Afklaring på ridestøvler med snørre
Fra : Marlene Jensen

Dato : 23-10-03 06:34

Jeg skrev fer ind for nogle dage siden, for at lidt gode råd om hvad man
skulle gå efter når man ville have en god læderridestøvle.

Nogle stykker her inde frarådede mig at købe støvler, som havde snørre
foran, da der var nogle dommere til dressurstævner, der ikke ville tillade
det.

Jeg har nu været på jagt efter støvler et stykke tid og faldt til sidst for
et par, som både havde lynlås og snørre. Forhandleren havde aldrig hørt, at
man ikke ride med snørre i dressur, så jeg købte dem og skrev til dansk
rideforbung inden jeg tog dem i brug. Mit spørgsmål blev sendt videre til
dressurudvalget, som jeg nu har fået svar fra. De skriver at deres holdning
er at synlige snørre ikke skal være tilladte, men det står ikke i
reglementet. Dette betyder jo så at jeg faktisk godt må ride med dem, så nu
har jeg beholdt dem og jeg er vildt glad for dem. Jeg har kun redet i dem få
dage, men de er rigtig god.

Dette vare enden på en længere historie, hvis nogle skulle være
intereseret.

Marlene

Fra : skingur

Dato : 23-10-03 07:08

"Marlene Jensen" skrev d. 23-10-03 06:34 dette indlæg :
(klip)
> [...]
dem få
> dage, men de er rigtig god.
>
> Dette vare enden på en længere historie, hvis nogle skulle være

Det er altid rart at få fulgt en historie til dørs . Gad vide, hvad
DRF mener med synlige snører? Et eller andet sted skulle man jo synes at
en læderridestøvle er en læderridestøvle...vi ved jo godt, vi ikke må
stille op i trekkingstøvler med snører og nitter og hvad ved jeg!!!!
Jeg rider i jodphurstøvler og jodphurbukser... evt alm. ridebukser
kombineret med leggings. Islænderverdenen er meget lidt fordringsfuld
hvad påklædning angår..
Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 24-10-03 01:07

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Islænderverdenen er meget lidt fordringsfuld
> hvad påklædning angår..

Gad vide hvad dommerne ville sige til, at jeg stillede op i mit uldne
vikingetøj, med kappe og stålhjelm. På den anden side interesserer det mig
ikke en pind at konkurrere. Jeg ville jo nok alligevel ikke have en chance.

Jeg synes iøvrigt, at der indenfor islænderverdenen begynder at være en vis
hysteri omkring f.eks. sadler, som SKAL være med ribsæde, stigbøjler som
SKAL være S-bøjler, ridehjelme som SKAL være cykelhjelm-modellen osv.

Ærgerligt.

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- som netop har købt en sadel med ribsæde og s-bøjler... *G*

Fra : Anet

Dato : 24-10-03 07:34

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hysteri omkring f.eks. sadler, som SKAL være med ribsæde, stigbøjler som
> SKAL være S-bøjler, ridehjelme som SKAL være cykelhjelm-modellen osv.

Jeg syntes ellers at den tiltagende tendens er at sadler skal være uden rib
i sædet. Min sadel er en model der kom frem sidste år i december og den er
uden rib. Jeg har så godt nok købt s-bøjler til sadlen *SSS*. Til den anden
hest vi har er det godt nok en sadel med rib men det var nok mest fordi at
sadlen fulgte med hesten da vi købte ham og den er rigtig god at sidde i.
Den sadel har vi også købt s-bøjler til *SSS*.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-10-03 08:08

Trond Øyvind Hermansen wrote:
> "skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Gad vide hvad dommerne ville sige til, at jeg stillede op i mit uldne
> vikingetøj, med kappe og stålhjelm.

Jeg vil tro, at man ser ret alvorligt på ryttere der ikke rider med
slidte cowboy-bukser, gummistøvler (evt. træsko) og en islandsk sweater. ;)

> Jeg synes iøvrigt, at der indenfor islænderverdenen begynder at være en vis
> hysteri omkring f.eks. sadler, som SKAL være med ribsæde, stigbøjler som
> SKAL være S-bøjler, ridehjelme som SKAL være cykelhjelm-modellen osv.

Ja, sådan har tingene det med at udvikle sig når man har med
'statussymboler' at gøre. Men i det mindste er det overvejende de bedste
af produkterne der går mode i... (Med undtagelse af ribsæde, som må være
en smagssag - vi rider i begge dele).

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 24-10-03 08:33

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

(klip)

Jeg syntes også at det er dejligt at man accepterer en behagelig beklædning
i islænderkredse. Jeg plejer at ride i Jophurs og leggings og nu her i
termoridebukser. Jeg ønsker mig forresten et par jophursridebukser der går
helt ned til støvlerne i fødselsdagsgave så er der nogen der har gode links
til hvor de kan købes og kvalitet osv?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 23-10-03 09:18

"Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skrev fer ind for nogle dage siden, for at lidt gode råd om hvad man
> skulle gå efter når man ville have en god læderridestøvle.

(klip)

Det var meget fornuftigt af dig at forespørge inden du tog støvlerne i brug
hvis du har planer om at starte dressurkonkurrencer.

Købte du så nogle færdigsyede eller fik du dem specialsyet? Hvilket mærke
sad godt på din fod og dine ben?

Forresten tillykke med dine nye støvler....
--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 23-10-03 11:20

"Marlene Jensen" <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

De skriver at deres holdning
> er at synlige snørre ikke skal være tilladte, men det står ikke i
> reglementet

Det var da noget underligt noget......det kan vel være fuldstændig
underordnet om der er synlige snørrer eller ej, det er vel ridningen det
kommer an på, ikke et par snørre bånd?! Jeg er glad for at jeg rider
western............

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : taina

Dato : 23-10-03 12:36

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com>

> [...]
> underordnet om der er synlige snørrer eller ej, det er vel ridningen det
> kommer an på, ikke et par snørre bånd?! Jeg er glad for at jeg rider

Er der ikke også regler for, hvad rytter og hest skal have på til
western-stævner?

Jeg har nemlig gået og tænkt på, at det kunne være skægt at prøve at ride
trail på dressur-hesten, der er helt vildt cool og ikke bange for noget. Men
nu har jeg lissom kun en hel masse dressur-grej

mvh. tina

Fra : john lundsgaard

Dato : 23-10-03 13:42

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Men
> nu har jeg lissom kun en hel masse dressur-grej

Hej Tina

Prøv det, men vær indstillet på at du bliver afhængig *SS*.

Og al det der dressur grej - kan du ikke bare forære det væk - *GG*

Og udstyr thjaa, når jeg ser dem der ræser rundt til de store stævner, så
går der desværre også udstyr i western - men lad dem der har lyst til det!!!
Jeg ved ikke hvorfor det ender sådan, men det gør det altså ;-(((
Jeg selv klarer mig med min gamle western saddel, mit "one ear" HJEMMELAVDE
(det er der enkelte herinde der har hørt om!!) hovedtøj, et par lange
hjemmelavede tøjler, et par støvler, et par cowboybukser som jeg alligevel -
tro det eller ej, havde fået købt lidt for store, en ternet skjorte fra
Bilka og en cowboy hat.

Jeg klipper hverken man eller hale, der er ikke noget der bliver flettet, og
støvler og sadddel/hovedtøj får en tur af det samme læderfedt.

Ja det var så mit ambitionsnievau - men jeg klarede da en 2 plads i peasure
walk and trot sidste år til klubmesterskaberne, og satser på en fuld
pleasure (med galop) samt en trail til dette års mesterskaber - og nej jeg
har ikke tækt mig at udvide udstyret.

Så afslappet ridning, ud i naturen, ræs på stubmarkerne, og så lige det
lille konkurrence gen der tvivnger mig til at stille op til
klubmesterskaberne - det er lige mig.

Og har du hesten, og lysten - så prøv da for pokker.

Hilsen John

Fra : taina

Dato : 23-10-03 20:28

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Men
> >

> Hej Tina
>
> Prøv det, men vær indstillet på at du bliver afhængig *SS*.
>
> Og al det der dressur grej - kan du ikke bare forære det væk - *GG*

Hihi - nej det tror jeg godt nok ikke jeg kan, det har taget mig ret lang
tid at få det skrabet sammen. Faktisk har jeg haft en lille afstikker til
westernridning. Det var sjovt og hyggeligt, og hesten - en quarter - var
rigtig dejlig. Men jeg har det nok med dressuren, som du med western: der er
bare ikke noget, der kan slå det, det er så fedt!

> [...]
alligevel -
> tro det eller ej, havde fået købt lidt for store, en ternet skjorte fra

Ja, jeg har også godt hørt om dit fantastiske hovedtøj. Men det hele er jo
stadig western-udstyr, og hvis der er en regel, må du jo derfor være
"lovlig"?

mvh. tina

Fra : john lundsgaard

Dato : 24-10-03 08:49

Men det hele er jo
> stadig western-udstyr, og hvis der er en regel, må du jo derfor være
> "lovlig"?

Hej tina

Ja du har jo desværre på en eller anden måde ret ;-((((

Western udstyr til western, dressur udstyr til dressur.

Men jeg tror der er to dele i problemet.

pkt. 1. Det er altså nemmere at ride dressur med dressur udstyr end det er
med western udstyr. Ligesom det er bedre at springe i en springsaddel end i
en western saddel.

Selvfølgelig kan man gøre det modsat, og Malou springer da over vandpytter
selv om jeg sidder i en westernsaddel, men jeg vil nok gerne have mig
frabedt at springe "rigtig" ridebanespringning i en Western saddel - jeg kan
forestille mig hvordan det føles hvis krikken stopper og man ryger fremover
*GGG*.

pkt. 2. så er det der går konkurrence i det ;-(((
Hvis alle skal være ens stillet, så er man nødt til at specificere hvilket
udstyr der må/skal bruges. Den menneskelige opfindsomhed er uendelig, og
trangen til at vinde ligeså, så hvis ikke der bliver snævre regler så!

Jo højere prestige og jo flere penge der er i en sportsgren, jo strammere
regler og des mere kontrol er desværre nødvendig for at forhindre snyd.

Så sålænge vi hygger os lokalt, og uden de store ambitioner med dressur,
spring eller western så er udstyret mere eller mindre ligegyldigt - MEN der
skal desværre ikke mange ambitiøse deltagere (eller forældrer) til før selv
et lille hyggestævne for børn i den lokale rideklub ender som rene
udstyrsstykker.

Der er det så at jeg hopper af for mig er det samværet med heste og ryttere
der trækker, ikke hvide ridebukser, saddelunderlag med guldtryk og høj hat,
eller for den sags skyld western hovedtøj og saddel med sølv og sporer med
guld - men der er vi jo da gudskelov forskellige!!!!

Hilsen John

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-10-03 19:15

On 24 Oct 2003 09:48:41 +0200, "john lundsgaard"
<john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:

>pkt. 1. Det er altså nemmere at ride dressur med dressur udstyr end det er
>med western udstyr. Ligesom det er bedre at springe i en springsaddel end i
>en western saddel.

   Det er såmen også nemmere at springe i springsadel end i
dressursadel - selv om forskellem mellem disse jo er noget mindre end
mellem springsadel og westernsadel =)

>Jo højere prestige og jo flere penge der er i en sportsgren, jo strammere
>regler og des mere kontrol er desværre nødvendig for at forhindre snyd.

   Mjoeh - og så er der lige traditionerne. Du skal ikke bilde
mig ind at man fx. rider bedre dressur i et par støvler med snøre end
med et par uden ;) Og det vil dressurdommerne gerne have forbudt i
følge reglementet. Jeg forstår det personligt ikke - men det har nok
noget at gøre med traditioner.

> [...]
>skal desværre ikke mange ambitiøse deltagere (eller forældrer) til før selv
>et lille hyggestævne for børn i den lokale rideklub ender som rene

   *Suk* ja - desværre er det sådan. Vi har et par rigtig gode
ponyryttere i vores klub - en springrytter og en dressurrytter. De
kommer altså nogle gange hjem med nogle artige historier fra de
stævner de stiller. F0j! Men det er sjældent børnenes skyld - det er
forældrene. :( Så gider jeg altså heller ikke mere. (Selv om det altså
stadig fryder mig når min overvægtige veninde med fjordhesten stiller
dressurstævner og bliver placeret foran alle de der fine
varmblodsheste ;)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : taina

Dato : 24-10-03 20:34

> [...]

> eller for den sags skyld western hovedtøj og saddel med sølv og sporer med
> guld - men der er vi jo da gudskelov forskellige!!!!

Ja, jeg tror bare at jeg hopper med dig. Jeg er helt syg med min
dressursadel, fordi den passer til mig og hesten. Men i de
udklædningskonkurrencer, der foregår på mange rideskoler, ville den nok gøre
sig ufatteligt dårligt

Heldigvis handler det på min rideskole bare om at hygge sig og udvikle sig
med det, man har - ¨hest, udstyr og de andre i stalden, så der kan jeg da
være med...

Men altså ingen trail til mig foreløbigt... Jeg må begynde at springe i
stedet, men det synes hesten nu også er vildt skægt - det er kun rytteren,
der ryster i bukserne.

mvh. tina