Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Familielån
Fra : /trigger

Dato : 25-10-03 11:36

Jeg er ved sammen med kæresten at købe et hus, til trods for gode indtægter
var finanseringen en smule problematisk da vi som førstegangskøbende ikke
havde en fandens masse kontanter med ind i handlen. Løsningen bliver at vi
låner udbetalingen af min kærestes forældre ved et såkaldt familielån som
jeg har hørt er muligt som en måde at låne penge på hios famile uden at
komme i kambolage med arveproblematikken om skat af arv. etc.

Mit spørgsmål er i alt sin simpelthed er der nogen der har erfaring med
sådanne lån, hvad skal der præcist stå i det lånedokument der skal tegnes,
en tinglysning er ikke nødvendig men hvad med vidner, er det påkrævet?

Helst ingen gætværk i svarene

/Trigger

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-10-03 13:59

/trigger wrote:

> Mit spørgsmål er i alt sin simpelthed er der nogen der har erfaring med
> sådanne lån, hvad skal der præcist stå i det lånedokument der skal tegnes,
> en tinglysning er ikke nødvendig men hvad med vidner, er det påkrævet?

Ret og råd har en udmærket artikel om det her:

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=20030610111824894000001467065571&PHPSESSID=877cc3f4b6444292e42288ac95c26192

Linket i en lidt kortere udgave, hvis ovenstående ikke er klikbart:
http://shor.ter.dk/854352902

På siden kan du desuden hente et gældsbrev du kan bruge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-03 17:21

/trigger wrote:
[...]
::
:: Helst ingen gætværk i svarene

Hvis du vil slippe for problemer med skattevæsenet, skal det være et
anfordringslån - d.v.s. at det skal kunne opsiges ude varsel.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-03 17:22

/trigger wrote:
[...]

Hmmm, lad mig gætte: Nordea?

M.v.h.

Fra : /trigger

Dato : 26-10-03 14:24

> Hmmm, lad mig gætte: Nordea?
>
> M.v.h.

´
Nej det var to forskellige banker der begge gerne ville have lidt flere
kontanter ind i handlen, men godt gæt

/trigger

Fra : rasmus

Dato : 26-10-03 19:43

"/trigger" <1900skaterhockey@sport.dk> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål er i alt sin simpelthed er der nogen der har erfaring med
> sådanne lån, hvad skal der præcist stå i det lånedokument der skal tegnes,
> en tinglysning er ikke nødvendig men hvad med vidner, er det påkrævet?

- en mulighed er jo et decideret arveforskud ... så er der i al fald rene
linjer. Men hvis jeres respektive forældre har hus eller lign. kan der
optages et lån der ... vi har just gjort det af nøjagtig samme grund som
jer. Et lån på 110.000 kroner i min mors hus koster os under 300 kroner om
måneden i 30 år ... og pengene bliver trukket på min konto og sat ind på
lånet hos nykredig. De behøver altså ikke engang at gå fra mig til min mor
og videre til kreditforeningen. Men det er klart; hvis lånet forsømmes g¨r
kreditforeningen jo til min mor ... pointen er imidlertid at vi får 110.000
kroner i hånden til at indfri anden (bank)gæld eller erlægge til udbetaling
og omkostinger uden at det koster os flere tusinde kroner om måneden. Der er
dog det ps at vi så helle ikke rigtig afdrager på lånet til min mor - men
det kan jo så indfries når vi sælger. Lånet er dog lidt dyrt at hjemtage ...
noget i retning af 6-8000 kroner ...

ras