Ny mysql bruger på kun én database
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-10-03 16:11

Jeg bruger mysql 3.x og win2000.

Jeg skal gøre følgende:

1. Oprette ny bruger A
2. Oprette ny database B
3. Tildele bruger A rettigheder til database B only.

Pkt. 1 og 2 har jeg styr på.
Men hvordan gøres pkt. 3?
Jeg har læst utallige google hits om emnet, men ingen har virket endnu.

Nogen der kan hjælpe mig?

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Jesper Krogh

Dato : 29-10-03 16:17

I dk.edb.database, skrev Fischer & Døssing:
> [...]
>
> Pkt. 1 og 2 har jeg styr på.
> Men hvordan gøres pkt. 3?
> Jeg har læst utallige google hits om emnet, men ingen har virket endnu.

grant all privileges on B.* to A@localhost identified by 'B's password';

Hvor all kan udskiftes med SELECT, INSERT, osv. osv.

også slutter du af med en; flush privileges;

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-10-03 16:22

On Wed, 29 Oct 2003 16:16:49 +0100, Jesper wrote:

> også slutter du af med en; flush privileges;

Behøver man det når man bruger GRANT, og ikke selv piller direkte i
mysqls 'mysql'-database?

Jvnf.:

"Modifications to the grant tables that you perform using GRANT or
REVOKE are noticed by the server immediately. If you modify the grant
tables manually (using INSERT, UPDATE, etc.), you should execute a
FLUSH PRIVILEGES statement or run mysqladmin flush-privileges to tell
the server to reload the grant tables."

<http://www.mysql.com/doc/en/GRANT.html>

Mvh.

--
Det største problem ved usenet er, at dem man har Adam Sjøgren
i sin kill-file hele tiden skifter From:-linie asjo@koldfront.dk

Fra : Hasse R. Hansen

Dato : 29-10-03 20:44

On Wed, 29 Oct 2003 16:16:49 +0100, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc>
wrote:

>grant all privileges on B.* to A@localhost identified by 'B's password';
>
>Hvor all kan udskiftes med SELECT, INSERT, osv. osv.
>
>også slutter du af med en; flush privileges;

Jeg følger også lige lidt med, hvordan gør man så man kun kan se sin
egen db, for hvis jeg bruger ovenstående og logger ind i min mysql, og
skriver :

SHOW DATABASES;

så får jeg også db'en : mysql med ud.

mvh.
Hasse R. Hansen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-10-03 21:22

"Hasse R. Hansen" <hrh041072@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg følger også lige lidt med, hvordan gør man så man kun kan se sin
> egen db, for hvis jeg bruger ovenstående og logger ind i min mysql, og
> [...]

Aner det ikke, men det skulle efter sigende let kunne læses på
www.mysql.com

Hmm ... ??

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-10-03 16:18

On Wed, 29 Oct 2003 16:11:04 +0100, Fischer wrote:

> [...]

> Pkt. 1 og 2 har jeg styr på. Men hvordan gøres pkt. 3? Jeg har
> læst utallige google hits om emnet, men ingen har virket endnu.

Hvad har du prøvet, hvad havde du regnet med det du prøvede gjorde, og
hvad gjorde det i stedet?

Måske noget i stil med:

GRANT SELECT ON B.* TO A@localhost IDENTIFIED BY 'mEgA7emmeLigt';

hvor du skifter 'SELECT' ud med de rettigheder til vil tildele A og og
"localhost" med den maskine vedkommende skal have lov til at logge ind
fra (eller "%" hvis alle) og selvfølgelig vælger et andet kodeord?

Hvilken del af http://www.mysql.com/doc/en/GRANT.html fik dig til at
køre af sporet?

Mvh.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-10-03 16:23

"Adam Sjøgren" <spamtrap@asjo.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> "localhost" med den maskine vedkommende skal have lov til at logge ind
> fra (eller "%" hvis alle) og selvfølgelig vælger et andet kodeord?

Ah ... har benyttet:

.... ON B TO ...

Prøver lige det andet, men hvad bør/skal SELECT være, hvis brugeren skal
have alle rettigheder til denne éne database, og *intet* andet?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-10-03 16:27

On Wed, 29 Oct 2003 16:23:18 +0100, Fischer wrote:

> Prøver lige det andet, men hvad bør/skal SELECT være, hvis brugeren
> skal have alle rettigheder til denne éne database, og *intet* andet?

Det står helt sikkert på mysql.com.

Mvh.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-10-03 16:54

> Det står helt sikkert på mysql.com.

Pff ...

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-10-03 17:32

On Wed, 29 Oct 2003 16:54:12 +0100, Fischer wrote:

> Pff ...

Jeg gav dig svaret og hvor du selv kunne have læst det, hvis du gad...

*plonk*

Mvh.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-10-03 18:00

> Jeg gav dig svaret og hvor du selv kunne have læst det, hvis du gad...

Du burde læse lidt om usenet etikette IMO.

FUT: dk.admin.netikette

Fra : Jimmy

Dato : 29-10-03 18:06

"Adam Sjøgren" <spamtrap@asjo.org> wrote in message

> Jeg gav dig svaret og hvor du selv kunne have læst det, hvis du gad...

Hvorfor laver du ikke en autosvar-robot, der besvarer samtlige indlæg med at
svaret kan findes på google.com?

Mvh
Jimmy

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-10-03 18:21

On Wed, 29 Oct 2003 18:06:04 +0100, Jimmy wrote:

> Hvorfor laver du ikke en autosvar-robot, der besvarer samtlige
> indlæg med at svaret kan findes på google.com?

Jeg skrev et eksempel på præcis hvordan man gjorde, og jeg gav et link
til præcis den side hvorpå der står forklaret hvordan i manualen.

Hvad mere forlanger du af et svar?

Mvh.

Fra : Jimmy

Dato : 29-10-03 18:37

> Jeg skrev et eksempel på præcis hvordan man gjorde, og jeg gav et link
> til præcis den side hvorpå der står forklaret hvordan i manualen.

Jeg overså dit tidligere indlæg, hvor det stod udførligt beskrevet.

> Hvad mere forlanger du af et svar?

Bestemt ikke mere af det indlæg, hvor du beskrev løsningen.

Jeg reagerede blot på det indlæg, hvor jeg sporede en provokation.

Bortset fra det er mysql.com en suveræn side

Mvh
Jimmy

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-10-03 22:22

On Wed, 29 Oct 2003 18:21:24 +0100, spamtrap@asjo.org (Adam Sjøgren)
wrote:

>Jeg skrev et eksempel på præcis hvordan man gjorde, og jeg gav et link
>til præcis den side hvorpå der står forklaret hvordan i manualen.

Du forudsætter at manualen er lettilgængelig. Stor fejl.

Selv ser jeg ikke noget problem i at folk roder med databaser, uden
nødvendigvis at kunne gennemskue:

> [...]
| [SQL_CACHE | SQL_NO_CACHE] [SQL_CALC_FOUND_ROWS] [HIGH_PRIORITY]
| [DISTINCT | DISTINCTROW | ALL]
| select_expression,...
| [INTO {OUTFILE | DUMPFILE} 'file_name' export_options]
| [FROM table_references
| [WHERE where_definition]
| [GROUP BY {unsigned_integer | col_name | formula} [ASC | DESC], ...
| [WITH ROLLUP]]
| [HAVING where_definition]
| [ORDER BY {unsigned_integer | col_name | formula} [ASC | DESC] ,...]
| [LIMIT [offset,] row_count | row_count OFFSET offset]
| [PROCEDURE procedure_name(argument_list)]

På samme måde er det, du henviser til, en teknisk, udtømmende liste
over GRANT-options. Det er ikke relevant.

Jeg synes i øvrigt, der er bedre måder at gøre tingene på, end du
foreslår. På mysql.com kan du læse hvad.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: ekskl. (og ikke excl.)

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-10-03 18:56

On Wed, 29 Oct 2003 18:37:10 +0100, Jimmy wrote:

> Jeg overså dit tidligere indlæg, hvor det stod udførligt beskrevet.

Fair nok.

> Bestemt ikke mere af det indlæg, hvor du beskrev løsningen.

> Jeg reagerede blot på det indlæg, hvor jeg sporede en provokation.

Nå ja, jeg følte mig provokeret af at få et opfølgende spørgsmål der
så åbenbart udviste total mangel på lyst til selv at læse tre afsnit i
en manual efter at være blevet hjulpet ret bogstaveligt i gang.

Nuff said.

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-10-03 22:54

On Wed, 29 Oct 2003 22:22:21 +0100, Peter wrote:

> Du forudsætter at manualen er lettilgængelig. Stor fejl.

Nej, jeg forudsætter at man når man er blevet hjulpet i den rigtige
retning selv _prøver_ at forstå manualen, og _derefter_ stiller
spørgsmål.

Stor forskel.

> Selv ser jeg ikke noget problem i at folk roder med databaser, uden
> nødvendigvis at kunne gennemskue:
[... syntaks for GRANT og REVOKE ...]

Næh, men lige nedenunder på samme side - som du naturligvis vælger
ikke at citere - er der en forklaring på hvordan man giver rettigheder
på forskellige niveauer ("Global level", "Database level", "Table
level" og "Column level").

Som jeg forstod det oprindelige spørgsmål var vægten netop på at give
adgang en og kun en database, i stedet for til det hele.

Faktisk er det fjerde afsnit på siden en rimelig klar forklaring på
hvad man skal gøre:

"Database level

Database privileges apply to all tables in a given database. These
privileges are stored in the mysql.db and mysql.host tables. GRANT
ALL ON db.* and REVOKE ALL ON db.* will grant and revoke only
database privileges."

Hvis man bare får dikteret løsningen lærer man ikke selv at finde
svarene. Det er en derfor en rigtig dårlig hjælp.

Mvh.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 30-10-03 08:31

Adam Sjøgren skrev:

> Hvis man bare får dikteret løsningen lærer man ikke selv at finde
> svarene. Det er en derfor en rigtig dårlig hjælp.

Hvis behovet er at det bare skal virke *nu*, og der så dikteres en løsning ?

Du mener altså at usenet pr. definition *skal* være hjælp-til-selvhjælp ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-10-03 17:45

On Thu, 30 Oct 2003 08:31:09 +0100, Søren wrote:

> Hvis behovet er at det bare skal virke *nu*, og der så dikteres en
> løsning ?

Jeg vill spørge en kollega eller ven (hvis man har en som orker at
svare) eller betale nogen en masse penge for at løse mit problem for
mig *nu*.

> Du mener altså at usenet pr. definition *skal* være
> hjælp-til-selvhjælp ?

Det går jeg ud fra med mindre andet fremgår ekstremt tydeligt, ja(*).

Det ville da være rart hvis der var et sted hvor man kunne spørge om
hvad som helst og få svaret serveret på et sølvfad hver gang.

Min erfaring er at det sted kun findes hvis man betaler.

Ihvertfald er det yderst sjældent at folk gider blive udnyttet i
længere tid uden kompensation - det være sig i form af glæden ved at
hjælpe andre videre, glæden ved at føle man giver tilbage et sted man
selv har modtaget, glæden ved at være med til at løse et problem,
eller økonomisk.

Er det virkelig en meget ualmindelig og fremmed opfattelse af usenet?

Mvh.

Adam

*: Den teknisk-orienterede del af usenet, selvfølgelig.

P.S. Dette er vist ikke database-relateret, videre diskussion i ... øh
... dk.admin.netikette.