Råd omkring system
Fra : Jan Richardy

Dato : 29-10-03 13:27

Jeg overvejer at købe følgende system (hos shg.dk). Lyder det umiddelbart
OK? Her tænker jeg f.eks. på bundkort kombineret med cpu, harddisk,
grafikkort osv. eller om enkelte dele med fordel kan udskiftes til andre.

CPU: Athlon Barton XP 2800+ 2.075GHz
KØLER: ThermalTake Volcano 11 Xaser Edition, XP > 3400+
BUNDKORT: MSI KT6 Delta-FISR, VIA KT600, SATA, RAID, Firewire, GigabitLAN,
DDR2700/3200
RAM x 2: Dane-Elec 512 MB PC-400 DDR3200
HARDDISK x 2: Western Digital 120.0 GB - SATA150 - 7200/8192KB
KABINET: Chenbro PC61166-001W Miditower, Black/Orange
KABINET TILBH.: ThermalTake Kabinetkøler High 8x8 cm, Silent Tor., 12 db,
støvfilter
STRØMFORSYN: Q-Tec ATX-Power Supply 400Watt, Temp. Auto Control Dualfans,
Low Noise
GRAFIKKORT: MSI MS-8929 GeforceFX 5900-VTD 128, 128 DDR, TV-OUT, DVI AGPx8

Maskinen skal bruges til 25% gaming og 75% office/web-arbejde.
Det skal lige siges, at jeg har de smådele som drev mm. som mangler for at
systemet er komplet.

--

Jan Richardy
http://www.richardy.dk

Fra : JK

Dato : 29-10-03 13:33

On Wed, 29 Oct 2003 13:26:34 +0100, "Jan Richardy" <ingenmail@nono.dk>
wrote:

> [...]
>
>CPU: Athlon Barton XP 2800+ 2.075GHz
>KØLER: ThermalTake Volcano 11 Xaser Edition, XP > 3400+
den køler er et støjende bæst selv ved laveste hastighed. Men den er
ganske billig. Hvis man køber en fanadapter 80/120 og en pabst 120 mm
blæser, og smider resten ud over kølelegemet væk, så kan det blive
meget godt.
Evt. silentboost fra thermaltake
>BUNDKORT: MSI KT6 Delta-FISR, VIA KT600, SATA, RAID, Firewire, GigabitLAN,
jeg ville da købe noget nforce2 (for fsb400)
>DDR2700/3200
>RAM x 2: Dane-Elec 512 MB PC-400 DDR3200
>HARDDISK x 2: Western Digital 120.0 GB - SATA150 - 7200/8192KB
>KABINET: Chenbro PC61166-001W Miditower, Black/Orange
kender ikke chenbro, men chieftech og antec kan anbefales

mvh

John

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 29-10-03 13:56

Jan Richardy wrote:
> [...]
> umiddelbart OK? Her tænker jeg f.eks. på bundkort kombineret med cpu,
> harddisk, grafikkort osv. eller om enkelte dele med fordel kan

OK! Men mange mener at XP2500+ clocker bedre - hvis du er til sådan noget...

> KØLER: ThermalTake Volcano 11 Xaser Edition, XP > 3400+

Tag hellere en Alpha PAL profil, eller en Thermalright SLK med en 19 db
papst blæser på...

> BUNDKORT: MSI KT6 Delta-FISR, VIA KT600, SATA, RAID, Firewire,

Nap hellere et nForce2. Jeg har selv et Abit NF7, som absolut er
anbefalelsesværdigt. Skal du have FireWire og SATA hedder modellen NF7-S.

> RAM x 2: Dane-Elec 512 MB PC-400 DDR3200

Sikkert fint. Ellers se lidt efter OCZ eller HyperX...

> HARDDISK x 2: Western Digital 120.0 GB - SATA150 - 7200/8192KB

Fino

> KABINET: Chenbro PC61166-001W Miditower, Black/Orange

Ville hellere tage Chieftec eller AOpen...

> KABINET TILBH.: ThermalTake Kabinetkøler High 8x8 cm, Silent Tor., 12
> db, støvfilter

OK...

> STRØMFORSYN: Q-Tec ATX-Power Supply 400Watt, Temp. Auto Control
> Dualfans, Low Noise

Sikkert fint...

> GRAFIKKORT: MSI MS-8929 GeforceFX 5900-VTD 128, 128 DDR, TV-OUT, DVI
> AGPx8

Jeg ville hellere tage et Radeon 9800, det er der sq mere fut i

--
Martin K

Fra : Klaus

Dato : 29-10-03 15:23

Shg har en god og anmelderrost spire whisperrock køler til 99kr. Det bliver
ikke billigere eller meget mere lydløst.
MSI bundkort stinker, vælg Soltek eller Asus etc.. Selv de ekstra kr. det
koster er tjent hjem når du nu aligevel skal bytte dit ustabile msi
bundkort. Og køb mærkeram hvis du vil undgå memoryleak mv.. Eller lad være,
bare mine gode råd

Mvh
Klaus

Fra : Jan Richardy

Dato : 29-10-03 15:39

"Klaus" <muellerklaus@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> koster er tjent hjem når du nu aligevel skal bytte dit ustabile msi
> bundkort. Og køb mærkeram hvis du vil undgå memoryleak mv.. Eller lad

Hvad er efter din mening mærkeram? Kingston, Corsair, Samsung, Dane-Elec?
Det er ca. dem shg forhandler.

Efter at have læst lidt rundt omkring er jeg blevet lun på Abit's NF7-S
bundkort, som Martin foreslår. Det får gode anmeldelser flere steder. Vil
"Dual Channel 2x512 MB PC-400 DDR3200" ikke være det rigtige valg til
nForce2 chipsettet?

--

Jan Richardy
http://www.richardy.dk

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-10-03 16:27

"Jan Richardy" <ingenmail@nono.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være,
>
> Hvad er efter din mening mærkeram? Kingston, Corsair, Samsung, Dane-Elec?

Corsair er kvalitetsram, mange mener også at Kingston er godt.

> [...]
> bundkort, som Martin foreslår. Det får gode anmeldelser flere steder. Vil
> "Dual Channel 2x512 MB PC-400 DDR3200" ikke være det rigtige valg til

Jo, det kan dårligt betale sig at købe hurtigere.
NF7-S har en max fsb på 220-225 med normal køling.
Med lidt pilleri kan 240-250 nåes.
Det skal lige siges at gevinsten ved dual channel er minimal.
Husk også at køre ram og cpu fsb synkront, ellers får du dårlig performance.
NF7-S rev 2.0 får lige to thumbs up herfra.

Fra : Klaus

Dato : 29-10-03 18:58

> [...]
> bundkort, som Martin foreslår. Det får gode anmeldelser flere steder. Vil
> "Dual Channel 2x512 MB PC-400 DDR3200" ikke være det rigtige valg til

Abit tror jeg roligt du kan holde dig til men drop dualchannel når du vil
købe amd. Ellers skal du over i et intel og noget dyrere system, så spar de
penge på dual ram og køb et ati9600pro, 9800, eller lign. så systemet bliver
equaliseret;- det kommer selvfølgelig an på hvor mange penge du vil bruge.
Eller køb mere ram. ddr3200 er rimeligt billigt lige nu så 768mb for ca.
950,-kr. skulle kunne holde en rum tid. Jeg skiftede mit noname skod ram
(ulovlige handlinger mv.) ud med kingston som kommer i en lille pakke med
value, gold og jeg skal gi' dig,- og nu kører det bare. Kingston bruger
samsung kredse bare med kingstons print og er også billigt nu. Corsair,
samsung mv. er nok ligeså godt men jeg kører altså med kingston og det
virker fint.

Mvh
Klaus

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-10-03 20:50

"Klaus" <muellerklaus@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samsung kredse bare med kingstons print og er også billigt nu. Corsair,
> samsung mv. er nok ligeså godt men jeg kører altså med kingston og det

Jøssses det var billigt, men hvordan er kvaliteten af den ram?
Det kan formentlig ikke køre ved så lave timings som dyrere ram?

Samsung skulle vidst være noget skrammel nu.
De benytter ikke winbond chips længere efter hvad jeg har læst.

Fra : H.N. Nielsen

Dato : 01-11-03 22:13

> [...]
> være,
>
> Hvad er efter din mening mærkeram? Kingston, Corsair, Samsung, Dane-Elec?

Vær opmærksom på, at får du problemer med det du køber
senere skal du ikke forvente, at SHG vil kendes ved dig !!
Har netop selv opgivet at få løst en reklamationssag.
http://www.m-e.dk/shop/ & http://www.prc-data.dk/ kan kun anbefales

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 29-10-03 16:33

Klaus wrote:
> Shg har en god og anmelderrost spire whisperrock køler til 99kr. Det
> bliver ikke billigere eller meget mere lydløst.

Meget mere lydløst? Jo det gør det. Men det er OK. Jeg har nemlig selv den
pågældende Spire WhisperRock IV køler. Den larmer med 21 db, og man kan høre
den. Men det er til at holde ud.

--
Martin K

Fra : Jesper Laursen

Dato : 30-10-03 22:07

"Klaus" <muellerklaus@ofir.dk> wrote in message
> MSI bundkort stinker, vælg Soltek eller Asus etc.. Selv de ekstra kr. det

På hvad bygger du, at MSI bundkort stinker?? Jeg har selv haft MSI til både
AMD og Intel og har været meget meget tilfreds med bundkortene til begge
cpu-producenter.

VH Jesper Laursen

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 30-10-03 22:25

Jesper Laursen wrote:
> På hvad bygger du, at MSI bundkort stinker?? Jeg har selv haft MSI
> til både AMD og Intel og har været meget meget tilfreds med
> bundkortene til begge cpu-producenter.

Jeg er enig i at MSI kort generelt er smadder god kvalitet. Jeg har kun
positive ting at sige om dem. En kendsgerning er det dog at MSI ikke er lige
så gode til OC som eksempelvis Abit eller EPoX hvis man nu har de lyster...

Men igen: MicroStar International skal man bestemt ikke underkende!

--
Martin K

Fra : Lars H.

Dato : 31-10-03 11:04

On Wed, 29 Oct 2003 15:23:16 +0100, "Klaus" <muellerklaus@ofir.dk>
wrote:

>Og køb mærkeram hvis du vil undgå memoryleak mv.. Eller lad være,
>bare mine gode råd

AFAIK, så sker memoryleaks pga. programfejl og ikke pga. dårlige RAM?
Anyway, så er kvalitets RAM klart at fortrække. Systemet bliver
mærkbart mere stabilt.

--
Wonder why?

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 30-10-03 16:58

Martin Kirschmeyer wrote:

> Ville hellere tage Chieftec eller AOpen...

> OK...

Nej, ikke ok. Den passer ikke i Chieftec kabinetter

--
Morten Dybdal

Fra : Jan Richardy

Dato : 31-10-03 01:01

Tak for alle svarene. )) Jeg tror det ender med følgende konfig. Evt. med
en lidt dyrere strømforsyning, hvis jeg kan finde penge til det. Nogen som
kender Q-Tec's?

CPU: Athlon Barton XP 2800+ 2.075GHz, bulk 1145
KØLER: ThermalTake Silent Viking +, XP > 2800+, Duron/T.Bird > 1400 MHz, 21
db 149
BUNDKORT: Abit NF7-S, nForce2, AGPx8, LAN, FSB333, Dual DDR3200 929
2 x RAM: Corsair Value 512 MB PC-400 DDR3200 - CAS2.5, VS512MB400 1598
2 x HARDDISK: Western Digital 120.0 GB - SATA150 - 7200/8192KB 1938
KABINET: Chenbro PC61166-001W Miditower, Black/Orange, Pentium4 3GHz
Approved, 475
2 x KABINET TILBH.: ThermalTake Kab.køler High 8x8 cm, Hurricane LED, 12
db!! 158
STRØMFORSYN: Q-Tec ATX-Power Supply 400Watt, Temp. Auto Control Dualfans,
Low Noise 299
GRAFIKKORT: Gigabyte ATI Radeon 9800 PRO, 128MB DDR, TV-OUT/DVI, retail
2849

--

Jan Richardy
http://www.richardy.dk

Fra : Klaus

Dato : 31-10-03 17:12

Jamen så pøj pøj med det. Det er da godt nok noget af en mother biip system
du har smækket sammen der. May the bits flow with you

Mvh
Klaus