SPF blocker trafik fra Stofa
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-04-01 22:07

Hej alle

Jeg kører Sygate Personal Firewall. Den blokerer noget
indkommende trafik fra Stofa (mail1.stofanet.dk - hvilket er min
postserver - jeg har Stofanet). Det er forskellige porte næsten
hver gang. Det betyder f.eks. at jeg ikke kan hente post fra
Stofa uden at deaktivere brandmuren. Er der nogen der ved hvad
det er der sendes og hvad der sker ved at det bliver spærret ude?

PS. Der sendes noget med uregelmæssige mellemrum, også når jeg
slet ikke henter post fra Stofa.

--
Bertel

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 11-04-01 22:11

Hej Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk>

> [...]
>Stofa uden at deaktivere brandmuren. Er der nogen der ved hvad
>det er der sendes og hvad der sker ved at det bliver spærret ude?

Prøv at poste log-filen, uden lidt flere detaljer er det ret umuligt
at sige noget fornuftigt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-01 06:35

Lars Kim Lund skrev:

>Prøv at poste log-filen, uden lidt flere detaljer er det ret umuligt
>at sige noget fornuftigt.

Den er ikke på læselig form. Den præsenteres i en oversigt med følgende oplysninger:

Time:      Action:      Direction:   Rem. host         Rem. port:   LocalIP:   Local port:   Count:   Rule name
(dato+tid)   Blocked TCP   Incoming   mail1.stofanet.dk [212.10.10.6]   3081    nnn.nnn.nnn.nnn   113      3   Block_all

Det er altid samme remote host, men portnummeret kan variere.

--
Bertel

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 12-04-01 08:17

Hej Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk>

>Den er ikke på læselig form. Den præsenteres i en oversigt med følgende oplysninger:
>
>Local port: 113

Det er ident, som nogle maskiner (tjenester) insisterer på at sende.
Normal praksis er at rejecte det (dvs. afvise det, men returnere et
svar), således at maskinen ikke skal vente på time-out.

Bortset fra det er det meget normalt, ikke noget at være bekymret for.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-01 10:18

Lars Kim Lund skrev:

>Det er ident

Tak for forklaringen.

>Bortset fra det er det meget normalt, ikke noget at være bekymret for.

Jeg var mest bekymret for om det var noget der burde lukkes
igennem.

--
Bertel

Fra : John Hinge

Dato : 12-04-01 12:16

Lars Kim Lund wrote:

> [...]
> svar), således at maskinen ikke skal vente på time-out.
>
> Bortset fra det er det meget normalt, ikke noget at være bekymret for.

Jeg er ikke enig med dig i at "det er meget normalt". Jeg har ret
svært ved at se hvad en postserver skal bruge et Ident opslag til.

Irc servere, javel, men en postserver ?

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Love hurts baby..." Spike, Buffy tVs

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 12-04-01 13:24

Hej John Hinge <shayera_gimmenospam_@cutey.com>

>Jeg er ikke enig med dig i at "det er meget normalt". Jeg har ret
>svært ved at se hvad en postserver skal bruge et Ident opslag til.

Når jeg skriver det er meget normalt, er det fordi det er et fænomen
man ser regelmæssigt, fordi visse mail-servere (kan ikke huske hvilke)
pr. default forsøger at idente.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jan Chrillesen

Dato : 12-04-01 15:11

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> wrote:

> Når jeg skriver det er meget normalt, er det fordi det er et fænomen
> man ser regelmæssigt, fordi visse mail-servere (kan ikke huske hvilke)
> pr. default forsøger at idente.

Sendmail og Qmail gør i hvert fald.

/jan

Fra : John Hinge