til lene! Klap-sene.
Fra : skingur

Dato : 22-10-03 14:41

Hej Lene.. jeg følger din opfordring og skriver til dig "personligt" for
ikke at få mit spørgsmål "mudret til med mudderkast!" Saglige og faglige
kommentarer er naturligvis velkomne, men er der nogen uenighed om andet
end det, er der oprettet en anden tråd til formålet

Min stakkels pony er nu viklet ud af bandagerne. Desværre havde dyrlægen
glemt at fortælle mig, hvor vigtigt det er at benet var PINLIG rent,
inden han viklede det ind i en pakke vat, et mellemlægslag og to
bandager. Resultatet er nu underlige, knudrede, hornede, sår-agtige
udvækster, der tilsyneladende består af størknet
fedt-klister-¨hudfedtsagtigt-noget, iblandet lidt størknet blod. Især i
kodeledet er der en ordentlig kage... men ponyen har sikkert svedt under
den varme bandage...og hans ben er ualmindeligt lodne, med langt
kode-hår, jeg plejer at frisere. Jeg prøver at bløde det op i lunkent
vand med blå biotex.. er det godt?

Seneste dyrlæge (trav-dyrlæge) anbefaler 3 måneders gåen-på-fold i
roligt selskab. Ingen massage af benet. Min net-massør (!) anbefaler
massage af såvel benet som hele hesten og har tilbudt den 14 dages
massage-ophold i Vejle. Skal jeg sige jatak til det?

Hesten bliver fordret med et super grovmysliprodukt, tilskudsfoder,
flydende mineraler, hø, og masser af gulerødder. Er der andet jeg med
fordel kan give ham? Noget olie? Hans veninde skal have rapsolie for et
formodet mavesår.

i håb om respons, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene

Dato : 23-10-03 11:53

skingur skrev i meddelelsen
Klip.
>i håb om respons, Christina

Hej Christina, det lyder til at være en rigtig grim og træls fod at gå på!
Desværre så er situationen nok allerede der, hvor du må påregne at hesten
vil få skæmmende hvide hår af den ætsning og hudbetændelse som er under
opsejling. Ikke at fortælle dig om vigtigheden af en ordentlig afrensning af
benet er en undladelses-synd af de helt store!

Du skal bruge:
En meget skarp saks ( skal koges før hvert brug ).
Gaffa-tape.
Fryseposer som er så lange at de problemfrit når fra hoven til lige under
knæet.
Vat.
Gazebind.
Sølvpapir.
Uldbandager.
Alm. staldbandager.
Kloramin ( købes på apoteket ).
Plastic-handsker.
En lup.
Havregrød.
Løg.
Parfumefri glucerinsæbe.
En hjælper.
Tålmodighed.

Hvis hesten har sko på, så tag dem af! Heste har populært sagt 5 hjerter, og
når en hest skal stå stille længe, så er pumpefunktionen i fra hovene og op
i benene meget nedsat. Sidder der så oven i købet en sko og hæmmer
yderligere kan hesten få en overbelastning af resten af kredsløbet.

Hestens omgivelser skal i hele helbredelsesperioden holdes pinligt -
pinligt - pinligt rent!

Først skal du have styr på hudbetændelsen vha. kloramin-te-omslag:
Alt hår klippes forsigtigt af hele benet op til knæet ( ikke noget med at
barbere, det irritere for meget! ).
Benet skylles grundigt med rent lunkent vand til absolut alt skidt er væk.
Kog en liter vand og lad det køle af til det er lidt mere end håndvarmt.
Tilsæt 3 tsk. kloramin med top.
Gennemvæd et stykke vat som kan nå fra hovens rand og helt op til knæet.
Klip bunden ud af fryseposen og træk den på benet.
Tape fryseposen fast til hoven.
Tag kloramin-te-vattet og form det rundt om benet indenfor fryseposen, så
posen holder på teen og vattet.
En uldbandage vikles i hele omslagets længde.
Der vikles nu sølvpapir udenpå uldbandagen.
Afslut med at vikle en almindelig tynd bandage yderst for at holde alt på
plads.
Vær hele tiden opmærksom på at rulle bandagerne tilpas stramt - dvs. at de
skal blive på plads, men ikke stramme og lukke for omløbet i benet.

Dit første forsøg ser nok noget kikset ud, men pyt - bare det sidder, hvor
det skal er det ok. Dette omslag skal sidde i 6-8 timer.

( Kloramin-te-omslaget lægges en gang om ugen til huden er helet op ).

Fjern alt og lad benet tørre op i 1-2 timer.

Nu skal du have styr på klap-senen vha. løgsuppe.
1 kg løg skyldes og snittes fint fx på en foodprocessor. De skal ikke toppes
eller skrælles først.
Løggene steges et kort øjeblik i olie.
Fyld vand på så det lige dækker.
Tilsæt ca. en tsk salt pr liter vand og kog i 15 minutter.

Tag plastikhandskerne på.
Da hestens hud er angrebet, vil jeg anbefale dig at si suppen.
Læg vat som er langt nok til at dække sene-skaden ( altså ikke hele benet )
i den skold-hede suppe.
Lig tynd gazebind rundt om skadestedet.
På med en pose som før, men denne gang kun taper du den lige under
skadestedet - helst på hel hud.
Nu ligger du løgsuppe-vattet så varmt som overhovedet på. Hvis hesten ømmer
sig, så tag den fra et øjeblik og prøv igen.
Nu laver du resten af bandagen færdig som beskrevet før.
Hvis suppen løber ned under bandagen, så stop det med vat og skyl det
forsigtigt med rent lunken vand.

Da huden allerede er beskadiget, så må du prøve dig lidt frem med
anvendelsestiden. Prøv med fx 1 time først. Tag bandagen af og check nøje
med en lup ( hver gang ) om huden er punkteret. Hvis dette er tilfældet så
skal tiden sættes ned. Hvis huden er hel kan tiden sættes op.

Hele hestens ben vaskes grundigt med glucerinsæben og lunken vand. Vær meget
påpasselig med at få al sæben af.

Hestens ben tørre 1-2 timer.

Hesten skal have sådan et løgomslag en gang i døgnet indtil al hævelse +
enhver form for ømhed er helt væk.

Da huden jo er ringe, vil jeg anbefale at lade hesten stå med grødomslag
resten af døgnet for ellers kommer det til at tage alt for lang tid før
klap-senen er i orden.

Grød-omslag:
2 kopper vand koges i to minutter med 1 kop havregryn. Vigtigt: Ingen salt!
Er grøden for tynd så tilsæt lidt mere grød næste gang.
Lav selve omslag på samme måde som med løgsuppen - husk gazebind inderst. Og
grøden skal igen være så varm som hesten overhovedet kan holde til.

Grødomslaget må max sidde i 22 timer af gangen.

Benet vaskes med lunkent vand ( ingen sæbe ) og tørre 1-2 timer inden du
laver løgsuppe-omslag.

Det hudbetændelse som sidder udenfor bandagerne kan du evt. smøre med noget
som kaldes " grøn-kodesalve ". Det får du ved din dyrlæge.

Denne kur nedbringer helbredelsestiden til ca. halvdelen.

Skriv igen, inden hesten tages i brug, da det er vigtigt at forebygge et
tilbagefald.

Sad lige og læste det hele igennem igen - og det er jo en noget lang smøre,
men faktisk hurtigt at lave i praksis, når man lige får taget på det.

Håber forklaringen er overskuelig og til at forstå - ellers bare spørg igen.

Mvh. Lene

Fra : skingur

Dato : 23-10-03 19:49

"Lene" skrev d. 23-10-03 11:53 dette indlæg :
klip klip

Ih du milde! Jeg kan vist ligeså godt tage en sovepose med op i stalden

Tusind tak for alle rådene. Nogle af dem har jeg fulgt uden at vide, at
du ville anbefale det - fx har jeg klippet ham skaldet i dag!!! (altså
kun benet!)
Dyrlægen anbefalede at vaske det MEGET grundigt i noget rødt jod (kan
ikke huske hvad det hedder...er i en stor flaske, blandes med varmt
vand, bliver GULT og skummende!! Desinficerer, opbløder, renser!)

Det gjorde jeg så efter at have klippet ham tæt, tæt. Skurede det
grundigt indtil det meste var blødt op, skyllede, tørrede. Når det al
huden under er blevet lyserød (så jeg er nået forbi det dårlige) går jeg
igang med den grønne muk-salve.

Jeg tør sgu ikke rigtig gå i kast med løgsuppen, før de her væmmelige
sår er helet op. Men jeg kunne godt lade ham stå med grødomslag nogle
timer hver dag.

Jeg er GAL på de3n dyrlæge, der glemte at understrege vigtigheden af et
rent ben. Han så på senen, diagnosticerede og viklede og viklede derpå
kræet ind i bandager.

En anden ting... er det ikke for koldt pludselig at stå "med bare ben"
på folden, når man er vant til at have en 15 cm lang, tyk ponypels på?
Min mor forelog et ærme fra en uldtrøje kombineret med et strejf gaffa
som "benvarmer"... hvad siger du?

igen, tusind tak for reponsen.

Venlig hilsen, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene

Dato : 24-10-03 11:12

> [...]

>ikke huske hvad det hedder...er i en stor flaske, blandes med varmt
>vand, bliver GULT og skummende!! Desinficerer, opbløder, renser!)

At vaske i rødt jod, er en rigtig god ide, - kloramin-te har den samme
virkning, men den er mere dybdegående pga. behandlingens varighed.

Klip.
>Jeg tør sgu ikke rigtig gå i kast med løgsuppen, før de her væmmelige
>sår er helet op. Men jeg kunne godt lade ham stå med grødomslag nogle
>timer hver dag.

Du kan roligt gå i gang med løgsuppen, da det er den allermildeste opskrift
jeg har givet dig, og senen har brug for den anti-inflammatoriske effekt -
suppen virker via diffundering og osmose igennem de mikroskopiske
punkteringer af huden som den ætsende ( blisterne ) egenskab laver. Det
vigtige er at holde et vågent øje med denne ætsning, så den ikke løber
løbsk. Når først disse nødvendige punkteringer er blevet så store at de kan
ses med det blotte øje, så er behandlingen løbet løbsk! Derfor skal du
checke hvergang med en lup.

Klip.

> [...]
>på folden, når man er vant til at have en 15 cm lang, tyk ponypels på?
>Min mor forelog et ærme fra en uldtrøje kombineret med et strejf gaffa

Jeg siger, at du under ingen omstændigheder må lukke hesten på fold! Du skal
holde hesten i ro, og så trække den forsigtig i skridt - og kun så længe som
hesten helt problemfrit kan klare _ uden _ smerter.
Den må under ingen omstændigheder blive kold på benet! Enhver form for
kuldepåvirkning vil trække helningen i langdrag og måske endda forværre
seneskaden. Kombinere du kulde og uhæmmet løbenomkring på folden, så kan
senen endda risikere at snappe helt.

Løgsuppen er altså den egentlige " medicin " til senen og derudover skal du
holde benet så varmt som overhovedet muligt hele tiden, og det gør du med
grødomslaget. Ind imellem omslagene skal huden have lov til at tørre op.

Jeg ved godt at kuren på skrift ser uoverkommelig ud, men i praksis tager
det under 5 minutter bandagere sådan et omslag, når først man har taget på
det. En klap-sene kan tage fra en måned og op til flere år at hele, og det
vigtigste element for ophelningen, er altid hesteejerens tålmodighed og
målrettede indsats.
Man plejer at sige, at løgsuppe-kuren minimum halvere helbredelsestiden. Det
eneste andet alternativ til løgsuppe-kuren er en sene-splitnings-operation.

>igen, tusind tak for reponsen.

Velbekommen da *ss*

Mvh. Lene

Fra : Anders Sørensen

Dato : 24-10-03 12:16

Lene skrev i meddelelsen
En klap-sene kan tage fra en måned og op til flere år at hele,

Op til flere år? Det har jeg da aldrig hørt om før, hvordan det? Hvad går
der galt?

Hilsen Anders Sørensen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-10-03 19:08

On Fri, 24 Oct 2003 13:16:06 +0200, "Anders Sørensen"
<kastanjet@hotmail.com> wrote:

>Op til flere år? Det har jeg da aldrig hørt om før, hvordan det? Hvad går
>der galt?

   Jeg ved ikke hvordan - men kender en gammel militarypony der
har stået i boks i 2 år (!!!) med en klapsene. Stakkels lille hest :(
Men da han lever i bedste velgående i dag som 30-årig og er lisså fræk
som da han var ung så kan man jo næsten kun synes det var godt de
ikke fik ham aflivet dengang =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Lene

Dato : 28-10-03 11:29

Anders Sørensen skrev i meddelelsen ...
>Op til flere år? Det har jeg da aldrig hørt om før, hvordan det? Hvad går
>der galt?

Hej Anders, du har aldrig hørt det, fordi du er travmand. Selv om der
faktisk er enkelte eksempler indenfor travet også. Således havde stutteri
Flamingo en hoppe ( en Ber ) som gik i 3 år inden den var haltfri.
Når en hest får en klap-sene så sker det oftest pga. en overstrækning af
benet - enten i galoppen ved XX'ere eller i travet ved Trottere ( passen ved
Pacere ), men også nedspringningsfasen hos springheste er problematisk, samt
nedslaget i specielt hurtig tølt og flyvende pas ved islændere kan disponere
for en klap-sene ( et hård slag på senen kan selvfølgelig også gøre det, men
den mulighed har alle heste jo, og må henregnes under almindelige uheld ).
Men man ser - desværre - en øget tendens
til hyppigheden af klap-sener er for opadgående. Hos væddeløbere sker det
primært pga. øgede præstationskrav til både dyr og mennesker. Dyrene er ind
imellem genetisk avlet til at løbe hurtigere end de rent faktisk har fysik
til. Her må man så som avler gribe i egen barm og slippe den enøjede avl
efter hurtighed og tage avlen på holdbarhed mere i ed - nemmere sagt end
gjort, da det altid er købernes ønsker til markedet som bestemmer
salgbarheden af hestene. Trænerne har ikke tid til at gøre en ordentlig
forebyggende indsats og
er for stressede til at lave en ordentlig opfølgning efter et krævende løb,
da de næsten allesammen har stor mangel på kvalificerede ansatte.
Almindelige hestefolk har bare ikke den fornødne viden om klap-sener og
deres forebyggelse til at kunne forhindre at de opstår og de er ikke hurtige
nok til få gang i behandlingen + at de oftest rådgives af dyrlæger som har
enten små husdyr eller køer som speciale - eller endnu værre: af specielle
hestedyrlæger som ikke rigtig regner ( eller gider ) at oppe sig når det "
bare " drejer sig om en almindelig hest - ja ja, jeg ved godt at det var en
grim bredside at give til dyrlægestanden, men jeg holder nu alligevel på, at
der findes dyrlæger som behandler så dyre og fine heste, at de lidt mister
blikket for at "den almindelige pony" måske ikke kan sælges for en million,
men at
den alligevel er en hel verden værd for ejeren. Derfor japper de sig igennem
besøget, og haster videre til "
Stutterimester-højt-på-strå-med-mange-dyre-heste-i-stalden"

Når væddeløbsheste sjældent står mere end en måned med en klap-sene, så
skyldes det primært at hestene efter løbene enten står med rindende koldt
vand eller får en eller anden form for nedkølende omslag. Fx kolde
vandomslag,
is-gamacher eller StaySound. Denne nedkøling begrænser skaden i den akutte
fase, så skaden simpelthen ikke når at blive så omfangsrig. Dernæst vil man
med det samme når skaden konstateres påbegynde løgsuppe-kuren. Hurtig hjælp
er altid dobbelt hjælp! Som hesteejer af en væddeløber drejer det sig altså
i høj grad om, selv at være villig til at yde en indsats - samt at vælge en
træner der kan og vil prioritere sine ansattes kvalifikationer.

Mvh. Lene

Fra : skingur

Dato : 31-10-03 07:08

hej Lene...mit tidligere indlæg er ike dukket op, så jeg prøver lige
igen!
Den senest konsulterede dyrlæge sagde INGEN BANDAGER før mukken og
hudbetændelsen er væk. Den er i bedring - bliver vasket med jod,
medicinsk shampoo og smurt med blå muksalve (ikke på een gang - han
bliver vasket cirka hver anden aften, og får så først salve på om
morgenen)

Han går på sygefold med sin veninde - de trisser ligesåstille rundt,
hvilket er meget bedre end at stå og kukkelure i en boks hele dagen. Den
første dyrlæge understregede vigtigheden af, at hesten blev rørt hver
dag, så senen ikke trækker sig sammen under opheling. (2 x en halv times
trækken hver dag eller fold!) Jeg flyttede ham netop fra løsdriften, for
at der skulle være mere ro på.

Så snart mukken er væk, går jeg i gang med løgomslaget.

han trives heldigvis stadig og er glad og nysgerrig... faktisk er han
gladere og mere opmærksom end nogensinde. Da jeg fik ham, havde han
nærmest trukket sig ind i sig selv.

Tak for kommentarene...jeg skriver løbende.

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 31-10-03 08:05

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> medicinsk shampoo og smurt med blå muksalve (ikke på een gang - han
> bliver vasket cirka hver anden aften, og får så først salve på om

(klip)
Ja, det er altid godt med luft til hud der er betændt. Det lyder godt at
hans ben er i bedring. Det er da positivt. Har du skiftet dyrlæge midt i
behandlingen?

> [...]
> dag, så senen ikke trækker sig sammen under opheling. (2 x en halv times
> trækken hver dag eller fold!) Jeg flyttede ham netop fra løsdriften, for

(klip)
Hvordan går det med hans venninde som havde mavesår? Det er lidt sjovt for
da jeg havde min store hest som jeg solgte her i foråret så når jeg åbnede
stalddøren og kaldte på hende så kom hende og vores araber løbende i strakt
galop op til stalddøren. Nu hvor vi har fået to islændere istedet for hende
og stadig har araberen så foregår alt løb i gang fra ismulernes side af. De
skridter helt nede fra den fjerneste ende af marken af og helt op til
stalddøren. Jeg kunne ikke tænke mig at de ligefrem lider af stress
*smiler*.

> Så snart mukken er væk, går jeg i gang med løgomslaget.

(klip)

Hvad siger dyrlægen til løgomslaget? Er det noget som han anbefaler?

> Tak for kommentarene...jeg skriver løbende.

(klip)

Det er altid rart med lidt opfølgning på en sag og om det går fremad.

--
~ Hilsen
Annette ~

Ps. Kunne du se billederne af vores sadler?

Fra : skingur

Dato : 06-11-03 08:29

"Anet" skrev d. 31-10-03 08:05 dette indlæg :
> Ja, det er altid godt med luft til hud der er betændt. Det lyder godt
at
> hans ben er i bedring. Det er da positivt. Har du skiftet dyrlæge midt
> behandlingen?

Chris: Ja - den første dyrlæge ville ikke "flytte med" da hesten
skiftede opholdssted, fordi det lå uden for hans område. Det går bedre -
mukken er praktisk talt væk og senen føles fin, halter ikke. Men jeg tør
ikke tage ham i brug endnu!!!

> [...]
> skridter helt nede fra den fjerneste ende af marken af og helt op til
> stalddøren. Jeg kunne ikke tænke mig at de ligefrem lider af stress

Hun er lidt tynd og øjenbetændelsen vil ikke rigtig gå væk. Hun er nu
blevet tjekket (øjet) for gud ved hvilken gang - der er ingen skader på
hornhinden. Hun får nu binyrebarkhormon - vidundermidlet, der hjælper
imens man bruger det!!! Så lige nu er det pænt at se på! men ellers er
hun gladere og mere afslappet end nogensinde. Normalt er hun ved at
smadre alt inventar samt de nærmeste naboer, når der skal fodres - nu
står hun ligesåstille med ørene fremme og gumler hø, selvom hun får til
sidst! Alle mineralerne mv har gjort hende kvikkere - hun løber gerne
ind fra fold!!!

> (klip)
>
> Hvad siger dyrlægen til løgomslaget? Er det noget som han anbefaler?

Tjaeee.. han er jo travmand...

> Det er altid rart med lidt opfølgning på en sag og om det går fremad.
>
> Ps. Kunne du se billederne af vores sadler?

Ja... ligner min den gamle...

http://www.kandu.dk/