River mig på røven!!!
Fra : Camilla Reib

Dato : 23-10-03 14:48

Jeg har en vallak, jeg er igang med at gøre ham vant til trense, longe og
sadel.

Problemet er i longen, det går fint det første stykke tid ( 5min.) Men så
trækker han simpelt så meget til så jeg må slippe, og glad løber drengen ud
over marken :0)

Jeg vil jo af gode grunde ikke endnu longere ham i trense, jeg har prøvet at
binde et træk-tov med kæde fast til longen, og derefter trukket kæden
igennem grimen, det virkede skam også, men jeg har ikke lyst til at ødelægge
hans glæde for at arbejde, med et surt træk der gør ondt..

Jeg søger derfor efter en kapsun, har nogle erfaringer med denne, eller har
nogen en ide´ til hvad jeg kan gøre ved den store legesyge dreng???

Jeg træner på fold eller åben mark da jeg ikke har andre muligheder.

Hilsen Camilla.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-10-03 15:00

Camilla Reib wrote:
> Jeg har en vallak, jeg er igang med at gøre ham vant til trense, longe og
> sadel.

[klip]

> Jeg træner på fold eller åben mark da jeg ikke har andre muligheder.

En skam, for det går som regel meget nemmere i en lille indhegning. Vi
har haft en runddel (kan anes på ridebannen på billedet på
http://geysirheste.dk/) i et stykke tid nu.

Alting går meget nemmere og hurtigere, når hesten har en naturlig
afgrænsning. Det er også væsentligt nemmere at styre balancen mellem at
drive og stoppe når hesten 'hjælpes' til at stå vinkelret på træneren.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Heidi Falch

Dato : 24-10-03 07:31

On Thu, 23 Oct 2003 15:47:53 +0200, "Camilla Reib"
<c_reib@post.cybercity.dk> wrote:
<snip>

>Jeg søger derfor efter en kapsun, har nogle erfaringer med denne, eller har
>nogen en ide´ til hvad jeg kan gøre ved den store legesyge dreng???

En kapsun er et glimrende værktøj til at longere med, for man kan
netop (til dels ihvert fald) holde hesten - eller vende den - når den
trækker, da man har trækket præcis på hestens næseryg, og ikke under
hovedet eller på siden, som i en grime.

Jeg bruger så vidt muligt aldrig andet end en kapsun til at longere
med, da jeg er hundenervøs for at få rykket hesten (også unghest) i
munden ved en fejl hvis det foregår i hovedtøj, og jeg ved at jeg ikke
kan holde kræet bare i grimen - så hellere løslongere, hvilket jeg
har gjort en del i før jeg fik investeret i en kapsun

>Jeg træner på fold eller åben mark da jeg ikke har andre muligheder.

Er der heller ingen i nærheden, der har en runddel eller et ridehus,
du evt måtte få lov at bruge? Som Dennis skriver, så er det nu rart
med fast afgrænsning til den slags arbejde + hesten lærer at på marken
har man fri, og når man bliver hentet, så er det fordi man skal lave
noget - mere eller mindre sjovt

--
Knus

Trolden

Fra : Anet

Dato : 24-10-03 08:31

"Camilla Reib" <c_reib@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> trækker han simpelt så meget til så jeg må slippe, og glad løber drengen

(klip)

Han finder sig nok i longeringen i nogle minutter men så keder det ham og så
laver han numre med dig.

> [...]
har
> nogen en ide´ til hvad jeg kan gøre ved den store legesyge dreng???

For mig lyder det lidt som demonstrer han over for dig. Jeg kan godt forstå
din tankegang om ikke at ødelægge arbejdsglæden for ham, men jeg tror, at
det er tid til at du sætter dig igennem over for ham og fortæller ham, at
det er dig der bestemmer om han skal longeres eller ej. Har du prøvet at
køre ham med to liner og gå efter ham? Det er en god måde at få rørt hesten
(og dig selv) på. Og så vænner du ham til, at du bruger biddet og han bliver
hurtigt fin styrbar. Det vil du være glad for at han er styrbar når du skal
op på ryggen af ham. Selv meget unge heste kan man godt køre på denne måde.
Du kan så lave store volter og store slangegange med ham og skråt igennem.
Alle disse øvelser kan du godt lave selv om du træner på en mark.
En roundel er klart at foretrække til at longere i som de andre har nævnt.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : john lundsgaard

Dato : 24-10-03 10:03

> [...]

> trækker han simpelt så meget til så jeg må slippe, og glad løber drengen

Hej Camilla

Jeg har lige læst en bog *GG*

Det er Natural Horsemanship af Pat Parelli.

Han skriver om longering (det er min oversættelse!):

"Det eneste den bevidstløse løben rundt i en longe gør er at stimulere
hestens fysik og ikke dens psyke."

"man får derved en hest der bliver stærkere og stærkere fysisk, men svagere
og svagere psykisk"

Han anbefaler det han kalder "lateral longering", hvor man udfordre hesten
til at gøre forskellige ting f.eks. få den til at gå gennem stadig smallere
passager mellem en selv og en forhindring, hvor man vænner den til at vige
for tryk (i starten fysisk, efterhånden rent psykisk) så man kan få den til
at flytte forenden og bagenden eller hele hesten frem/tilbage/sidelæns. Alt
dette medens man har hesten i en grime og en 3-4-5 meter lang line.

I denne udfordrings træning lægger han så en eller to omgange i en volte ind
som afveksling.

Ja som det måske fremgår, så er det en dybt tankevækkende bog som kun kan
anbefales - så kan man jo tage fra den hvad man kan bruge, men jeg fandt
mange ting, hvor jeg sagde - "ja selvfølgelig".

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 24-10-03 12:04

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hestens fysik og ikke dens psyke."
>
> "man får derved en hest der bliver stærkere og stærkere fysisk, men

(klip)

Jeg har jo før haft personlig erfaring i at bruge en
horsemanship/hestevisker som hedder Shane Mosele. Shane siger faktisk det
samme, at longering ikke bør gøres. Men har du en meget psykisk stærk hest
så kan longering være et middel til, at det er mennesket der får en højere
rang hos hesten. Det må da også være kedeligt, at gå rundt og rundt i longe
for en hest. Der er så mange andre ting som man kan lave med sin hest
istedet for at longere den. Dog vil jeg sige, at det er smart når man når
tilridningsfacen at hesten er vant til at gå i longe så man er en der kommer
op på hestens ryg og en der har fat i longen. Så går det som regel nemmere
de første gange.

Prøv at køre den som foreslået længere oppe i denne tråd.
Væn den til at stoppe når du går med den og du stopper.
Lad den gå over og omkring blafrende plastic.
Væn den til at ligge et tæppe op på den ryg og kryds.
Væn den til sadel eller longegjord på ryggen.
Væn den til at stå stille på staldgangen ude at gå når den ikke er bundet.
Træk med den i vejsiden hvor der kommer biler.
Gå hen forbi hvor der er andre heste og videre forbi og væn den til at gå ud
alene uden selskabshest.

Der er mange gode timers arbejde som man kan lave med sin unghest så det er
bare med at bruge fantasien.

--
~ Hilsen
Annette ~

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : taina

Dato : 24-10-03 20:39

"Anet" <anet49FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så kan longering være et middel til, at det er mennesket der får en højere

Hmmm... jeg tror, jeg skal ud og longere i morgen. Der er en drengerøv, der
har taget fejl af årstiderne og er blevet ganske forårskåd lige pludselig

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 26-10-03 10:06

Kig på dette link da det er omtale af en bog om longering som man kan låne
på biblioteket.

http://www.heste-nettet.dk/lhesten/bookInfo.php?bogID=38

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 26-10-03 11:49

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Det eneste den bevidstløse løben rundt i en longe gør er at stimulere
> hestens fysik og ikke dens psyke."

Lige præcis!

> "man får derved en hest der bliver stærkere og stærkere fysisk, men
svagere
> og svagere psykisk"

Ja, eller en hest hest som virkelig fortæller dig at du er en dum skid lige
nu, og foreslår om ikke vi hellere skal lave noget andet! Min hest Jacques
har aldrig kunne fordrage at blive longeret og jeg kan ikke lide at gøre
det. Det har inet med samarbejde at gøre, du kan ikke være bedste venner med
din hest hvis du gør sådan noget imod den. Man kan sagtens tilride uden alt
det der med at have snore i den.
Jeg laver med jævne mellemrum øvelser fra jorden med Jacques, uden snor i
ham. Det synes vi begge er ret sjovt

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anita Rasmussen

Dato : 26-10-03 13:03

> [...]
> har aldrig kunne fordrage at blive longeret og jeg kan ikke lide at gøre

Hejsa

Lyder som Rudi Vi fik anbefalet at longerer med ham, men det gider han
bare ikke.
Hvad kan vi ellers lave med ham? Han er fuld af krudt og prøver af og til at
løbe om hjørner med min datter, og det er lidt synd, for normalt er han en
rar og omgængelig lille pony.

Hej fra Anita

Fra : Zirfelt

Dato : 27-10-03 06:24

I Harral Nyborg kan man købe nogle "tøse-pinde". De er spidse i enden, så de
er lige til at stikke ned i jorden. Der er "dimser" på (hvad hedder de nu?)
så tråden er lige til at sætte på. Det vil sige du kan lave en runddel på 10
min. og så kan du hive den ned igen hver gang.
Og nej, det er ikke det mest holdbare og solide, men hvis man befinder dig i
nærheden af folden, kan man jo sætte strøm på.
Men ellers vil jeg give de andre ret: Lav det til en leg, med en masse andre
øvelser.
Hilsen Irene

Fra : Anet

Dato : 27-10-03 09:23

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> er lige til at stikke ned i jorden. Der er "dimser" på (hvad hedder de

De hedder tinderstål og er med en trådfører i plast øverst.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Camilla Reib

Dato : 27-10-03 11:44

Tak for alle jeres råd!!

Jeg har hegnspæle fra Harald Nyborg, men dem hopper han da bare over....
Måske skulle han være springhest... ;0)

Jeg må se om ikke der er en der kan hjælpe mig med at lære ham at "blive
kørt", det er jo lidt svært alene....
Jeg tror faktisk ikke han keder sig over at blive longeret, jeg tror bare
han vil lege, selv om han har sin lege kammerat på folden... Jeg håber snart
det går fremad, han skal gerne snart tilrides...

Hej fra Camilla.

Ps. Nina Svanholm, står du ikke på Brydegaard i Ledøje??

Fra : Pia J

Dato : 27-10-03 11:56

> [...]
snart
> det går fremad, han skal gerne snart tilrides...

Hvis han tror han må bestemme hvornår og hvordan I skal lege, så tror JEG du
har et problem med respekten. Det kan gå hen og blive ret farligt at sætte
sig op på en hest som ikke respekterer en når man står på jorden, jeg ville
ikke selv gøre det. Hvis du vil longere, så skal han lade sig longere. Vi
snakker 600 kg muskler her!

Jeg mener ikke, du nu skal gå hen og blive hård og grov overfor ham, men han
er et lille barn der mangler nogen grænser. Dvs. han vil igen og igen prøve
at udvide dem - kan jeg også stikke af, når jeg bliver trukket på græsfold?
Kan jeg snurre rundt i cirkler når "mor" sætter foden i stigbøjlen? osv.
Hesten fatter jo ikke som os at den leg der hedder "foden i bøjlen og op at
ride" er mere meningsfyldt for mennesker end legen "foden i bøjlen og hoppe
rundt som tanglopper og råbe højt". Han hygger sig sikkert gevaldigt med
alle sine unoder og tror du er med på den.

Det her med "åh hvor er han søøød, mors dengse vil lege" (jeg siger ikke DU
har det sådan - men nogen mennesker taler sådan til deres dyr) - den holder
altså ikke hvis dyret er større end en yorkshire terrier. Puttenusse og give
sukker hver gang krikken skubber til en med mulen på staldgangen bliver
meget hurtigt til blå fingre eller flyveture hen ad gulvet, og det er
hamrende irriterende når andre skal passe kræet.

Bare min mening.

:Pia

Fra : Camilla Reib

Dato : 27-10-03 12:11

Du har fuldstændig ret i at han skal sætte sig i respekt, og jeg skal nok
også få ham til det!!!
Jeg ville naturligvis ALDRIG sætte mig op på en hest der ikke har respekten
i orden, for det er jo som du skrev et kæmpe dyr vi har med at gøre!!!

-Camilla.

Fra : Pia J

Dato : 27-10-03 12:17

"Camilla Reib" <c_reib@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
respekten
> i orden, for det er jo som du skrev et kæmpe dyr vi har med at gøre!!!

Det bliver spændende at høre, om det hjælper med kapsun. Kan han mønstre?
Hvis ikke, kunne du måske starte med at lære ham at gå med trense. Derefter
løbe med ham og lære ham ordene skridt, trav, stå - på den måde vil han
hurtigere fatte pointen med longering og han vænner sig til at arbejde.
Skifte retning så han lærer at følge dine bevægelser - evt andre små
ligegyldige øvelser som gør at han bevarer opmærksomheden på dig fordi du er
kanonspændende at være sammen med.

Jeg er også tilhænger af at arbejde i andet end grimen - fordi, alene det at
man skifter signalerer til hesten at nu tager vi arbejdstøj på og lægger
pjanken til side.

Evt. sætte et bid på grinen sådan at han bare har det i munden, men longen
ikke er fastgjort til dette. Jeg kan godt forstå du ikke vil starte med at
skulle hive ham i munden.

Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-10-03 15:24

Pia J wrote:
> [...]
> sig op på en hest som ikke respekterer en når man står på jorden, jeg ville

Jeg læste faktisk for nyligt (vistnok i "landsbladet hest") en ekspert
af en eller anden art, kommentere at han ikke mente man kunne tale om
respekt i forbindelse med heste. Pointen var at han (eller var det hun?)
ikke mente, at heste kan ressonere.

Der skulle derfor være tale om langt enklere mekanismer end respekt,
nemlig frygt/tryghed og behag/ubehag.

Men det var lidt af en tangent. Jeg synes også, at bruge ord som
respekt, samarbejdsvilje osv.

> Hvis du vil longere, så skal han lade sig longere. Vi
> snakker 600 kg muskler her!

Forhåbentlig ikke - der skal en ret store hest til, for at der er 600
kg. muskler ;)

> [...]
> rundt som tanglopper og råbe højt". Han hygger sig sikkert gevaldigt med
> alle sine unoder og tror du er med på den.

Med mindre det gøres af frygt. Så er det ikke grænser der skal til, men
måske store portioner tålmodighed og forsigtighed.

Fra : Pia J

Dato : 27-10-03 15:31

> Forhåbentlig ikke - der skal en ret store hest til, for at der er 600
> kg. muskler ;)

ok ok - muskelBUNDT, så. Hvis heste var intelligente ville mange af dem
formentlig bare sætte sig på os for at slippe for al det pjat.

> Med mindre det gøres af frygt. Så er det ikke grænser der skal til, men
> måske store portioner tålmodighed og forsigtighed.

Det er vel det der skal til under alle omstændigheder. Jeg mener godt man
kan være bestemt og forsigtig samtidig.

Hvis ikke man lærer hesten arbejdsmoral, hvor skulle den så få det fra?
Sådan en teenager aner jo ikke hvad der forventes. Og hvis man slipper for
at lave noget hver gang man løber en tur, jamen så lærer man fx at det er
den måde det fungerer på. Det er ikke uartighed, det er manglende konsekvens
fra trænerens side. Jeg ved ikke hvad Camilla har gjort med ham efter han er
indfanget?

:Pia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 27-10-03 12:16

"Camilla Reib" <c_reib@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Ps. Nina Svanholm, står du ikke på Brydegaard i Ledøje??

Nej, det gør jeg ikke............jeg aner ikke engang hvor det er henne
Min hest står i en lille landsby ca 15km fra Næstved -laaaangt ude på landet

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Camilla Reib

Dato : 27-10-03 18:05

Indfanget???

Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men hvad menes der der??
"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f9d013a$0$54859$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Pia J

Dato : 27-10-03 18:19

"Camilla Reib" <c_reib@post.cybercity.dk> wrote in message
> Indfanget???
>
> Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men hvad menes der der??

Er det min post højere oppe du mener?

Jeg troede han stak af og løb ud i marken, du går vel hen og fanger ham
igen? Longerer du så videre eller hvad?

:Pia

Fra : Camilla Reib

Dato : 28-10-03 10:19

Åhh... Ja, det gør jeg da... Han får ikke bare lov at holde fri fordi han
stikker af... Men det er jo igen lidt svært at straffe en fri hest for at
blive fanget... Det er ikke sådan at han løber vildt rundt og slet ikke vil
fanges, han løber som regel bare over til naboens hopper, eller hen til
leddet til min egen fold...
Han kan sagtens mønstres, men igen skal jeg have kæde på, men ved han den er
der, er der heller ingen problemer... jeg trækker ture i trense, og har
somme tider et tæppe over hans ryg eller en longe gjord på... Det går
faktisk også helt fint... Han skal nok lære det, han har bare ikke været så
meget i hænder før jeg købte ham.

-Camilla.

Fra : Pia J

Dato : 28-10-03 10:30

> faktisk også helt fint... Han skal nok lære det, han har bare ikke været

> meget i hænder før jeg købte ham.
>
> -Camilla.

Han skal nok lære det, du må bare være tålmodig. Hvis ikke han har været i
hænder, så har han jo heller ikke "indbygget" at mennesker bestemmer. Og
nej, man kan ikke straffe ham for at lade sig fange, tværtimod.

Jeg ville nok prøve at holde øje med signalerne og så stoppe longeringen
INDEN han stikker af. Så man afslutter med en succes. Også hvis det i
starten betyder 5 minutters arbejde. Evt. lægge spadsereturene ind i midten,
longere lidt igen, en ny øvelse, longere et par minutter igen....

Jeg ved da fra mine hunde, at hver gang det lykkes dem at tage på smuttur
til naboen fordi jeg er kedelig og bare graver have, så skal jeg med succes
forhindre dem i det mindst 20 gange og rose dem for det for at opveje 1
springtur. Og det som virker allerbedst er at aflede dem fra det INDEN de
har sat sig i bevægelse, så de til sidst "glemmer" den adfærd.

Heste- og hundeopdragelse er faktisk ikke så forskellig endda.

Jeg ved ikke noget om køretræning - kunne man starte i den almindelige
trense ved at gå ved hestens sadelleje og holde den yderste tøjle hen over
ryggen og indøve hjælperne, derefter gradvis forlænge tøjlerne? Eller skal
man helst have en hjælper i forenden?

:Pia