Hjælp til SET i MySQL
Fra : Andy Dufresne

Dato : 23-10-03 16:22

Hvordan bruger jeg 'SET INSERT_ID=0'?? - Jeg skulle gerne bruge den til
ID-feltet i en tabel!

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-10-03 21:54

Andy Dufresne wrote:
> Hvordan bruger jeg 'SET INSERT_ID=0'?? - Jeg skulle gerne bruge den til
> ID-feltet i en tabel!

Kan du forklare dig lidt mere, hvad er det du ønsker at opnå?

--
Jakob Andersen

Fra : Andy Dufresne

Dato : 23-10-03 22:47

Jeg kan prøve!

Jeg skal have flyttet en masse data fra en database til en anden, og have
konverteret nogle af dataene. Der er i den gamle database et ID-nummer, der
er opstået ved AUTO-INCREMENT. Dette ID-nummer SKAL bibeholdes. Nuvel. Hvis
jeg så med SET kommandoen kan sætte den nye database til IKKE at bruge
AUTO-INCREMENT på ID, så overføre alle de gamle data, og så sætte
AUTO-INCREMENT startnummeret til det sidst anvendte + 1, så skulle det vel
være ok?!?!?

Det skal lige siges at den nye database ALTID vil være tom, men jeg kan IKKE
være sikker på at ALLE ID-numrene er i den gamle database... Nogle kan være
slettet!

Håber det letter forståelsen!

Fra : Jakob Andersen

Dato : 24-10-03 00:16

Andy Dufresne wrote:
> [...]
> AUTO-INCREMENT på ID, så overføre alle de gamle data, og så sætte
> AUTO-INCREMENT startnummeret til det sidst anvendte + 1, så skulle det vel

Du kan når du har indsat dataene og lavet ID-Kolonnen om til AUTO_INCREMENT
eksekvere noget ala:

ALTER TABLE <tabel> AUTO_INCREMENT = <maxid>;

hvor maxid skal være der hvor tælleren skal starte fra.

--
Jakob Andersen

Fra : Jimmy

Dato : 25-10-03 09:39

"Jakob Andersen" <jta@intellect.invalid> wrote in message
Hvis

> Du kan når du har indsat dataene og lavet ID-Kolonnen om til
AUTO_INCREMENT

Hvorfor den lange vej?

> eksekvere noget ala:
>
> ALTER TABLE <tabel> AUTO_INCREMENT = <maxid>;

Det er ikke nødvendigt.
Kan det overhovedet lade sig gøre?

Mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 25-10-03 09:39

"Andy Dufresne" <adny-dufresne@indbakke.dk> wrote in message
> [...]
> jeg så med SET kommandoen kan sætte den nye database til IKKE at bruge
> AUTO-INCREMENT på ID, så overføre alle de gamle data,

Der er ikke noget problem i at indsætte et ID i en AUTO_INCREMENT kolonne.
ID'et må bare ikke være taget i forvejen.

> og så sætte
> AUTO-INCREMENT startnummeret til det sidst anvendte + 1, så skulle det vel
> være ok?!?!?

MySQL er intelligent nok til selv at finde ud af hvad det næste ID skal
være, så du skal ikke fortælle den, hvad du mener det næste burde være.

Får du nogen fejl når du prøver at flytte data?

Mvh
Jimmy