pop3 og qmail :(
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 11-04-01 22:42

Hej!
Jeg har haft lukket min maskine ned og efter har booted den igen (uden at
have lavet noget om jeg kan huske) så vil pop3 delen til qmail med vold og
magt ikke starte :(

bash-2.04$ cat pop
env - PATH="/var/qmail/bin:/usr/local/bin" tcpserver -H -R -v -c100 110
/var/qmail/bin/qmail-popup <detdomainmestrer> /usr/mail/vpopmail/bin/vchkpw
/var/qmail/bin/qmail-pop3d Maildir &

Den skriver bare :
fatal : unable to figure out port nr for /var/qmail/bin/qmail-popup

Nogen der lige kan komme med et hint hvorfor den skaber sig sådan?

/Dennis

Fra : Claus Alboege

Dato : 12-04-01 10:51

> [...]

> /var/qmail/bin/qmail-pop3d Maildir &

> Den skriver bare :
> fatal : unable to figure out port nr for /var/qmail/bin/qmail-popup

Du har ikke angivet portnummeret for pop3 korrekt, (som du vil kunne
se, hvis du laeser http://cr.yp.to/ucspi-tcp/tcpserver.html :)
Du skal inden angivelsen af portnummer fortaelle tcpserver din servers
"adresse". Saa aendre tcpserver delen af dit script til:

"tcpserver -H -R -v -c100 0 110"

Det kan foroevrigt stadig anbefales at koere dine qmail (og andre)
services under supervise og svscan!

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-04-01 13:29

"Claus Alboege" <tractrix@kom.auc.dk> wrote in message

> [...]
> Du skal inden angivelsen af portnummer fortaelle tcpserver din servers
> "adresse". Saa aendre tcpserver delen af dit script til:

Det underlige var bare at jeg havde brugt den smøre fra Life with Q på s. 39
(?)
Men efter at have ændret det til ovenstående så funker det.
Jeg har dog bidt mærke i at den til tider godt kan stå og 'hænge' lidt,
altså der står bare connected og så står tingene ellers bare stille et min
penge.
Det mærkelige er at det er ikke hvergang men kun engang i mellem det sker?

> Det kan foroevrigt stadig anbefales at koere dine qmail (og andre)
> services under supervise og svscan!

Det står os på min 2do list ;)

/Dennis

Fra : Claus Alboege

Dato : 12-04-01 14:56

> Dennis Pedersen <mig@NOSPAMjyde.dk> writes:

> Det underlige var bare at jeg havde brugt den smøre fra Life with Q på s. 39
> (?)

Nej

I sektion 5.2.1.2 staar der:

tcpserver -v -R 0 pop3 /var/qmail/bin/qmail-popup FQDN \
/bin/checkpassword /var/qmail/bin/qmail-pop3d Maildir 2>&1 | \
/var/qmail/bin/splogger pop3d &

Du manglede "0" (serverens adresse) :)

> [...]
> penge.
> Det mærkelige er at det er ikke hvergang men kun engang i mellem det sker?

Lyder underligt - det er dog svaert at sige hvad det skyldes, naar du
ikke kommer med flere oplysninger - saa:

Hvad gjorde du?
Hvad gjorde computeren?
Hvad forventede du computeren skulle goere?

Med andre ord; du maa komme med lidt flere oplysninger om, hvad der
helt praecis sker, hvilken "klient" du tester med, hvad der staar i
logfilerne osv.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-04-01 15:11

> [...]
>
> tcpserver -v -R 0 pop3 /var/qmail/bin/qmail-popup FQDN \
> /bin/checkpassword /var/qmail/bin/qmail-pop3d Maildir 2>&1 | \

argh , sådan et lille 0 kan gøre så meget..
Beklager det var lige mig der læste det jeg *ville* læse..

> Lyder underligt - det er dog svaert at sige hvad det skyldes, naar du
> ikke kommer med flere oplysninger - saa:

Det er med Udkig Ekspress den er gal (5.50.4133.2400)..
Når jeg f.eks sætter den til at hente mail på de forskellige mails konties
jeg har og så igen indenfor et kort periode sætter den til at hente igen
(typisk indenfor 2min) så er det at pop3 den hænger ganske voldsomt på min
boks :(
Kan det have noget med at gøre den ikke har fået lukket pop3 tingen ned fra
forrige gang jeg havde forbindelse?

/Dennis

Fra : Claus Alboege

Dato : 12-04-01 16:39

Dennis> min
Dennis> sker?

Dennis> Det er med Udkig Ekspress den er gal (5.50.4133.2400)..
Dennis> Når jeg f.eks sætter den til at hente mail på de forskellige mails konties
Dennis> jeg har og så igen indenfor et kort periode sætter den til at hente igen
Dennis> (typisk indenfor 2min) så er det at pop3 den hænger ganske voldsomt på min
Dennis> boks :(

Hvis du nu proever at teste med andre klienter (paa forskellige
maskiner), saa faar du lidt bedre mulighed for at vurdere om det er
qmail-pop3, klienten eller netvaerket, der er skyld i at "det
haenger".

Proev evt. med en simpel telnet session.

telnet din.pop3server.dk 110
user dit_brugernavn
pass din_adgangskode
list
retr X (hvor X er nummeret paa en mail, det helt til venstre (soerg
for at du har en mail i dit Maildir))
quit

Proev baade fra localhost og din windows-maskine, og se om der stadig
er "noget, der haenger".

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-04-01 17:09

> [...]
> qmail-pop3, klienten eller netvaerket, der er skyld i at "det
> haenger".
>
> Proev evt. med en simpel telnet session.

ah , den med en telnet ting havde jeg ikke lige tænkt på - Det vil jeg lige
prøve :)
Du snakkede om at jeg skulle starte pop3 via supervise. Jeg har været ved at
læse lidt omkring og så vidt jeg har forstået skal man så bare lægge en fil
'run' fil ind /service hvor der står den smøre med tcpserver (med den
udtagelse at der står #!/bin/sh øverst)
Er det korrekt forstået?

/Dennis

Fra : Claus Alboege

Dato : 12-04-01 18:04

> [...]
> læse lidt omkring og så vidt jeg har forstået skal man så bare lægge en fil
> 'run' fil ind /service hvor der står den smøre med tcpserver (med den

Nej, ikke helt.

Laes lige LWQ igen (fra 2.5)
Laes ogsaa http://cr.yp.to/daemontools.html

Tag evt et kig paa: http://www.din.or.jp/~ushijima/qmail-conf.html

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-04-01 18:08

> Nej, ikke helt.
>
> Laes lige LWQ igen (fra 2.5)
> Laes ogsaa http://cr.yp.to/daemontools.html
>
> Tag evt et kig paa: http://www.din.or.jp/~ushijima/qmail-conf.html

Okai jeg siger tak (det her jo næsten realtime hjælp ;))

/Dennis

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 12-04-01 15:35

On 12 Apr 2001 11:51:21 +0200, Claus Alboege wrote:

>Det kan foroevrigt stadig anbefales at koere dine qmail (og andre)
>services under supervise og svscan!

Hvad er det?

--
Stephan Henningsen /
/ http://tisprut.dk

Fra : Claus Alboege

Dato : 12-04-01 15:03

Stephan> On 12 Apr 2001 11:51:21 +0200, Claus Alboege wrote:

> [...]

Stephan> Hvad er det?

Det er programmer til at starte og monitorere services, og dermed
genstarte disse services, hvis de af en eller anden grund skulle "gaa
ned".

Mere info:

http://cr.yp.to/daemontools.html
http://cr.yp.to/daemontools/supervise.html