Et spørgsmål til opdrætterne
Fra : Stine Sørensen

Dato : 22-10-03 16:06

Et lille nysgerrigt spørgsmål fra en novice udi katteopdræt

Hvor længe eller hvor mange gange avler man som opdrætter typisk på en
hunkat?

Jeg er nok klar over, at det nødvendigvis varierer fra opdræt til opdræt
og fra kat til kat. Men hvad er det man lægger vægt på, når der skal
tages stilling til, hvor lang hunkattens avlskarriere skal være?
Udseende, temperament, moderegenskaber, linjer (indavl), fysik, etik mv.
(sikkert lidt af det hele)?

Spørgsmålet blev ganske enkelt affødt af, at jeg hørte om en bekendt,
der havde overtaget en pensioneret hunkat med 54 killinger ”på bagen”
fordelt over en god årrække.

Men hvor går jeres grænse og hvorfor?

Mange hilsener
Stine Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 22-10-03 16:20

> Hvor længe eller hvor mange gange avler man som opdrætter typisk på en
> hunkat?

Tja kan fortælle min ene hunkat har 2 kuld på bagen og er 5 år, jeg har
planer om et kuld næste år med hende og så er det slut

Mens jeg da også ahr mødt nogen som siger 1-2 kuld om året til katten blvier
6-8 år og andre siger max. 4 kuld det er forskelligt.

Personligt tror jeg at ca. 3 kuld er hvad jeg vil holde mig til for
hunkattens skyld, dermed ikke sagt nogen ikke kun får 1-2 og andre 4 kuld,
det er op til den enkelt kat, nemlig også hvor mange killinger der har været
i hvert kuld, samt fysisk/psykisk tilstand og ikke mindst hunkattens evne
som mor.

> Spørgsmålet blev ganske enkelt affødt af, at jeg hørte om en bekendt,
> der havde overtaget en pensioneret hunkat med 54 killinger "på bagen"
> fordelt over en god årrække.

Hold da op, det er efter min mening klart rovdrift, man siger jo gerne der
er 4-5 killinger i hvert kuld, så det vil sige ca. 10 kuld, måske mere, det
er efter min mening alt alt for meget. ;-(

MVH
Gitte

Fra : Nina Sørensen

Dato : 22-10-03 16:41

> Spørgsmålet blev ganske enkelt affødt af, at jeg hørte om en bekendt,
> der havde overtaget en pensioneret hunkat med 54 killinger ”på bagen”
> fordelt over en god årrække.
>
> Men hvor går jeres grænse og hvorfor?

DET lyder godt nok mange.
4-5 kuld i moderat størrelse er vist meget almindeligt for en hunkat.
Men det afhænger selvfølgelig af hvor store kuld katten får og jeg tror
egentlig også det er racespecifik. En siam lever jo ofte længere end en
mco og er vist også kønsmoden før, så måske 4-5 kuld virker af lidt for
en siamopdrætter ?? men okay for en mco opdrætter.

Da man vist på en hunkat må få 3 kuld på 2 år (registrerede opdrættere),
og du ca ved hvor gammel katten er, så kan du jo regne lidt på hvor
mange killinger ca. det vil være i gennemsnit pr kuld.

Min mening er alt med måde....og jeg synes hunkatten skal have mulighed
for at komme i ordentlig kondition efter hvert kuld.

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-10-03 17:14

Som du selv er inde på, afhænger det af mange ting.

En normalt stor race ville jeg nok tage max 3 kuld pr. hunkat, og jeg ville
ikke holde hende fertil mere end max 3-4 år. Min første somali fik 3 kuld
med i alt 10 killinger fordelt på 4 år. Min anden somali fik bare 1 kuld og
blev kastreret da hun var 2 år.

I små racer kan det være nødvendigt med flere kuld pr. hunkat.

Hverken p-piller eller hormonsvingningerne er sunde for katten, derfor er
jeg tilhænger af at få de kuld, man skal have, så hurtigt som muligt,
selvfølgelig med hensyntagen til kattens kondition, afsætningsmuligheden af
killingerne m.m.

Jeg ville ikke avle på dyr der ikke var racetypiske, og i normalt store
racer ikke på katte, der ikke opnåede ex på udstilling. Dog er det ikke
sikkert, at den flotteste udstillingskat giver de flotteste killinger, så
stamtavlen (også hankattens) er for det meste vigtigere.

Jeg ville heller ikke avle på en kat, der i det daglige havde et dårligt
temperament. Ligesom jeg lægger vægt på moderegenskaber, fx må det være et
absolut max med 2 svære fødsler, herunder evt. kejsersnit.

I store racer kan indavl forsvares, hvis man ved, hvad man har med at gøre.
I små racer, hvor man er i færd med at kreere en større genpulje, bør man så
vidt, det er muligt, undgå indavl, og man bør bruge forskellige hankatte.

Det er så bare mine holdninger.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Baird

Dato : 23-10-03 02:04

> [...]
>
> Spørgsmålet blev ganske enkelt affødt af, at jeg hørte om en bekendt,
> der havde overtaget en pensioneret hunkat med 54 killinger ”på bagen”

Mine hunkatte har indtil nu fået 3 kuld hver, inden de blev pensionerede
i en alder af 5-6 år. Jeg er nok af den opfattelse, at hvis man ikke kan
få det, man ønsker fra en hunkat i 3 forsøg med forskellige nøje
udvalgte hankatte, får man det nok heller ikke i senere forsøg. Min idé
med de parringer, jeg laver, er at tage en killing fra til enten mit
eget opdræt eller en samarbejdspartners opdræt (man kan jo desværre ikke
beholde en killing fra hvert kuld selv), hvilket vil sige, der som regel
altid går mindst en killing i avl fra hvert kuld.
Dette mit seneste kuld er det eneste kuld, hvor jeg har kastreret alle
killingerne - det gjorde jeg, fordi jeg ikke mente nogen af dem levede
op til den kvalitet, jeg sædvanligvis leverer, når jeg sælger avlskatte.
Jeg havde også næsten bestemt på forhånd, at de skulle kastreres, da
parringen var en "nødparring" for at redde helbredet (fysisk og psykisk)
på min hunkat.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar