Årets gys..
Fra : Berit Nielsen

Dato : 29-10-03 21:03

Puhh han en oplevelse jeg har haft i dag.
Nu må jeg snart have haft mine gys med mulerne i det her år.
Idag da jeg kom ud til hestene, og som dædvanligt efter jeg har stillet
bilen går på marken og kalder på dem og lige hilser, inden jeg ordner bokse
og derefter henter dem ind, blev de stående på toppen af folden.
Jeg går så ind og ser straks at Wendy slet ikke støtter på wenstre forben
som er smurt ind i blod fra knæet og ned.
Ikke bare lidt, men meget.
Hendes ben var blodrødt, og mit hjerte stod stille.
Jeg har aldrig (tror jeg) løbet så hurtigt op til dem.
Da jeg trækker hende frem ad halter hun vildt og støtter ikke gerne på det
venstre forben.
Jeg gik helt i panik, og Whiskey var meget sur og tvær og holdt alle de
andre heste langt fra hende, som om han vidste der var noget galt med hende.
Jeg fik hestene ind og fik min mand til at komme med lynets hast med masser
af varmt vand (vi har kun koldt i stalden).
Da jeg får blodet skyllet af kan jeg se skadens omfang, og bliver heldigvis
glædelig overrasket.
Der er en lille flænge/ hul , på tværs af forbenet ca. midt på.
Jeg trækker hende ud og overskyller benet med koldt vand.
Udelukkende for at stoppe evt. hævelser.
Efter ca. 5 min med koldt vand tager jeg hende ind på staldgangen, som
lignede et helt slagteri, så meget blod var der alle steder.
Og når blodet så fortynnes med vand så ser det først drabeligt ud.
Men så fik jeg renset (sæbevand & blå bio tax) selve flængen/ hullet, og
kommet sårpudder i den efterfølgende da det er blevet tørt.
Jeg har så efterfølgende pakket hende ind i et par varme bandager som hun så
står med i nat.
Jeg håber godt nok at det er noget der går væk uden at efterlade men.

Lige for at blive lidt klogere vil jeg gerne vide hvordan i hver især ville
have behandlet en sådan oplevelse/ skade ?
Med hvad og hvorfor...?
Såret er nok følge af et spark,
idet der er kommet en ny hest på folden for et par dage siden.

Hilsen Berit Nielsen
Århus
http://www.arabiskrideklub.dk

Fra : Anet

Dato : 29-10-03 23:06

"Berit Nielsen" <anonym-afsender@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med hvad og hvorfor...?
> Såret er nok følge af et spark,
> idet der er kommet en ny hest på folden for et par dage siden.

(klip)

Hej Berit

Åh, nej jeg syntes virkelig også at du er meget uheldig med dine heste.

Jeg plejer som du, at vaske straks af med også blå bio-tex. Både for at få
overblik over skadens omfang, og fordi at blå bio-tex giver mindre ar efter
heling. Eller sagt på en anden måde så heler sår og skrammer pænt efter
afvask med blå bio-tex. Hvis der er hævelse så lader jeg vandslangen løbe
over det hævede sted en lille halv times tid eller henter en pose frosne
grøntsager i fryseren og ligger på stedet og så en forbinding. Er der hul
som her et mindre sår så kommer jeg pencellincreme på efter afvask og
tørring. Dette gør jeg hvis det er om sommeren for at holde fluer væk fra
såret, og om vinteren bare et ganske tyndt lag da det heler hurtigt så og
stors set for det meste uden at der bliver dannet arvæv.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-10-03 09:25

Berit Nielsen wrote:
> Lige for at blive lidt klogere vil jeg gerne vide hvordan i hver især ville
> have behandlet en sådan oplevelse/ skade ?
> Med hvad og hvorfor...?

Først ville jeg vaske det med rent vand. Derefter med blå biotex og til
sidst med en klorhexidinopløsning.

Kun hvis det er meget stort og åbent ville jeg binde det ind, ellers
skulle det bare have ovenstående tur 1-2 gange om dagen.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 30-10-03 17:51

On Thu, 30 Oct 2003 09:24:50 +0100, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

> [...]
>
>Kun hvis det er meget stort og åbent ville jeg binde det ind, ellers
>skulle det bare have ovenstående tur 1-2 gange om dagen.

   Hvis det havde siddet over en sene eller et led havde jeg
tilkaldt dyrlæge - lige som jeg ville gøre hvis det faktisk var et
åbent sår og ikke bare en skramme.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 30-10-03 11:24

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Først ville jeg vaske det med rent vand. Derefter med blå biotex og til
> sidst med en klorhexidinopløsning.

Hvad er klorhexidin?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 30-10-03 23:04

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er klorhexidin?

(klip)

Klorhexidin købes på apoteket. Det er en væske som desinficerer og renser og
som gør at der ikke går betændelse i sår og rifter. Eller også kan man rense
et sår som der er betændelse i og så forsvinder betændelsen betydlig
hurtigere. Man væder lidt vat og dupper det på såret og lader det sidde.
Det kan vel sidestilles med det jod som man før brugte en del.

Klorhexidin bruges også til mennesker. Her bruger folk der har
tandkødsbetændelse det til at skylle mund i.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 31-10-03 08:44

Trond Øyvind Hermansen wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er klorhexidin?

Descinficerende. Kan købes på apoteket (og den slags steder?). Det er
typisk blandet op med ret meget vand, så det ikke er for kraftigt. Man
bruger det også på mennesker. Jeg skyllede f.eks. mund i det da jeg fik
fjernet mine visdomstænder.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk