Lyddæmpning af motor
Fra : Kloge-Alfred

Dato : 27-10-03 06:52

Min motor, en perkins 4236, laver megen støj.
Kan man dæmpe støjen med lyddæmpning på udstødningsrøret.
Svaret er selvfølgeligt ja, men vil det være en dæmpning, som
betyder noget og som kan høres.
Under dørken og lige over motoren er der lyddæmpningsplader
med en tykkelse på ca. 2cm.
Kan det høres noget særligt om de skiftes til 3cm plader.?

--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Karsten

Dato : 28-10-03 00:28

Ja, hvis du ingen lyddæmpning har på udstødningen så vil det da i
hvert fald give en voldsom ændring at få det monteret! Dette gælder
selvfølgelig kun hvis udstødningen er over vandlinien.
Om skiftet fra 2 til 3cm plader ved jeg ikke om det giver en hørbar
ændring, men dem jeg har i er 3cm og det giver en voldsom støjdæmpning
når man ligger pladerne over motoren på!

Fra : Kurt Becher

Dato : 28-10-03 22:34

Kloge-Alfred wrote:
> [...]
> med en tykkelse på ca. 2cm.
> Kan det høres noget særligt om de skiftes til 3cm plader.?

Hej

Kører kølevandet ud med udstødningen? Ellers kunne det være en løsning, der
skulle være til at lave for en overkommelig penge. Vand dæmper virkeligt
meget, og så kan du altid høre om der kommer kølevand til motoren!

Jow, jow! Fordelene er utallige.....

MVH

Fra : Kloge-Alfred

Dato : 30-10-03 06:12

"Kurt Becher" <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> wrote in message

> Kører kølevandet ud med udstødningen?

Ja, der kommer kølevand ud med udstødningen.

~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf
~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-10-03 18:55

"Kloge-Alfred" <Alfred@kaylarsen.com> skrev i en meddelelse

> Under dørken og lige over motoren er der lyddæmpningsplader
> med en tykkelse på ca. 2cm.
> Kan det høres noget særligt om de skiftes til 3cm plader.?

En smule vil det altid hjælpe, men om det er prisen værd er nok usikkert..

Lyd er vibrationer, og skal man lyddæmpe effektivt, så gælder det om at bruge
materialer, som hindrer vibrationerne i at forplante sig. Det gøres bedst med
*forskellige* materialer, så det ene materiale ikke overfører vibrationer fra
det andet. Rigtigt godt bliver det, hvis der så er luft mellem materialerne.

Så hvis du vil lægge mere dæmpningsmateriale på, så prøv om du kan lave lidt
luft til det gamle lag..

Bemærk også, at meget støj på en båd er resonans støj, og det kan være svært
at komme af med.

Claus