Min hest er tynd
Fra : anne m

Dato : 30-10-03 21:42

Hej med jer, jeg har lige et spørgsmål.
Min hest er ret høj (180cm). Han er 9 år, og jeg har haft ham siden plag.
Han bliver redet stort set dagligt, lange ture, dressur og spring. Jeg vil
derfor gerne have ham i god foderstand. Han har altid været ret tynd. Jeg
har over årene prøvet meget forskelligt foder, for at han skal tage på
vægt. Bla. majs, soya, melasse, roer, grønpiller osv. (altså sammen med
almindeligt foder) Men jeg har aldrig fundet det ideéle foder, til at sætte
sig på sidebenene. Pt. får han 1 kg. müsli sport, i kg. byg, ½ kg.
majsflager og en halv spand gulerødder 3 gange dagligt. Det er ikke muligt
at give ham mad flere gange om dagen, da han går på fold al den tid der er
sollys og der ikke er nogle, der kan trække ham ind og fodre ham over
middag. Så han bliver fodret kl. 8, 17 og 21. Samtidig får han 1. kg. klid
og 1 kg. müsli efter jeg har redet, når jeg rider om dagen.
Jeg har prøvet at ride mindre på ham, for at han skulle tage mere på, men
det hjælper heller ikke.
Om sommeren går han på græs, hvor jeg kører ud og fodrer ham dagligt, men
her bliver han virkeligt tynd.
Hver aften får han 1 flage hø (big balle- svarer vel til ½-1 balle af de
små). Det er ret meget i forhold til de andre heste i stalden, og jeg har
heller ikke rigtigt råd til mere hø, da jeg bruger 600 kr. om måneden, kun
på det.

I hans bedste perioder, når han er i flottest foderstand, ser han faktisk
ret godt ud. Han har en stor hals osv. Men når man så ser ham for eller
bagfra, kan man se hofterne stikke ud.

Hvad kan man mere gøre?

Det skal nævnes, at jeg jævnligt får checket for orm og dårlige tænder, så
problemet ligger ikke der. ( han spiser altid op)
Det skal også nævnes, at han har strubepiber i mild grad, hvilket han fik
for et par år siden. Dyrlægen har derfor anbefalet mig, at han altid er i
god form, der jo er en god kur mod en forværring af problemet. Derfor er det
ikke en optimal løsning at ride ham mindre.
Samtidig er han også MEGET energisk, og derfor har han virkelig brug for
motionen. På grund af hans energi, vil jeg helst ikke give ham foder, der
gør ham mere frisk. F.eks. havre.

Er der nogen, der har gode råd?

Kærlig hilsen Anne

Fra : Anet

Dato : 30-10-03 23:29

"anne m" <erten@wer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> motionen. På grund af hans energi, vil jeg helst ikke give ham foder, der

(klip)

Nogen heste har bare svært ved at tage på og udnytter slet ikke deres foder
godt nok. Bruger du valset byg for det har jeg god erfaring med, at hesten
tager mere på af end hvis man bruger hel kerne. Det er helt korrekt, at
havre godt kan gå iltre heste til hovedet. Jeg syntes nu ikke, at det er så
slemt når bare det er valset havre og hesten ikke får det i overmåde. Jeg
bruger jo som nævnt selv byg til vores den ene hest fordi han også er en
hest der er svær at fodre på. Men jeg er så også opmærksom på, at den
stivelse som der er i byggen fordøjes dårligere i maven og i tyndtarmen end
f.eks den stivelse der findes i havren. Stivelsen fra byggen kan give
fordøjelsesmæssige forskelligheder/forstyrrelser i tarmene. En anden ting
som også giver lidt på sidebenene er olie over det daglige foder. Jeg bruger
soyaolie.

Hvordan med det strubepigeri? Kan du mærke en forværring eller er det bare
det samme? Han kan jo stort set måske have svært ved at få iltet sit blod
nok og så vil han heller ikke kunne optage fodret godt nok. Er hans motion
daglig og i ens mønster. For forbrændingen af foder hænger også sammen med
hvor meget og lidt og stabilt at hesten bliver motioneret.
Har dyrlægen taget nogle blodprøver og set på dem om de er normale?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : skingur

Dato : 31-10-03 07:23

"Anet" skrev d. 30-10-03 23:29 dette indlæg :

/forstyrrelser i tarmene. En anden ting
> som også giver lidt på sidebenene er olie over det daglige foder. Jeg
bruger
> soyaolie.

Vi giver vores en sjat rapsolie i foderet - i rapsolien er der enzymer
(eller aminosyrer eller hvad dælen det nu er!) der også er i
mavesårsmedicin. Min får det bare forebyggende, - og en sjat olie i
foderet giver en smuk pels!

Tænkt på, om din hest er lidt stresset, når den bliver brugt så meget?
Vi plejer at sige, at islænderne SKAL have mindst to fridage om ugen.
Nusser du nok, så han ikke føler sig "udnyttet" som en, der bare skal
fræse rundt under rytter??

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Friisø

Dato : 11-11-03 12:12

du kan låne min for min hest er feit. mvh Henrik

"anne m" <erten@wer.dk> skrev i melding