Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Pantebrev?
Fra : N I E L S

Dato : 28-10-03 10:40

Jeg har et sommerhus som er belånt de 60% det er lovligt.
Derudover har jeg et ejerpantebrev på 93.000 kr liggende nede i banken.

Kan jeg låne på dette pantebrev uden at komme i konflikt med 60%-reglen?

N I E L S

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-10-03 12:05

N I E L S wrote:

> Jeg har et sommerhus som er belånt de 60% det er lovligt.
> Derudover har jeg et ejerpantebrev på 93.000 kr liggende nede i banken.
>
> Kan jeg låne på dette pantebrev uden at komme i konflikt med 60%-reglen?

Ja, grænsen på de 60% er for realkreditlignende lån (hedder sikkert
noget andet i fagsprog). Et ejerpantebrev bruges blot som pant på et
almindeligt lån med almindelige renter. Det er så op til långiver at
vurdere, hvor meget han vil låne dig på pantebrevet. Vurderer han for
eksempel, at huset ikke er så meget værd, eller at priserne vil falde,
vil han måske kun låne dig 50.000 kroner på det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : N I E L S

Dato : 29-10-03 01:19

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev
> Ja, grænsen på de 60% er for realkreditlignende lån
[snip]
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen

Skal det forstås som, at jeg altså slet ikke kan låne hos
realkreditinstitutterne?
N I E L S

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-10-03 01:32

N I E L S wrote:

> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev
>
> Skal det forstås som, at jeg altså slet ikke kan låne hos
> realkreditinstitutterne?

Ja, de må kun udlåne op til den fastsatte grænse. Vil du låne herudover,
må du finde et pengeinstitut eller en anden långiver.

--
Mvh. Kim Ludvigsen