Hvordan laves faktisk/fysisk sortering i e~
Fra : Flemming

Dato : 22-10-03 01:21

Der er ikke tale om, at skulle sortere uddata fra datafilen men selve
data i filen.

Der skulle vel ikke være nogen der kan hjælpe med ovennævnte.

Hilsen Flemming

Fra : Jonas Levring

Dato : 22-10-03 09:23

Tænker du her på at sætte index, så det eks er hurtigere at søge efter data
? Hvis det er index, kan det være en større videnskab og få sat dem
ordentligt. Ikke mindst fordi der er så mange forskellige typer af index.
Jeg tror umiddelbart at det er det første felt i en tabel der bliver sat som

Et index der er sat korrekt kan gøre HELE foreskellen på søgetider i dine
tabeller. MEN.. du skal godt nok have en masse data, før du kan mærke
hastighedsforskel - det er i hvert fald min erfaring.

/Jonas Levring

Fra : Flemming

Dato : 22-10-03 13:39

Hej Jonas
Jeg tænker ikke på indeksering af data når de hentes ud af filen.

Data i filen ligger formendtlig i den rækkefølge som de indskrives.
Det jeg har brug for er, at ændre denne rækkefølge i datafilen.

Jeg har en MySql-datafil hvor det ene af felterne er et dato-felt,
men data er ikke indført i dato-orden. Nu kunne jeg så godt tænke mig,
at få sorteret data i filen efter dato, så tidligste dato ligger først
i filen og seneste dato ligger sidst i filen.

Flemming

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-10-03 17:05

On Wed, 22 Oct 2003 14:39:18 +0200, Flemming wrote:

> [...]
> mig, at få sorteret data i filen efter dato, så tidligste dato
> ligger først i filen og seneste dato ligger sidst i filen.

Hvorfor vil du det?

(Databasen garanterer ikke noget om rækkefølgen hvis man ikke angiver
hvordan det skal sorteres - selvom mange databaser som oftest uden
angivet sortering giver data i samme rækkefølge).

Mvh.

--
Det største problem ved usenet er, at dem man har Adam Sjøgren
i sin kill-file hele tiden skifter From:-linie asjo@koldfront.dk

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 22-10-03 21:08

Adam Sjøgren wrote:

> [...]
> hvordan det skal sorteres - selvom mange databaser som oftest uden
> angivet sortering giver data i samme rækkefølge).

Måske er det et hastighedsspørgsmål (?)

Mvh
Thomas Damgaard

Fra : Flemming

Dato : 23-10-03 00:02

On Wed, 22 Oct 2003 18:05:14 +0200, spamtrap@asjo.org (Adam Sjøgren)
wrote:

> [...]
>hvordan det skal sorteres - selvom mange databaser som oftest uden
>angivet sortering giver data i samme rækkefølge).

Hej Adam
Det er ganske enkel fordi jeg ønsker at slippe for at lave sortering
på data hver gang jeg loader data ind i min manager. Det betyder
selvfølgelig ikke så meget, hvis det blot er en gang imellem man skal
bruge data, men er der tale om 1000 gange, så spares der alligevel en
hel del tid.

Hilsen Flemming

Fra : Jonas Levring

Dato : 23-10-03 09:42

> Det er ganske enkel fordi jeg ønsker at slippe for at lave sortering
> på data hver gang jeg loader data ind i min manager.

Det er også min overbevistning at hvis du laver indexsering på dine data, at
den så også vil ordne det efter det index der er sat. Det kræver dog at alle
dine data bliver sat ind i tabellen igen, efter index er oprettet, før den
benytter sig af index-oprettelsen.

/Jonas Levring

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 22-10-03 13:56

Flemming wrote:
> Der er ikke tale om, at skulle sortere uddata fra datafilen men selve
> data i filen.
>
> Der skulle vel ikke være nogen der kan hjælpe med ovennævnte.

Kan du ikke SELECT * FROM 'tabel' ORDER BY 'det du vil sortere efter' ASC
og så bagefter INSERTe det indhold i en ny tabel?

Mvh
Thomas Damgaard

Fra : Flemming

Dato : 22-10-03 19:14

Hej Thomas

Dit indlæg ledte mig på rette vej til den korrekte syntakt som er :

INSERT INTO ny_fil (nyfils_feltnavn_1,
   nyfils_feltnavn_2,
   nyfils_feltnavn_3,
   nyfils_feltnavn_4,
   nyfils_feltnavn_5)
SELECT    glfils_feltnavn_1,
   glfils_feltnavn_2,
   glfils_feltnavn_3,
         glfils_feltnavn_4,
         glfils_feltnavn_5
FROM gl_fil ORDER BY felt_navn_1 ASC

Desværre er den medfølgende dokumentation til MySql ret uoverskuelig,
så hvis der er en som kendet et sted på nettet hvor der kan hentes en
bedre vejledning, så må vedkommende gerne give et prej.

Tak for hjælpen
Hilsen Flemming Christensen

Fra : Kim Hansen

Dato : 22-10-03 20:19

Flemming <chris-fl@sletget2net.dk> writes:

> Der er ikke tale om, at skulle sortere uddata fra datafilen men selve
> data i filen.

PostgreSQL bruger kommandoen CLUSTER, måske kan mysql det samme?
http://www.postgresql.org/docs/7.3/interactive/sql-cluster.html

Siden beskriver også hvad fordelen ved at sortere data på disken er,
og i hvilke tilfælde det hjælper.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Flemming

Dato : 23-10-03 00:12

On 22 Oct 2003 21:18:59 +0200, Kim Hansen <k-spam2003@oek.dk> wrote:

> [...]
> http://www.postgresql.org/docs/7.3/interactive/sql-cluster.html
>
>Siden beskriver også hvad fordelen ved at sortere data på disken er,

Hej Kim
Kommandoen eksisterer ikke i MySql.

Og tak for linket til postgresql - interssant læsning.

Flemming