havørred hjælp
Fra : kasper

Dato : 11-04-01 23:31

Hey
jge går og tænker lidt på at begynde på noget havørred fiskeri, men jeg er
lidt lost på grej og sådan.
jeg regner med noget med vaders og ud til kystem og tjah....så er
det...spinner man efter dem eller hvad gør man - nogle der har gode råd og
erfarringer??

pfht
kasper

Fra : Stefan Lund

Dato : 12-04-01 11:19

> [...]
> jeg regner med noget med vaders og ud til kystem og tjah....så er
> det...spinner man efter dem eller hvad gør man - nogle der har gode råd

Der er nok ikke sådan noget som et endeligt svar på dit spørgsmål. Havørred
fanges vel nærmest på alt efterhånden, og det er måske nærmere et spørgsmål
om religion hvad man anvender. Her er hvad jeg gjorde i sin tid :

Personligt ville jeg - hvis jeg var dig - starte med et par waders i
neopren. Almindelige gummiwaders kan godt gøre det, men du fryser bollerne
af om forår, efterår og vinter. Pris for neopren er vel fra 500 kr og
opefter. Eneste bemærkning ville være, at du bør købe waders med filt-sål,
idet du ret nemt glider på gummisål.
Herefter ville jeg købe en 9 fods kyststang af rimelig kvalitet. Jeg har i
årevis klaret mig med et stang+hjul-tilbud til 499kr. Det er måske ikke
top-kvalitet, men er tilstrækkeligt godt til at tage ud en gang i mellem.
Andre ville sikkert anbefale fluestang, men det er min erfaring at en
fluestang dels er dyrere, dels måske er sværere at starte med.
Linen bør være tynd - så kaster den bedre - og stærk - da havørreden også
forefindes i XLarge. Jeg har rigtig god erfaring med Fireline, som desværre
også er ganske dyr. Under alle omstændigheder bør du dog undgå de billigste
line. Det er trods alt surt at miste drømmefisken, blot fordi man skulle
spare 50 kr.
Sidst men ikke mindst ville jeg købe en god håndfuld blink på 12-20 gram i
forskellige farver og udførelser. Spørg din lokale grejbutik om gode råd.
Kystwobler er også en mulighed.

Så mangler du bare fisken .... ja den kan jeg ikke hjælpe dig med - den må
du selv klare!
Held og lykke
Stefan

Fra : Henric Blomqvist

Dato : 12-04-01 13:32

Jag håller med om det mesta men vad man kan fundera på är att gå upp något i
spölängd för att i framtiden lättare kunna hantera kastdobb med tafs på
minst tre meter. 11 fot tycker jag är en trevlig längd. Välj ett relativt
mjukt spö som klarar kastvikter på sådär 30 gram så blir fisket enligt mig
roligare.
Fireline tycker jag är en bra investering.
Tog öring på ett långsmalt silvrigt drag med rött öga igår. Draget kostade
10 kronor på någon utförsäljning, så det man kanske skall tänka på hellre än
att köpa de dyraste kustwobblerna (även om dessa bör ingå i utrustningen så
småningom) är att få med många olika färger av lättkastade, långkastande
drag. Jag tycker själv det varkar hugga bäst om man inte har för stora
plåtbitar på linan.
Mvh Henric

Fra : -- Kent --

Dato : 12-04-01 15:44

On Thu, 12 Apr 2001 12:31:35 GMT in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Henric
Blomqvist wrote:

> [...]
>mjukt spö som klarar kastvikter på sådär 30 gram så blir fisket enligt mig

11 fot är för långt för de flesta. Själv tycker jag att 9'6" eller 10' är
bäst. Mitt favoritspö är ett Fenwick Ironfeather (IFC 96MH-2E) 9'6" för
multirulle och med kastvikt 15-40 gram. Spöet har en mjuk helaktion
(parabolisk aktion) och fungerar mycket bra även med till exempel Fireline.
Jag använder en liten Abu Ambassadeur Mörrum med flätlina.

<klipp>

Fra : Henric Blomqvist

Dato : 12-04-01 16:31

Jepp! 10 fotare är också en längd jag fiskar en del med.
Speciellt kast med drag. Mer än 9 fot rekomenerar jag ivf
Lycka till med havsöringen.
/H

Fra : Charley Braun

Dato : 13-04-01 17:56

Hej Kasper.

Jeg bruger en Berkley Lightning Rod 9 fod 5-25 g hvortil jeg har et Shimano
Fastspole hjul med 0,31 mm line,
mit ynglings blink som jeg stort set bruger året rundt er Sølvpilen og
sømmet på 14 til 20 g.

Håber dette kan hjælpe dig vidre.

PS. med dette sæt fangede jeg en Laks oppe i Norge sidste år, okay den var
godt nok kun på 1,6 kg og den blev taget med spinner på 12 g. Men den var
der..... KNÆK OG BRÆK

Charley Braun.