/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
Sneglehuse
Fra : Carsten Jensen


Dato : 25-10-03 19:26

Jeg har startet et akvarie op med sneglehuschilider og har i aften spist 12
vinbjergsnegle (mums). Jeg har skyllet sneglehusene i varmt vand længe, men
kan stadig lugte hvidløgen. Gør det noget ? Hvad kan jeg ellers gøre dem
rene i (uden at slå fiskene ihjel) ?

Carsten



 
 
Ole (25-10-2003)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 25-10-03 22:09

Jeg ved ikke om det gør noget at sneglehusene lugter af hvidløg, men
jeg ved at brintoverilte kan være en mulighed for rensning.
Hilsen Ole
On Sat, 25 Oct 2003 20:26:25 +0200, "Carsten Jensen"
<Nonnebo.slot@mail.dk> wrote:

>Jeg har startet et akvarie op med sneglehuschilider og har i aften spist 12
>vinbjergsnegle (mums). Jeg har skyllet sneglehusene i varmt vand længe, men
>kan stadig lugte hvidløgen. Gør det noget ? Hvad kan jeg ellers gøre dem
>rene i (uden at slå fiskene ihjel) ?
>
>Carsten
>


Aardvark (25-10-2003)
Kommentar
Fra : Aardvark


Dato : 25-10-03 23:12

"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> wrote in
news:3f9abf37$0$70013$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Jeg har startet et akvarie op med sneglehuschilider og har i aften
> spist 12 vinbjergsnegle (mums). Jeg har skyllet sneglehusene i varmt
> vand længe, men kan stadig lugte hvidløgen. Gør det noget ? Hvad kan
> jeg ellers gøre dem rene i (uden at slå fiskene ihjel) ?
>
> Carsten
>
>

Oprindeligt, da jeg havde snegle-legere (Ocelatus og Brevis) blev der
sagt til mig, at mad snegle var 'farlige' at købe, da man aldrig fik
renset dem helt, og at de derved gik i forrådnelse i akvariet.
Jeg købte 10 sneglehuse (store) i en forretning, som var helt klart
lugtfrie, og de var ikke så dyre...og...jeg hader også at spise
snegle...hehe

/Aard

Carsten Jensen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 26-10-03 06:22

Jeg har de købte snegle i det andet akvarie, men i mange bøger står at man
kan bruge vinbjergsnegle. Jeg fik 12 vinbjergsnegle for 29kr incl et måltid
og dem fra akvariehandleren koster 5kr stk.
Jeg prøver det med brintoilten og vender tilbage hvis det virker.

Jeg har også ocelatus, men er de ikke meget voldsome ved de andre fisk ? Jeg
har 5 og der er en stor imellem som mener alle sneglehusene er hans.

Carsten

Carsten

"Aardvark" <AardvarkREMOVE@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns94202156A309AardvarkREMOVEmailso@212.88.64.226...
> "Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> wrote in
> news:3f9abf37$0$70013$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>
> > Jeg har startet et akvarie op med sneglehuschilider og har i aften
> > spist 12 vinbjergsnegle (mums). Jeg har skyllet sneglehusene i varmt
> > vand længe, men kan stadig lugte hvidløgen. Gør det noget ? Hvad kan
> > jeg ellers gøre dem rene i (uden at slå fiskene ihjel) ?
> >
> > Carsten
> >
> >
>
> Oprindeligt, da jeg havde snegle-legere (Ocelatus og Brevis) blev der
> sagt til mig, at mad snegle var 'farlige' at købe, da man aldrig fik
> renset dem helt, og at de derved gik i forrådnelse i akvariet.
> Jeg købte 10 sneglehuse (store) i en forretning, som var helt klart
> lugtfrie, og de var ikke så dyre...og...jeg hader også at spise
> snegle...hehe
>
> /Aard



Carsten Gall (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 26-10-03 15:04


"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9b58ee$0$69949$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg har de købte snegle i det andet akvarie, men i mange bøger står at man
> kan bruge vinbjergsnegle. Jeg fik 12 vinbjergsnegle for 29kr incl et
måltid
> og dem fra akvariehandleren koster 5kr stk.
> Jeg prøver det med brintoilten og vender tilbage hvis det virker.
>
> Jeg har også ocelatus, men er de ikke meget voldsome ved de andre fisk ?
Jeg
> har 5 og der er en stor imellem som mener alle sneglehusene er hans.


Eller hvad med en tur langs stranden? Der kan man finde flote
Konksneglehue, de er en hel del mere solide en
vinbjerg sneglehuse, og lidt større. Har også den fordel at fiskene ikke
lige sådan kan flytte rundt på dem.

Carsten



Carsten Jensen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 26-10-03 16:03

Stranden ?? Jeg dykker en del med harpun og har ikke set (tænkt på ) at
finde sneglehuse. Skal man se godt efter eller er der mange ?

Carsten

"Carsten Gall" <xxcgallxx@xxvip.cybercity.dkxx> skrev i en meddelelse
news:bngk99$2fqn$1@news.cybercity.dk...
>
> "Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f9b58ee$0$69949$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Jeg har de købte snegle i det andet akvarie, men i mange bøger står at
man
> > kan bruge vinbjergsnegle. Jeg fik 12 vinbjergsnegle for 29kr incl et
> måltid
> > og dem fra akvariehandleren koster 5kr stk.
> > Jeg prøver det med brintoilten og vender tilbage hvis det virker.
> >
> > Jeg har også ocelatus, men er de ikke meget voldsome ved de andre fisk ?
> Jeg
> > har 5 og der er en stor imellem som mener alle sneglehusene er hans.
>
>
> Eller hvad med en tur langs stranden? Der kan man finde flote
> Konksneglehue, de er en hel del mere solide en
> vinbjerg sneglehuse, og lidt større. Har også den fordel at fiskene ikke
> lige sådan kan flytte rundt på dem.
>
> Carsten
>
>



Carsten Gall (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 26-10-03 16:57


"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9be111$0$9755$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Stranden ?? Jeg dykker en del med harpun og har ikke set (tænkt på ) at
> finde sneglehuse. Skal man se godt efter eller er der mange ?

Hvis du har dykket, så vil du også have set dem. De er ret almindelige,
men tror ikke de findes over alt.


Carsten



Mikkel Stepién Munk (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Stepién Munk


Dato : 26-10-03 17:22

Til gengæld passer de bare meget dårligt ind i et Tanganyika-akvarium - hvis
du altså spørger mig!


Mikkel
"Carsten Gall" <xxcgallxx@xxvip.cybercity.dkxx> skrev i en meddelelse
news:bngqtb$2smu$1@news.cybercity.dk...
>
> "Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f9be111$0$9755$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Stranden ?? Jeg dykker en del med harpun og har ikke set (tænkt på ) at
> > finde sneglehuse. Skal man se godt efter eller er der mange ?
>
> Hvis du har dykket, så vil du også have set dem. De er ret almindelige,
> men tror ikke de findes over alt.
>
>
> Carsten
>
>



Jan Bøgh (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 26-10-03 18:43

"Mikkel Stepién Munk" <nobody@nowhere.com> wrote in message
news:3f9bf4b2$0$28970$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
> Til gengæld passer de bare meget dårligt ind i et Tanganyika-akvarium
> - hvis du altså spørger mig!

Værre end vinbjergsnegle? - selvom de sidste kan tænkes at være en fordel
for fisk, der ka' li' hvidløg
Jeg skal gerne indrømme, at jeg ikke er verdensmester i sneglehuscichlider,
men jeg har puslet en lille smule med det. Og har setr en hel del billeder
fra de biotoper i Tanganyikasøen, hvor sneglehuscichliderne bor. Og kan ikke
se, at det kan have nogen som helst betydning, hvilke sneglehuse, der
benyttes, al den stund at sneglehusene er mere eller mindre begravet.
"My way" er efter lidt eksperimenteren (og succeskriteriet er trivsel og
spændende adfærd):
Jeg bruger så mange sneglehuse, at de dækker bunden totalt. For at sikre, at
de er tømt for luft, roterer jeg alle sammen en gang under vand, før de får
lov til at synke til bunds. Derefter (satdigvæk med vand i akvariet) hælder
jeg så sand ud over hele bunden, så kun toppen af sneglehusene stikker op
over. Da jeg sørger for at alle sneglehuse ikke vender åbningen nedad
(hvilket ikke er det samme, som at alle vender op ad!) og de er næsten
dækket af sand, går mine meleagris'er i gang med at finde gode sneglehuse og
grave dem fri fra sandet. Det er simpelthen en fryd at se denne aktivitet.
Og da sandemængden er så stor at de når det graver et sneglehus fri begraver
nogle andre, er der altid noget at rive i for de små wannabee-entrepenører.
Havde jeg adgang til uendelige mængder billig el, ville jeg fyre så meget
lys af, at alt hurtigt ville gro til i alger (se billederne fra T-søend
sneglehusbiotoper), men det synes jeg ikke er rimeligt.
Men - og det var vel udgangspunktet - jeg synes ikke det er specielt
afgørende hvilke sneglehuse, der er tale om. Og en tur på stranden efter
lidt pålandsstorm kan i løbet af en halv time give en hel sækfuld
konksneglehuse, som fiskene tilsyneladende er begejstrede for.
Og så lidt om rensningen af disse: Jeg er en doven hund, og foretrækker at
lade vorherre og hans små bakterielle hjælpere gøre arbejdet - hvis det
overhovedet er nødvendigt. Når konksneglehusene blæser op på stranden, har
de været døde længe, og er efter min erfaring stort set rene. Jeg plejer at
smide dem i en spand med ferskvand, og så lade dem ligge et par døgn. Når
jeg så tager dem om, snuser jeg til åbningen. Lugter denne af enten
ingenting eller af "hav", så er den fin. Er der organiske rester lugter man
det tydeligt - og så får de bare lov til at ligge en uges tid i ferskvandet
(indendørs på denne årstid - der sker ikke noget, hvis vandet er iskoldt).
Så er de rene.

vh

Jan

--
Haves: super ynglepar Neolamprologus leleupi (kuldstørrelser + 200)
Ønskes: Sneglehuscichlider (ikke meleagris) eller andre små Tanganyikaer.
Jeg er i princippet hamrende ligeglad med prisen, forærer
evt. gerne leleupierne væk til liebhaver.




Jan Bøgh (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 26-10-03 18:55

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message
news:3f9c057b$0$9732$edfadb0f@dread14.news.tele.dk


Fandt lige et billede af sneglehuse, der ligger som jeg synes de skal ligge
(selvom jeg ville bruge mange flere):
http://tanganyika.netliberte.org/Lamprologues/Neolamprologus_helianthus_4_EG.jpg

vh
Jan

--
Haves: ynglepar Neolamprologus helianthus og en flok unger 2-3 cm.
Ønskes: Sneglehuscichlider (ikke meleagris) eller andre små Tanganyikaer.
Jeg er i princippet hamrende ligeglad med prisen, forærer
evt. gerne fiskene væk til seriøs liebhaver - men vil selvfølgeligt helst
bytte.



Mikkel Stepién Munk (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Stepién Munk


Dato : 26-10-03 20:18

Jo, jeg synes faktisk vinbjergsnegle passer bedre ind i et
Tanganyika-akvarium end konksneglehuse - om det bare er mig skal jeg lade
være usagt!

Men du har da helt ret i, at det er hamrende ligegyldigt - i princippet -
hvilke sneglehuse man bruger! Så er det jo bare op til ens smag - og måske
temperament - hvilke man foretrækker!!


Mikkel

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
news:3f9c057b$0$9732$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Mikkel Stepién Munk" <nobody@nowhere.com> wrote in message
> news:3f9bf4b2$0$28970$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
> > Til gengæld passer de bare meget dårligt ind i et Tanganyika-akvarium
> > - hvis du altså spørger mig!
>
> Værre end vinbjergsnegle? - selvom de sidste kan tænkes at være en fordel
> for fisk, der ka' li' hvidløg
> Jeg skal gerne indrømme, at jeg ikke er verdensmester i
sneglehuscichlider,
> men jeg har puslet en lille smule med det. Og har setr en hel del billeder
> fra de biotoper i Tanganyikasøen, hvor sneglehuscichliderne bor. Og kan
ikke
> se, at det kan have nogen som helst betydning, hvilke sneglehuse, der
> benyttes, al den stund at sneglehusene er mere eller mindre begravet.
> "My way" er efter lidt eksperimenteren (og succeskriteriet er trivsel og
> spændende adfærd):
> Jeg bruger så mange sneglehuse, at de dækker bunden totalt. For at sikre,
at
> de er tømt for luft, roterer jeg alle sammen en gang under vand, før de
får
> lov til at synke til bunds. Derefter (satdigvæk med vand i akvariet)
hælder
> jeg så sand ud over hele bunden, så kun toppen af sneglehusene stikker op
> over. Da jeg sørger for at alle sneglehuse ikke vender åbningen nedad
> (hvilket ikke er det samme, som at alle vender op ad!) og de er næsten
> dækket af sand, går mine meleagris'er i gang med at finde gode sneglehuse
og
> grave dem fri fra sandet. Det er simpelthen en fryd at se denne aktivitet.
> Og da sandemængden er så stor at de når det graver et sneglehus fri
begraver
> nogle andre, er der altid noget at rive i for de små
wannabee-entrepenører.
> Havde jeg adgang til uendelige mængder billig el, ville jeg fyre så meget
> lys af, at alt hurtigt ville gro til i alger (se billederne fra T-søend
> sneglehusbiotoper), men det synes jeg ikke er rimeligt.
> Men - og det var vel udgangspunktet - jeg synes ikke det er specielt
> afgørende hvilke sneglehuse, der er tale om. Og en tur på stranden efter
> lidt pålandsstorm kan i løbet af en halv time give en hel sækfuld
> konksneglehuse, som fiskene tilsyneladende er begejstrede for.
> Og så lidt om rensningen af disse: Jeg er en doven hund, og foretrækker at
> lade vorherre og hans små bakterielle hjælpere gøre arbejdet - hvis det
> overhovedet er nødvendigt. Når konksneglehusene blæser op på stranden, har
> de været døde længe, og er efter min erfaring stort set rene. Jeg plejer
at
> smide dem i en spand med ferskvand, og så lade dem ligge et par døgn. Når
> jeg så tager dem om, snuser jeg til åbningen. Lugter denne af enten
> ingenting eller af "hav", så er den fin. Er der organiske rester lugter
man
> det tydeligt - og så får de bare lov til at ligge en uges tid i
ferskvandet
> (indendørs på denne årstid - der sker ikke noget, hvis vandet er iskoldt).
> Så er de rene.
>
> vh
>
> Jan
>
> --
> Haves: super ynglepar Neolamprologus leleupi (kuldstørrelser + 200)
> Ønskes: Sneglehuscichlider (ikke meleagris) eller andre små Tanganyikaer.
> Jeg er i princippet hamrende ligeglad med prisen, forærer
> evt. gerne leleupierne væk til liebhaver.
>
>
>



Carsten Gall (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 27-10-03 03:34


"Mikkel Stepién Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
news:3f9c1ddb$0$29588$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jo, jeg synes faktisk vinbjergsnegle passer bedre ind i et
> Tanganyika-akvarium end konksneglehuse - om det bare er mig skal jeg lade
> være usagt!
>
> Men du har da helt ret i, at det er hamrende ligegyldigt - i princippet -
> hvilke sneglehuse man bruger! Så er det jo bare op til ens smag - og måske
> temperament - hvilke man foretrækker!!

Det er ganske underordnet hvilket sneglehus man bruger, men konken er
meget mere solid i huset end vinbjerg sneglens.
Og når selve huset bliver gravet ned så kun åbningen er fri, kna det være
ganske underordnet hvilken snegl der har lagt hs til.

Carsten






Mikkel Stepién Munk (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Stepién Munk


Dato : 27-10-03 16:07

Vinbjergsneglehuse er da solide nok til at huse cichlider - det er jo ikke
tanks vi holder
"Carsten Gall" <xxcgallxx@xxvip.cybercity.dkxx> skrev i en meddelelse
news:bni07u$1oke$1@news.cybercity.dk...
>
> "Mikkel Stepién Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> news:3f9c1ddb$0$29588$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Jo, jeg synes faktisk vinbjergsnegle passer bedre ind i et
> > Tanganyika-akvarium end konksneglehuse - om det bare er mig skal jeg
lade
> > være usagt!
> >
> > Men du har da helt ret i, at det er hamrende ligegyldigt - i
princippet -
> > hvilke sneglehuse man bruger! Så er det jo bare op til ens smag - og
måske
> > temperament - hvilke man foretrækker!!
>
> Det er ganske underordnet hvilket sneglehus man bruger, men konken er
> meget mere solid i huset end vinbjerg sneglens.
> Og når selve huset bliver gravet ned så kun åbningen er fri, kna det
være
> ganske underordnet hvilken snegl der har lagt hs til.
>
> Carsten
>
>
>
>
>



Jon Batsberg (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Jon Batsberg


Dato : 26-10-03 17:15


> Stranden ?? Jeg dykker en del med harpun og har ikke set (tænkt på ) at
> finde sneglehuse. Skal man se godt efter eller er der mange ?

Jeg tror Carten snakker om ganske alm. konkylie, se her:
http://www.svada.dk/images/Konkylie.jpg

Dem er der masser af på de danske strande har selv en del i huset da
kæresten bruger dem til sine dekorationer.
Om de kan bruges til de omtalte Chiclider aner jeg ikke..

M.v.h
Jon Batsberg



Jan Bøgh (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 26-10-03 18:55

"Jon Batsberg" <jon@batsberg.dk> wrote in message
news:3f9bf345$0$29003$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

> Jeg tror Carten snakker om ganske alm. konkylie, se her:
> http://www.svada.dk/images/Konkylie.jpg
>
> Dem er der masser af på de danske strande har selv en del i huset da
> kæresten bruger dem til sine dekorationer.

Hvor dælen har du set den henne?
Det ligner ikke en almindelig konk (de danske konk'er jeg har set er ikke så
smukke).
Se en konk her:
http://www.foodsubs.com/Photos/conchmeat3.jpg

vh
Jan

--
Haves: ynglepar Neolamprologus helianthus og en flok unger 2-3 cm.
Ønskes: Sneglehuscichlider (ikke meleagris) eller andre små Tanganyikaer.
Jeg er i princippet hamrende ligeglad med prisen, forærer
evt. gerne fiskene væk til liebhaver.



Jon Batsberg (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Jon Batsberg


Dato : 26-10-03 19:00


> Hvor dælen har du set den henne?

På googles image-søgning.



Jesper Buch (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Buch


Dato : 26-10-03 07:44

> Oprindeligt, da jeg havde snegle-legere (Ocelatus og Brevis) blev der
> sagt til mig, at mad snegle var 'farlige' at købe, da man aldrig fik
> renset dem helt, og at de derved gik i forrådnelse i akvariet.

Hvad gør folk som har snegle i deres akvarier så ? Der er da ingen der
samle døde malajsnegle op fra bundlaget.

Det må da være en ivrig sælger der har bildt dig det ind.
Den smulle organisk nedbrydeligt material der måtte sidde på efter kogning
og rensning er ubetydelig sammenlignet med hvad akvariet ellers skal
nedbryde.

Med hensyn til hvidløgs lugt så skal sneglehuse koges igen efter at du har
renset dem.
Så koger du også den smule kød af som måtte sidde på.



Aardvark (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Aardvark


Dato : 26-10-03 10:51

> Hvad gør folk som har snegle i deres akvarier så ? Der er da ingen
> der samle døde malajsnegle op fra bundlaget.
>
> Det må da være en ivrig sælger der har bildt dig det ind.
> Den smulle organisk nedbrydeligt material der måtte sidde på efter
> kogning og rensning er ubetydelig sammenlignet med hvad akvariet
> ellers skal nedbryde.
>
> Med hensyn til hvidløgs lugt så skal sneglehuse koges igen efter at du
> har renset dem.
> Så koger du også den smule kød af som måtte sidde på.
>
>

Det er faktisk en udløber af en diskussion vi har haft herinde før...at
rådet blev givet til IKKE at bruge dem man køber i supermarkederne.
Men hvis det er ok for jer, at købe dem, så go ahead.
Har ikke prøvet dem i supermarkederne, ergo aner jeg ikke om de er gode
eller dårlige

/Aard

Jan Bøgh (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 26-10-03 18:56

"Aardvark" <AardvarkREMOVE@mail.sonofon.dk> wrote in message
news:Xns942064407C4F0AardvarkREMOVEmailso@212.88.64.226

> Har ikke prøvet dem i supermarkederne, ergo aner jeg ikke om de er
> gode eller dårlige

IMHO er de for små.

vh
Jan

vh
Jan

--
Haves: ynglepar Neolamprologus helianthus og en flok unger 2-3 cm.
Ønskes: Sneglehuscichlider (ikke meleagris) eller andre små Tanganyikaer.
Jeg er i princippet hamrende ligeglad med prisen, forærer
evt. gerne fiskene væk til liebhaver.



Mikkel Stepién Munk (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Stepién Munk


Dato : 26-10-03 10:44

Du kan godt smide dem i selvom du kan lugte hvidløgen - det sker der intet
ved!
"Aardvark" <AardvarkREMOVE@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns94202156A309AardvarkREMOVEmailso@212.88.64.226...
> "Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> wrote in
> news:3f9abf37$0$70013$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>
> > Jeg har startet et akvarie op med sneglehuschilider og har i aften
> > spist 12 vinbjergsnegle (mums). Jeg har skyllet sneglehusene i varmt
> > vand længe, men kan stadig lugte hvidløgen. Gør det noget ? Hvad kan
> > jeg ellers gøre dem rene i (uden at slå fiskene ihjel) ?
> >
> > Carsten
> >
> >
>
> Oprindeligt, da jeg havde snegle-legere (Ocelatus og Brevis) blev der
> sagt til mig, at mad snegle var 'farlige' at købe, da man aldrig fik
> renset dem helt, og at de derved gik i forrådnelse i akvariet.
> Jeg købte 10 sneglehuse (store) i en forretning, som var helt klart
> lugtfrie, og de var ikke så dyre...og...jeg hader også at spise
> snegle...hehe
>
> /Aard



Brian C (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Brian C


Dato : 26-10-03 11:38

Jeg ved ikke om det har været nævnt, men i en del supermarkeder kan man købe
tomme
sneglehuse, hvor det er meningen man selv skal komme fyld i... bvadrr
De lugter ikke af hvidløg, og de fungere udemærket i akvrier, har selv brugt
dem

--
/Brian C.
---------------------------------------------------------
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
men glem aldrig at være mod andre som de er mod dig
---------------------------------------------------------



Carsten Jensen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 26-10-03 20:06

Jeg takker for de mange svar. Jeg har købt dyre sneglehuse ved min
akvariepusher og vinbjerghusene er kun meget lidt mindre, og samme brune
farve. På et af billederne er sneglehusene hvide. Hvilken farve har de i
t.søen ? Er occelatus meget agrasive? Jeg har en stor ocelatus som mener
alle sneglehuse er hans. Der går 5 occelatus i et 325 l, sammen med
krebendis, kobberpansermaller og lidt selvskabsfisk, men han jager kun med
sine egne.

Carsten

"Brian C" <Bcon_8@hotmail.dkslet> skrev i en meddelelse
news:3f9ba427$0$27410$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg ved ikke om det har været nævnt, men i en del supermarkeder kan man
købe
> tomme
> sneglehuse, hvor det er meningen man selv skal komme fyld i... bvadrr
> De lugter ikke af hvidløg, og de fungere udemærket i akvrier, har selv
brugt
> dem
>
> --
> /Brian C.
> ---------------------------------------------------------
> Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
> men glem aldrig at være mod andre som de er mod dig
> ---------------------------------------------------------
>
>



news.stofanet.dk (27-10-2003)
Kommentar
Fra : news.stofanet.dk


Dato : 27-10-03 21:19


"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9c1a19$0$27473$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg takker for de mange svar. Jeg har købt dyre sneglehuse ved min
> akvariepusher og vinbjerghusene er kun meget lidt mindre, og samme brune
> farve. På et af billederne er sneglehusene hvide. Hvilken farve har de i
> t.søen ?

Udfra din beskrivelse lyder det som malawi sneglehuse, du har fået fat i.
Disse er brune, og en anelse større end vinbjerg-sneglehuse. Tanganyika
sneglehusene er som du selv siger helt hvide, så man skulle tro de blev
renset inden de havner hos dyrehandelen. Men med noget godt lys, bliver de
dog hurtigt overbegroet med alger, og får et mere naturligt udseende.

se evt: http://www.ikola.dk/gallery/tanganyika/n-brevis.html

Tanganyika sneglehusene er desuden en del mindre end vinbjerg-sneglehusene,
hvilket gør at hannerne ikke kan komme ind i husene, for nogle af sneglehus
cichlidernes vedkommende.

Men både vinbjerg og malawi sneglehusene er fortrinlige til de fleste typer
sneglehus-cichlider.

mvh
René
www.ikola.dk





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste