Hvor kommer præsten fra?
Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 26-10-03 13:45

Peder Jefsen Bertelsen, født Ballum 26.6.1833, sognepræst i
Hvejsel-Givskud fra 1880 - søn af Bertel Nissen Bertelsen, gårdejer i
Ballum, og Gyde Marie Lassen - hævdes at have som faderens morfar
sognepræst Casper Hansen fra Randerup ved Tønder, død 1797.

Hvis nogen "derude" kan hjælpe med det mindste om Peder Jefsen
Bertelsens forslægt, vil jeg blive glad for at høre om det.

Venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 13:53

On Sun, 26 Oct 2003 12:44:53 +0000 (UTC), "Erling Vester Jacobsen"
<erling@public3.bta.net.cn> wrote:

> [...]
>
>Hvis nogen "derude" kan hjælpe med det mindste om Peder Jefsen
>Bertelsens forslægt, vil jeg blive glad for at høre om det.

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Ballum, 1845
Husstands/familienr. 10, Kildestednavn Basbøl Bye Matr.nr./Adresse En
Gaard
547, Gyde Marie Lassen, 52, Enke, Gaardeierinde, 1, K,
548, Jendre Bortaksen, 20, Ugift, Hendes barn , Søemand, 1, M,
549, Peder Beyer Bortaksen, 18, Ugift, Hendes barn, 1, M,
550, Niels Larsen Bortaksen, 14, -, Hendes barn, 1, M,
551, Peder Jefsen Bortaksen, 12, -, Hendes barn, 1, M,
552, ?? Christian Bortaksen, 10, -, Hendes barn, 1, M,
553, ?? Jacobsen, 34, Ugift, Styrmand, 10, Utydelig skrift, 1, M,
554, Hans Peter Jacobsen, 28, Ugift, Søemand, 1, M,
555, Hans Peter Hansen, 32, Ugift, Tjenestefolk, 10, Utydelig skrift,
1, M,
556, Thomas Dinesen, 20, Ugift, Tjenestefolk, 1, M,
557, Ebbe Dinesen, 23, Ugift, Tjenestefolk, 1, M,
558, Henriette Lausten, 23, Ugift, Tjenestefolk, 10, Utydelig skrift,
1, K,
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 13:58

> [...]

>Hvis nogen "derude" kan hjælpe med det mindste om Peder Jefsen
>Bertelsens forslægt, vil jeg blive glad for at høre om det.

Hvis du har ret i, at hans far hed Bertel Nissen Bertelsen, så kunne
det jo være ham her:

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Ballum, 1801
Husstands/familienr. 15 Kildestednavn Østerende og Mølby, bønder og
gårdbeboere
425, Jendre Bertelsen, 48, Gift, Gaardbeboer, 2, huusbonde, M,
426, B.C.Eleonora Hansen, 33, Gift, -, 1, hans kone, K,
427, Gunder Dorthe -, 7, Ugift, -, -, K,
428, Bertel Nissen, 2, Ugift, -, -, M,
429, Laust Jensen, 30, Ugift, -, tjenestefolk, M,
430, Annegrethe Christens, 23, Ugift, -, tjenestefolk, K,
431, Jens Lausten, 16, Ugift, -, tjenestefolk, M,
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 26-10-03 18:20

Kære Lars Helbo

Tusind tak for hjælpen.

VH

Erling Vester Jacobsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 14:07

> [...]

>Hvis nogen "derude" kan hjælpe med det mindste om Peder Jefsen
>Bertelsens forslægt, vil jeg blive glad for at høre om det.

Ifølge FT-1845 er Gyde Marie Lassen født i Basbøl. Det kunne være
hende her, idet Laust og Las jo er synonyme. Og der er ingen andre i
FT med passende fornavn og alder.

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Ballum, 1801
Husstands/familienr. 48 Kildestednavn Bodsbøl huusmænd
1034, Hans Othsen, 37, Gift, huusmand og skræder, 1, mand, M,
1035, Merred Nielses, 49, Gift, -, 2, hans kone, K,
1036, Niels -, 19, Ugift, skrædersvend, hendes børn, M,
1037, Gye -, 21, Ugift, knipler, hendes børn, K,
1038, Marthe Hansdatter, 8, Ugift, -, deres datter, K,
1039, Laust Nielsen, 37, Gift, enroul. matroes, 1, inderst, M,
1040, Mette Laustdatter, 39, Gift, -, 1, hans kone, K,
1041, Johanna -, 15, Ugift, knipler, deres børn, K,
1042, Laust Tygesen, 12, Ugift, -, deres børn, M,
1043, Niels -, 8, Ugift, -, deres børn, M,
1044, Gye -, 6, Ugift, -, deres børn, K,
1045, Jens -, 2, Ugift, -, deres børn, M,
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org