Powerbait
Fra : Henrik Clausen

Dato : 26-10-03 11:59

Hej.

Jeg har brug for at trække på andres erfaringer angående Powerbaits. Håber
nogle kan hjælpe.

Er der andre (billigere) alternativer til Powerbaits. Altså andre produkter,
der minder om det?
Kan Powerbaits bruges i naturlige søer efter aborre, sandart og gedder.
Virker majs ikke ligeså godt?
Kan Powerbaits ligeledes bruges i saltvand?

Mvh Henrik Clausen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-10-03 18:42

"Henrik Clausen" skrev
> Er der andre (billigere) alternativer til Powerbaits. Altså andre
produkter,
> der minder om det?

Har du brug for at det synker: Modellervoks evt iblandet
lidt levertran eller æggehvide.
Har du brug for at det flyder: Skumgummi eller styropor
evt. dyppet i levertran eller æggehvide. Skumgummi
synker hvis det ikke imprægneres med lidt silikone.

> Kan Powerbaits bruges i naturlige søer efter aborre, sandart og
gedder.

Aborre, ja. Har aldrig hørt at gedde eller sandart er blevet fanget
på det.

> Virker majs ikke ligeså godt?

Igen aborre: Jo.

> Kan Powerbaits ligeledes bruges i saltvand?

Antagelig ja. Men sildestykker eller orm er nok bedre.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Kapper

Dato : 27-10-03 07:17

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> evt. dyppet i levertran eller æggehvide. Skumgummi
> synker hvis det ikke imprægneres med lidt silikone.

Hvad vil du sige til at blive fodret med modellervoks eller skumgummi ?????

/Kapper

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-10-03 08:34

"Kapper" skrev
> Hvad vil du sige til at blive fodret med modellervoks eller skumgummi
?????

Hvis der var en krog i, ville jeg hurtigt glemme
skuffelsen...
Og personligt ville jeg da hellere tygge skumgummi
end f.eks. en orm...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-10-03 10:19

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message

> "Kapper" skrev
> ?????
>
> Hvis der var en krog i, ville jeg hurtigt glemme
> skuffelsen...

Men hvad så hvis linen springer ?
Jeg mener 100% det er uetisk at bruge giftige eller ikke nedbrydelige ting.
Bla. derfor bruger jeg aldrig Fireline, da de er alt for stærke og holdbare.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 27-10-03 10:54

Som base kan man istedet for modellervoks bruge en almindelig dej af mel og
vand.

Ang superlinerne af dyneema. Ja de er uforgængelige i naturen i modsætning
til nylonliner som rådner. Om 100 år ...
til gengæld taber man ikke så mange blink med superline.

Jeg bruger ind imellem superline, men kun i en meget stærk dimension. Det
vil sige næsten samme som jeg vil bruge i nyloner. til kyst bruger jeg 0,2
på multihjul.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-10-03 12:39

"Erik Breum Petersen" skrev...
> Som base kan man istedet for modellervoks bruge en almindelig dej af mel
og
> vand.

Ja, eller vikle lidt kulørt bomuldsgarn om krogen. Det
vigtigste i denne forbindelse er at det afgiver lidt duftstof
kontinuerligt.

> Ang superlinerne af dyneema. Ja de er uforgængelige i naturen i modsætning
> til nylonliner som rådner. Om 100 år ...
> til gengæld taber man ikke så mange blink med superline.

Nylonline i naturen forsvinder noget hurtigere.
Et mejsehus, jeg hængte op med fiskesnøre, faldt
ned efter 3 år. Linen var fuldstændig mør.
Den møre line kunne ikke udgøre en fare for dyrelivet.

I øvrigt menet jeg, at hvis lysfiskere samlede line op, når de
mødte det i naturen, ville meget af problemet være løst.
Uanset linetype udgør små linestumper et udmærket
redemateriale.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-10-03 12:24

"Christian B. Andresen" skrev

> [...]
ting.
> Bla. derfor bruger jeg aldrig Fireline, da de er alt for stærke og

Jamen du har da fuldstændig ret!
Jeg ved ikke om skumgummi er giftigt, men det
nedbrydes ihvertfald lige så hurtigt som fiskesnøre.
(nedbrydes = forsvinder)
Modellervoks er ugiftigt (beregnet til altædende børn)
At tingene opløses (som f.eks. Powerbait) er vel
i grunden ikke det samme som at det er nedbrydeligt?
Megen almindelig "nylon" line er i dag UV-resistent, hvilket
jeg har samme holdning til, som jeg har til rustfri fluekroge....

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 27-10-03 17:37

Ved nogen noget om, hvor UV-resistent UV-resistent line egentlig er? Mit undertag som også er garanteret resistent - det kan absolut ikke lide sollys - det tar' bare lidt længere før det går til. MHT. rustfri gælder i øvrigt det samme, AISI 304 dvs ca. det samme som alm. 18-8 rustfri, det kan ikke tåle saltvand og når det først begynder at ruste, så går det stærkt. Dette indlæg ikke fordi jeg i øvrigt er uenig med dig, bare nysgerrig. Kom til at tænke på monofil-garn. Har aflivet en hel del måger, ænder og ihvertfald 3 strandskader - alle med hel eller halvtafskårne vinger og ben pga. nylonliner. Retfærdigvis skal siges at jeg aldrig har set fugle indviklet i garnstumper, det går vel også mest ud over dykkende ænder. (Detteher er altså ikke ment som et indlæg i DEN der diskussion i ved nok

--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 28-10-03 09:13

Rustfrit stål er ikke bare rustfrit stål. Til brug på en båd i saltvand er
alm. rustfrit stål ikke nok. Der skal syrefast stål til og selv det kan
ruste. Men der findes endnu mere rustfrie ståtyper, som elektropoleres så de
får en glat overflade hvor rusten ikke kan angribe så nemt.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-10-03 09:39

"Niels Damsgaard-Sørensen" skrev...
Ved nogen noget om, hvor UV-resistent UV-resistent line egentlig er?

Den ældste nylonline jeg har derhjemme er vel ca 30 år.
Opbevaret indendørs i en skuffe har jeg ikke konstateret
nogen svækkelse. Udendørs i sollys var levetiden relativ
kort. Jvnf. min historie om mejsekassen...
Linen er en af de første "superliner" (Drennan) men den
er, mig bekendt, ikke specielt UV-resistent.
Men meget af det line man møder på stranden er jo pakket
ind i tang, som antagelig beskytter udmærket mod UV lys.
Hvis levetiden på en UV-resistent line er fordoblet, snakker
vi altså 6 år + de år hvor linen er beskyttet mod sollys
af vand, sand, sten, tang, etc.
Jeg har gudskelov aldrig mødt dyr som var kommet til
skade i gammel line. Jeg har en gang hjulpet et marsvin
ud af en standruse, men det er en helt anden historie.

Mit forhold til rustfri kroge er udelukkende baseret på
fordomme.
Du har nok ret i at der er forskellige grader af rustfrihed.
Mit rustfri bestik kan ihvertfald ikke tåle vaskemaskine,
men det er nu også temmelig jernholdigt....
En magnet bider ikke på de rustfri kroge jeg har mødt, så
jeg kunne forestille mig at levetiden er meget, meget lang.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 28-10-03 10:54

Magnettricket er et af dem til at bedømme om det er syrefast stål der kan
tåle saltvand. Almindeligt bestik vil en magnet virtke på, ligeledes
almindelige rustfrie skruer mm.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Congobi

Dato : 28-10-03 15:10

Hvad blev der af diskussionen omkring Power Bait?!
....så start dog jeres egen tråd!!

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 29-10-03 18:32

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse:
>Mit rustfri bestik kan ihvertfald ikke tåle vaskemaskine,
>men det er nu også temmelig jernholdigt....

Congobi nedenunder har vel egentlig ret, det kan være frustrerende at se sin tråd "ændre retning" men sådan er det vel altid i en diskussion?
Anyway, når dit bestik ruster skyldes det sikkert, at der findes okker i vandet. Den mindste smule rust får omgående rustfrit stål - også "syrefast" dvs. AISI 316 til at ruste. Sliber du din rustfri krog på en sten der har været benyttet til jern først, så "poder" du krogen med mikroskobiske jernpartikler, og så starter balladen. I industrien benytter vi aldrig samme slibebånd, fil osv til både RF og alm. stål. Større virksomheder har ofte en "jern" og en rustfri afdeling - i 2 forskellige bygninger. Bagefter bejdses rustfri i fluss - og salpetersyre for at fjerne enhver rest af stål f.eks. afslid fra bor osv. Så hvis man VIL benytte "rustfaste" kroge (hvad jeg ikke selv bryder mig om) skal de holdes HELT fri for andet stål - ellers er det meningsløst.

MVH Niels

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 30-10-03 12:43

om) skal de holdes HELT fri for andet stål - ellers er det meningsløst.

Det vil vel så også sige væk fra springringe?!?

sin tråd "ændre retning" men sådan er det vel altid i en diskussion?

Ja enig i begge ting. Men i forhold til netikette er det vel ikke et brud.
Man skal bare huske at ændre emnelinien, evt med angivelse af det gamle emne
bagefter, nogenlunde som jeg har prøvet her.

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 30-10-03 16:57

<Det vil vel så også sige væk fra springringe?!?

Mja - eller omvendt. Springringe og blink af alm. stål er ikke ret almindelige men mange benytter rustfri ringe til alm kroge. Smider du så hele dynen ned i grejæsken efter brug, så ruster krogen. Springringen ser hel og pæn ud, men der hvor den berørte den rustne krog kommer der grubetæringer. Altså er du meget dårligere hjulpet end ellers, fordi ringen ser pæn ud, men ikke holder. --

Fra : Robert Aasen

Dato : 01-11-03 22:45

"Henrik Clausen" <klostervang17@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Virker majs ikke ligeså godt?
> Kan Powerbaits ligeledes bruges i saltvand?

Jeg har brugt powerbait meget tit i put N take søer
og der har jeg fået mange ørreder på, ved powerbait, ellers har jeg ikke
fanget nogen andre fiskearter på det !!

Hilsen Robert