Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Visa - Bank - Valutakurs
Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 29-10-03 10:52

Jeg har efterhånden oplevet denne problem stilling et par gange, og vil nu
høre om det er mig, eller banken der er gal på den.

Jeg er tit i Sverig, og benytter derfor ofte mit visa/dankort der over.

Et eksempel
Dato: 15-10-2003
Rentedato: 15-10-2003
Tekst. Visa/Dankort SEK 764,00 Kurs 83,324 Nota nr. xxxxx
Beløb: 636,60

Fra nationalbanken er kursen
Dato: 15-10-2003 på 82,87
Dato: 14-10-2003 på 82,92
Dato: 13-10-2003 på 82,5

Banken har følgende tekst på deres side
Kort i udlandet Omregningskurser
Dagligt offentliggjorte europæiske valutaer. Danmarks Nationalbanks
valutakurs på ekspeditionsdagen i PBS tillagt 1%.

Så frem med lommeregneren
Kursen den 14-10-2003 + 1%, = 83,7492 (altå har jeg betalt for lidt).

Nyt eksmpel
Dato: 14-10-2003
Rentedato: 14-10-2003
Tekst. Visa/Dankort SEK 110,00 Kurs 83,354 Nota nr. xxx
Beløb: 636,60
Kursen fra den 13-10-2003 + 1 = 83,325 (Altså har jeg betalt for meget)

Og endnu et eksempel
Den 02-10-2003 har banken benyttet følgende kurser
83,679 : Beløb der er købt for i Svenske 677,50: Beløb i DK 566,93: Efter
den "rigtige kurs" : 559,39
83,677 : Beløb der er købt for i Svenske 391,00: Beløb i DK 327,18 Efter den
"rigtige kurs" : 322,84
83,681 : Beløb der er købt for i Svenske 185,00: Beløb i DK 154,81 Efter den
"rigtige kurs" : 152,75

hvor kursen burde være 82,568 (82,5675)

Så efter mine beregninger har jeg alene den dag, betalt 13,94 danske kroner
for meget i valutaomregning.

Jeg har kontaktet banken, for at sprøger om, at selv mener at de overholder
deres tekst, som fremgår af deres forretningsbetingelser, og svaret er ja.
Banken informeret mig om, at det jo selvfølgelig var kursen på
transaktionstidspunktet, der var gældende.

Mit spørgsmål er så bare. Ved beregning af valuta, er det så kursen på
transaktionstidspunket (i banken vel og mærket) + 1% eller er det Danmarks
Nationalbanks valutakurs på ekspeditionsdagen i PBS tillagt 1%.

Og er min metode korrekt. At tage valutakuren fra den eksempelvis den
13-10-2003, når beløbet bliver trukket den 14-10-2003?

Umiddelbart virker det jo som småøre, hvilket det jo også er, set fra min
andedam. Men med mange andedamme, giver det jo ganske store beløb

Bach

Fra : Knud Berggreen

Dato : 29-10-03 20:15

On Wed, 29 Oct 2003 10:51:30 +0100, "Allan Schuster Bach"
<newskonto@schuster.dk> wrote:

> [...]
>Dato: 15-10-2003
>Rentedato: 15-10-2003
>Tekst. Visa/Dankort SEK 764,00 Kurs 83,324 Nota nr. xxxxx

<snip>
> [...]
>Dagligt offentliggjorte europæiske valutaer. Danmarks Nationalbanks
>valutakurs på ekspeditionsdagen i PBS tillagt 1%.

<snip>
Du kender jo kursen. Den er 83,324 som svarer til 101% af
nationalbankens kurs.
Kursen skulle derfor være 83,324/101*100=82,50 hvilket
svarer til kursen den 13-10-2003.

Det der snyder dig er at du tror at det er et kurspoint, men
det er kun 1%

/Knud

Fra : David T. Metz

Dato : 31-10-03 10:20

Knud Berggreen skriblede:
> Det der snyder dig er at du tror at det er et kurspoint, men
> det er kun 1%

Nej, han lagde ikke et kurspoint til, han lagde 1 % til kursen - så det var
ikke fejlen. Derimod fandt du den rigtige kursdato.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : David T. Metz

Dato : 31-10-03 10:21

Allan Schuster Bach skriblede:

> [...]
> transaktionstidspunket (i banken vel og mærket) + 1% eller er det
> Danmarks Nationalbanks valutakurs på ekspeditionsdagen i PBS tillagt

Det er den kurs der gælder på det tidpunkt hvor betalingen indløses. Det
kan formodentlig afvige fra både bogføringsdatoen og den dato hvor du
gennemfører en transaktion.

> Og er min metode korrekt. At tage valutakuren fra den eksempelvis den
> 13-10-2003, når beløbet bliver trukket den 14-10-2003?

Princippet er rigtigt, men det er ikke sikkert datoen er.

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 31-10-03 14:50

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Allan Schuster Bach skriblede:

> Det er den kurs der gælder på det tidpunkt hvor betalingen indløses. Det
> kan formodentlig afvige fra både bogføringsdatoen og den dato hvor du
> gennemfører en transaktion.

Hvordan kan man så finde ud af det som forbruger. Den 2-10-2003, har jeg
faktisk 4 forskellige hævninger med 4 forskellige kurser (82,562; 83,679;
83,681; 83,666). Alle køb er kun foretaget den 30-9-2003. Og der er kun to
kursdage mellem den 30-9-2003 og 2-10-2003, men 4 forskellige kurser.

Banken oplyser følgende dato på alle 4 poster.

oprettet den 02-10-2003
Bogført den 02-10-2003
Rentedato 02-10-2003

Fra hvilken dag, skal kursen så tages fra? Hvis jeg tager kursen fra den
1-10-2003, er den på 82,562 (med den ene procent tillagt). Og det passer jo
meget godt med den ene kurs.

> Princippet er rigtigt, men det er ikke sikkert datoen er.

Og igen, hvordan kan man så finde ud af, fra hvilken dag, kursen er taget.

Bach

Fra : Claus E Beyer

Dato : 31-10-03 22:30

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse

> Fra hvilken dag, skal kursen så tages fra? Hvis jeg tager kursen fra den
> 1-10-2003, er den på 82,562 (med den ene procent tillagt). Og det passer jo
> meget godt med den ene kurs.

Jeg tror ikke, at man kan forlange mere end at kursen er fra én af dagene, der
ligger i intervallet "købsdato for vare"-"hævningdato på konto".

-cb

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 15:51

Nationalbankens kurser for den pågældende dag er en middelkurs, kursen
svinger for hvert minut i løbet af dagen, men det kan vi alm borgere bare
ikke se, beløbet du betaler er beregnet på den aktuelle kurs præcis på
minuttet transaktionen foregår.

Tror jeg nok

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 02-11-03 20:00

"Biker Mike" <fjerndette-dko12134@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> svinger for hvert minut i løbet af dagen, men det kan vi alm borgere bare
> ikke se, beløbet du betaler er beregnet på den aktuelle kurs præcis på

Det var også hvad banken forklaret mig. Spørgsmålet er så bare, hvor det
stemmer overens med følgende

Banken har følgende tekst på deres side
Kort i udlandet Omregningskurser
Dagligt offentliggjorte europæiske valutaer. Danmarks Nationalbanks
valutakurs på ekspeditionsdagen i PBS tillagt 1%.

Og mig bekendt (ret mig hvis jeg tager fejl), så har nationalbanken kun en
offentliggjort kurs pr. dag.

http://www.nationalbanken.dk/dndk/valuta.nsf/side/Valutakurser!OpenDocument
og

http://www.nationalbanken.dk/C1256B730054214F/sysOakFil/Valutakurser%20-%20aktuelle/$File/Valuta_2002-2003.xls