Salt i vandet og Guppy-opdræt?
Fra : Thomas Kristensen

Dato : 21-10-03 14:42

Hej NG.

Lige et spørgsmål om opdræt af guppier. Er det en fordel at tilsætte
lidt salt til vandet for at skabe optimale forhold for opdræt at
vildttype guppier eller er helt ferskt vand det optimale? Med andre
ord, er det besværet værd at bruge kræfter på at holde en bestemt
saltkonc. eller gør det ingen forskel?
Er der desuden nogen der kender nogle www-sider hvor emner som dette
er detaljeret beskrevet?

MVH. Thomas Kristensen

Fra : Ole

Dato : 21-10-03 19:34

Hej Thomas
Der er vidst noget om at guppyer ikke kan lide vand med lav
ledningsevne, så hvis du bor et af de steder i Danmark hvor
hårdhedsgraden er lav er det da nok en god ide med lidt salt.
Hilsen Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-10-03 21:54

"Ole" <vejr@hansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ledningsevne, så hvis du bor et af de steder i Danmark hvor
> hårdhedsgraden er lav er det da nok en god ide med lidt salt.

Gyppier kan leve i stort set alt slags vand! Har selv fanget nogle i
sydamerika, og her var det absolut blødt vand de gik i,
vandet var ikke særligt rent, lignede allermest et kloakudløb.

Carsten

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-10-03 08:56

> [...]
> ledningsevne, så hvis du bor et af de steder i Danmark hvor
> hårdhedsgraden er lav er det da nok en god ide med lidt salt.

Salt (NaCl) påvirker ikke hårdhedsgraden, men ledningsevnen

--
Mvh, Ole.
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Ole

Dato : 23-10-03 16:37

Så sandt som det er sagt
Til gengæld påvirker hårdheden ledningsevnen.

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-10-03 17:28

> Så sandt som det er sagt
> Til gengæld påvirker hårdheden ledningsevnen.
> On Wed, 22 Oct 2003 09:56:29 +0200, "Ole Larsen"

Joooh, men man kunne sagtens have samme ledningsevne i et vand med meget lav
hårdhed som i et med høj hårdhed.
Måling af hårdhed og af ledningsevne er to (2) forskellige ting.
--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Ole

Dato : 23-10-03 17:52

Jamen igen en sandhed, men pointer her var bare, at hvis han boede i
et område med høj hårhed så ville han ikke have lav ledningsevne og
derfor ikke det problem som skitseret i første reply.

On Thu, 23 Oct 2003 18:27:32 +0200, "Ole Larsen"

Fra : Ole

Dato : 23-10-03 18:42

Ved eftertanke er det sandt, at det er to forskellige målemetoder.
Den ene er en kemisk titrering, den anden er vandets evne til at lede
elektrisk støm. Begge metoder måler dog mængden af ioner i vand
ledningsevnen måler alle ioner, hvorimod hårdhed kun måler ioner efter
calcium og magnesium.Oprindeligt var det interessant for sæbedosering
da disse ioner bandt sæben.
Akvarister fandt så ud af at det måske også var de hårhedsdannende
stoffer der var et problem for formering af nogle af vores fisk.
Så hvis det er sandt, at det kun handler om ledningsevne så er det
ligegyldigt om ledningsevnen kommer fra salt eller de hårhedsdannende
stoffer.

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 21-10-03 22:53

"Thomas Kristensen" <thomaskkristensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> saltkonc. eller gør det ingen forskel?
> Er der desuden nogen der kender nogle www-sider hvor emner som dette

Hej Thomas
Du kan ikke forvente at få eentydigt svar på dit spørgsmål.
Der er mange meninger og forskellige erfaringer med tilsætning af salt.
Mange bruger salt som almindelig forebyggelse imod visse sygdomme medens
andre mener, at det blot giver andre problemer.
Jeg brugte selv salt da jeg startede med akvariefisk, men de sidste ca. 20
år har jeg konsekvent undgået salt. Jeg synes for eksempel, at det er
negativt overfor en hel del planter.
Hilsen
Jørgen

Fra : Thomas Kristensen

Dato : 22-10-03 08:12

TAk for svarene.
Det er åbenbart et omdiskuteret emne kan jeg forstå. Lige for at være
helt sikker vil jeg gerne høre jeres mening om følgende. Af følgende 3
alternativer, hvilket vil I så foretrække til guppiopdræt:

- Ionbyttet vand som næsten har en ledningsevne på ca. 15 uS/cm

- ovenstående ionbyttede vand tilsat salt til ex. 600 uS/cm

- Postevand fra Århus området (kender ikke hårdhed/ledningsevne, det
er vist lige over 1000 uS/cm)

Hvis nogle har kommentarer til dette er jeg meget interesseret i at
høre dem, specielt begrundelserne for et evt. valg. Det jeg er
interesseret i er at finde vand til guppierne der er både naturligt og
gunstigt for dem. Med naturligt mener jeg som det vand de findes i på
steder hvor menneskelig aktivitet ikke har ændret vandkvaliteten.

MVH. Thomas Kristensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-10-03 08:27

> [...]
>
> - ovenstående ionbyttede vand tilsat salt til ex. 600 uS/cm
>
> - Postevand fra Århus området (kender ikke hårdhed/ledningsevne, det

Jeg ville slet ikke tilsætte salt, men tilgæld ville jeg bruge noget
osmose vand, blandet op til en
Ms på de der 600 som du godt vil ramme. Og jeg ville blande det med
postevand, for der er mange andre
minaler i vandet end bare kalk, og fisk har også brug for dem.

Carsten

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-10-03 08:59

> [...]
> gunstigt for dem. Med naturligt mener jeg som det vand de findes i på
> steder hvor menneskelig aktivitet ikke har ændret vandkvaliteten.

Hvis fiskene stammer fra hårdt vand, ville jeg benytte postevand. Det er
nemmest/billigst og i rigelige mængder.

Fra : thomas schreiber

Dato : 23-10-03 09:25

> --
> Mvh, Ole.
> http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Måske meget OT, men sikken' en masse flotte billeder du har på din side.
Især de sort/hvide. En skam der ikke er nogen med fisk på

mvh
ts

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-10-03 12:42

"thomas schreiber" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Måske meget OT, men sikken' en masse flotte billeder du har på din side.
> Især de sort/hvide. En skam der ikke er nogen med fisk på

Jamen dog, jeg har slået alle mine fisk ihjel v. h. a. en blender. Men hvis
jeg tager et billede, der er gået i fisk, mailer jeg dig.
Men hvorfor synes du at de er flotte ?

Fra : Ole

Dato : 23-10-03 17:05

Der kan være mange grunde til, at man bliver fascineret af
akvariehobbyen.
Hvis du er interesserert i at holde dem så naturligt biotopagtigt som
muligt skal du nok ud, at samle regnvand, en dag hvor det har regnet
længe.Du skal læse om forholdene på præcis den biotop din fisk kommer
fra.
Hvis du er fascineret af vandkemi skal du da kaste dig ud i, at
regenerere mixbed ionbyttere eller omvendt osmose anlæg. (hvad koster
sådan noget iøvrigt) Jonglere med ph, nh3 eller4, lidt tanker om
blivende eller forbigående hårhed er da også interessant.Beregne
blandingsforhold til rette ledningsevne.
Hvis du bare vil ha en masse guppyer nemt skal du bruge vand fra
vandhanen og skifte tit, og fodre dine avlsdyr godt.

Min mening i al beskedenhed.
Ole

Fra : Ib Madsen

Dato : 23-10-03 22:21

Hej opdrætter:
Hvis du skal lave guppyer, er det vigtigt at du finder nogle ordentlige
fisk, for der er mange der er befængt med sygdomme. Så et godt råd - har du
en god stamme så lad være med at komme nye fisk i før de har gået i
karantæne hjemme ved dig selv. Husk du kan få mange rene stammer. Guppyer
føder unger hver 28. dag hvis de går i 28 grader varmt vand. Men hvis de går
i 26-27 grader går der 35 - 45 dage. Men husk det går ikke hurtigere hvis
varmen er over 28 grader. Lad vær med at bruge salt, der er ikke mange fisk
der kan lide salt, husk vandet i naturen er mere blødt. En stor opdrætter af
dværgciklider her på fyn, laver guppyer i blødt vand, og der er gode.
Mange forretninger kommer salt i vandet hos de ungefødende tandkarper, og
det giver mange problemer når kunderne kommer hjem med dem. Før jeg startede
forretning - lavede jeg ca. 500 salgsklare guppyer om månden, og det var
sjovt og lærerigt.
Lav nogle gode guppyer og forretningerne vil blive glade.
Vi laver selv guppyer hos os som vi sælger i forretningen..
Hilsen
Ib Madsen
Dyrehandler Odense
66124280