MR-Scanner til dyr??
Fra : Jesper Sloth

Dato : 22-10-03 16:36

Hej

Er der nogen der ved om der findes en MR-Scanner til dyr f.eks. til Hunde og
katte? Jeg spørger for en bekendt, som har en meget syg hund (ved godt at
det her er katte, men det er her jeg følger med) og dyrlægernen har ikke
flere gode ideer med hvad der er galt med hunden, så han er villig til at
betale for en MR-Scanning, og se om det giver et resultat, inden han afliver
hunden..

Mvh

Jesper

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-10-03 17:49

In article <Rtxlb.502$YH3.105@news.get2net.dk>, Jesper Sloth
<sloth@tele2adsl.fjern.dk> wrote:

> [...]
> betale for en MR-Scanning, og se om det giver et resultat, inden han afliver

Hej

Jeg ved det ikke..
Men - måske dem her??:
http://www.dyrehospitalet.kvl.dk/index.html

Fra : Camilla Baird

Dato : 23-10-03 02:12

> [...]
> betale for en MR-Scanning, og se om det giver et resultat, inden han afliver

MR-scanning - er det den kæmpe scanner man sætter hele kroppen igennem?

Jeg ved, at man bruger ultralydsscanning til dyr, da det ikke kræver, at
de er helt så stille... Ulrik Westrup har en ultralydsscanner, som han
kører rundt til dyrlægerne med på bestilling - da apparaturet er ganske
dyrt, har UW købt det og installeret det i en varevogn og lejer så
tjenesten ud til andre dyrlæger. Jeg har brugt ham flere gange til
drægtighedsscanninger og scanning af livmoder/æggestokke for eventuelle
cyster/forandringer med meget tilfredsstillende resultater.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-10-03 12:09

In article <3f972ae81eb25@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Camilla Baird
<mailKATTE@BAKKEkorat.dk> wrote:

> MR-scanning - er det den kæmpe scanner man sætter hele kroppen igennem?

MR scanneren består af et leje man ligger på og en stor "ring", der
kører ned over kroppen og "fotograferer" (i mangel på bedre ord) de
interessante steder på kroppen på kryds og tværs - nærmest som en masse
tværsnit. Af og til kombineres det med indsprøjtning af kontrastvæske i
en vene. (Jeg har prøvet det et par gange på Hvidovre hospital)

Jeg tror en MR scanner koster millioner - bogstavelig talt - så derfor
gættede jeg på, at hvis nogen overhovedet havde det, måtte det være
"dyrenes rigshospital" - Landbohøjskolen.

Fra : Jesper Sloth

Dato : 23-10-03 13:21

"Camilla Baird" <mailKATTE@BAKKEkorat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> drægtighedsscanninger og scanning af livmoder/æggestokke for eventuelle
> cyster/forandringer med meget tilfredsstillende resultater.

Hunden er blevet Ultralydsscannet ved deres dyrlæge i Højbjerg, så han må
nok til København med Hunden, eller til Nordjylland hvor der skulle være en
scanner som de også bruger til heste! Ja det bliver nok dyrt men han
insisterer.

Mvh

Jesper