Find værdi i array
Fra : Bo Dudek

Dato : 25-10-03 17:19

Hejsa

Jeg har et billedegalleri med kategorier liggende i mysql. Brugeren
vælger først en kategori i en selectbox, og dernæst klikker brugeren
på en thumbnail, som åbner et popupvindue med det valgte billede i.

I dette vindue skal der være en 'Vis forrige' og 'Vis næste' knap. Når
brugeren klikker på en af disse, skal forrige eller næste billede (i
samme kategori) selvfølgelig vises.

Min idé er, at jeg vil hente alle billede-id'er fra samme kategori ind
i et array. Derpå vil jeg finde det id, som brugeren pt. ser billedet
på, og så kan jeg jo snildt finde array-cellen før og efter.

Men hvordan kan jeg finde nummeret på den array-celle, som indeholder
id'et på mit billede, og findes der i øvrigt ikke en anden betegnelse
end min (array-celle)?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-10-03 17:54

Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> writes:

> [...]
>
> Men hvordan kan jeg finde nummeret på den array-celle, som indeholder
> id'et på mit billede, og findes der i øvrigt ikke en anden betegnelse

Ville det ikke vaere smartere at have en database struktur, hvor
billederne indenfor hver kategori ligger i raekkefoelge?

id | kategori | filnavn
1 | 1 | foo
2 | 1 | bar
3 | 1 | baz
1 | 2 | foobar
2 | 2 | foobaz
3 | 2 | foobarbaz

Saa kan du bare traekke en fra eller laegge en til id for at finde de
relevante frem.

- Jacob Atzen

Fra : Bo Dudek

Dato : 25-10-03 18:35

[...]

> [...]
>2 | 2 | foobaz
>3 | 2 | foobarbaz
>
>Saa kan du bare traekke en fra eller laegge en til id for at finde de

kan sagtens se idéen i det du siger, men dog løste jeg selv problemet
på en enkel måde:

- lagde alle id'er fra valgte kategori ind i et array

- lavede en simpel if-gennemløb af arrayet, som tjekkede, om valgte
billedeid svarede til billedeid'et i arraycellen

- brugte fundne arraycellenummer til at hente forrige og næste id

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk