Telmore - Sikkerhed ved brug af Dankort ov~
Fra : Jens Bjerre

Dato : 11-04-01 21:54

Hejsa.

Jeg har overvejet at skifte selskab til Telmore, men hvordan er det lige med
sikkerheden når man bruger sit Dankort over nettet?

Venligst,
Jens

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-04-01 21:59

Jens> Hejsa. Jeg har overvejet at skifte selskab til Telmore, men
Jens> hvordan er det lige med sikkerheden når man bruger sit Dankort
Jens> over nettet?

De bruger ssl og 128 bit kryptering, så det er faktisk i
orden... desuden skal man vide at hvis dit dankort bliver misbrugt
(fx. på nettet) så er det banken der hæfter, du kommer aldrig til at
skulle betale. Måske er der en selvrisiko, men den er jeg faktisk
heller ikke sikker på at du skal betale.

Der skulle ikke være noget som helst at være bekymret for.

/Thomas

--
"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"
-- Homer Simpson

Fra : Mickey

Dato : 12-04-01 01:01

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> orden... desuden skal man vide at hvis dit dankort bliver misbrugt
> (fx. på nettet) så er det banken der hæfter, du kommer aldrig til at

det er nu butikken der hænger på den...

--
HS235-DK - Mickey
http://www.susie.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-04-01 08:37

Mickey> det er nu butikken der hænger på den...

Hvis dit kort bliver misbrugt til at købe alt muligt skrammel, og
butikken har fået penge (fx. skumle sites på nettet) så er det bankens
problem.

/Thomas

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 12-04-01 11:38

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvis dit kort bliver misbrugt til at købe alt muligt skrammel, og
> butikken har fået penge (fx. skumle sites på nettet) så er det bankens

Nope.. det e r butikken.. banken afviser jo bare betalingen dvs fører
pengene tilbage fra forretningen til din konto, og så mangler forretningen
pengene og må så ud og finde personen der skylder dem penge..

/F

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-04-01 12:25

Flemming> Nope.. det e r butikken.. banken afviser jo bare betalingen
Flemming> dvs fører pengene tilbage fra forretningen til din konto,
Flemming> og så mangler forretningen pengene og må så ud og finde
Flemming> personen der skylder dem penge..

Det kommer vel an på hvor lang tid der er gået fra misbruget foregik
til man rent faktisk opdager det. Hvis banken allerede har udbetalt
pengene, så er det jo svært at føre penge tilbage...

Men det er vel egentlig også irrelevant her... pointen er stadig at
man som forbruger _ikke_ hæfter for evt. misbrug.

/Thomas

Fra : Mickey

Dato : 12-04-01 15:32

> [...]
> til man rent faktisk opdager det. Hvis banken allerede har udbetalt
> pengene, så er det jo svært at føre penge tilbage...

der er vist nok en temmelig lang periode hvor det kan lade sig gøre!
- og nej, det er ikke så svært at føre pengene tilbage igen selvom de er
afsendt! (måske det er besværligt i form af en mængde papirer der skal
skrives på osv.)

> Men det er vel egentlig også irrelevant her... pointen er stadig at
> man som forbruger _ikke_ hæfter for evt. misbrug.

nemlig, så lad os stoppe her - evt FUT over i jura-gruppen og høre _hvis
nogen er interreseret!_

--
HS235-DK - Mickey
http://www.susie.dk

Fra : Devast8or

Dato : 12-04-01 13:05

Ifølge betalingskort loven er der en selvrisiko, svjh er den på 1000,- kr.

Devast8or

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 12-04-01 20:56

"Devast8or" <devast8or@systembl.dk> wrote in message
> Ifølge betalingskort loven er der en selvrisiko, svjh er den på 1000,- kr.
>
> Devast8or

Som ikke gælder her da dit kort jo ikke er blevet stjålet fra dig og du bare
kan afvise alle betalinger uden problemer.

/F

Fra : Devast8or

Dato : 13-04-01 01:00

Er det sådan det er? Så blev jeg så meget klogere.

Fra : Lars Christensen

Dato : 14-04-01 11:07

On Thu, 12 Apr 2001 21:56:21 +0200, "Flemming Lynggaard"
<nospam@lynggaard.com> wrote:

>Som ikke gælder her da dit kort jo ikke er blevet stjålet fra dig og du bare
>kan afvise alle betalinger uden problemer.

Selvriskoen gælder kun i det øjeblik hvor der bruges pin-kode eller
underskrift. Man er bedre stillet når det er over nettet handlen
foregår.

Lars