klapsene/gaffelbåndsbetændelse?
Fra : Jon Eriksen

Dato : 29-10-03 11:24

Nu kan det godt være at jeg er langt ude i skoven med det her spørgsmål, men
jeg har siddet og fuldt med i trådene om klapsene, og jeg tænker på om
klapsene og gaffelbåndsbetændelse kan være det samme? Min stakkels hyp har
nemlig lige fået konstateret gaffelbåndsbetændelse, og jeg synes at meget af
det dyrlægen sagde lyder som det der er skrevet om klapsene...?
Dyrlægen sagde det ville tage fra 3 mdr til 1 år før han bliver frisk igen
, og han skal komme jævnligt og scanne hans ben, så vi kan følge med i
om det heler som det skal, og sikre os at vi ikke kommer til at tage ham
igang for tidligt. Suk Suk.
Og så kommer mit næste spørgsmål; dyrlægen siger der går minimum 1 måned før
jeg bare kan gå tur med ham, og jeg synes jo det må blive frygtelig kedeligt
for min lille pruh. Kender i nogle øvelser eller noget jeg kan stimulere ham
med i mellemtiden? Jeg har selvfølgelig tænkt på nogle alm arbejde fra
jorden øvelser, men når han ikke engang må gå tur, skal det jo kun være
noget der beskæftiger hans hoved...

Mette

---

Fra : linea

Dato : 29-10-03 12:24

Hej
Kender du til klikker træning?? Det kunne man nu godt få noget godt ud af,
det kan sagtens gøres mens den står helt stille, og det stimulerer deres
hjerne ret godt!!!
Hilsen Linea

Fra : Jon Eriksen

Dato : 29-10-03 17:36

"linea" <xyzgladbogaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det kan sagtens gøres mens den står helt stille, og det stimulerer deres

Hej Linea

Nej, jeg kender ikke rigtig noget til klikkertræning, men jeg er da åben for
muligheden. Har du nogle konkrete øvelser, eller kan henvise til noget
litteratur, så jeg kan blive lidt klogere?

Mette

---

Fra : Anet

Dato : 29-10-03 12:38

> [...]
af
> det dyrlægen sagde lyder som det der er skrevet om klapsene...?

(klip)

Lige en kort fortælling:

Først så vil jeg sige at en klapsene er en betændt bøjesene. Generelt er det
ikke meget almindeligt i Danmark blandt almindelige rideheste, men derimod
set en del hos vædeløbsheste, spring og jagtheste. Ved en klapsene er det
altid meget alvorlig ting at ens hest får en klapsene. Det er meget vigtigt
at ejeren følger den fuldstændige behandlingstid som dyrlægen siger. Det er
med at væbne sig med tålmodighed og god tid. Denne klapsene kan også følges
med scanning for at se hvordan det går med en forhåbentlig bedring.

En gafflebåndsskade er ikke så alvorlig som en klapsene. Gaffelbåndet er en
sene lige som at hesten har en bøjesene. Du skal endelig følge den nøjagtige
beskrivelse af ro og genoptræning som dyrlægen siger det. Det er rigtigt at
denne skade også kan scannes undervejs for at se helingsprocessen skrider
fremad. Denne skade ses mere hos alle heste generelt end den
ovenforbeskrevne skade. Når først den måned er gået som din dyrlæge
anbefaler i fuldstændig ro så vil du føle det nemmere er jeg sikker på for
så kan I komme ud at gå en tur sammen. Bare det at kunne tage sin hest ud i
skridt på en lille tur er dejligt. Og når din hest kan gå igen på fold så
letter situationen også igen.

> [...]
> med i mellemtiden? Jeg har selvfølgelig tænkt på nogle alm arbejde fra
> jorden øvelser, men når han ikke engang må gå tur, skal det jo kun være

Ja, i din situation og din hests situation vil et år jo være lang tid men så
må du nusse godt om i stalden og evt. hænge legebold op i hans boks hvis han
syntes at det er sjovt. Evt. sørge for at han har et vindue eller en åben
stalddør hvor han kan kigge ud af, sørge for f.eks hø som holder ham
beskæftiget i flere timer ad gangen. Da min pony var skadet for en herrens
mange år siden da tog jeg en halmballe ind i boksen til hende og så sad jeg
der og læste Wendy blade og det kunne hun godt lide at der var noget røre
omkring hende(nåh, bare et gammelt minde).
Jeg håber at han snart igen vil kunne komme lidt ud af boksen da det jo
udvider mulighederne for at lave noget sammen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Jon Eriksen

Dato : 29-10-03 18:00

"Anet" <anet49FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> denne skade også kan scannes undervejs for at se helingsprocessen skrider
> fremad. Denne skade ses mere hos alle heste generelt end den

Ok, så er jeg lidt mere med. Så kan jeg vel glæde mig over at det "kun" er
gaffelbåndsbetændelse....Hvis man skal se på den positive side...

> [...]

> syntes at det er sjovt. Evt. sørge for at han har et vindue eller en åben
> stalddør hvor han kan kigge ud af, sørge for f.eks hø som holder ham

Han får så meget ro som jeg kan give ham, nu er det jo sådan at han går i
løsdrift sammen med min shetter, så det med boxro kan ikke rigtig
praktiseres, men dyrlægen mente det nok skal gå alligevel, for han tondser
sjældent rundt på folden. Men decideret at tage ham ud på gå/skridtture må
jeg altså ikke før om tidligst en måned. Jeg synes jo bare det må være
kedligt for ham at stå der på folden og hænge uden at komme ud og opleve
noget.

Men trods alt er det selvfølgelig mere spændende end at være spærret helt
inde, det har vi prøvet en gang for flere år siden, han skulle have 1 uges
boxro, og han var ved at smadre boxen efter 2 dage, og prøvede at mase sig
ud når vi gav ham hø. Puha!

> [...]
> der og læste Wendy blade og det kunne hun godt lide at der var noget røre
> omkring hende(nåh, bare et gammelt minde).

Det lyder hyggeligt! Dejligt med de gamle minder. Og dejligt når man kan
mærke at dyrene sætter pris på at man er der. Mine er også meget
selskabssyge og futter rundt som et par hunde efter mig, når jeg er ude på
folden hos dem. Skønt!

Mette

---

Fra : Lene

Dato : 28-11-03 13:47

"Jon Eriksen" > Nu kan det godt være at jeg er langt ude i skoven med
det her spørgsmål, men
> jeg har siddet og fuldt med i trådene om klapsene, og jeg tænker på
om
> klapsene og gaffelbåndsbetændelse kan være det samme?

Klip.

Både ja og nej.
En klapsene er fra betændelse, over fiberopbrud, og til overrivning af
bøjesenen. En gaffelbåndsskade kan have det samme sygdomsbillede, men
gaffelbåndet sidder et helt andet sted, nemlig bag ved pibeknoglen,
hvor den lige over koden deler sig i de omslyngende grene, som går
frem på kodebenets forside.

> [...]
med i
om det heler som det skal, og sikre os at vi ikke kommer til at tage

En gaffelbåndsskade kan være lige så gevaldig og lige så svær at få
til at hele op som en klapsene. Der er stor uenighed forskellige
dyrlæger imellem, hvordan hestene i mellemtiden skal håndteres / behandles. Nogle
vil ha dem ud på fold hele tiden, andre anbefaler boksro og motion for
hånd. Nogen vil scanne løbende, andre kalder det spild af tid og
resourcer.
Travere behandles typisk med boksro og yderst forsigtig skridt for
hånd. Dertil løgsuppe og grødomslag. Og det gælder både klapsene og
gaffelbåndsbetændelse. Men løgsuppen er ikke helt så virksom ved
gaffelbåndet, da suppen skal diffundere igennem mere væv. Derfor laves
suppen gerne stærkere og omslagets varighed forlænges betydeligt ( betændelse i de omslyngende grene er dog ret simpelt at nå ind til, da de ligger yderligt ). Af
og til vælger man udelukkende grødomslag, som skiftes når grødens
overfladetemperatur inde ved benet kommer under 25 grader. Evt. kan
der gives finadyne som indsprøjtning eller pasta, hvis det er en
ikkebakteriel infektion. Man vil ofte helt undlade at scanne - eller
kun scanne akut, for at fastslå skadens omfang og nøjagtige placering. Den løbende scanning
anses at travfolk næsten altid som værdiløs, da dyrlægen alligevel ikke rigtig kan gøre andet
og mere end at se til.
En gaffelbåndsskade uden fiberopbrud eller overrivning tager typisk 1 md, hvis man griber ind øjeblikkeligt
med den overstående behandling. Men jo, det kan nogen gange sætte
hesteejerens tålmodighed på prøve, og tage op til flere år før hesten
er i orden igen - specielt kan det være svært når der er tale om regulært fiberopbrud.

Kender i nogle øvelser eller noget jeg kan stimulere ham
> med i mellemtiden?

Sæt en rolig høne ind i boksen.

Mvh. Lene

Fra : Jon Eriksen

Dato : 02-12-03 13:53

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

Lene:
[...]

Mette:
Aha. Jeg syntes nemlig det lød som nogenlunde samme sygdomsbillede.

Lene:
[...]

Egentlig ville han anbefale boxro, men det er lidt svært i en løsdrift, og
boxro kombineret med motion for hånd ville være et mareridt! Jeg ser mig
selv hængene i grimen som en vante, mens mine ben mere og mere ligner Fred
Flintstone´s når han løber bilen igang!

Lene:
Nogen vil scanne løbende, andre kalder det spild af tid og
resourcer.

Mette:
Faktisk havde jeg dyrlægen ude til et tjek idag, og det var meningen han
ville scanne, men han vurderede at det ikke var nødvendigt, hvilket jeg
synes var meget ærligt af ham. Han kunne da nemt have scoret 500-600 kr på
en scanning! Og heldigvis havde han gode nyheder! Benet er meget bedre,
og fra næste uge må jeg begynde at skridte! Så jeg er bare så
glad!!!
Om 1 måned kommer han og tjekker igen.

Lene:
[...]

Har fået noget løgsalve som jeg smører på. Det må vel være samme princip?

Lene:
[...]

Der var ivertfald ikke sket nogen overrivning, men dyrlægen snakkede da godt
nok noget om nogle fibre der kunne være bristet...

Lene:
Sæt en rolig høne ind i boksen.

Mette:
Hi hi, nej så må han alligevel nøjes med sin shetterven, som han også har
meget glæde med Og det bliver dejligt nu når jeg kan tage ham ud og
skridte, så sker der da lidt for ham.

Tak for dit svar

Mette

---

Fra : Lene

Dato : 03-12-03 11:12

"Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Klip.

> Aha. Jeg syntes nemlig det lød som nogenlunde samme sygdomsbillede.

Godt set *s*

Klip.

> Mette:
> Der var ivertfald ikke sket nogen overrivning, men dyrlægen snakkede da
godt
> nok noget om nogle fibre der kunne være bristet...

Enkelte bristninger er faktisk mere reglen end undtagelsen, men når
bristningerne ikke er mere udtalt end at dyrlægen kun kan formode dem (
altså at der ikke er helt klare indikationer på dem ) gør at du kan forvente
en fuldstændig heldbredelse indenfor en overskuelig tidsramme.

Klip.

> Tak for dit svar

Velbekommen - er bare ked af det kommer så sent i forhold til dit spørgsmål,
men jeg har haft en del bøvl med min forbindelse - -

Mvh. Lene

Fra : Jon Eriksen

Dato : 03-12-03 16:25

> [...]
forvente
> en fuldstændig heldbredelse indenfor en overskuelig tidsramme.

Åh ja, jeg håber sådan..Og det tyder jo på det.