Centralvarme uden pumpe
Fra : Kurt Becher

Dato : 25-10-03 23:02

Hejsa

Er der nogen der ved noget om dimensioner og højdeforskel på frem- og
returrør i et centralvarmeanlæg ombord på en båd, der skal fungere uden
cirkulationspumpe?

Jeg ved at Refleks' anlæg kører uden pumpe, spørgsmålet er bare: Hvodden???

MVH

Fra : Niels Jørgensen

Dato : 26-10-03 10:14

Refleks olieovne bruger en ventil, der gør at vandet kun kan løbe den ene
vej rundt i systemet mener at radiatorerne skulle være højere end udløbet
fra ovnen, men er ikke helt sikker det er ca 25 år siden jeg arbejde der,
jeg har lavet en del af dem..

Fra : Olau

Dato : 26-10-03 11:11

Prøv at tale med Torkild fra 4T i Ringe, han er lidt af en troldmand
indenfor skibsopvarmning.
Hilsen Olau

Fra : Niels Jørgensen

Dato : 26-10-03 19:12

ja det er for øvrigt Thorkild der har opfundet den ventil Refleks bruger
mens han var værkfører der, så han kender systemet
Hilsen Niels

Fra : ">> Allan

Dato : 27-10-03 00:10

> ja det er for øvrigt Thorkild der har opfundet den ventil Refleks bruger
> mens han var værkfører der, så han kender systemet

Er det korrekt at:
Thorkild er 79 år og gider snart ikke arbejde mere og så kan der ikke fås
stumper til 4T mere.
Han har lang leveringstid.
Refeks findes i alle danske fiskekuttere og er kønnere (den er rund og ikke
firkantet som 4T)
4T turbobrænderen, men det er tvivlsomt om der har nogen betydelig effekt.

?? Bare noget jeg har hørt og oplæg til debat...

Mvh
Allan

Fra : Niels Jørgensen

Dato : 27-10-03 18:14

79år er nok lidt vel overdreven 69år lyder mere passende

">> Allan <<" <detkandu@altsåikkenikkenejdaihvertfaldikke.nope> skrev i en
meddelelse news:3f9c542f$0$45365$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-10-03 02:08

> [...]

> firkantet som 4T)
> 4T turbobrænderen, men det er tvivlsomt om der har nogen betydelig effekt.

Han forsøger da at finde nogen, som kan overtage firmaet. Problemet er nok
bare, at investeringen er for stor i forhold til udbyttet..

Lang leveringstid, ja.

Udseendet er en smagssag, men ovenen er bedre og meget nemmere at rense.
F.eks. kan du ikke tage brænderringene ud af en refleks, uden at de bliver
mere eller mindre ødelagt (deforme).

Jeg kender mindst 4-5 der er skiftet fra Refleks og andre mærker til 4T

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 26-10-03 14:24

Hvad er det der sker, når noget bliver varmt????

Godt gættet, det stiger til vejrs, altså så skal afløbet fra radiatoren,
altså være højst.

Det vil sige, at tilløbet til radiatorene, skal være i bunden og
tilløbet fra "fyret" forsynet med en blød ventil, der forhindre varmen i
at løbe tilbage.
Kort fortalt.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Kurt Becher <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f9af28f$0$29341$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-10-03 15:07

øhhh omvendt ?? Radiatoren er jo den dims der køler vædsken af, så vædsken
"falder ned" inde i radiatoren og skal løbe ud i bunden.

-eller har jeg fået søndags-kuller ??

Bjarke

Fra : Peter S/Y Anicula

Dato : 27-10-03 09:51

> -eller har jeg fået søndags-kuller ??

Det ved jeg ikke , men du har i hvert fald ret m.h.t. radiatoren.

Peter

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bngkf2$2g3c$1@news.cybercity.dk...

Fra : Kurt Becher

Dato : 28-10-03 22:29

EA 2730 wrote:
> [...]
>
> Det vil sige, at tilløbet til radiatorene, skal være i bunden og
> tilløbet fra "fyret" forsynet med en blød ventil, der forhindre

Hejsa

For at få noget til at cirkulere skal du skabe et retningsbestemt tryk. I
ældre huse kan man se enormt dimensionerede varmerør fra fyret og alm. 1"
rør som retur (eller også er det omvendt ). Princippet i det, kan jeg
ikke lige regne ud (det er derfor jeg spørger), men det kører i hvert fald
uden pumpe!

At vandet udvider sig når det bliver varmt skaber jo lige så meget tryk
bagud i systemet, som fremad, med mindre man, som du så ganske rigtigt
skriver, placerer en ventil.

Hvad er en blød ventil?

Jeg vidste ikke at der var placeret en ventil i Refleks' system. Det sagde
han ikke noget om, dengang jeg snakkede med ham!

MVH

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-10-03 02:17

> [...]
> rør som retur (eller også er det omvendt ). Princippet i det, kan jeg
> ikke lige regne ud (det er derfor jeg spørger), men det kører i hvert fald

Det er netop for at der ikke skal opstå trykfald. Man bruger samme princip i
luffinstallationer, hvor de enkelte afgangsrør er meget mindre end
tilgangrøret. Det tekniske princip, der ligge bag, ved jeg intet om.

Hvor stor en båd skal du lave varme i, og hvorfor vil du ikke have en lille
pumpe. Du får udnyttet dit brændstof bedre.

Thorkil har i øvrigt en lille pumpe, som arbejder uden strøm. Den arbejder
vha. tryk- og temperaturforskellen. Men jeg kender den ikke, da jeg aldrig har
brugt den.

Claus

Fra : Kurt Becher

Dato : 29-10-03 17:58

Hejsa

> Hvor stor en båd skal du lave varme i, og hvorfor vil du ikke have en
> lille pumpe. Du får udnyttet dit brændstof bedre.

Det er en 43' træbåd (sejl, sæ'fø'li' ). Jeg har tænkt meget over at
installere en lille pumpe, men er kommet til den konklusion, at kunne det
gøres uden, ville det være det bedste. Der er strømslugere nok i en båd!
Desuden begynder lortet ikke at koge, når pumpen sætter ud (hvilket min
erfaring siger, den gør).

> Thorkil har i øvrigt en lille pumpe, som arbejder uden strøm. Den
> arbejder vha. tryk- og temperaturforskellen. Men jeg kender den ikke,
> da jeg aldrig har brugt den.

Det lyder interessant! Jeg undersøger lige...

MVH

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-10-03 22:12

> [...]
> gøres uden, ville det være det bedste. Der er strømslugere nok i en båd!
> Desuden begynder lortet ikke at koge, når pumpen sætter ud (hvilket min

Du skal jo alligevel have en ekspansionsbeholder, så der sker ikke meget ved
at det koger. Men køber du en god pumpe og vedligeholder den, når det er
påkrævet, så er de meget driftsikre og bruger kun lidt energi.

Den energi, pumpen bruger, kan du så opveje mod det energitab, der kan opstå,
fordi din tilbageløbstemperatur bliver for lav.....

Der er ikke noget, der er gratis..

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-10-03 02:10

"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev i en meddelelse news:3f9bcb46$0$45329

> Hvad er det der sker, når noget bliver varmt????
>
> Godt gættet, det stiger til vejrs, altså så skal afløbet fra radiatoren,
> altså være højst.

Er det ikke meningen, at radiatoren skal afkøle vandet?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-10-03 17:52

> [...]
> cirkulationspumpe?
>
> Jeg ved at Refleks' anlæg kører uden pumpe, spørgsmålet er bare: Hvodden???

Der skal være en stigning på 5 cm pr fremløbende meter. Thokild 4t har lavet
en fin tegning, men jeg har dem ikke mere.

Husk også, at der skal være en ekspanssionsbeholder, og er der ingen ventil,
så skal rører være præcis een meter højt.

Claus

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 27-10-03 07:30

Hej NG
Er der nogen der har lidt flere oplysninger på Thorkild?
Jeg vil se om jeg kan komme i kontakt med ham.
Hilsen
Gert

Fra : Niels Jørgensen

Dato : 27-10-03 18:18

Torkild bor i Ringe på Midtfyn og har tlf 62622297 eller 40758487