Mål og midler vedr. indtastning af kirkebø~
Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-10-03 11:08

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Sat, 25 Oct 2003 10:50:15 +0200

>Nu blander du altså tingene godt og grundigt sammen.

Tjo, såmænd. Fremfor at spørge efter en uddybende forklaring er det
naturligvis langt mere oportunt at beskylde mig for at vrøvle.

Men i håb om at vi nu omsider - efter at støvet fra den oprindelige
diskussion er ved at lægge sig - kan få en saglig diskussion om emnet
med mange deltagere, har jeg tilladt mig at flytte det til en ny tråd.
(idet mange sikkert forlængst har fravalgt den oprindelige tråd).

>En skabelon er ikke skrevet i XML,

Det kan den da godt være - og det var den faktisk også i det omtalte
tilfælde.

Det jeg skriver om er selve feltdefinationen, samt definationen af
hvilke felter der er fælles for alle typer, hvilke der er fælles for
visse typer og hvilke der er unike for den enkelte begivenhed.

Men du har da ret i at den kunne være skrevet i en hvilken som helst
anden form. Faktisk har jeg selv på et tidspunkt 'oversat' den til en
csv-fil med een linie for hver begivenhedstype efterfulgt af navn, type
og længde på samtlige de felter der hører til denne begivenhed.

Herudover skal der naturligvis senere, som du også selv nævner i dit
indlæg, udarbejdes en nærmere beskrivelse og vejledning. Men det første
der skal gøres, og dét som er forudsætningen for alt andet, er at få
fastlagt selve formen.

>og det er heller ikke OCT, der har udarbejdet den
>tidligere skabelon.

Den skabelon jeg skriver om, jo.

Du kan evt. søge tilbage på Google til en diskussion om emnet her i
gruppen, hvor bla. OCT, Bo Ekelund og undertegnede deltog. En diskussion
der senere blev videreført i e-mail, idet Bo på det tidspunkt overvejede
at gå videre med arbejdet.

Men da OCT allerede på det tidspunkt savnede opbakning fra Dis-Danmark,
og da han jo senere (af grunde jeg vist ikke behøver at komme nærmere
ind på) helt har trukket sig blev det aldrig til mere.

>Ved en skabelon forstår man et sæt af felter. Der kan f.eks. være et
>felt til fornavn, et til efternavn o.s.v. Hvert felt har en størrelse
>målt i et antal tegn og en type (numerisk, alfanumerisk etc.).

For en gangs skyld er vi 100% enige.

>Det er
>dette sæt af felter med tilhørende beskrivelse, der tilsammen udgør en
>skabelon.

Just my point.

>Problemet ligger et helt andet sted. I KIK er man kommet til den
>konklusion, at der er nogle væsentlige problemer med forudsætningerne
>for det oprindelige projekt. Vi har jo set, at indtastning af
>kirkebøger ikke er kommet i gang i samme omfang som indtastning af FT.

Det kan der være flere grunde til. For det første er folk jo tilbøjelige
til at springe på den vogn der allerede kører. Dvs. hvis der går 'mode'
i folketællinger, og hvis det er det der altid snakkes om, så er det i
sig selv nok til at flere kaster sig over det. Og det er jo da iøvrigt
heller ikke nogen ulykke.

Et andet problem er netop manglen på et moderne og brugervenligt
program, samt manglen på en klart defineret skabelon. Det oprindelige
program, og de resultater de kommer ud af det, er efter min mening om
ikke ubrugelige så ihvertfald meget vanskelige at overskue.

>udvalg nedsættes. Resultatet kunne f.eks. blive, at man istedet for en
>egentlig indtastning vælger at satse på en form for stikordsregister,

Behøver det at være et enten eller, kunne det ikke være et både og.?

Forstået på den måde at der foreligger en komplet skabelon, hvor folk så
er frit stillet til om de vil udfylde alle felter og lave forholdsvis få
men komplette indtastninger. Eller om de feks. hellere vil lave mange
indtastninger med forholdsvis få oplysninger for hver post..

Det sidste kunne i yderste konsekvens (udover de faste felter om sogn
mv.) alene være: navn, dato, begivenhed.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 25-10-03 14:08

On Sat, 25 Oct 2003 12:08:09 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>indlæg, udarbejdes en nærmere beskrivelse og vejledning. Men det første
>der skal gøres, og dét som er forudsætningen for alt andet, er at få

Nej, det går den anden vej rundt. Man begynder med at finde ud af
hvilke oplysninger fra originalen, man ønsker at indtaste og man
beslutter, om der skal ske en form for standardisering eller
bearbejdning hhv. om man vil indtaste kildetro.

På det grundlag finder man ud af, hvilke felter der er behov for, og
ved at vurdere kilderne danner man sig et skøn over, hvor meget plads
der er behov for i hvert felt. Man beslutter samtidig, hvordan
oplysningerne fra originalen skal opdeles, f.eks. om navnet skal være
i 1, 2 eller 3 felter.

Det er absolut ikke et arbejde for programmører. Det er et arbejde for
historikere med et indgående kendskab til kilderne. Resultatet af
dette arbejde er en beskrivelse i tekstform, sådan som den kunne
findes i den første udgave af indtastningsvejledningen.

Denne skabelon kan en programmør, så omsætte til computersprog -
f.eks. til XML eller CSV, præcis sådan som OCT gjorde med den skabelon
som var udviklet af KOKI og videreført af KIK. Men
programmeringsarbejdet er altså noget, der kommer på et senere
tidspunkt - hvilket sikkert er vigtigt at slå fast i denne
forbindelse.

Det betyder nemlig, at de mennesker vi søger til det særlige udvalg
kun i mindre grad skal være programmører. Det der især er brug for er
historisk interesserede, som har arbejdet meget med kirkebøger, og som
dermed har en ide om opbygningen af de forskellige kirkebøger og
hvilke ting der kan forventes at stå i dem.

> [...]

>Det sidste kunne i yderste konsekvens (udover de faste felter om sogn
>mv.) alene være: navn, dato, begivenhed.

Måske.....

Men det er altså faktisk det, som udvalget skal finde ud af, så det
vil jeg da ikke foregribe. Man kan tænke sig mange ting, og jeg gav
blot et eksempel på, at man muligvis kunne ende med noget helt andet
end tidligere.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Hans Engmark

Dato : 25-10-03 17:53

On Sat, 25 Oct 2003 15:08:20 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]

>beslutter, om der skal ske en form for standardisering eller
>bearbejdning hhv. om man vil indtaste kildetro.

Min erfaring fra indtastning af 2 sogne 1615-1891

Jeg bruger en database og deler indtastningen i før 1814 og efter 1814

Før 1814:
Det er lettest at indtaste kildetro i et memofelt i en databasen.
Herefter uddrager jeg de datafelter jeg vil have og standardiserer
navne etc.

Efter 1814
Her er det lettest at indtaste standardiseret i de udvalgte felter.
Hvilke felter man skal have med, og hvor store de skal være, kan der
føres mange debatter om.
Skal det være et naveregister eller skal man have forlovere, faddere
etc, med.

>På det grundlag finder man ud af, hvilke felter der er behov for, og
>ved at vurdere kilderne danner man sig et skøn over, hvor meget plads
>der er behov for i hvert felt.

F.eks skal man tage stilling til hvad man vil udelade af nedenstående
dødsindørsler
Et af mine argumenter for at indtaste alt/kildetro før 1814.

>Man beslutter samtidig, hvordan
>oplysningerne fra originalen skal opdeles, f.eks. om navnet skal være
>i 1, 2 eller 3 felter.

Min erfaring siger, at det er langt hurtigere at indtaste i et
navnefelt, og så lave nye felter maskinelt bagefter

mvh
Hans Engmark

HMB C 137-2, Tæbring 1789-1812, mikrokort 3/4, side 285-286

Døde
1795
D. 21 May blev begravet paa Tæbring Kirkeg. øst udfor klokkegalgen,
midtveis imellem samme og ringmuren Gaardmands Jens Jensens afdøde
hustrue Mette Michelsdatter. Hun var født i Elsøe her paa Morsøe d. 1
May 1728.
Hendes forældre Michel Jensen og Anna Jensdatter boede i Kiældgaard i
samme
bye. Hos disse opholdt hun sig til sit 24de aar da hun 1752 ægtede
hendes nu
efterladte mand Jens Jensen, ved hvem hun avlede 13 børn, neml. 6
sønner og
7 døttre hvoraf 4 sønner og 1 datter ere døde, men 2 sønner og 6
døttre efterlevende.
1 søn og 3 døttre ere gifte, de øvrige ugifte.
Den afdøde har den lov af alle, som have kiendt hende: at hun stedse
har været en
fredsommelig kone og god hustrue, meget omhygelig imod sin mand og
sine børn,
særdeles arbejdsom og i liidelsen taalmodig. Omtrent et aar har hun
været svagelig,
men siden Febr. maaneds begyndelse d. a. da hun fik vattersot i
beenene, har hun maatte
holde sængen. Vattersotten tiltog daglig, saa hendes legeme til sidst
stærkt opsvulmede
indtil hun d. 13de omskiftede tiiden med evigheden, efter 67 aar, 1
uger og 5 dages levetiid.
Text ?rov 10,7
***************

HMB C 137-2, Tæbring 1789-1812, mikrokort 3/4, side 288

Døde
1796
Sønd. d. 9 Octobr. d. 20 S. eft. Tr. blev paa Tæbr. Kirkeg. øst ud fra
kirkens S.O hiørne
begravet Gaardmand af Øster Tæbring Jens Jenssen. Han var født i den
saakaldte Lauritz Ladefogeds
gaard i Vester Tæbring d. 1 Dec. 1725. Hans forældre var Jens
Christensen og Anna Nielsdatter.
Indtil sit 26de aar blev han hos sine forældre, kom saa i aaret 1751
til en gaard i Øster Tæbring, og
aaret efter ægte sin, under 21 May 1795 anførte afdøde hustr. Mette
Michelsd., med hvem han
avlede 13 børn neml. 6 sønner og 7 døttre, hvoraf efterlevende 2
sønner og 6 døttre. En nu en tiid
har han her i menigheden været medhielper, indtil han for 2de aar
siiden, da alder og svaghed betog
ham, frasagde sig denne tieneste. Siiden hans kones død har han været
af og til sengeliggende, dog
sørgede han som en retskaffen fader for sine børn, at skifte blev
holdt imellem disse førend hans dødelige
afgang i det han overdrog sin yngste søn Søren sin gaard imod at denne
skulle udbetale noget vist til sine
søskende. Siiden seneste Paaske var han bestandig sengeliggende.
Omsiider sloges vattersot i hans been,
som brød udi huller, og dette tiilfælde endede hans dage d. 1. Octobr.
kl. 10 aft. i en alder af omtr. 71 aar
Text Viisdb? 3,1-6

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 26-10-03 14:01

Hans Engmark <hengmark@post6.tele.dk> skrev:
Sat, 25 Oct 2003 18:53:07 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi
>Min erfaring fra indtastning af 2 sogne 1615-1891
>Jeg bruger en database og deler indtastningen i før 1814 og efter 1814

Min erfaring fra indtastning af 5 sogne:
Datafelterne bør være de samme, før og efter 1814, og hele KB skal
samles i een database for hver handling, ellers bliver sortering og
søgning alt for besværlig.

>Før 1814:
>Det er lettest at indtaste kildetro i et memofelt i en databasen.
Det vil jeg også anbefale, jeg har (desværre) ikke selv gjort det.

>Skal det være et navneregister eller skal man have forlovere, faddere
>etc, med.
Alle oplysninger skal så vidt muligt med, ellers er det kun halvgjort
og delvist spildt arbejde. Man skal kunne søge på alle de person- og
stednavne, der står i KB bogen.

Erik Helmer Nielsen.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-10-03 11:07

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Sat, 25 Oct 2003 15:08:20 +0200

>Nej, det går den anden vej rundt. Man begynder med at finde ud af
>hvilke oplysninger fra originalen, man ønsker at indtaste

Jeg ser egentlig ikke nogen større uoverensstemmelse mellem dit
synspunkt og så det jeg skriver. Og det er vel egentlig betegnende for
såvel denne som flere andre og lignende diskussioner. Dybest set er
uenigheden slet ikke så stor som det til tider ser ud til.

Det handler i høj grad om at respektere andres mening, og om at forholde
sig til havd andre faktisk selv giver udtryk for - istedet for at svare
på det man tror de mener.

>og man
>beslutter, om der skal ske en form for standardisering eller
>bearbejdning hhv. om man vil indtaste kildetro.

Ja, se det er jo et stort spørgsmål. Personligt hælder jeg nok til den
mening at et egentlig navneregister skal være standardiseret (a' la
Brejls skifteuddrag).

Men det forhindrer jo ikke at der også afsættes felter til en kildetro
og komplet indtastning. Reelt er det jo blot eet felt mere i forhold til
det allerede kendte, nemlig et felt til det standardiserede navn.

Men først og fremmest mener jeg man skal undgå at falde i et par af de
fælder der ligger i Kip-projektet. Jeg mener feks. at det skal være
muligt (og i første omgang også anbefalet) kun at indtaste et
navneregister.

Det skal så til gengæld være langt nemmere (end i Kip-projektet) at
andre senere kan indtaste yderligere felter til det samme emne og få det
lagt ind i den oprindelige fil.

Hele projektet bør efter min mening holdes ude af DDA regi og køres
alene af Dis_Danmark. Og det bør fra starten gøres klart for alle at der
ikke eksisterer ophavsret til indtastninger.

> [...]
>dermed har en ide om opbygningen af de forskellige kirkebøger og
>hvilke ting der kan forventes at stå i dem.

Igen mener jeg det er et både og.

Det der efter min mening er brug for er ikke teoretikere, men folk med
praktisk erfaring i *såvel* studie af kirkebøger som i at gøre tingene
tilgængelige på en praktisk og hensigtsmæssig måde.

Og det opnår man kun ved at inddrage så mange som muligt i diskussionen.
Og ved selv at opsøge så mange forskellige kilder som muligt.

Jeg behøver vist ikke gentage min henvisning til Titanic og Noas Ark.?

> [...]
>vil jeg da ikke foregribe. Man kan tænke sig mange ting, og jeg gav
>blot et eksempel på, at man muligvis kunne ende med noget helt andet

Det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at man kan - og måske også bør.

Men jeg er dybt uenig i betragtningen om at det skulle være at foregribe
begivenhedernes gang at diskutere emnet feks. her i gruppen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-10-03 11:50

> [...]

>Det handler i høj grad om at respektere andres mening, og om at forholde
>sig til havd andre faktisk selv giver udtryk for - istedet for at svare

Ha!!!

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-10-03 12:14

Sun, 26 Oct 2003 11:50:16 +0100, skrev Kurt Hansen:

>Ha!!!
>
>Venlig hilsen
>Kurt Hansen
>(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Undskyld mange gange. Jeg for vild og troede det var et indlæg af Lars
Jørgen Helbo!!!

Fra : Alf Christophersen

Dato : 29-10-03 17:47

On Sun, 26 Oct 2003 12:13:41 +0100, Kurt Hansen
<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

>Undskyld mange gange. Jeg for vild og troede det var et indlæg af Lars
>Jørgen Helbo!!!

Med andre ord, hvis Lars Jørgen poster, så leser du ikke hva der står
i brevet, men starter utskjellingen uten videre??

akkja.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-10-03 23:13

Wed, 29 Oct 2003 17:46:57 +0100, skrev Alf Christophersen:

>Med andre ord, hvis Lars Jørgen poster, så leser du ikke hva der står
>i brevet, men starter utskjellingen uten videre??
>
>akkja.

Du har jo tilsyneladende ikke læst og forstået det du kommenterer.

- men jeg troede i skyndingen at det var Helbo. Derfor skrev jeg:
>Ha!!!

Den kommentar var passende, hvis det havde været Helbo, men upassende
da det var Feldborg. Keine Hexerei, nur Filurendreierei.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 30-10-03 00:13

On Wed, 29 Oct 2003 23:12:59 +0100, Kurt Hansen
<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

>Du har jo tilsyneladende ikke læst og forstået det du kommenterer.

Det jeg ville kommentere var at du skyter uansett hvis du tror det er
Helbo som skriver. Er det fordi han evt. skulle være medlem av noe så
formastelig som DIS-Danmark??

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-10-03 07:49

Thu, 30 Oct 2003 00:13:10 +0100, skrev Alf Christophersen:

>Det jeg ville kommentere var at du skyter uansett hvis du tror det er
>Helbo som skriver. Er det fordi han evt. skulle være medlem av noe så
>formastelig som DIS-Danmark??

Jeg stopper her, da du tydeligvist VIL udlægge det, så det passer i
dit kram - desværre en omsiggribende uting i denne gruppe.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 30-10-03 15:50

On Thu, 30 Oct 2003 07:49:23 +0100, Kurt Hansen
<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

>Jeg stopper her, da du tydeligvist VIL udlægge det, så det passer i
>dit kram - desværre en omsiggribende uting i denne gruppe.

Helt enig !!! LOL.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 12:04

On Sun, 26 Oct 2003 11:06:31 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Hele projektet bør efter min mening holdes ude af DDA regi og køres
>alene af Dis_Danmark.

Problemet er bare, at foreningen slet ikke har kapacitet til at give
indtasterne den kontinuerlige og vedvarende support, som de har brug
for og med rette forventer. Det blev prøvet i 1992-94 på et tidspunkt
hvor der kun blev indtastet en brøkdel af, hvad der laves i dag.
Dengang konstaterede man, at det var umuligt. På den baggrund har det
ikke meget formål, at foreslå det nu.

>Og det bør fra starten gøres klart for alle at der
>ikke eksisterer ophavsret til indtastninger.

Det er jeg meget uenig i. I så fald vil man nemlig lukke op for, at
alle mulige fidusmagere kan lave deres egne udgivelser. Ved at holde
fast i ophavsretten kan vi derimod sikre, at de penge, der kommer ind,
ligesom nu kun bruges til support for indtasterne (vejledning,
fremskaffelse af forlæg, kurser etc.).

Jeg vil i hvert fald ikke være med til, at et eller andet amerikansk
firma skal tjene penge på at sælge mine indtastninger.

>Men jeg er dybt uenig i betragtningen om at det skulle være at foregribe
>begivenhedernes gang at diskutere emnet feks. her i gruppen.

Det kan du så være; men det er i hvert fald spild af tid, hvis der
ikke er nogen, der samler alle guldkornene op og formidle dem videre
til det udvalg, som skal arbejde med sagen og drage konklusionerne.

Som jeg har forklaret flere gange er jeg så vidt jeg ved den eneste
fra DIS-bestyrelsen m.m. der stadig læser denne gruppe. Alle andre har
forladt gruppen, fordi man synes at niveauet generelt er for lavt.

Jeg deltager ikke i dette projekt, og føler derfor ingen
forpligtigelse til at optræde som formidler - slet ikke efter de
sidste dages "debat".

Så hvis der ikke er nogen her fra gruppen, som vil gå seriøst ind i
arbejdet i udvalget og formidle de ideer, som måtte komme frem her i
gruppen, videre til udvalget, så vil disse ideer ikke påvirke
projektet.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-10-03 12:14

Sun, 26 Oct 2003 12:04:10 +0100, skrev Lars J. Helbo:

> [...]
>fast i ophavsretten kan vi derimod sikre, at de penge, der kommer ind,
>ligesom nu kun bruges til support for indtasterne (vejledning,

Hvorfor skal der overhovedet penge ind på projektet? Hvorfor ikke
bruge DIS-medlemmernes kontingentkroner til noget fornuftigt!!! Jeg
har tidligere forstået, at det var lidt af et problem for DIS-Danmark
at få has på de midler man hobede op, på trods af flere års uændret
kontingent.

Hvis indtastningsprojektet kunne komme i DIS-regi og dermed sikring af
fri og uhindret adgang til download og anden brug af folkets
indtastninger, kunne der sælges mange billetter til den forening. Som
det er nu, har jeg svært ved at se dens eksistensberettigelse.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 12:22

On Sun, 26 Oct 2003 12:13:31 +0100, Kurt Hansen
> [...]

>har tidligere forstået, at det var lidt af et problem for DIS-Danmark
>at få has på de midler man hobede op, på trods af flere års uændret

Jamen så er der noget du har misforstået. Det vi taler om er jo
oprettelse af et sekretariat og ansættelse af mindst en
fuldtidsmedarbejder, som kan vejlede indtasterne, tildele
indtastningsnumre, modtage færdige indtastninger o.s.v. Derudover skal
der fremskaffes forlæg f.eks. ved indkøb af mikrokort og forsendelse
af samme til indtasterne. Sammenlagt ligger det langt ud over, hvad
foreningen ville kunne magte - selv hvis vi droppede alle andre
aktiviteter (f.eks. udgivelse af blad).

>Hvis indtastningsprojektet kunne komme i DIS-regi og dermed sikring af
>fri og uhindret adgang til download og anden brug af folkets
>indtastninger, kunne der sælges mange billetter til den forening.

Foreningen sælger allerede ret mange billetter
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 26-10-03 12:48

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
> On Sun, 26 Oct 2003 12:13:31 +0100, Kurt Hansen
> <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

> Jamen så er der noget du har misforstået.

Er du nu helt sikke på det ikke er dig der har misforstået noget?

> Foreningen sælger allerede ret mange billetter

Ja, det kan jo undre, når den stort set ikke foretager sig andet end at
udgive et (i øvrigt udmærket) blad 4 gange årligt og ellers blot
forsvarer statens ret til at bestemme medlemmernes kår - helt uden at
mukke.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 12:59

On Sun, 26 Oct 2003 12:48:23 +0100, "Poul Erik Jensen"
<noreply@null.dk> wrote:

> [...]

>udgive et (i øvrigt udmærket) blad 4 gange årligt og ellers blot
>forsvarer statens ret til at bestemme medlemmernes kår - helt uden at

Jamen så er vi jo (næsten) enige

Jeg mener også, at foreningen skal udvide sit aktivitetsområde. Vi
skal netop IKKE bruge alle vores kræfter på et enkelt projekt - uanset
hvor godt det er.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-10-03 13:04

Sun, 26 Oct 2003 12:21:35 +0100, skrev Lars J. Helbo:

> [...]
>af samme til indtasterne. Sammenlagt ligger det langt ud over, hvad
>foreningen ville kunne magte - selv hvis vi droppede alle andre

Jeg har været fremme i samme ærinde et par gange før og skal såmænd
ikke fremture med mine fantasier igen, men vil blot runde af med at
konstatere, at hvis der er 4000 medlemmer der giver 100 kr. hver, er
der en indtægt på 400.000 kr. - lige akurat nok til at udgive et blad
+ det løse.

Ved en kontingentstigning til 200 kr. om året - vel ikke uhørt nu om
dage - er der pludselig 400.000 extra at gøre godt med - lige akurat
nok til at ansætte en fuldtidsmedarbejder og købe en pæn samling
mikrofilmkort. Bare et forslag

Fra : Alf Christophersen

Dato : 29-10-03 17:47

On Sun, 26 Oct 2003 13:04:10 +0100, Kurt Hansen
> [...]

>konstatere, at hvis der er 4000 medlemmer der giver 100 kr. hver, er
>der en indtægt på 400.000 kr. - lige akurat nok til at udgive et blad

I 1994 (eller det var kanskje i 1995) medførte det at 7. nordiske
symposium om databehandling i Slektsforskningen ikke ble arrangert, og
ikke har blitt det siden DIS-Danmark hadde ikke råd pga sin
kontingent.

(Hvor 1. og 2. ble arrangert vet jeg ikke, men DIS-Danmark arrangerte
3. symposium i 1988, Föreningen DIS arrangerte det 4. symp. på Vårdnæs
stiftsgård i 1990, DIS-Norge det 5. symposium på Brandbu i 1991 og
Föreningen f¨r Teknik i Sl¨ktforskningen i Finland det 6. symposium i
1992. Siden har der ikke skjedd noe. En god tradisjon ble brudt.
Senere forsøk på å lage stortstilte nordiske fellesarrangement sammen
med andre slektsforskere som ikke bruker PC har alle rent ut i sanden
fordi det ble alt for dyrt og derav null interesse
Nå er piffen helt slutt.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-10-03 12:31

Sun, 26 Oct 2003 12:04:10 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev:

> [...]
>
> Jeg deltager ikke i dette projekt, og føler derfor ingen
> forpligtigelse til at optræde som formidler - slet ikke efter de

Nu synes jeg, du bliver urimelig!
Netop de sidste dage har debatten da endelig forladt 'ævbæv'-niveauet og
handlet om
substansen, nemlig indtastning af kilder..

> Så hvis der ikke er nogen her fra gruppen, som vil gå seriøst ind i
> arbejdet i udvalget og formidle de ideer, som måtte komme frem her i
> gruppen, videre til udvalget, så vil disse ideer ikke påvirke projektet.

Du ønsker altså ikke selv at 'gå seriøst ind i arbejdet og formidle
ideer..' ?
...Undskyld, den var for fristende

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 12:39

On Sun, 26 Oct 2003 12:30:36 +0100, Gert Krabsen
<krabsen@krabsenfjernes.dk> wrote:

>Du ønsker altså ikke selv at 'gå seriøst ind i arbejdet og formidle
>ideer..' ?
>..Undskyld, den var for fristende

Jamen det behøver du sandelig ikke, at undskylde. For det er da helt
rigtigt. Jeg er i gang med mange andre ting og kan for tiden ikke
bruge tid på kirkebogsindtastning. Derfor vil jeg ikke forpligtige mig
til at viderebringe gode ideer for folk der ikke selv gider. Jeg ser
det ikke som min opgave, og hvis der ikke er andre, der vil påtage sig
denne opgave, så bliver den ikke løst.

Jeg er IKKE DIS-Danmarks eller KIP-projektets repræsentant i denne
gruppe. Jeg kigger af og til ind i gruppen; men det sker på HELT
privat basis og det sker IKKE regelmæssigt. Ind imellem kan jeg
fortælle noget nyt, f.eks. om oprettelsen af dette udvalg. Den slags
oplysninger kan man så bruge hvis man vil, og hvis man ikke vil, så
kan man lade være. Længere er den ikke.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 26-10-03 12:31

> [...]
Enig!

> ... foreningen slet ikke har kapacitet ...
> ... blev prøvet i 1992-94 ... det var umuligt. ...

Er foreningen ikke vokset betydeligt siden?
Er der så ikke mange flere om at bære byrden?
Det har i hvert tilfælde ikke skortet på gode ideer og tilbud om hjælp i
de 10 år der er gået siden den vurdering. Du har måske ikke opdaget det,
men udviklingen er også rendt med lange skridt fremad siden, så byrden i
dag måske er lettere.

> Det er jeg meget uenig i.

Det komme næppe som nogen overraskelse at du for enhver pris vil
forhindre
> alle mulige fidusmagere kan lave deres egne udgivelser.

Det vil jo udvande den økonomiske fidus DDA imho har tiltusket sig.

> Jeg vil i hvert fald ikke være med til, at et eller andet amerikansk
> firma skal tjene penge på at sælge mine indtastninger.

Nej, det er meget forståeligt, men det klares vel nemt ved alene at
opretholde indtasterens copyright ved kommerciel distribution.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 12:54

On Sun, 26 Oct 2003 12:31:24 +0100, "Poul Erik Jensen"
<noreply@null.dk> wrote:

>Er foreningen ikke vokset betydeligt siden?

Jo, foreningen har ca. 10 gange så mange medlemmer og antallet af
indtastede poster/år er ca. 50 gange så stort.

>Er der så ikke mange flere om at bære byrden?

Nej. For det handler om, at indtasterne skal have et fast sted, hvor
de kan henvende sig. Et sted hvor de kan ringe til og få et
indtastningsnummer, bestille et forlæg, aflevere en indtastning o.s.v.
Det er nu et fuldtidsjob, og derfor er det ikke realistisk at klare
denne funktion på frivillig basis.

Dertil kommer, at vi efter min mening ikke må reducere DIS til en
KIP-forening. De flere medlemmer giver naturligvis flere muligheder,
men de skal bruges til at tage andre områder og projekter op. Vi skal
ikke bruge alle foreningens kræfter på at spare dig for 210,- kr til
en cd.

>Det har i hvert tilfælde ikke skortet på gode ideer og tilbud om hjælp i
>de 10 år der er gået siden den vurdering.

Ja, der er jævnligt tilbud om hjælp, desværre kniber det ofte når det
kommer til praktisk arbejde. F.eks. har jeg jo efterlyst personer, som
vil gå ind i arbejdet om indtastning af kirkebøger. I praksis har det
indtil nu vist sig, at man gerne vil lufte sine ideer i et
uforpligtende forum, men gå ind i et forpligtende arbejde .....

>Det vil jo udvande den økonomiske fidus DDA imho har tiltusket sig.

DDA har ikke nogen økonomisk fidus af projektet. DDA bruger tværtimod
mange penge på det, og alle de penge der kommer ind fra brugerne
anvendes til fordel for indtasterne.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-10-03 13:09

Sun, 26 Oct 2003 12:54:20 +0100, skrev Lars J. Helbo:

> [...]
>indtil nu vist sig, at man gerne vil lufte sine ideer i et
>uforpligtende forum, men gå ind i et forpligtende arbejde .....

Jeg har offentligt i denne nyhedsgruppe tilbudt mig til noget helt
konkret: vedligeholdelse af DIS Danmarks hjemmeside. Du tog det ad
notam og bebudede at jeg ville høre nærmere. Det er aldrig sket, men
det er jo nok fordi jeg er en af dem bestyrelsesmedlemmerne ikke vil
lege med?

Nu kan det være det samme, for jeg har siden fyldt den ledige tid ud
med masser af andre spændende projekter.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-10-03 15:03

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Sun, 26 Oct 2003 12:04:10 +0100

>Problemet er bare, at foreningen slet ikke har kapacitet til at give
>indtasterne den kontinuerlige og vedvarende support, som de har brug

Det mener jeg egentlig heller ikke de skal have. Hele processen med
tilmelding, registrering og aflevering kan automatiseres. Og i dagens
Danmark mener jeg godt folk selv kan skaffe sig forlæg som feks.
mikrokort eller Xerox-kopier. Der er idag så mange der selv har
mikrokort og Xeroxkopierne ligger rundt på lokalarkiverne.

Og desuden kunne der oprettes en bytte- eller lånecentral for mikorkort,
det ville også af andre grunde være en god ide.

>Dengang konstaterede man, at det var umuligt. På den baggrund har det
>ikke meget formål, at foreslå det nu.

At en ting ikke var mulig for 12 år siden gør den ikke nødvendigvis
umulig i dag.

>Jeg vil i hvert fald ikke være med til, at et eller andet amerikansk
>firma skal tjene penge på at sælge mine indtastninger.

Det vil der jo netop heller ikke være basis for hvis de kunne fås gratis
ved kilden.

>Så hvis der ikke er nogen her fra gruppen, som vil gå seriøst ind i
>arbejdet i udvalget

Og så få en kniv i ryggen som tak.?

Efter den behandling OCT fik tror jeg vi er flere der foretrækker at
diskussionen kører i offentlige fora, hvor alle kan være med og hvor der
ikke bagefter kan rejses tvivl om hvem der har sagt hvad og hvornår.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 15:38

On Sun, 26 Oct 2003 15:03:23 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Det mener jeg egentlig heller ikke de skal have. Hele processen med
>tilmelding, registrering og aflevering kan automatiseres.

Ja, den påstand har vi jo hørt før. Problemet er bare, at det langt
fra er alle indtastere der kan eller vil bruge sådan et automatisk
system. For mange indtastere er det særdeles vigtigt, at de kan ringe
til Anette, få en snak om, hvilke sogne der er ledige, få et par
forslag til, hvad de måske kunne gå i gang med, måske få lidt
vejledning om, hvor store de forskellige sogne er og hvilke der er
nemme at læse. Og så iøvrigt få tilsendt både forlæg og
indtastningsnummer, uden at de skal bekyre sig om mere. Alt det kan du
ikke lave i et automatisk system, og derfor fungerer det ikke for en
meget stor del af indtasterne.

Hvis du er i tvivl om det, så prøv at kaste et blik på den "succes"
som Krabsen har fået med sin downloadserver. Det er teknisk set et
glimrende system det er nemt at finde ud af (for nørder som dig og
mig), men for den almindelige indtaster er det ubrugeligt.

> [...]
>mikrokort eller Xerox-kopier. Der er idag så mange der selv har
>mikrokort og Xeroxkopierne ligger rundt på lokalarkiverne.

Og dermed er vi kommet helt ind til kernen i al den kritik som de
efterhånden velkendte her i gruppen så jævnligt retter mod KIP

Det handler om, at brugerne skal have fri og gratis adgang til de
indtastede data. De skal ikke længere være nødt til at betale den
astronomiske sum af 210,- kr. for en cd.

Til gengæld skal indtasterne så miste muligheden for at søge råd og
vejledning hos et rigtigt menneske. De skal henvises til at finde
igennem et automatiseret system vejledt af et par hjemmesider. De skal
også miste muligheden for at låne protokoller og mikrokort til at
indtaste efter. De skal henvises til selv at købe mikrokort eller selv
finde ud af, hvor de kan låne på diverse lokalarkiver.

Det hele handler altså om at forbedre systemet til fordel for de
brugere, der i forvejen kun yder minimalt (210,- kr. er altså meget
lidt) og på bekostning af de indtastere, som gør det store arbejde.

Svaret er NEJ!
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-10-03 17:36

Sun, 26 Oct 2003 15:37:30 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev:

> [...]
> glimrende system det er nemt at finde ud af (for nørder som dig og
> mig), men for den almindelige indtaster er det ubrugeligt.

Her udtaler du dig nu enten mod bedre vidende eller ramt af Alzheimer
light!

Mit 'KIP-arkiv' blev i sin tid etableret som en _prototype_. Anledningen
var, at DDA lukkede for download af ZIP-filer. Jeg etablerede KIP-arkivet
som et eksempel på, at et download-arkiv ikke er en uoverkommelig opgave.
Blandt andet med støtte fra en vis hr. Helbo.
Som tiden gik er balladen omkring download-muligheden gået i sig selv igen.
Men da systemet jo nu engang var etableret, og der rent faktisk var
afleveret indtastninger, har jeg ikke set nogen grund til at lukke
systemet.
Der er naturligvis mange muligheder for forbedringer, men nu er det jo
altså en prototype. Vel en af de længstlevende prototyper, der findes

Det er rigtigt, at der efterfølgende kun indløber indtastninger fra et par
indtastere, men jeg gør heller ikke _noget som helst_ for at promovere det.

Og jeg får ingen henvendelser om, at det skulle være _ubrugeligt_ (hvornår
har du skiftet mening - i sin tid fandt du det da OK?).

En enkelt indtaster har uden at angive begrundelse bedt om at få sine
indtastninger fjernet igen, hvilket jeg naturligvis har efterkommet.

Sendt via Opera.
www.krabsen.dk
www.responsnord.dk
mfl

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 18:21

On Sun, 26 Oct 2003 17:35:31 +0100, Gert Krabsen
<krabsen@krabsenfjernes.dk> wrote:

>Og jeg får ingen henvendelser om, at det skulle være _ubrugeligt_ (hvornår
>har du skiftet mening - i sin tid fandt du det da OK?).

Nej, selvfølgelig ikke, for den indtaster, der ikke kan finde ud af at
bruge sådan et system, vil naturligvis bare lade være.

Men se på, hvor stor en del af samtlige indtastere, der tog systemet
til sig. Det viser lidt om, hvad der ville ske, hvis vi droppede den
personlige support til indtasterne, og gik over til et
telefonsvarersystem.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-10-03 18:47

Sun, 26 Oct 2003 18:20:41 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev:

> [...]
> til sig. Det viser lidt om, hvad der ville ske, hvis vi droppede den
> personlige support til indtasterne, og gik over til et

Den analogi må stå helt for din regning!

Min formodning er, at de fleste indtastere er indifferente over for
muligheden for download og derfor ikke vil ulejlige sig med at sende
filerne to steder hen. Og derfor vælger de at sende til DDA, der jo
administrerer systemet.
Og det valg er jeg helt enig i! Hellere alt til DDA og intet til Krabsen
end det hele spredt ud over landskabet.

Men ud fra det kan vi intet slutte om folks reaktioner, hvis _hele_
projektet lå i andet regi og blev administreret anderledes.

mvh
Krabsen

...der ikke med dette har advokeret for faktisk at flytte projektet til et
andet regi eller for at lade det ligge hos DDA - det har jeg som tidligere
sagt ingen mening om.

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-10-03 17:49

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Sun, 26 Oct 2003 15:37:30 +0100

>Og dermed er vi kommet helt ind til kernen i al den kritik som de
>efterhånden velkendte her i gruppen så jævnligt retter mod KIP

Jeg går ud fra jeg er een af de velkendte, siden du skriver det i et
svar på mit indlæg.?

Jeg skal gerne vedgå at jeg er kritisk overfor DDA, og det vil jeg
formentlig fortsat være, men jeg mener aldrig jeg har givet udtryk for
generel kritik af selve KIP-projektet.

>Det handler om, at brugerne skal have fri og gratis adgang til de
>indtastede data. De skal ikke længere være nødt til at betale den
>astronomiske sum af 210,- kr. for en cd.

Eller måske handler det i bund og grund om at skaffe DDA en ny
arbejdsopgave og dermed en ny indtægtskilde.?

>brugere, der i forvejen kun yder minimalt (210,- kr. er altså meget
>lidt) og på bekostning af de indtastere, som gør det store arbejde.

Jeg må desværre skuffe dig med at jeg overhovedet ikke føler mig
truffet.

Men jeg undrer mig såre over at du fyrer sådan en bemærkning af (og
netop i et svar til mig) - og især da nu hvor vi andre efter bedste evne
prøver at holde os til de saglige argumenter.

Men iøvrigt er det slet ikke det det handler om, og det har jeg heller
ikke set nogen give udtryk for.

Endnu engang må jeg bede dig om at forholde dig til folk selv skriver, i
stedet for at pådutte dem holdninger og meninger som du så derefter
argumenterer i mod.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 18:10

On Sun, 26 Oct 2003 17:48:47 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Endnu engang må jeg bede dig om at forholde dig til folk selv skriver, i
>stedet for at pådutte dem holdninger og meninger som du så derefter
>argumenterer i mod.

Så må jeg bede dig om at forholde dig til kendsgerningerne. Det er
_fuldstændig_ urealistisk at DIS skulle overtage hele projektet.
Foreningen har slet ikke de midler, der skal til for at køre et
projekt af den størrelse - hvortil kommer at det ikke er foreningens
opgave at bruge alle sine kræfter på et enkelt projekt.

Selvfølgelig er der ingen, der offentligt vil indrømme, at det hele
kun drejer sig om at spare et par håndører. Men når vi den ene gang
efter den anden hører disse fantasihistorier om, at alting ville blive
så forfærdeligt meget bedre, hvis blot DIS ville sætte sig på
projektet og smide DDA på porten (uden hensyn til at en stor del af
indtasterne slet ikke er medlemmer af DIS), så må man da spørge, hvad
der ligger bag? Hvad i alverden er det man vil opnå? Og hvad ville
resultatet af sådan en disposition være - i virkelighedens verden?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-10-03 20:03

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Sun, 26 Oct 2003 18:09:46 +0100

>Så må jeg bede dig om at forholde dig til kendsgerningerne.

Det gør jeg også, og jeg giver alene udtryk for min personlige mening om
hvordan et nyt system kunne oprettes i det Herrens år 2003.

>Selvfølgelig er der ingen, der offentligt vil indrømme, at det hele
>kun drejer sig om at spare et par håndører.

Spar dine insinuationer[1] og forhold dig til sagen.

> [...]
>projektet og smide DDA på porten (uden hensyn til at en stor del af
>indtasterne slet ikke er medlemmer af DIS), så må man da spørge, hvad

Overdrivelse fremmer forståelsen.?

> Hvad i alverden er det man vil opnå? Og hvad ville
>resultatet af sådan en disposition være - i virkelighedens verden?

Det er jo bla. det der efter min mening burde overvejes og undersøges
grundigt. Men selvom jeg fuldt bevist startede en ny tråd og slog en
forsonlig tone an, så fortsætter du bare med pådutte folk yderligtgående
synspunkter, som det er lettere for dig at argumentere imod.

I det hele taget forekommer det at du har mere travlt med at forklare
hvad du tror andre mener, end med at forklare hvad du egentlig selv
mener.

[1].
Eller nævn bare eet eneste indlæg fra min hånd der kunne antyde at mine
motiver gik i den retning.?

Eller nævn bare eet eneste eksempel på at jeg ikke selv har været villig
til at betale for tingene.?

Eller bare eet eneste eksempel på at jeg har taget ublu betaling (eller
bare betaling overhovedet) for de ting jeg selv stiller til rådighed.?

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 12:31

> [...]

>Ja, se det er jo et stort spørgsmål. Personligt hælder jeg nok til den
>mening at et egentlig navneregister skal være standardiseret (a' la

Det er en metode, som kan bruges, når samtlige indtastninger i et
projekt går igennem én hånd (se f.eks. også folketimidten og
udvandrerdatabasen). Men når over 500 indtastere arbejder på samme
projekt kan du aldrig få en sådan standardisering til at være blot
nogenlunde sammenhængende og ensartet.

"Skriv som der står" er en regel, som alle indtastere kan forstå, og
som de i de fleste tilfælde vil fortolke rimeligt ensartet.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 26-10-03 13:04

On Sun, 26 Oct 2003 12:30:58 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>udvandrerdatabasen). Men når over 500 indtastere arbejder på samme
>projekt kan du aldrig få en sådan standardisering til at være blot

Projektet SogneTræf viser netop at det _kan_ lade sig gøre. Her er der
ca 250 indtastere, der indtaster til et fælles projekt med nogenlunde
sammenhængende og ensartede data. Kun 'Indtasterne' har adgang til at
ændre i egne data. Hvis indtasterne giver deres password til andre kan
'redigeringsretten' uddelegeres.

Min eneste indgriben er at sende password o.l. til folk der ind
imellem er glemsomme. Men det skyldes at serveren er gratis, og
nytilmeldte derfor ikke får tilsendt en mail med password.

Et lignende projekt til kirkebøger kunne måske udvides til at omfatte
upload af access-databaser, så folk ikke behøver at være online hele
tiden.

Bjarne Damsgaard
http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-10-03 13:27

On Sun, 26 Oct 2003 13:03:30 +0100, Bjarne Damsgaard
<damsgaard@tdcadsl.dk> wrote:

>Projektet SogneTræf viser netop at det _kan_ lade sig gøre. Her er der
>ca 250 indtastere, der indtaster til et fælles projekt med nogenlunde
>sammenhængende og ensartede data.

Ja, selvfølgelig kan mange mennesker arbejde sammen om et projekt. Det
er KIP da det bedste eksempel på. Men her snakkede vi om
standardisering af navne, og det er noget helt andet.

Hvis der i kilden står Sjalotte, skal det så ændres til Charlotte?
Skal Rasmussen og Rasmusen indtastes ens og hvis ja, hvordan?
Hvad med Johann kontra Johan?
Skal Sidsel, Zidsel og Cidsel skrives på samme måde?

Hvis man vil lave den slags, så kræver det et omfattende regelsæt, og
man vil lynhurtigt løbe ind i eksempler, som kræver fortolkning af
disse regler. Det kan kun administreres ensartet, hvis alle indtastere
er skolet i regelsættet og hvis alle indtastninger efterkontrolleres
af én person.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Alf Christophersen

Dato : 29-10-03 17:47

On Sun, 26 Oct 2003 13:27:11 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Hvis der i kilden står Sjalotte, skal det så ændres til Charlotte?
>Skal Rasmussen og Rasmusen indtastes ens og hvis ja, hvordan?
>Hvad med Johann kontra Johan?
>Skal Sidsel, Zidsel og Cidsel skrives på samme måde?

Et godt eksempel på at slike databaser bør ha felt for original
staving som vises på skjermen, og et normalisert felt som kun brukes
for søk.
Muligens bør også Soundex-kode også lagres. Evt. annen
normaliseringskode.

Fra : Lennart Frederiksen

Dato : 25-10-03 17:54

Hej Gruppe

Hvorfor kan man ikke bruge en standard som feks. Gedcom,

alle data fra Kirkebøgerne skal med efter min mening

Hilsen
Lennart

Fra : Bent Fleron

Dato : 25-10-03 21:10

Lennart Frederiksen wrote:

> Hvorfor kan man ikke bruge en standard som feks. Gedcom,
> alle data fra Kirkebøgerne skal med efter min mening

Gid det var så enkelt og jeg kan udmærket forstå at den seriøse del af
debatten er nødvendig. Selv efter indførslen af de standardiserede
kirkebøger forekommer der store forskelle mellem hovedministerialbogen
og kontrabogen. Tænk blot på den kendte historie hvor præstens kone var
død, i hovedministerialbogen indskrev præsten en længere smøre om hvor
prægtig en kone han havde mistet, og i kontrabogen stod der kort og godt
at præstens kone var død og begravet, - færdig arbejde.

Også jeg vil foretrække et almindeligt register med nogle få 'eksakte'
oplysninger til identifikation.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Lennart Frederiksen

Dato : 25-10-03 22:14

"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med venlig hilsen Bent Fleron.
> For den der orker at sende en returmeddelelse
> privat, benyt venligst bent at fleron efterfulgt af dotdk

Det er ikke alle personer der har været Præstens Kone,

Der er vel ingen grund til at forklare at bla Faddere ved dåb også kan være
værdifuld kilde for slægtforskning

så alle data er efter min mening stadigvæk det bedste

Lennart

Fra : Bent Fleron

Dato : 26-10-03 09:12

> Det er ikke alle personer der har været Præstens Kone,

Næh, det var egentlig også for at illustrere hvor 'mudrede'
kirkebogsindskrivninger kan være.

> Der er vel ingen grund til at forklare at bla Faddere ved dåb også
> kan være værdifuld kilde for slægtforskning

Næppe, vi har vist alle haft mange tilfælde hvor vi skulle udredde nogle
forbindelser ved hjælp af faddere.

> så alle data er efter min mening stadigvæk det bedste

Jeg sidder i øjeblikket og slår plat eller krone om jeg skal erklære mig
enig eller ej. Jeg er vist mest tilbøjelig til at erklære mig *uenig*.
En del af charmen ved slægtsforskning er netop det opsøgende arbejde.
Bevares, - jeg mindes også mange, rigtig mange sure timer og dage på
arkiverne helt på linie med de mere succesfulde ture i både ind- og
udland.
Hvis vi får det hele forærende via nogle data i cyberspace så ryger den
helt specielle interesse for slægtsforskning, det er lidt i samme
retning som haveelskeren der fryder sig over sin haves pragt hvor
tingene gror, - hvad pokker, han kan jo købe det samme henne om hjørnet
hos gartneren.
Kolde data i filformat på nettet vil kunne fortælle mig om to
mindreårige brødre der dør samme dag (Hellebæk, i midten af
18'hundredetallet), men kirkebogen fortæller mig hvordan, hvor og
hvorfor de døde.

Fra : Lennart Frederiksen

Dato : 26-10-03 10:13

> [...]
> mindreårige brødre der dør samme dag (Hellebæk, i midten af
> 18'hundredetallet), men kirkebogen fortæller mig hvordan, hvor og

Ja derfor alle data, så alle får denne mulighed,
kolde data er netop et index,
Ja hvor ville det være rart, hvis man ikke absolut skulle på arkivet, for at
gøre dette,
og mange flere får mulighed, for denne spændende hobby, hvis/når det er
tilgængelig på nettet.

Hvorfor tror du indtastere bruger deres kosbare fritid på at indtaste
dataerne,
de kunne jo bare nøjes med det de selv skulle bruge, og lade andre gøre det
samme,

mit svar på dette er at jeg gerne giver alle andre denne mulighed,
og dette vil jeg gerne deltage i, ikke et index der kun henviser

Jeg kan ikke se det ændre noget som helst, andet end tilgængeligheden
og bedre åbningstider

Lennart

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-10-03 11:07

"Lennart Frederiksen" <dsl21460@nospam.vip.cybercity.dk> skrev Sat, 25
Oct 2003 23:14:16 +0200

>Der er vel ingen grund til at forklare at bla Faddere ved dåb også kan være
>værdifuld kilde for slægtforskning
>
>så alle data er efter min mening stadigvæk det bedste

Både og vil jeg mene. Det er jo også et spørgsmål om kapacitet. Lad os
sige der feks. kan indtastes 1 million navne pr. år.

Skal det så være 1.000.000 poster kun med barnets navn, skal det være
300.000 poster med barn og forældre, eller skal det være 100.000 poster
med barn, forældre og faddere.?

Jeg er egentlig meget på linie med Bent i det spørgsmål. Selvfølgelig er
det da nemt at få det hele serveret på et sølvfad, men vil det ikke også
få nogle til helt at droppe efterkontrollen.?

For mig at se er enhver form for indtastning / afskrift mv. en nem og
hurtig genvej til at finde den rette kilde, og som sådan absolut en god
ting. Men det må *aldrig* gå hen og blive betragtet som en egentlig
kilde - Dette kan efter min mening ikke gentages tit nok.

Når man feks. har hørt et udsagn som "Jammen jeg har fundet dette på
ancestry.com - så dine oplysninger må jo være forkerte", så er det jo
man begynder at spekulere på, hvor vi egentlig er på vej hen.?

Af samme grund har jeg valgt at indscanne kirkebøger i stedet for at
afskrive dem. Hvis andre (der behersker ti-fingersystemet bedre end jeg
gør) så har lyst til at lave et register til mine scanninger, så skal de
da være hjertens velkomne.

Hvis bare et par stykker i hvert herred indscannede kirkebøger som jeg
gør, så kunne vi på et par år indscanne samtlige Danmarks kirkebøger.!
Så hurtigt vil det næppe komme til at gå i praksis, men det vil komme
indenfor et overskueligt åremål - det er jeg helt overbevist om.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-10-03 11:57

Sun, 26 Oct 2003 11:06:31 +0100, skrev Arne Feldborg:

> [...]
>
>Skal det så være 1.000.000 poster kun med barnets navn, skal det være
>300.000 poster med barn og forældre, eller skal det være 100.000 poster

Ja, eller hvad med 5 millioner poster, hvor kun datoen er med? Hallo!
Et register kun med barnets navn og datoen, vil give en meningsløs
liste over Peder Jensen'er. Hvis vi taler om fødsel/dåb, bør i det
mindste forældrenes navne med. Det giver til gengæld så mange faktorer
og navnekombinationer, at registeret vil være overraskende brugbart.
Selv med helt almindelige navne (Jens Pedersen, Ane Nielsdatter
o.s.v.), vil der være meget få helt ens poster og da slet ikke i samme
sogn.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-10-03 15:21

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev Sun, 26 Oct 2003 11:57:04
+0100

>Ja, eller hvad med 5 millioner poster, hvor kun datoen er med? Hallo!
>Et register kun med barnets navn og datoen, vil give en meningsløs
>liste over Peder Jensen'er.

Klart nok. Det var også mere for at illustrere selve problemet.

> [...]
>Selv med helt almindelige navne (Jens Pedersen, Ane Nielsdatter
>o.s.v.), vil der være meget få helt ens poster og da slet ikke i samme

Det er faktisk særdeles brugbart. Jeg har selv en lille søgbar base
(baseret på mormondata) over fødte i nogle af de sogne jeg arbejder med.
Med et passende årstal +/-5 år og passende brug af wildcards finder jeg
næsten altid den jeg søger i første hug.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 26-10-03 14:01

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev:
Sun, 26 Oct 2003 11:06:31 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Skal det så være 1.000.000 poster kun med barnets navn, skal det være
>300.000 poster med barn og forældre, eller skal det være 100.000 poster
>med barn, forældre og faddere.?
Det regnestykke er ikke realistisk, især ikke for de ældre KB.
En meget stor del af indtasterens tid vil gå med at læse og få mening
i indførslen, selve indtastningen tager den mindste del af tiden.
10 navne tager altså slet ikke 10 gange så lang tid som eet, snarere 2
a 3 gange. Ergo bliver tiden generelt udnyttet bedst muligt ved at
indtaste alt den første gang det er lykkedes at tyde indførslen.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Lennart Frederiksen

Dato : 27-10-03 00:33

> [...]
>
> Skal det så være 1.000.000 poster kun med barnets navn, skal det være
> 300.000 poster med barn og forældre, eller skal det være 100.000 poster
minimum navn dato og forældre, og mulighed for at indtasteren kan indtaste
resten
Jeg skal nok bidrage med indtastningerne så når vi nok lidt mere

> Jeg er egentlig meget på linie med Bent i det spørgsmål. Selvfølgelig er
> det da nemt at få det hele serveret på et sølvfad, men vil det ikke også
> få nogle til helt at droppe efterkontrollen.?
Nogle vil, synd for dem
Jeg vil stadigvæk selv tolke kilden, men jeg har sikkert sparet tid på at
finde den

> [...]
> ting. Men det må *aldrig* gå hen og blive betragtet som en egentlig
> kilde - Dette kan efter min mening ikke gentages tit nok.
Enig

> Når man feks. har hørt et udsagn som "Jammen jeg har fundet dette på
> ancestry.com - så dine oplysninger må jo være forkerte", så er det jo
> man begynder at spekulere på, hvor vi egentlig er på vej hen.?
som du selv mener efterkontrol

> [...]
> afskrive dem. Hvis andre (der behersker ti-fingersystemet bedre end jeg
> gør) så har lyst til at lave et register til mine scanninger, så skal de
Ja en fremragende ide

> [...]
> Så hurtigt vil det næppe komme til at gå i praksis, men det vil komme
> indenfor et overskueligt åremål - det er jeg helt overbevist om.
Jeg har også indscannet alle kirkebøgerne fra 2 sogne, men er ikke selv
tilfreds med resultatet
men der arbejdes på det.

Sent svar da familien også skal plejes
Hilsen Lennart

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 26-10-03 20:52

Måske lidt OT...

Den 26/10-2003 klokken 15:37, skrev Lars J. Helbo <lars@helbo.org> i
<ovlnpv89c6eocfuf7e6468o24empvqqgqj@4ax.com>:

> Til gengæld skal indtasterne så miste muligheden for at søge råd og
> vejledning hos et rigtigt menneske.

Tjaeh, min erfaring med vejledningen som nybegynder er:
Jeg havde af flere årsager en langsom start med mit første forsøg på
indtastning af en FT.
DDA krævede herefter aflevering af mit forlæg.
Det var ikke muligt at opnå nogen dialog med DDA herom.
Jeg vender _ikke_ tilbage til noget i DDA regi.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 26-10-03 23:00

"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> skrev i en meddelelse
> Måske lidt OT...

> Tjaeh, min erfaring med vejledningen som nybegynder er:
> Jeg vender _ikke_ tilbage til noget i DDA regi.

Nhæ, indlægget er aldeles relevant. Og det er ikke det eneste der har
beskrevet oplevelsen differerende til den af Lars J. Helbos skamroste,
men desværre ikke i alle tilfælde lige effektive service fra DDA. Det er
en af flere grunde til at foreslå KIP flyttet ud fra DDA, hvor den
væsentligste er den manglende indflydelse som såvel indtastere som
brugere (medlemmer af DIS eller ej) har på projektet, der helt styres
fra og af DDA.

Som tildligere skrevet, handler det ikke om den ublu pris på CDerne, men
om hvem der skummer overskuddet ved salget.

Når beregninger af udgifterne ved at drive et sekretariat postuleres at
være uoverkommelige for DIS, så glemmes i skyndingen at budgettere
indtægterne for CD-salget, samt tilkendegivelser om at ville acceptere
en kontingentforhøjelse; ja, endda forhøjet CD-pris, når blot det blev i
DIS' favør og dermed det ønskede formål pengene gik.
Nej, der er ikke pengene, det er viljen og visionen der mangler.