Balcanard 350

Fra : Musen

Dato : 28-10-03 22:36

Ja så er jeg her igen med mine evindelige høspørgsmål
Hvor meget hø giver I jeres heste...Altså i skiver pr. små baller, det der
med kg. kan jeg ikke rigtig finde ud af, så det skal helst omsættes i skiver
*SSS*
Mine får h.h.v. en skive for Nilco (hoppe på 155 i stg. der ikke laver andet
end at være lækker og 1/4 skive til Laban (shetlænder på godt en meter,
der heller ikke laver meget andet end at være lækker og finde smuthuller i
hegnet
Er det for meget? For lidt? Passer det? Jeg synes Laban spiser helt utrolig
lidt foder, men er alligevel i god foderstand. Han får kun en god håndfuld
foder to gange om dagen, og han er bestemt ikke tynd. Kan det virkelig være
rigtigt?? Ja det er jo da ikke fordi det gør noget, for så er han jo bare
billig i foder, men jeg synes alligevel det lyder utroligt.
Feder hø iøvrigt, og kan de få for meget? Jeg tænker på, hvis nu en af dem
brød ud af boksen i løbet af natten og så bare åd af det til den lyse
morgen, ville de så få kolik?

/Mia

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 29-10-03 00:33

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Ja så er jeg her igen med mine evindelige høspørgsmål

De er altid velkomne

> Hvor meget hø giver I jeres heste...Altså i skiver pr. små baller, det der
> med kg. kan jeg ikke rigtig finde ud af, så det skal helst omsættes i
skiver
> *SSS*

Nu er der jo stor forskel på skiver - det kommer jo helt an på ballens
størrelse. Vi går vel ud fra, at der er tale om almindelige små baller,
ikke!?

[klip]

> Feder hø iøvrigt, og kan de få for meget? Jeg tænker på, hvis nu en af dem
> brød ud af boksen i løbet af natten og så bare åd af det til den lyse
> morgen, ville de så få kolik?

Måske husker jeg helt forkert (og jeg HAR jo ikke en hestepiges erfaringer),
men skal alle heste ikke bare have alt det stråfoder, de kan guffe i sig?
Jeg ved så godt, at nogle heste er rundere end andre, men til "Tønden" har
vi så tidligere givet halm i stedet for hø, fordi det ikke feder så meget -
omtalte hest buler ud, hvis bare han ser på noget græs/hø. Men det med
halmen har jeg så læst et andet sted har i nyhedsgruppen, at det er HELT
forkert!!Men vi har nu ikke haft nogen problemer med det. Nærmere tværtimod.
Men alt i alt er det vel kraftfoderet man skal passe på!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- som aldrig har været en lille hestepige

Fra : Marlene

Dato : 29-10-03 08:06

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse

Snip

> Måske husker jeg helt forkert (og jeg HAR jo ikke en hestepiges
erfaringer),
> men skal alle heste ikke bare have alt det stråfoder, de kan guffe i sig?

Det har jeg nu også altid fået at vide (hø altså).

> [...]
> omtalte hest buler ud, hvis bare han ser på noget græs/hø. Men det med
> halmen har jeg så læst et andet sted har i nyhedsgruppen, at det er HELT

Ja, det er halm, der feder.

Men vi har nu ikke haft nogen problemer med det. Nærmere tværtimod.
> Men alt i alt er det vel kraftfoderet man skal passe på!?

Ja, det vil jeg også mene - de må jo heller ikke blive forfangne, og det kan
de blive, hvis de får for meget kraftfoder.

Mvh. Marlene.

Fra : Liz B.

Dato : 29-10-03 08:48

"Marlene" <tunnefjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er halm, der feder.

Halm feder ikke, der er næsten ingen næring i den, men heste som får meget
halm har tendens til at være "vommet", dvs stor mavet! Og det er helt
rigtigt at halm ikke er egnede hestefoder. Gi' bare så meget hø som de kan
spise, det er den mest naturlig nu når græsset er væk.

I øvrige er der en regel der siger at hest skal have 1% af kropsvægten i hø.
Dvs 5kg per 500kg hest. For at får den korrekt mængder vil jeg anbefale at
du tager badevægten ned til stalden. Stille dig på, først uden hø og
derefter med hø, så får du hurtigt en fornemmelse af hvor meget høet vejer.
Det kan du sagtens find ud af

Spare både hestenes mave og din pengepung - lade være med at give for meget
kraftfoder, medmindre hestene er i vækst, altså ungheste. Din heste
præstere intet og derfor ikke har behov for så meget. Sorg for at de er
dækket ind med salt og mineraler og masser af frisk vand til at skylle høet
ned med!

Hilsener Liz

Fra : Anet

Dato : 29-10-03 09:23

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

..

> [...]
kan
> spise, det er den mest naturlig nu når græsset er væk.

(klip)

Jeg har lige siddet og læst en artikel om islændere på Island. Islændingene
giver ikke deres heste halm for det gør dem vommede. Hvis endelig hestene
får halm så er det snittet så hestene ikke spiser det. Men de bruger meget
hø til deres heste. I det hele taget er græs i frisk eller tørret form jo
det allernaturligste mad (får jeg nu hug for at ville hestene mere naturligt
liv igen???). Hvis man kigger på en hest der får græs/hø så vil den
naturligt have en flot pels fordi der er mange af de vigtige næringsstoffer
i hø. En gammel hest f.eks kan mange gange få tilført lige det sidste for at
stadig at være flot og velnæret. Men desværre så er en del heste blevet
allergiske over for støv og de svampesporer som der kan være hø og især hvis
høen ikke er helt tørt ved presning.

> [...]
> du tager badevægten ned til stalden. Stille dig på, først uden hø og
> derefter med hø, så får du hurtigt en fornemmelse af hvor meget høet

(klip)

Det er den samme måde som man vejer en hund på *smiler*.

> [...]
> præstere intet og derfor ikke har behov for så meget. Sorg for at de er
> dækket ind med salt og mineraler og masser af frisk vand til at skylle

(klip)

Mange gange så kan heste faktisk leve af hø hvis de ikke laver andet end at
gå på folden. Hø er betydlig sundere for hestens mave end at man stopper en
hel masse kerne i den. Men en kombineret salt/mineraltsten ville være et
godt suplement. Man kan snart få så mange forskellige salt/mineralsten til
heste. Det sidste jeg så var en grøn en som skulle dufte af hø. Jeg kunne nu
ikke lugte at den lugtede af hø må jeg sige.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 29-10-03 10:13

"Anet" <anet49FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

Man kan snart få så mange forskellige salt/mineralsten til
> heste. Det sidste jeg så var en grøn en som skulle dufte af hø. Jeg kunne
nu
> ikke lugte at den lugtede af hø må jeg sige.

Dem har jeg slet ikke set. Vi har en med æblesmag, og vores lille
shetlænderpige kan få meget tid til at gå med at stå og slikke på den. Hun
har slet ikke været vant til sådan en. Hun bider faktisk også af den....

Mvh. Marlene.

Fra : Camilla Reib

Dato : 29-10-03 11:27

Min ældre hoppe som ikke laver noget giver jeg ca. 8 kg. om dagen. Min unge
hoppe der laver en meget lille smule giver jeg også 8 kg. om dagen. Min unge
vallak giver jeg så meget han kan æde, han er nemlig lidt tynd... Han får en
hel balle i boksen hver aften.... ca. 12-15kg. !!

Hilsen Camilla

-der bare hader uforsvarlige mennesker!

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-10-03 11:35

Camilla Reib wrote:
> [...]
> vallak giver jeg så meget han kan æde, han er nemlig lidt tynd... Han får en
> hel balle i boksen hver aften.... ca. 12-15kg. !!

Det lyder meget fornuftigt. Især hvis høet udgør en stor del af hestenes
næring.

> Hilsen Camilla
>
> -der bare hader uforsvarlige mennesker!

Øh?

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Camilla Reib

Dato : 29-10-03 12:31

Det er bare et citat.....

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder meget fornuftigt. Især hvis høet udgør en stor del af hestenes
> næring.

> Øh?

-Det er bare et citat.....

Fra : Nina Svanholm

Dato : 31-10-03 11:38

> [...]

> har slet ikke været vant til sådan en. Hun bider faktisk også af den....

Der troede jeg faktisk lige i et kort øjeblik at den shetlænderpige rent
faktisk var en pige )) -ja sådan kan det gå når man sidder og halvsover,
jeg har lige været på arbejde i 28 timer og skulle da straks ud og muge og
ride en lang tur, så nu er de små grå lidt sløve................

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 31-10-03 14:56

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fa23ef4$0$27390$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> jeg har lige været på arbejde i 28 timer og skulle da straks ud og muge og
> ride en lang tur, så nu er de små grå lidt sløve................

Ja, det kan jeg da godt forstå!!! Hold da op - 28 timer. Det lyder da helt
vildt. Sov godt

Vh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-10-03 10:23

Anet wrote:
> [...]
> giver ikke deres heste halm for det gør dem vommede. Hvis endelig hestene
> får halm så er det snittet så hestene ikke spiser det.

En bidragende årsag til det, er også at der ikke dyrkes korn på Island.
Men til gengæld er der en livlig import af spåner :)

> Men de bruger meget
> hø til deres heste. I det hele taget er græs i frisk eller tørret form jo
> det allernaturligste mad

Bestemt. Det er også derfor vi bibeholder hø i vores foderplan, selvom
det 'teknisk' ikke er decideret nødvendigt.

> (får jeg nu hug for at ville hestene mere naturligt
> liv igen???).

Næppe - don't mention the war.

> [...]
> i hø. En gammel hest f.eks kan mange gange få tilført lige det sidste for at

I princippet tror jeg, at hesten kunne få den samme næring fra
korn/kraftfoder, men hestens fordøjelse, og dermed næringsoptagelse,
forbedres med stråfoder. Desuden er der en betydelig
terapi-effekt/underholdningsværdi i stråfoder.

> Men desværre så er en del heste blevet
> allergiske over for støv og de svampesporer som der kan være hø og især hvis
> høen ikke er helt tørt ved presning.

Jeg fristes til at påstå, at her kan man finde endnu en fordel ved
løsdrifter og åbne stalde.

> [...]
> heste. Det sidste jeg så var en grøn en som skulle dufte af hø. Jeg kunne nu
> ikke lugte at den lugtede af hø må jeg sige.

Jeg kan lige bidrage med, at de vitamin/mineral baljer man kan få med
melasse i, ikke er særligt økonomiske. Hestene er helt tossede med dem,
og spiser dem på ingen tid. Det sker der ikke umiddelbart noget ved, men
de fleste af mineralerne går til spilde.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 29-10-03 12:46

Islændingene

> En bidragende årsag til det, er også at der ikke dyrkes korn på Island.
> Men til gengæld er der en livlig import af spåner :)

(klip)

Ja, både halm og spåner skulle være dyre deroppe. 100 kroner for en balle
spåner har jeg læst. Men der var så en ting jeg læste som jeg ikke ret godt
kunne lide og det var at mange af islænderstaldene indendørs var indrettet
med spaltegulve og at der kun blev muget ud under spalterne en gang om året.
Ikke et eneste sted hvor hestene kunne ligge blødt om natten og hvile deres
ben.

Desuden er der en betydelig
> terapi-effekt/underholdningsværdi i stråfoder.

(klip)

Ja, det må siges. Vores heste kan bruge timer rundt om en balle.

> Jeg fristes til at påstå, at her kan man finde endnu en fordel ved
> løsdrifter og åbne stalde.

(klip)

Her er jeg kun helt enig med dig. Vi holder også vores heste så længe som
muligt i løsdriften og hvis det så bliver for koldt og mudret så kommer de
ind om natten i en åben stald (altså med åben stalddør).

> [...]
> og spiser dem på ingen tid. Det sker der ikke umiddelbart noget ved, men
> de fleste af mineralerne går til spilde.

Grin..grin nå nu er du ude med sparekniven....Nej, helt seriøst så er det
rigtigt at hestene ikke har nogen glæde af et stort tilskud af mineraler
istedet for lidt af gangen hele tiden.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-10-03 15:28

Anet wrote:
[snip]
> [...]
> Ikke et eneste sted hvor hestene kunne ligge blødt om natten og hvile deres

Vi muger godtnok også kun ud én gang om året. Men vi har dog ikke
spaltegulve (ihvertfald ikke nogen hestene går på).

> Grin..grin nå nu er du ude med sparekniven....Nej, helt seriøst så er det
> rigtigt at hestene ikke har nogen glæde af et stort tilskud af mineraler
> istedet for lidt af gangen hele tiden.

Hvis man skal give en flok heste den korrekte mængde mineraler hele året
rundt, så løber det hurtigt løbsk med den type blandinger.

Hvis hestene spiser det hele på et par dage, så er det næsten ligemeget
om det koster 50 eller 100 kroner - det bliver for meget under alle
omstændigheder. Og så ved vi jo i den realistiske verden, at så er der
nogen der dropper det mere eller mindre i stedet.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 29-10-03 23:09

> [...]
>
> Vi muger godtnok også kun ud én gang om året. Men vi har dog ikke
> spaltegulve (ihvertfald ikke nogen hestene går på).

Dybstrøelse er en rigtig god ting syntes jeg hvis det passes som det bør
gøre med nok ny strøelse oven på den gamle efterhånden som det er
nødvendigt.
Jeg har aldrig hørt før om heste der gik på spaltegulve. Jeg troede, at det
var fortid selv for de danske grise.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-10-03 09:21

Anet wrote:
> [...]
> Dybstrøelse er en rigtig god ting syntes jeg hvis det passes som det bør
> gøre med nok ny strøelse oven på den gamle efterhånden som det er

Ja, der er mange fordele i det. Men det kræver lidt ekstra arbejde.

> Jeg har aldrig hørt før om heste der gik på spaltegulve. Jeg troede, at det
> var fortid selv for de danske grise.

Det tror jeg ikke du skal regne med (?).

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 30-10-03 09:30

> Det tror jeg ikke du skal regne med (?).

(klip)

Ja, det er måske lidt naivt at tro for industrien skal jo køre i Danmark.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 30-10-03 09:39

> det

> (klip)
>
> Ja, det er måske lidt naivt at tro for industrien skal jo køre i Danmark.

Ja, og så er det, at jeg har lyst til at nævne økologien og fordelene ved
det.... Nå, men det bringer mig egentlig ind på en ting, som jeg vil spørge
om, nu når vi taler om hø; er der nogen her i gruppen, der kender et godt
sted på Fyn (Vest), som sælger økologisk hø, og som bringer ud (evt. dig
Mathilde)????

Mvh. Marlene.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 30-10-03 17:48

> [...]
> sted på Fyn (Vest), som sælger økologisk hø, og som bringer ud (evt. dig

Her hvor jeg bor har han af og til kørt ud til folk med hø (store baller)
men jeg ved ikke om de har mere, jeg har ikke selv hest pt, og derfor ikke
lige fingeren på hø-pulsen :).
En gav mig en seddel en dag, at hun sælger grønthø, eller grøn-hø hvad det
hedder, hun har og det skulle være meget godt, især til allergiske heste,
men det er ikke vest Fyn, men i Brylle.

Hø er generelt et problem? Jeg har ihvertfald hørt nogle klage meget over at
de har svært ved at finde noget, og noget der er godt nok.

Hvor flytter du hen, til Middelfart?

Vh Matilde

Fra : Marlene

Dato : 30-10-03 18:54

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

Snip

Tak for svaret, Mathilde.

> Hø er generelt et problem?

Ja, det har jeg hørt før, men det er det ikke heroppe ved Århus - uhha, jeg
håber ikke, at det bliver et problem, for vi flytter snart, så jeg må
egentlig se at "få fingeren ud". Ellers må vi jo tage noget med heroppe fra.

Jeg har ihvertfald hørt nogle klage meget over at
> de har svært ved at finde noget, og noget der er godt nok.

Ja, også mig.

> Hvor flytter du hen, til Middelfart?

Vi flytter til en landsby ved Brenderup - mellem Bogense og Middelfart

Vh. Marlene.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 31-10-03 11:49

"Anet" <anet49FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> det

> (klip)
>
> Ja, det er måske lidt naivt at tro for industrien skal jo køre i Danmark.

Både køer og grise går på spalte gulve i dag -desværre

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 31-10-03 14:59

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fa24513$0$69978$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Både køer og grise går på spalte gulve i dag -desværre

Tjah, DU har det da ikke meget bedre, hvis du lige har været på arbejde 28
timer i træk!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- som er arbejdsløs igen og ønsker god weekend til alle hestetosser

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-11-03 11:39

> Tjah, DU har det da ikke meget bedre, hvis du lige har været på arbejde 28
> timer i træk!?

Nææ, men der er jo den forskel at jeg selv har valgt det -og godt kan lide
at arbejde

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 30-10-03 18:00

> Det tror jeg ikke du skal regne med (?).

På Island bruger de da tremmer en hel del, der er hestene også ofte stuvet
så mange sammen på et forholdvis lille areal at de alligevel ikke kan komme
til at ligge ned :)

Matilde

Fra : Sigvaldi Eggertsson

Dato : 04-11-03 14:22

Jo, men der dyrkes korn på Island. (http://www.bssl.is/korn/isl_kornraekt.html)

Fra : Anet

Dato : 04-11-03 18:27

"Sigvaldi Eggertsson" <sigvald@binet.is> skrev i en meddelelse > >

> Jo, men der dyrkes korn på Island.
(http://www.bssl.is/korn/isl_kornraekt.html)

(klip)

Hvilket korn bliver hestene mest fodret med på Island?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Sigvaldi Eggertsson

Dato : 04-11-03 22:46

"Anet" <anetengFJERN@hotmail.com> wrote in message news:<3fa7e105$0$27448$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> (http://www.bssl.is/korn/isl_kornraekt.html)
>
> (klip)
>
> Hvilket korn bliver hestene mest fodret med på Island?

Jag tror faktiskt att man anvender kornet mest som fodder till koerne,
men det existerer jo.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-11-03 13:56

Sigvaldi Eggertsson wrote:

> Jo, men der dyrkes korn på Island. (http://www.bssl.is/korn/isl_kornraekt.html)

Okay, men ikke ret meget?

Ihvertfald var det min opfattelse, at halm ikke er særligt udbredt på
Island.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Sigvaldi Eggertsson

Dato : 05-11-03 22:42

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> wrote in message news:<3fa8f346$0$69916$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> Okay, men ikke ret meget?

Nej, mellan 4000 og 5000 tons i 2001.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 29-10-03 18:20

On Wed, 29 Oct 2003 09:22:57 +0100, "Anet" <anet49FJERN@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>allergiske over for støv og de svampesporer som der kan være hø og især hvis

   Det er fordi man i Danmark mere eller mindre har glemt kunsten
at lave godt hø (Ja, Ole - der er jo undtagelser ;). En stor del af
det hø der presses i Danmark er ikke egnet til hestefoder. Hø skal jo
først og fremmest være grønt og det skal dufte af tørret græs, det må
ikke presses for hårdt og det skal opbevares korrekt. =) I Sverige
derimod ... uha de har godt hø =)

>Mange gange så kan heste faktisk leve af hø hvis de ikke laver andet end at
>gå på folden. Hø er betydlig sundere for hestens mave end at man stopper en
>hel masse kerne i den.

   Næste år skal jeg helt sikkert ha hø nok til at fodre hø ad
libitum. =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Marlene

Dato : 29-10-03 10:14

> [...]

> Halm feder ikke, der er næsten ingen næring i den, men heste som får meget
> halm har tendens til at være "vommet", dvs stor mavet!

Ok, det var det, jeg mente med, at halm feder...

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-10-03 09:20

Musen wrote:
> [...]
> der heller ikke laver meget andet end at være lækker og finde smuthuller i

Jeg synes det lyder meget fornuftigt. Men det kommer også helt an på
hvad de ellers får.

> [...]
> foder to gange om dagen, og han er bestemt ikke tynd. Kan det virkelig være

Ja. Vi har oplevet islændere der skulle have 0,25-0,5 liter
havre/kraftfoder to gange om dagen - og forblev i fin foderstand.

> Feder hø iøvrigt,

Det er ihvertfald næring i hø. Og derfor må det vel også fed, hvis ikke
energien bruges igen.

> og kan de få for meget?

Hvis ikke de er vandt til at få meget hø, tror jeg i princippet godt de
kan få for meget. Men i praksis er det ret usandsynligt.

> Jeg tænker på, hvis nu en af dem
> brød ud af boksen i løbet af natten og så bare åd af det til den lyse
> morgen, ville de så få kolik?

Næppe, hvis maven ellers fungerer godt, og er vandt til hø.

Vores får vel ca. en halv skive to gange om dagen. Dem der er for tynde
får lidt mere.

Vi fodrer med havre og kraftfoder. Igen er det meget individuelt hvad
hestene har brug for, så hos os ligger nivauet fra 0,5 liter (føl) til 2
liter to gange om dagen.

Dertil kommer omkring 100 kg. halm om dagen incl. strøelse (til, for
tiden, omkring 20 heste). Halmen feder ikke, men hvis hestene får for
meget bliver de - som nævnt af andre - vommede.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Berit Nielsen

Dato : 29-10-03 21:10

Mine heste får en del hø.
Jeg giver dem af mini bigballer, tørt hø.
Den store jeg har (Whiskey 168 stg / Hannoveraner) får ca. 6 Kg om dagen.
Den lille (Wendy 147,4 stg / OX araber) får 4 kg om dagen.
Derudover går de på halm i boksen,
så der er altid noget at tygge på for dem.

Med hensyn til foder er det jo meget individuelt fra hest til hest.
Min den lille får knap 1800 g om dagen fordelt på 2 måltider.
Det får hun uanset om hun er i arbejde eller bare går og ser smuk ud.
Den store derimod skal jeg følge nøje, idet at han skal fodres med lidt
ekstra når han har ydet lidt ekstra.
Ellers taber han sig lynhurtigt, han går på ca. 5,5 kg. dagligt efter den
normale foderplan.
Så opfølger jeg så med lucerne, og frugt (æbler & gulerødder) som jeg
anvender som en del af foderet.

Hilsen Berit Nielsen
Århus
http://www.arabiskrideklub.dk