Min hest fik næseblod ...
Fra : Berit Nielsen

Dato : 22-10-03 19:56

Igår var vi oppe og ride undervisning,
og Whiskey gik super godt.
Han gav virkelig hvad hn havde i sig,
og var godt svedig på vejen hjem.
Vi havde heldigvs det vandtætte regn/ ridedækken med til ham.
Så han ike kom til at fryse på vejen.
Det var jo en enormt regnvejr selvfølgelig både derop og hjem.
Men det tager kun ca. 18 min at skridte op til hallen,
så det passer fint med han er varm når vi kommer derop.
Da vi så kom hjem og jeg får sadlet af, og børstet over begynder han
pludselig at bløde og imens jeg henter dækkenet kommer der en blodpøl på
gulvet.. som jeg selvfølgelig opdager.
Jeg renser og vasker blodet af, det kommer fra venstre næsebor.
Det stopper hurtigt igen, og da han kommer i boksen igen spiser han både
foder og hø med masser af appetit.
Jeg har aldrig oplevet at en hest kan have næseblod før.
Han virkede hverken sløj, utilpas eller noget.
Og der har intet været siden.
Jeg forsøgte på netdyredoktor at se om jeg kunne finde noget,
men det kunne jeg ikke..
Men det er åbenbart muligt at de får næseblod så ???

Hilsen Berit N
http://www.arabiskrideklub.dk
http://www.familiehunde.dk

Fra : Anet

Dato : 22-10-03 22:36

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> foder og hø med masser af appetit.
> Jeg har aldrig oplevet at en hest kan have næseblod før.
> Han virkede hverken sløj, utilpas eller noget.

(klip)
Næseblod kan der være flere årsager til. Den mest normale er at et blodkar
springer i næsen som du også kan se hos mennesker. Det er ikke farligt og
holder hurtigt op igen som det jo også gjorde på Whiskey. Hos mennesker kan
man hos lægen få brænd et blodkar som bliver ved gentagne gange med at
springe.

Næseblod kan også være kommet af at hesten virkelig har arbejdet hårdt og
virkelig brugt sig.

Næseblod kan også være kommet af temperaturskift da du skridtede hjemad fra
ridehusets varme og læ og så ud i kulden.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 23-10-03 10:51

"Anet" <anet49FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> Næseblod kan også være kommet af temperaturskift da du skridtede hjemad
fra
> ridehusets varme og læ og så ud i kulden.

Ja, du er så inde på det, jeg netop har svaret Berit - jeg tror, du har ret
i det Det har heletiden været min fornemmelse, at det er pga. kulden, at
Musse, min fjordhest, får det.

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 23-10-03 10:50

> [...]

> men det kunne jeg ikke..
> Men det er åbenbart muligt at de får næseblod så ???

Det har jeg faktisk oplevet en del gange efterhånden - fordelt over et par
år. Jeg har lagt mærke til, at min fjordhest har haft det, når det begynder
at blive koldt - og på samme måde som du beskriver. Det går hurtigt over
igen, og hun virker frisk. Underligt.

Mvh. Marlene.