imagecreatefromjpeg
Fra : Søren Vinther Jensen

Dato : 24-10-03 22:50

Jeg forsøger at uploade et billede, hvorefter jeg ønsker at resize det og
gemme det nye billede som thumb.
Min upload virker uden problemer, men der opstår et problem i f.m. resize.
Jeg får følgende fejlmeddelelse:

Warning: imagecreatefromjpeg: Unable to open 'Eksempel.jpg' for reading

Den scriptdel der skal generere thumb'en ser således ud:

function createthumb($name,$filename,$new_w,$new_h){
global $gd2;
$system=explode(".",$name);

if
(preg_match("/jpg|jpeg/",$system[1])){$src_img=imagecreatefromjpeg($name);}
if (preg_match("/png/",$system[1])){$src_img=imagecreatefrompng($name);}
$imginfo = getimagesize($src_img);
$old_x=imageSX($src_img);
$old_y=imageSY($src_img);
Echo $old_x."<br />";
Echo $old_y."<br />";
if ($old_x > $old_y) {
$thumb_w=$new_w;
$thumb_h=$old_y*($new_h/$old_x);
}
if ($old_x < $old_y) {
$thumb_w=$old_x*($new_w/$old_y);
$thumb_h=$new_h;
}
if ($old_x == $old_y) {
$thumb_w=$new_w;
$thumb_h=$new_h;
}
if ($gd2==""){
$dst_img=ImageCreate($thumb_w,$thumb_h);

imagecopyresized($dst_img,$src_img,0,0,0,0,$thumb_w,$thumb_h,$old_x,$old_y);
}else{
$dst_img=ImageCreateTrueColor($thumb_w,$thumb_h);

imagecopyresampled($dst_img,$src_img,0,0,0,0,$thumb_w,$thumb_h,$old_x,$old_y
);
}
if (preg_match("/png/",$system[1])){
imagepng($dst_img,$filename);
} else {
imagejpeg($dst_img,$filename);
}
imagedestroy($dst_img);
imagedestroy($src_img);
}

Hvad kan være problemet?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-10-03 23:11

On Fri, 24 Oct 2003 23:49:56 +0200, "Søren Vinther Jensen"
<soren@vinther-jensen.dk> wrote:

>Min upload virker uden problemer, men der opstår et problem i f.m. resize.
>Jeg får følgende fejlmeddelelse:

Uploader du gennem PHP, eller vha. FTP? I sidstnævnte tilfælde kan det
tænkes, at rettighederne på "Eksempel.jpg" kun er sat til at ejeren
(dvs. dig, og ikke Apache-brugeren) kan læse den.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: ressource (og ikke resource)

Fra : Jacob Atzen

Dato : 24-10-03 23:44

"Søren Vinther Jensen" <soren@vinther-jensen.dk> writes:

> [...]
> Jeg får følgende fejlmeddelelse:
>
> Warning: imagecreatefromjpeg: Unable to open 'Eksempel.jpg' for reading

[snip]
> Hvad kan være problemet?

At imagecreatefromjpeg() ikke kan læse Eksempel.jpg. Dette kan skyldes
en af to ting (så vidt jeg lige kan gennemskue):

1. Filen eksisterer ikke.
2. Applikationen har ikke læseadgang til filen.

Det første kan checkes med file_exists().
Det andet kan checkes med fopen().

- Jacob Atzen