løsdrift?
Fra : skingur

Dato : 21-10-03 19:53

Skenkur går nu sammen med sin veninde på en lille mark. De står i en rar
stald om natten og bliver fodret med dert bedste af det bedste. Herligt.
Hoppen er blevet roligere.. hun var en strid banan før!!! Og.. nu kommer
så det, der har givet anledning til titlen på dette brev. Den sidste
dyrlæge, vi har talt med ang. klapsenen og hoppen, siger at hoppen har
mavesår pga stress... det er derfor, hendes blodprocent bliver ved med
at være dårlig, selvom det nu er anden gang, hun er i behandling. Hele
immunforsvaret halter lidt, og derfor døjer hun også med en
øjenbetændelse, der ikke vil hele. Hele miseren ligger i, at bæstet ikke
kan tåle at gå i løsdrift. Hun stresser simppelthen. Den dyrlæge AFSKYER
løsdrifter og siger det er noget, vi mennesker har opfundet i den tro,
at vi er gode ved hestene. I en løsdrift (i stalden) skal der være
mindst 12 kv m til HVER hest, 2 store porte, de kan gå ind og ud af,
samt selvfølgelig rigeligt med vandkopper, fordi de mindst drikker 30
liter hver i døgnet.

I en løsdrift, der maks må tælle 4 individer for at de skal være trygge
og ikke stressede, skal der således være knap 50 kv m under tag til dem.

Det tager meget lang tid at etablere en rolig flok.... måneder, hvor de
lærer hinanden og rangfølgen at kende. Bliver der sat nye heste ind,
skal man starte forfra. Hoppen kan ikke klare det... den kommer aldrig i
løsdrift mere. Min Skenkur virker mere harmonisk... men i modsætning til
hoppen er han måske mere vant til det. Hun har gået i årevis på den
mark, hvor hun blev født, indtil hun begyndte at flytte lidt rundt
(rideskole, privat opstaldning, senest stor løsdrift og nu altså på
rekreation med min ismule!)

Hvad mener I om løsdrifter?

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 21-10-03 20:42

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener I om løsdrifter?
>
>(klip)
Jeg mener generelt at løsdrift er en god ting fordi : hestene går meget
ude i den friske luft som er især godt for allergiheste.

hestene kan selv vælge om de vil være ude eller inde

hestene kan danne et naturligt rangorden og have en god social kontakt med
andre heste

hestene kan få lov til at gå og følge naturens årstider som er naturligt for
den

hestene står ikke inde i boks/spiltov og får unoder/keder sig

Jeg mener så også : at alle
heste bør bindes ved fodring så ingen hest i flokken bliver jaget fra sin
mad og får stress

at ikke alle heste egner sig til løsdrift men nyder den trygge boks/spiltov

Der er mange flere gode og mindre gode sider af løsdriften. Jeg kan så sige,
at her da går hestene ude og har lige fået et læskur men, at de også skal på
stald her til vinter. Løsdrift kan være rigtig godt for hårdføre racer som
simpelthen ikke kan ånde i stalde som f.eks islændere (med mindre det er en
kold og godt ventileret stald). Løsdrift er også godt når man har unge heste
der skal vokse og udvikle sig. Det er godt fordi, at de unge heste kan
udfolde sig på folden og lege med jævnaldrende heste og bevæge sig og opleve
noget. Selvfølgelig skal man holde godt øje med, at alle heste trives og
ikke bliver banket af de andre heste. Der er jo stor forskel på, at være
nederst i hirakiet og kende sin plads, og så konstant blive jaget af de
andre heste.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-10-03 07:51

Anet wrote:

> [...]
>
> Jeg mener så også : at alle
> heste bør bindes ved fodring så ingen hest i flokken bliver jaget fra sin

Jeg kaster mig lige ind i denne tråd, selvom man næppe kan kalde mig
upartisk. Jeg tilslutter mig helt Anet's anskuelser ovenfor. Nu slap jeg
for selv at skrive dem :)

Min opfattelse er, at alt andet end løsdrift er "en forkert vej at gå".
Jeg opfatter heste som udpræget sociale flokdyr, der ikke har godt af at
være alene.

Problemerne med boksheste er selvfølgelig ikke så store når de komme ud
jævnligt, og får kontakt til andre heste osv. Og jeg har forståelse for,
at der er praktiske årsager til at have heste gående i boks.

Men jeg mener ikke det er tilfældigt, at man stort set aldrig hører om
løsdriftsheste der er krybbebidere, væver, eller har lignende unoder.

> Der er jo stor forskel på, at være nederst i hirakiet og kende sin plads, og
> så konstant blive jaget af de andre heste.

Interessant at bemærke er, at den nævnte hoppe var den højest rangerende
i sin flok - matriarken om man vil.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 22-10-03 08:12

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Min opfattelse er, at alt andet end løsdrift er "en forkert vej at gå".
> Jeg opfatter heste som udpræget sociale flokdyr, der ikke har godt af at
> være alene.

(klip)

Da jeg tidligt i foråret begyndte at kigge på en islænder stod der i et par
af annoncerne. : "Sælges kun til hjem med andre islændere" . Det var noget
jeg undrede mig over at folk skrev i annoncerne. Men da jeg så en månedstid
efter havde to islændere på min fold så forstod jeg meningen. De fleste
heste er sociale med hinanden og står og gnubber hinanden og går og græsser
side om side osv. Men islænderne de nusser virkelig hinanden, når den ene
islænder ligger på folden og småhviler så ligger den anden ved siden af mens
araberen er den der holder "vagt" over om der kommer farer ind i folden. På
trods af at vi har så to forskellige racer så finder de alligevel en fælles
social kontakt. Dette var så måske lidt et sidespring men det faldt mig lige
ind da jeg læste ovenstående linier.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : skingur

Dato : 22-10-03 08:11

--
> dennis@geysirheste.dk
> http://geysirheste.dk

Hej Dennis
Ja, det er også det, der er sært...altså at hoppen var matriarken, men
tilsyneladende ikke magtede det! Hun er blevet meget sødere og roligere
nu! Hvorfor kæmpede hun for sin plads, når hun ikke kan tåle det?
Interessant er også, at da hestene var på ridelejr, blev de lukket ud på
engigantisk stor mark allesammen.. og holdt sig stilfærdigt til de
heste, de kendte i forvejen. De gik stort set sammen to og to, og vi
hørte aldrig et suk fra dem!!!

Dyrlægen sagde så iøvrigt også, at ungheste gerne må gå sammen. Men alle
rideheste over tre år, skal ikke gå i løsdrift. Han har behandlet
adskillige ismuler for mavesår...en enkelt stod ikke til at redde. Gad
vide om man kan konkludere, at de sureste er dem, der ikke kan tåle det?

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 22-10-03 08:23

> [...]
> adskillige ismuler for mavesår...en enkelt stod ikke til at redde. Gad
> vide om man kan konkludere, at de sureste er dem, der ikke kan tåle det?

Det er ganske interessant for der er jo nyere viden om mavesår hos heste.
Jeg fandt lige dette link som jeg syntes måske kunne danne grundlag for en
god debat.

http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Sygdomsleksikon/hest_syg_mavesaar.html

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : skingur

Dato : 22-10-03 08:35

"Anet" skrev d. 22-10-03 08:23 dette indlæg :k...
> [...]
heste.
> Jeg fandt lige dette link som jeg syntes måske kunne danne grundlag

Hej.. denne dyrlæge anbefalede, at hoppen får et skvæt rapsolie i sin
mad, fordi der er noget syrebekæmpende i, der også findes i
mavesårsmedicin.... sikkert billigere end pronutrin

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-10-03 08:51

Anet wrote:
> [...]

> Jeg fandt lige dette link som jeg syntes måske kunne danne grundlag for en

Jeg synes især der er interessant at læse, at "Heste der holdes meget på
stald og bruges intensivt, har mavesår i op til 90 % af tilfældene".

Og "Heste der går meget på fold og rides/bruges løbende har ofte normale
maver".

Ovenstående citater, og så det at de nævner store mængder stråfoder som
preventivt, gør mig lidt roligere i relation til dyrlægens opfattelse.

I øvrigt nævnes stress slet ikke som årsag(?).

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 22-10-03 08:31

Læs evt. her også om midlet mod mavesår.

http://www.boehringer-ingelheim.dk/Web/Boehringer+Ingelheim+Danmark/Animal+H
ealth/Hobbydyr/Hest/Mave-tarmproblemer

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-10-03 08:44

skingur wrote:
> Hej Dennis
> Ja, det er også det, der er sært...altså at hoppen var matriarken, men
> tilsyneladende ikke magtede det!

Jeg tror nu nok hun magtede det, men hun var ret fokuseret på at holde
rangordnen på plads.

> Hun er blevet meget sødere og roligere nu! Hvorfor kæmpede hun for sin
> plads, når hun ikke kan tåle det?

Det er meget forventeligt at hun er blevet roligere, nu hvor hun går med
færre (én) anden hest. Der er ikke så meget arbejde i det :/

> [...]
> på engigantisk stor mark allesammen.. og holdt sig stilfærdigt til de
> heste, de kendte i forvejen. De gik stort set sammen to og to, og vi

Det er nok også det mest naturlige. Når få heste kommer ind i en fremmed
flok, holder de sig først sammen. Først efter et stykke tid vil de
begynde at arbejde sig op i hierakiet.

> Dyrlægen sagde så iøvrigt også, at ungheste gerne må gå sammen. Men
> alle rideheste over tre år, skal ikke gå i løsdrift.

Unghestene er ofte dem der er mest voldsomme på folden. Overgangen fra
uskylding leg, til benhård rangordning er oftest en ret aktiv periode.

Jeg synes ikke de unger er udpræget mere rolige eller homogene end
ridehestene - snarere tvært imod.

Iøvrigt ser jeg valget mellem løsdrift og bokse som en afvejning af
fordele og ulemper. Der er begge dele for begge opstaldningsmetoder. Jeg
undrer mig over, at en dyrlæge i denne afvejning tilsyneladende ser bort
fre de ret væsentlige ulemper der kan være ved boksopstaldning?

> Han har behandlet adskillige ismuler for mavesår...en enkelt stod ikke
> til at redde.

Er det Poul Clausen?

> Gad vide om man kan konkludere, at de sureste er dem, der ikke kan
> tåle det?

Det er det jo sikkert. Det er vel også de hurtigtløbende chef-typer der
oftest får mavesår hos menneskerne?

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : skingur

Dato : 22-10-03 09:19

"Dennis Thrysøe" skrev d. 22-10-03 08:44 dette indlæg :

> Er det Poul Clausen?

> Det er det jo sikkert. Det er vel også de hurtigtløbende chef-typer
der
> oftest får mavesår hos menneskerne?
>
> -dennis

Nej, en Århus dyrlæge (flemming dyrlæge!) Meget sjovt... det er vores
gamle dyrlæge, fra de fjerne tider hvor jeg var barn på landet syd for
århus! Nu er han vistnok mest trav-dyrlæge... og det er derfor, han er
blevet adspurgt, så´n nogen ved en masse om klapsener!

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 22-10-03 07:56

"Anet" skrev d. 21-10-03 20:42 dette indlæg :

> andre heste
(klip)

Det var jo også det, jeg troede, men iflg dyrlægen er det en lyserød
barbie-illusion!
Er der bare een hest, der er stresset, overfører den det på en anden,
der overfører det på en anden osv osv. Flokkene skal være små, hvis de
overhovedet skal være der, og individerne skal være trygge ved
hinanden.. og så er det det med min. 12 kvadratmeter til hver hest under
tag...

Den naturlige rangorden kan kun dannes, hvis der er plads nok til at de
lavest rangerende kan gå så langt væk, som hestenes naturlige adfærd
tillader det. Og samtidig skal de have mulighed for at kunne spise og
drikke, uden der står en sur højererangerende, der vil bestemme det
hele!

tjaeee... flere kommentarer fra hestemenneskene?

Mvh Chrisitna

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 22-10-03 08:18

> [...]
> overhovedet skal være der, og individerne skal være trygge ved
> hinanden.. og så er det det med min. 12 kvadratmeter til hver hest under

(klip)
Vi har kun en lille flok på 3 heste men det går fint. Der er ingen stress og
jag overhovedet. Drýsill bestemmer men på en meget venlig måde bare med et
lille ørevink. Rainbow ligger nr. 2 i rangordenen men er sin rang under
Drýsill meget bevidst. Freyja ligger nederst i hirakiet og hun kan en enkelt
gang blive udsat for et lille nab i rumpen af Rainbow. De står alle og
spiser af samme bunke halm og står alle sammen i fred og ro i læskuret.
Aldrig har jeg haft så stor en fred og ro på folden. Ingen sparkende heste
eller hyl og hvin. Faktisk så elsker Rainbow sin boks i stalden. Han har
altid før kun stået i boks og aldrig i løsdrift agtigt før. De to islændere
vil helst stå i boks sammen. På trods af at der er en fin boks til dem hver.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : skingur

Dato : 23-10-03 07:22

hej dennis... nu håber jeg ikke, du tog det som en kritik...jeg ville
bare gerne have nogle flere meninger frem i lyset om løsdrifter.Man blir
jo altid lidt bekymret, når dyrlægerne himler op og tilder alle ens
illusioner og gode intentioner.
Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-10-03 07:58

skingur wrote:
> hej dennis... nu håber jeg ikke, du tog det som en kritik... jeg ville
> bare gerne have nogle flere meninger frem i lyset om løsdrifter.

No worries. Det gjorde jeg ikke, jeg kan bare ikke lade være med at
bidrage med min mening også :)

> Man blir
> jo altid lidt bekymret, når dyrlægerne himler op og tilder alle ens
> illusioner og gode intentioner.

Jah, nogle gange synes jeg man skal tage de der dyrlæger med et gran
salt. Der er stor forskel på dem.

F.eks. overrasker det mig ikke at en dyrlæge de færdes meget i
trav-verdnen har et problem med løsdrifter. Det ville undre mig en del
mere, hvis han kritiserede boks-opstaldning.

Det er ikke altid at dyrlæger har svaret på alt. Faktisk ser jeg her et
emne for en helt ny debat: "Hvorfor kan man få *så* forskellige
udmeldinger fra forskellige dyrlæger om det samme emne, eller den samme
hest?".

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 23-10-03 09:15

> [...]
> emne for en helt ny debat: "Hvorfor kan man få *så* forskellige
> udmeldinger fra forskellige dyrlæger om det samme emne, eller den samme

(klip)
hej Dennis

Start lige en ny tråd med dit gode forslag.

--
~ Hilsen
Annette ~