af mødding ) osv. ?
Hvis det altså er noget, som i har regnet på ?
Hvad koster det, at få opstaldet en hest ?

Jeg har ikke haft hest ( pony ), siden jeg var barn og aner derfor ikke,
hvad man skal regne med, at det koster, hvis min drøm om, at få hest igen,
skulle gå i opfyldelse en dag.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 31-10-03 08:53

Buffy wrote:
> ca. om året, at have en hest ?
>
> Hvor meget bruger i pr. år til foder, hø, halm, dyrlæger, forsikring, smed
> (tømning af mødding ) osv. ?

Hmm. Vel omkring 50-100.000 :)

> Hvis det altså er noget, som i har regnet på ?
> Hvad koster det, at få opstaldet en hest ?

Hos os koster det 600 i sommermåneder og 800 i vintermåneder alt. incl.
Det stiger lidt til nytår.

> Jeg har ikke haft hest ( pony ), siden jeg var barn og aner derfor ikke,
> hvad man skal regne med, at det koster, hvis min drøm om, at få hest igen,
> skulle gå i opfyldelse en dag.

Mon ikke det ligger omkring 1000 kr. om måneden udover opstaldning?

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Berit Nielsen

Dato : 31-10-03 09:38

Hej Buffy.
Det er et "farligt" emne at tage op.
Så finder vi jo ud af hvor meget vi faktisk bruger på vores dejlige dyr. *S*

Det er meget forskelligt fra hest til hest.
Du kan have en hest som ikke koster andet en et vaccinationsbesøg, en
ormekur og en tandraspning om året.
Men så kan du også få en der mener den har abbonoment til dyrlægebesøg.
Derudover kommer udstyr.
Skal din hest stå med dækken, koster det også.
Skal du så starte stævner på den kommer udgiften til transport og stævne
gebyr yderligere oveni.
Mine 2 heste koster milevidt fra hinanden om året.
Den ene må være klonet af en dyrlæge, med indbyggede skadegenre`.
Den anden koster kun almindelige vedligehold år efter år.
En ca pris på den først nævnte incl.
dyrlægebesøg, vaccinationer, beslagsmed, opstaldning, udstyr, foder, hø,
ridehus kort o.s.v. er ca. 50.000 kr.
Den anden har en årlig ca. pris på 20.000 kr. incl alt.
Så hvis du regner de 2 eksempler ud på månedsbasis ser det jo meget
forskelligt ud.
Den første : 4166,66 Kr. Den anden : 1666,66 kr.
Begge heste er opstaldet ude, idet jeg ikke har mulighed for at have dem
hjemme.

Med hensyn til opstaldningspriser, så er det meget forskelligt.
Alt efter hvad krav du stiller til dit opstaldningssted, men også hvilket
område du bor i.
Undersøg de nærliggende muligheder, og vælg derefter det som du måske syntes
passer til dig.

Hvis du køber en hest skal du regne med at der altid kommer uforudsete
udgifter.
Måske smider hesten en sko, måske holder den dem kun på i 5 uger istedet for
8.
Måske ødelægger den dens dækken, og skal have et nyt her og nu.
Måske smider den sine grimer på folden, og de er bare pist væk så du må købe
en ny med det samme.
Måske kommer den op at slås på folden og får et spark, så dyrlægen må forbi.
Måske stiger prisen på dit opstaldningssted, og du skal til at betale mere
hver måned.
Der er mange ting at overveje, men kig dig som sagt omkring i dit nærområde
og undersøg priser på opstaldning.
Hvis du ikke kan have dem hjemme.
Sæt dig derefter ned og lav et forhåndsbudget, og sæt hellere rigeligt af,
istedet for for lidt.
Så undgår du også at skulle af med hesten igen fordi du faktisk ikke havde
råd.

En anden god måde at starte på vil være at få part på en hest,
på den måde vil du få genopfrisket din kunnen, og se om det nu er dig at få
en fuldtidshest igen.
Ikke nok med at det koster penge tager det nemlig også tid.
Min mand er foreksempel meget utilfreds med at jeg dagligt benytter imellem
3 - 5 timer i stalden.
Derfor kræver det at din "hverdag" også er indstillet på at du bliver heste
menneske.
Ikke nødvendigvis sagt at du skal bruge så lang tid som jeg gør.
Men jeg har min rutine, og du vil få din..

Håber du kan bruge det til noget.

Hilsen Berit Nielsen
http://www.arabiskrideklub.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-03 15:13

"Berit Nielsen" <anonym-afsender@post.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Buffy.
> Det er et "farligt" emne at tage op.
> Så finder vi jo ud af hvor meget vi faktisk bruger på vores dejlige dyr.
*S*

Jeps, nemlig

> Det er meget forskelligt fra hest til hest.

Ja, det er jeg klar over. Jeg tænker på en hest, som vil passe godt til mig,
som er 164 cm. høj ( og ganske rigtigt ikke islænder Anette :). Nogen gode
forslag ?
Jeg red hver dag i 7 år, derefter har jeg ikke siddet på en hest, siden en
kort tur, for 3 år siden. AV, mine ben
Jeg har tidligere reddet på alt fra små /store ponyer, Dansk Varmblod,
Araber m.m. Jeg kan godt lide heste, som ikke er alt for dovne og gerne
egnet til en smule dressur og spring. Jeg har altid selv, været facineret af
Haflingeren, men hvordan er dens temparement, hvis man da kan sige noget om
det generalt ?

> Skal du så starte stævner på den kommer udgiften til transport og stævne
> gebyr yderligere oveni.

Stævner kan jeg roligt spare væk. Vil bare gerne ride for hyggens skyld og
ifølge mine ømme ben, sidst jeg var på en hest, må det jo også give en bedre
kondition og så savner jeg omgangen med hestene.

> Hvis du køber en hest skal du regne med at der altid kommer uforudsete
> udgifter.

Ja, sådan er det vidst, med de fleste dyr.

> Måske smider hesten en sko, måske holder den dem kun på i 5 uger istedet
for
> 8.

Bruger i allesammen sko på jeres heste i dag ? Da jeg var barn, fik de bare
rettet hove, medmindre de gik meget på asfalt.

> Der er mange ting at overveje, men kig dig som sagt omkring i dit
nærområde
> og undersøg priser på opstaldning.
> Hvis du ikke kan have dem hjemme.

Det kan jeg desværre ikke på nuværende tidspunkt, så jeg må ud og kigge,
hvis det bliver aktuelt.

> [...]
> istedet for for lidt.
> Så undgår du også at skulle af med hesten igen fordi du faktisk ikke havde

Ja, nemlig. Det er derfor jeg prøver og finde ud af, hvor meget i bruger på
jeres heste

> En anden god måde at starte på vil være at få part på en hest,
> på den måde vil du få genopfrisket din kunnen, og se om det nu er dig at

> en fuldtidshest igen.

Ja, det har jeg også overvejet....

> Ikke nok med at det koster penge tager det nemlig også tid.
> Min mand er foreksempel meget utilfreds med at jeg dagligt benytter
imellem
> 3 - 5 timer i stalden.

Det er nu så hyggeligt, at være i stalden. Den atmosfære og lugten af hest,
hø og halm, savner man nogengange

> Håber du kan bruge det til noget.

I hvert fald. Mange tak til jer alle tre, for svar !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 31-10-03 15:24

Buffy wrote:
> Bruger i allesammen sko på jeres heste i dag ? Da jeg var barn, fik de bare
> rettet hove, medmindre de gik meget på asfalt.

Dem vi rider meget går med sko. Mange underlag i naturen (grusvej mv.)
er hårde for hesten at gå på med 'bare tæer'.

Vi bruger også skoningen målrettet som hjælp til tölttræningen for
ungheste. Hvis de får de rette sko på, på det rette tidspunkt, kan det
gøre det meget nemmere for hesten at lære tölten.

-dennis
--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 31-10-03 21:15

> Bruger i allesammen sko på jeres heste i dag ? Da jeg var barn, fik de
bare
> rettet hove, medmindre de gik meget på asfalt.

(klip)

Jeg må tilstå, at jeg hurtigt som hesteejer blev træt af at vente på at
hovene voksede ud så jeg kunne ride ture afsted i naturen. Vi har sko på
alle vore 3 heste. Vi rider også mest ture afsted. Selv om vi holder os i
rabatter og i kanter af marker så slider det alligevel en del på hovene. Den
ene af vores heste går dressur på banen og der kræver det ikke sko normalt
men han er meget ømfindig hvis vi tager skoene af ham. Han har altid gået
med sko ellers.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 31-10-03 09:55

> [...]
> (tømning af mødding ) osv. ?
> Hvis det altså er noget, som i har regnet på ?
> Hvad koster det, at få opstaldet en hest ?

(klip9

Jeg har så modsat Berit mine 3 heste hjemme hos os selv. Mine heste går på
halm i boksene og ude på folden i alle de lyse timer året rundt. Vi har lige
lavet løsdriftsskur til hestene på marken så de går stadig ude om natten.

Jeg har regnet på hvad det koster at have hver hest hos os.

Vores araber som spiser pænt koster i

foder 400 kroner om måneden
sko 300 kroner om måneden
dyrlæge får han normalt kun det årlige vaccine, tandraspning og check.
halm (vi betaler ikke for halm for det er med i den forpagningsaftale vi har
lavet) men det koster her i området 2,00 kr. pr balle at få presset. Normalt
så bruger jeg en balle halm til ham om dagen. Det vil så på månedsplan sige
60 kroner.

Ialt for ham på hjemmeopstaldning koster han små 800 kroner om måneden.

Så derud over så er der jo fornyelse af udstyr.

De to andre heste vi har er islændere og der er prisen en ganske anden men
jeg tror måske at det var mere en almindelig hest du spurgte til prisen på,
ikke? Ellers skriv hvis jeg har antaget forkert.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 31-10-03 18:48

On Thu, 30 Oct 2003 22:26:27 +0100, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>ca. om året, at have en hest ?

   Uhm - jeg ligger på mellem 2 og 3000,- pr måned alt efter om
der er ekstra dyrlægeregninger, om der skal nyt udstyr til,
undervisning osv.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 31-10-03 21:17

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Uhm - jeg ligger på mellem 2 og 3000,- pr måned alt efter om
> der er ekstra dyrlægeregninger, om der skal nyt udstyr til,
> undervisning osv.

(klip)

Tja, spørger man min mand så bruger jeg en formue på mine heste men til
gengæld så ved han altid hvor han kan finde mig på gården. Enten foran
computeren eller ude i stalden/marken hos hestene.
Men så er der til gengæld så mange andre laster som f.eks rygning som jeg
ikke har. Så det er jo lidt et valg men også et dyrt valg

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Cindy

Dato : 03-11-03 22:35

> (klip)

Mine udgifter på min frederiksborg som er opstaldet ude, ser nogenlunde
således ud pr. mdr.:

Opstaldning: 1900 kr. (inkl. halm, wrap & tilskudsfoder)
Foder: 400 kr.
Hø & gulerødder: ca. 200 kr.
Smed: 550 kr.

Dertil kommer udgifter til transport, dyrlæge, massør, udstyr, undervisning,
stævner, (bedækning/fol/føl) mv.

Så i snit vil jeg tro at hun koster mig 5000-6000 kr. om mdr.

Men igen..det kommer jo an på hvilken hest du har, hvad du skal bruge den
til osv.
Min hest kan f.eks. ikke tåle havre. Det koster derfor ekstra i foder.
Ellers havde foderet været med i opstaldningen.
Du kan jo også være heldig at finde et sted tæt på til opstaldning. Så spare
du transportudgifterne.

Mvh
Cindy

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-03 23:51

"Cindy" <cindy@jfa.dk.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
undervisning,
> stævner, (bedækning/fol/føl) mv.
>
> Så i snit vil jeg tro at hun koster mig 5000-6000 kr. om mdr.

OK, det er dyrere, at have hest, end jeg troede. Mon ikke, at det kan gøres
for 2-3000 kr. om mdr. , hvis man dropper undervisning + stævner ?
Der ligger en gård her lige overfor, hvor vi bor. De har 3 heste gående i
forvejen, så der er måske en mulighed for opstaldning og det er jo tæt på.

Lige et spørgsmål om udstyr: Jeg red med en sadel engang, der var rigtig
god. Den kendetegnes ved, at den næsten ikke vejer noget og mrk. begynder
muligvis med V. Er der nogen, som ved, hvad det er for en sadel ?

Tak for dit svar !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 04-11-03 02:20

> [...]
> forvejen, så der er måske en mulighed for opstaldning og det er jo tæt på.

[klip]

Jeg tror sgisme jeg bruger under kr. 1000,-/md. på min hest + undervisning.
Men så har jeg også billig opstaldning hos en flinker, flinker kvinde med en
hestetrailer.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-11-03 08:48

Buffy wrote:

> OK, det er dyrere, at have hest, end jeg troede. Mon ikke, at det kan gøres
> for 2-3000 kr. om mdr., hvis man dropper undervisning + stævner ?

Det vil jeg tro. Der er utroligt stor forskel på opstaldningspriser. De
afhænger især af hvor man er i landet.

> Lige et spørgsmål om udstyr: Jeg red med en sadel engang, der var rigtig
> god. Den kendetegnes ved, at den næsten ikke vejer noget og mrk. begynder
> muligvis med V. Er der nogen, som ved, hvad det er for en sadel ?

Måske en Wintec?

Bates (http://www.batesaustralia.com.au) har lavet en ny saddel der er
ret god (jeg kan ikke finde den på deres website), som hedder noget med
Wintec (om det er et samarbejde, materialet eller noget helt andet der
er årsag til navnet ved jeg ikke). Den findes både i kunststof og læder
og har meget brede luftfyldte saddelpuder. Vi er ret glade for vores.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 09:23

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Måske en Wintec?

Jeps, det er den. Absolut den bedste sadel, jeg har prøvet.

Fandt lige dette link, via din side :

http://www.wintec.net.au/wintecSaddles/index.html

Den jeg prøvede af slagsen, var lavet i kunststof, svjh...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-11-03 09:55

Buffy wrote:

> [...]

> Fandt lige dette link, via din side :
>
> http://www.wintec.net.au/wintecSaddles/index.html
>
> Den jeg prøvede af slagsen, var lavet i kunststof, svjh...

Wintec sadler, er sikkert udemærkede, men så vidt jeg ved holder
kunststof sadler (og herunder Wintec) ikke så længe. Til gengælg koster
de jo heller ikke så meget.

Sadlen med bred luftfuldte saddelpuder, var vistnok heller ikke så dyr
igen (i kunststof-udgaven). Jeg vil absolut mene, at den er et forsøg værd.

Generelt, vil jeg gerne lige slå på tromme for den nye 'trend' indenfor
nogle slags sadler (det er ihvertfald fremherskende i
islandsheste-verdnen) med brede saddelpuder. De ligger generelt godt på
hestene, og fordeler trykket mere. Dyrlægen Rikke Schultz har blandt
andet været med i at lave en saddel af denne type.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk