slægtsbog
Fra : kikope

Dato : 23-10-03 16:55

Hej.
Jeg skal i gang med at lave en slægtsbog.
Jeg har samlet en masse sammen,men der mangler
stadig meget.Nu vil jeg i gang med at snakke med
familien.Er der nogen lister eller lignende som
man kan gå efter?? Jeg synes det er svært .
Nogen der evt. har lidt erfaring med det??
Hvad skal man sørge for at spørge om osv??
Med venlig hilsen
Kim Petersen
www.kikope.com
boeger@kikope.com

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 23-10-03 09:53

Hvad med at gå ind på DR link, www.paasproretafslaegten.dk og melde dig på
et slægtsforskningskursus, og evt. købe en bog om slægtsforskning.

Man laver jo ikke bare lige en slægtsbog, man forsker i mange år.

Fra : kikope

Dato : 24-10-03 15:58

Tak for svaret.
Jeg har set de gode sider fra DR.Og fulgt
udsendelserne i tv.Det er ikke meningen at
jeg vil skrive en bog i løbet af en weekend,
men løbende lægge billeder ind og skrive.
Det var mere for at høre om der var nogen
der havde gode ideer og evt deres egne
erfaringer med slægtsforskning og at lave
en bog.
Hilsen Kim Petersen

Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 24-10-03 17:01

> [...]
> man kan gå efter?? Jeg synes det er svært .
> Nogen der evt. har lidt erfaring med det??
> Hvad skal man sørge for at spørge om osv??

En søgning på "Slægtsbog" på Google giver ca. 3.000 hits. Så der inspiration
nok at hente.

Med venlig hilsen
Jørgen Ladegaard

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 24-10-03 23:49

Kort fortalt - så er det om at samle så mange oplysninger sammen på de
nulevende - Start med de ældste i slægten, mens tid er.
Start med at tage et ark papir for hver person og skriv personens navn
øverst.
Herunder født, døbt, konfirmeret, gift osv. osv - så mange oplysninger med
som muligt.
Hvem er forældrene
Hvem vedkommende er gift med.
Hvilkke børn der er i ægteskabet.

Nederst på siden skriver du en biografi på den enkelte person.
Hvis du vælger papirløsningen, kan du gemme de enkelte dataark med
oplysninger i en plastlomme sammen med fotos af den enkelte person.

Endelig så husk at få med hvor du har de enkelte oplysninger fra - altså din
kilde.

Efterhånden som du får oplysningerne samlet sammen om de nulevende, bliver
det tid til arkivarbejdet, her har du mulighed for at finde yderlige
oplysninger, som eventuelt kan supplere oplysninger som du kan finde på
Internettet.
Men foretag kontrol af dine oplysninger - der kan være fejl i det som f.eks.
bliver fundet på Internettet.
Målet kunne være at oplysningerne så skal indtastes i et
slægtsforskningsprogram - dem er der flere af.
Du kan få et udemærket overblik over mulighederne ved at kikke på
www.dis-danmark.dk

Hvis du vælger et slægtsprogram til dette, vil dit forarbejde i form af dine
dataark, hjælpe dig meget i forbindelse med selve indtastningen.

Bedste hilsner
Chris Gade Oxholm Sørensen
www.brotherskeeper.dk