Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Dyrt banklån
Fra : Peter

Dato : 23-10-03 13:35

Hej

Min kære storesøster sidder i et hus med hendes mand og 2 børn. De har ved
siden af alt det "normale" et banklån på 9.x procent i rente på lidt over
200.000 kr. Det er gamle forbrugslån samt noget gæld i forbindelse med salg
af ejerlejlighed som er grunden til det store lån.

Afbetalingen af dette lån gør naturligvis et _meget_ stort indryk på
månedens budget. Jeg har prøvet at få hende til at gå hendes bankrådgiver på
"kniven", da han før har sagt at dette ikke kan gøre billigere, uden nogen
begrundelse.

Det har jeg meget svært at forstå... Der må være en mulighed!? Hvis der er
behov for det kan jeg senere supplere med flere/præcise oplysninger.

På forhånd tak!
Peter

Fra : Hans

Dato : 23-10-03 15:17

"Peter" <pm@nix.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> 200.000 kr. Det er gamle forbrugslån samt noget gæld i forbindelse med salg
> af ejerlejlighed som er grunden til det store lån.

Jeg vil foreslå dig www.skandiabanken.dk de kan tilbyde at overtage (indfri) gamle lån
og give jer et nyt tilbud,
i første omgang ring dertil .....
vh Hans

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-10-03 15:17

Peter wrote:

> [...]
> 200.000 kr. Det er gamle forbrugslån samt noget gæld i forbindelse med salg
> af ejerlejlighed som er grunden til det store lån.

Skandiabanken plejer at være billige, og de tager ca. 7%, hvis man
kan stille sikkerhed for hele beløbet. 200.000 kr er en pæn slat uden
sikkerhed, så det er ikke sikkert renten kommer meget længere ned (men
det skader naturligvis ikke at høre andre banker).

Har de købt hus eller anden lejlighed? Hvis de har mulighed for det,
kan det sikkert betale sig at låne noget mere i huset. Alternativt at
omlægge til afdragsfrit lån indtil banklånet er betalt ud.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter

Dato : 23-10-03 15:23

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
> [...]
> kan det sikkert betale sig at låne noget mere i huset. Alternativt at
> omlægge til afdragsfrit lån indtil banklånet er betalt ud.

Jeps, de har købt et hus. Jeg tvivler på at de kan låne mere i huset, de har
ikke lånt i huset før, men de har tilgengæld kun haft det i 3 år.

Hvem skal man kontakte for at undersøge om det kan betale sig at omlægge til
et afdragsfrit lån? Og er der nogen risiko ved sådanne et lån?

Mvh
Peter

Fra : Devilicious

Dato : 23-10-03 18:14

> [...]
har
> ikke lånt i huset før, men de har tilgengæld kun haft det i 3 år.

Hvis der er tale om et forbrugslån i den størrelsesorden, hvor der ikke har
været plads til at tage pant i huset eller lignende, så er det faktisk ikke
noget specielt dårlig rente overhovedet.

> Hvem skal man kontakte for at undersøge om det kan betale sig at omlægge
til
> et afdragsfrit lån?

Både kreditforeningen og banken kan rådgive om det. Er realkreditlånet
optaget ved formidling af en bank, vil det være der de skal henvende sig.

> Og er der nogen risiko ved sådanne et lån?

Der er ihvertfald nogle ting man skal gøre sig klart. For det første, koster
det penge at omlægge sit realkreditlån. For det andet er kursen på de
afdragsfrie obligationer ringere (lavere) end på de normale obligationer.
For det tredje skal man gøre sig klart, hvorfor det er man vil have lånet.
Er det for at få lidt ekstra lige her og nu, skal man være opmærksom på, at
det slår "hårdt" når man så skal afdrage lånet på 20 år istedet for 30 (ved
mindre naturligvis, at man vælger at omkonvertere til afdragsfrihed i det
uendelige).
Derudover skal man være opmærksom på ting, som at hvis man ikke afdrager på
lånet, og huspriserne falder, kan man blive fanget i en gældsfælde hvis man
er nød til at sælge.

De nye afdragsfrie lån er bestemt ikke nogen dårlig idé i sig selv, men det
kræver en overordentlig kompetent rådgivning, hvis det er noget man vil
kaste sig ud i.

Vær desuden opmærksom på, at f.eks. Nordea (næsten i al hemmelighed) har
lanceret et produkt i tilknytning til deres palette af afdragsfrie lån, hvor
der i stedet for en konvertering oprettes en slags kassekredit, som så
bruges til at betale afdragene med i stedet. Derved undgår man at
konvertere, og løsningen vil derfor ofte være billigere og mere fleksibel.

Der er derfor andre muligheder end lige at konvertere til et afdragsfrit
lån, og disse muligheder bør gennemgås sammen med en super rutineret
boligrådgiver, som kan lave beregningerne til jer/dem.

-dev

Fra : Peter

Dato : 23-10-03 22:17

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> wrote in message
> [...]
ikke
> noget specielt dårlig rente overhovedet.

Har checket det, lånet er pt. på 279.144,78 kr. (Effektiv udlånsrente:
9,308%). Det er gamle forbrugsgæld, men det meste er tab i forbindelse med
salg af lejlighed på Frederiksberg for mange år tilbage (hvis de bare havde
beholdt den var de rigtig godt stillet i dag, men sådan er det jo)...

> [...]
> Derudover skal man være opmærksom på ting, som at hvis man ikke afdrager

> lånet, og huspriserne falder, kan man blive fanget i en gældsfælde hvis

De betaler 3.600 kr. hver måned, men alligevel er en meget stor del renter.
De vil ikke have et andet lån så de kan starte en forbrugsfest igen, bare
have mulighed for opsparing til forbedringer af deres hus. De har begge et
god hyre (lidt over middel vil jeg sige), men 3.600 er bare for meget til
der er plads til opsparing.

De har et realkreditlån gennem Nordea med en hovedstol på 891.000 (30 år).
Et helt almindeligt realkreditslån med en fast rente på 5%.

Desuden har de et Ejerskiftelån på 167.647,23kr (30 år på 6,398%). For mig
virker disse tre lån noget mærkeligt... Det må kunne gøres billigere, måske
skulle lillebror gå med sin søster i banken :)

> [...]
> bruges til at betale afdragene med i stedet. Derved undgår man at
> konvertere, og løsningen vil derfor ofte være billigere og mere fleksibel.

Det er netop Nordea de har, jeg tror jeg vil bede min søster om at bonke
hende bankrådgiver blidt og venligt i hovedet,- og hvis det ikke hjælper så
må de få en anden rådgiver...

Mvh
Peter

Fra : Devilicious

Dato : 23-10-03 23:43

> [...]
havde
> beholdt den var de rigtig godt stillet i dag, men sådan er det jo)...

Lad os se.. 9,308%/år.. det må være rentetilskrivning 4 gang om året på et
9% lån. Har jeg ikke...

Jo, her er en folder om priser hos Nordea... lad os se.. (gruble..) kan ikke
lige se hvad det skulle være for et lån. Gad vidst om det er et lån der er
etableret som fastforrentet?

> [...]
> god hyre (lidt over middel vil jeg sige), men 3.600 er bare for meget til

Har de nogen speciel tidshorisont på det? Min pointe er såmænd blot, at det
bedste form for opsparing, ofte er at tilbagebetale sin lån så hurtigt som
muligt (ihvertfald hvis vi ikke taler realkredit, hvor man kan spekulere i
rentesvingninger, både i forhold til sine realkreditlån, og som kursværn mod
faldende ejendomspriser).

Det afhænger jo lidt af hvordan Nordea så bedømmer familiens økonomi. Hvis
de igennem en periode viser de nemt afdrager på deres lån, og iøvrigt ellers
overholder deres forpligtigelser, har de jo muligvis mulighed for på et
senere tidspunkt at få forhøjet deres nuværende lån, til brug for
istandsættelsen. Derved får de rent faktisk også en "bedre rente" end de
ellers ville have fået på en opsparingskonto.
Men det afhænger jo naturligvis af, om Nordea allerede mener at de har
spændt buen til det yderste i deres långivning, og derfor ønsker om muligt,
at formindske engagementets omfang. I første omgang burde de tage en snak
med deres rådgiver vedr. dette. Personen kan efter al sandsynlighed ikke
sige, at om x måneder, når i har afdraget y kroner, vil jeg bevillige jer z
kroner til forbedring. Men det kan give en ide om hvad der skal til, for at
banken umiddelbart vil være positivt stemt for yderligere udlån. (Læg evt.
mærke til, at forbedring af ejedommen ofte er en af de ting banken gerne
medvirker til, da der her kommer en værditilvækst ud af investeringen).

>De har et realkreditlån gennem Nordea med en hovedstol på 891.000 (30 år).
>Et helt almindeligt realkreditslån med en fast rente på 5%.

5% er jo en udemærket obligation at have lån i. Intet galt i det. Men derfor
kan man jo godt spekulere i, at skrifte den ud med noget andet. Man kan
f.eks. overveje rentetilpasningslånene da man her kan få en billigere
ydelse, end på de fastforrentede lån. Men de er ret farlige, _specielt_ hvis
økonomien i forvejen er stram. (De fleste banker/realkredit bruger som
tommelfingerregel, at man skal have råd til at renten stiger 2 %). Så det er
langt fra sikkert banken overhovedet vil gå med til den model. Ellers er der
de afdragsfri lån eller substitutprodukter, og her er der måske en reel
mulighed. Et af de største fokusområder til dem, er jo netop muligheden for
at nedbringe dyr gæld hurtigere end realkreditgælden (den billige gæld). Med
næsten 300K i gæld til 9% kunne det jo være oplagt at se på hvad der var af
muligheder for, at afdrage mere på den gæld, mod mindre på realkreditgælden.
Dette kunne muligvis give et bedre rådighedsbeløb - eller også kunne man
afdrage gælden hurtigere!

> [...]
måske
> skulle lillebror gå med sin søster i banken :)

Det må være 6,25 med 4 rentetilskrivninger. (Tjecker folderen) - jamen så er
de vidst allerede fordel+ kunder (se mit indlæg andetsted i tråden).

Det gør det jo unægteligt noget svære at trækken en hvid kanin op ad
hatten..

> Det er netop Nordea de har, jeg tror jeg vil bede min søster om at bonke
> hende bankrådgiver blidt og venligt i hovedet,- og hvis det ikke hjælper

> må de få en anden rådgiver...

Ro på :) Det er slet ikke sikkert der er så meget at gøre, og så er det
altså ikke rådgiverens skyld. Engang imellem er der bare mennesker som får
sat sig for hårdt i det, og så må der bare gå noget tid med afdrag, inden de
kan gældsætte sig yderligere. Dette er ikke ment som noget negativt, eller
som en fordømmelse, blot som en konstatering af, at de færreste mennesker
kan få at det de vil have, præcist når de vil have det. Jeg kender
naturligvis ikke din søster og hendes mand, men jeg har hørt om flere
eksempler på familier, der køber det størst mulige (ofte ældre) hus, og
derefter opdager de ikke umiddelbart har råd til at istandsætte det. Inden
man kommer i den situation bør man vurdere, om man kan leve i et uistandsat
hus i en årrække, eller om man vil bo i noget lidt mere
moderne/funktionssikkert, men mindre hus.
Men udforsk mulighederne for at få en afdragskredit. Dette kræver dog at der
er friværdi i ejendommen, da der som udgangspunkt kræves ejerpantebrev på
kredittens maksimum.
Ellers kig på mulighederne for at omlægge til afdragsfri realkreditlån - men
vær opmærksom på omkostningerne i forhold til hvad der spares ved hurtigere
at betale af på "279K" lånet.
Hvem ved, måske kan de endda få råd til istandsættelsen, blot ved at omlægge
til afdragsfri lån?

-dev

Fra : Peter

Dato : 24-10-03 09:05

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> wrote in message
<cut en masse god råd>

> [...]
hurtigere
> at betale af på "279K" lånet.
> Hvem ved, måske kan de endda få råd til istandsættelsen, blot ved at

Der er en fast tidshorisont på lånet til 279.000, de er færdige i år 2013.
De 3 lån er alt hvad de har af lån. De har begge en rimelig løn, og vil
naturligvis meget gerne af med gælden. Det er derfor at de indbetaler så
meget (jeg mener selv at 3.600 er meget!?). De har haft dette afdrag i 3-4
år nu, og har ellers orden på økonomien.

Men, dvs. at med nuværende situation må der bare ikke ske noget med huset de
næste 10 år,- det er der bare ikke penge til. Den situation er bare heller
ikke holdbar i længden. Det eneste jeg ellers kender til lånet er at det
hedder "Privatlån over 75.000 kr".

Har fået skubbet til min søster, hun har kontaktet hendes rådgiver, som har
lovet at kigge og regne lidt på det.

Men ellers tak for hjælpen :)
Peter

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-10-03 16:35

Peter wrote:

> De har et realkreditlån gennem Nordea med en hovedstol på 891.000 (30 år).
> Et helt almindeligt realkreditslån med en fast rente på 5%.

Hvad er ejendomsværdien? En lille million er jo efterhånden ikke
meget for et hus - måske er der en friværdi, de kan udnytte.

Omkring opsparing til vedligehold af huset, kan det med de nuværende
lån bedre betale sig at afdrage det dyreste lån og så optage et nyt lån,
hvis noget skal vedligeholdes.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 23-10-03 15:16

In <3f97cafb$0$45348$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "Peter" <pm@nix.invalid> writes:

> [...]

>200.000 kr. Det er gamle forbrugslån samt noget gæld i forbindelse med salg
>af ejerlejlighed som er grunden til det store lån.

Jeg skylder 100.000 paa et normalt banklaan til 6.25%, saa
proev at skifte bank.

/Martin

Fra : anders majland

Dato : 23-10-03 18:41

> [...]
> på lidt over 200.000 kr. Det er gamle forbrugslån samt noget gæld i
> forbindelse med salg af ejerlejlighed som er grunden til det store

Er der stillet nogen form for sikkerhed for pengene ?
Hvis ikke er renten ikke storeslem. Hvis der er med sikkerhed burde den
kunne forhandles længere ned.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter

Dato : 23-10-03 22:01

"anders majland" <see.signature@address.invalid> wrote in message

> Er der stillet nogen form for sikkerhed for pengene ?
> Hvis ikke er renten ikke storeslem. Hvis der er med sikkerhed burde den
> kunne forhandles længere ned.

Det er I Nordea, der får alle jo den samme lave rente :)

Mvh
Peter

Fra : Devilicious

Dato : 23-10-03 22:52

> Det er I Nordea, der får alle jo den samme lave rente :)

Nordea er jo lidt speciel på det punkt omkring prissætningen. Der holder man
sig jo oftest til fordelsprogrammet, hvor priserne variere, alt efter
hvilken kundekategori man tilhører. Efter hvad jeg kan se, må din søster og
hendes man så være fordelskunder. Har de kigget på muligheden for at blive
løftet til fordel+ kunder? Så falder renten jo til 7%/8,5%. Med et udlån på
200.000 må de da være tæt på at nå den magisk 250K i samlet udlån/indlån
grænse?

(Læg evt. også mærke til, at hvis de skal skifte pengeinstitut, vil de ofte
skulle betale stiftelsesprovision af det nye lån der skal oprettes, typisk
1 - 1,5 - 2% af hovedstolen, plus dokumentgebyr. Derfor er det ofte en god
idé, at sørge for at udtømme alle muligheder med sin nuværende bank hvis man
ellers er tilfreds med den rådgivning etc. man modtager).

-dev