Klipning kontra dækken ?
Fra : Irene

Dato : 21-10-03 12:30

Jeg har tit undret over om de virkelig er nødvendigt at heste går med
dækken. Jeg ved godt at de fleste er klippet og derfor skal have det på for
at holde varmen. Men hvad med de heste som ikke går i ridehus, men bliver
redet ude og alligevel bliver klippet ? Hvorfor bliver de klippet ?
Men der er mange heste der er klippet på halsen og forbrystet, men det er
ikke der er dækken på. Er det så "fejl-placeret" ?

Håber at der er nogle der gider svare på disse ting !

Irene

Fra : TøSeN

Dato : 21-10-03 12:41

"Irene" <hertz-pedersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke der er dækken på. Er det så "fejl-placeret" ?
>
> Håber at der er nogle der gider svare på disse ting !

Hej Irene!
De bliver klippet fordi at de, når de bliver redet så kommer til at svede
meget, og når de sveder bliver de jo våde, (specielt i vinterpels), og så
bagefter når de bliver sat på stald bliver de kolde, og kan få
kolik/nyreslag mm. Og varmblodsheste kan tit ikke holde varmen ordenligt
selv, derfor står de med dækken...! :)

//Josefine

Fra : Anet

Dato : 21-10-03 12:51

"Irene" <hertz-pedersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har tit undret over om de virkelig er nødvendigt at heste går med
> dækken.

(klip)
Der findes racer som f.eks fuldblod, araber og mange andre fintfølende heste
som ikke kan holde varmen. De sætter simpelthen ikke vinterpels men er
superkorthårede og står og fryser og ryster. Også en del ældre heste får
problemer med blodomløbet og dernæst med at holde varmen.

> [...]
> Men der er mange heste der er klippet på halsen og forbrystet, men det er
> ikke der er dækken på. Er det så "fejl-placeret" ?

Som eksempel kan jeg fortælle at vores araber simpelthen ville fryse hvis
han ikke fik dækken på. Han går endda ude på folden fra tidlig morgen til
det bliver mørkt. Han evner bare ikke at beskytte sig selv mod kulden.
De heste der er klippet på halsen og under maven er typisk heste der sveder
meget. Ved at klippe dem de steder så sveder hesten ikke og står så ikke
bagefter og bliver kold fordi den er våd. Hvis den stilles ind i stalden
eller ud på folden og er våd så vil den fryse og blive syg.

> Håber at der er nogle der gider svare på disse ting !

(klip)
Svar plejer der nu aldrig at mangle her i gruppen *smiler*

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Irene

Dato : 21-10-03 13:12

Tak for de hurtige svar !
Jeg har stillet spørgsmålet i andre forum, men da har jeg ikke fået nogle
svar - derfor glæder det mig at der er svar.

Jeg forstår til fulde at de ædle varnboldsracer ikke sætter pels nok om
vinteren, men hvorfor lige racer som Fjordheste Islændere osv De er da avlet
til at klare kulden !
Og ja, jeg ved godt at islændere har eksem, men det er da vel om sommeren !
Irene

Fra : Anet

Dato : 21-10-03 13:28

> [...]
> Jeg har stillet spørgsmålet i andre forum, men da har jeg ikke fået nogle
> svar - derfor glæder det mig at der er svar.

jamen så velkommen herinde. Håber du vil blive ved at være her og komme med
flere gode indlæg.

> [...]
> til at klare kulden !
> Og ja, jeg ved godt at islændere har eksem, men det er da vel om sommeren

Eksemen om sommeren har ikke indvirken på klipning eller ej om vinteren.
De to nævnte racer klippes også fordi at de sætter vildt meget og tyk
vinterpels og sveder og står og er våde og så kommer til at fryse og bliver
syge. Bare jeg rider en tur på 25 minutter på min islænderhoppe så er hun
helt våd på halsen og bringen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 21-10-03 13:36

"Anet" <anet49FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

Bare jeg rider en tur på 25 minutter på min islænderhoppe så er hun
> helt våd på halsen og bringen.

Hvad gør du så bagefter - gnubber hende med halm eller? Hun får da ikke
dækken på, eller?

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 21-10-03 15:36

"Marlene" <tunnefjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> Bare jeg rider en tur på 25 minutter på min islænderhoppe så er hun
>
> Hvad gør du så bagefter - gnubber hende med halm eller? Hun får da ikke
> dækken på, eller?

(klip)

Jeg plejer at gnubbe hende godt med halm når vi kommer hjem. Så fodrer jeg
til aften og hun får hø og står så og hygger sig en times tid eller til hun
er tør inden hun igen kommer ud på folden. Vores islændere går ikke som
mange andre islændere gør det kun i løsdrift. Det er pga. vi har en araber
også, og han er mere følsom over for regn og kulde. Men stalddøren står
altid åben i vores stald ned til ca. 5 grader frost. Og stalden er lys og
luftig og godt ventileret. Endnu går hestene ude på folden og med deres nye
markskur om natten. Men jeg påtænker snart at tage dem ind for natten. Det
har været et mildt efterår i år syntes jeg.
Måske at f.eks Dennis vil kunne svare mere på hvordan gamle garvede
islænderfolk gør med deres islændere....

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-10-03 07:35

Anet wrote:
> "Marlene" <tunnefjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> (klip)

[snip]
> Måske at f.eks Dennis vil kunne svare mere på hvordan gamle garvede
> islænderfolk gør med deres islændere....

Hvis der er koldt, og en hest sveder meget, plejer vi at gnubbe den med
halm, og derefter lade den gå på folden.

Vores heste har altid adgang til stald, og dermed læ. Typisk vil de kun
fryse, hvis de enten er gennemblødt (og det undgår vi når der er meget
koldt) eller de er svedige og står i vinden.

Vi bruger af naturlige årsager heller ikke så meget at 'skridte af' som
sådan, da det mest giver mening, når hesten skal i boks bagefter. Hesten
skridter selv af på folden bagefter (som regel efter at have rullet sig
- det tager jo også noget af sveden i pelsen :).

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 22-10-03 07:52

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skridter selv af på folden bagefter (som regel efter at have rullet sig
> - det tager jo også noget af sveden i pelsen :).

Ja, jord har altid haft en rensende effekt på hestens pels selv om vi
mennesker syntes, at den bliver beskridt af det. Jeg ved jo, at I Dennis har
islændere gående mere som islændere bør gå altså i løsdrift med selvvalg om
inde/ude og læ.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Pia J

Dato : 21-10-03 13:26

Jeg havde som barn en pony - og vidste selvfølgelig ikke en brik om
hestepleje, den stod på en gård hos en veninde og de voksne blandede sig
ikke.

Hesten var meget langhåret om vinteren og efter en ridetur svedte den
grundigt. Var det rigtig koldt havde den halsen fyldt med istapper inden vi
nåede hjem. Blev gnubbet lidt med halm og sat ind.

Utroligt, at hun ikke fejlede noget, for hun var meget længe om at tørre.
Havde man klippet halsen var hun ikke blevet så varm, men resten af kroppen
var stadig isoleret med god pels.

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-10-03 17:33

On Tue, 21 Oct 2003 14:11:33 +0200, "Irene"
<hertz-pedersen@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg forstår til fulde at de ædle varnboldsracer ikke sætter pels nok om
>vinteren, men hvorfor lige racer som Fjordheste Islændere osv De er da avlet
>til at klare kulden !

   Mine erfaringer er at islænderne fx. ikke kan tåle at stå på
stald om vinteren fordi de sveder helt ufatteligt da de lægger pels på
til en islandsk vinter (Nogle af dem gør i hvert fald.). Jeg har også
oplevet en fjordhest få mug i gjordlejet af for lang tørretid da han
sveder en masse under al den pels.
   Og hvorfor klippe en fjordhest - tjaeh - der er jo nogen der
rider lige så seriøst som mange af varmblodsrytterne gør - altså både
dressur og spring. Og så sveder en fjordhest altså lige så meget som
enhver anden hest - og som sagt - lang tørretid er ikke godt. =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Berit Nielsen

Dato : 22-10-03 22:10

> [...]
> superkorthårede og står og fryser og ryster. Også en del ældre heste får
> problemer med blodomløbet og dernæst med at holde varmen.

Hov Anet..
Her er jeg nødt til at rette dig.
Alle racer kan holde varmen, hvis man lader dem sætte deres naturlieg
vinterpels.
Min veninde har en ox araber som om vinteren ligner en Islænder til
forveksling.
Det er med heste som med mennesker, det kommer helt an på den enkelte om den
fryser.
Nogle sætter ultra meget pels, andre sætter næsten ikke pels, og en helt
tredje får måske almindelig vinterpels.
Mange af vores medlemmer i Arabisk Rideklub, har aldrig dækken på deres
heste.
Og det er helt som hesten er vant til.
Jeg har også dækkener på mine heste, og har altid haft det.
Men trods race er Whiskey (Hannoveraner) meget mere kuldskær end Wendy (OX
Araber).
At jeg vælger til at starte med valgte at have dækken på var helt for min
egen nemheds skyld.
De er lettere at holde rene, hurtigere til at tørre, og langt lettere at
finde skræmmer og sår på om vinteren med kort pels.
Når man så skal nå 2 heste dagligt, vil man gerne gøre det lidt let for sig
selv.
Idag har jeg så vænnet dem til det, og de "kan lide" deres dækkener.
Og vil sikkert fryse uden dem, fordi de er vant til dem.
Men undlod jeg en vinter at ligge dækken dem på, er jeg sikker på at de
ville sætte pels derefter.

Hilsen Berit

Fra : Anet

Dato : 22-10-03 22:25

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Men undlod jeg en vinter at ligge dækken dem på, er jeg sikker på at de
> ville sætte pels derefter.

(klip)

Da Rainbow kom herned for 4 år siden da havde jeg den ide´ at han skulle
bare have lov til at sætte vinterpels og være "rigtig vinterpony". Men jeg
måtte krybe til korset og købe ham et dækken for han stod i dagevis lige så
snart det blev omkring frysepunktet og rystede af kulde. Selv når kongvinter
er på sit højeste så er han superkort i pelsen. Han sætter simpelthen ikke
vinterpels men får kun en velouragtig pels.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 23-10-03 10:04

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Alle racer kan holde varmen, hvis man lader dem sætte deres naturlieg
> vinterpels.

Ikke for at være på tværs, men jeg har måtte putte dækken på Jacques fordi
han stod og rystede af kulde, han kan åbenbart ikke sætte
vinterpels.........

> Det er med heste som med mennesker, det kommer helt an på den enkelte om
den
> fryser.

Præcis.

> [...]
> De er lettere at holde rene, hurtigere til at tørre, og langt lettere at
> finde skræmmer og sår på om vinteren med kort pels.

Jeg har senere fundet ud af at det er skønt at man altid har en tør hest at
ride på, selvom den har gået ude hele dagen. Man skal ikke stå i flere timer
og fjerne mudder osv. Om vinteren er dagene korte og så kan det være svært
at nå ud og ride når arbejdet også skal passes, hvis man har en total mudret
hest man skal ordene først.

> Men undlod jeg en vinter at ligge dækken dem på, er jeg sikker på at de
> ville sætte pels derefter.

Det gør Jacques altså ikke. Han er også svær at få huld på, han får meget
mad, ellers ligner han et skelet.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-10-03 17:30

On Tue, 21 Oct 2003 13:29:53 +0200, "Irene"
> [...]

>at holde varmen. Men hvad med de heste som ikke går i ridehus, men bliver
>redet ude og alligevel bliver klippet ? Hvorfor bliver de klippet ?

   Uhm - min kommer jo fx. ofte uden for ridehuset - både på bane
og i terrænet. Han er godt nok ikke klippet men er så kortpelset at
han står med dækken både ude og inde nu - og går med tæppe i
opvarmningen.
   Nu er han ikke klippet som sagt. Han blev syg i
august/september fordi han ikke lægger pels nok på i det tempo det
kræver. Derfor har han stået med dækken siden og er altså kortpelset -
også på hals og bryst selv om han ikke går med langhalset dækken eller
noget.
   Hvis han nu havde lagt pels på i det omfang der er normalt for
de fleste heste var han nok også blevet klippet for han sveeeeder
under al den pels (Som han jo altså i tidligere sæsoner 2 måneder
senere end andre heste endelig har fået tillagt sig ;). Og han sveder
ikke bare når han går i ridehus - men så sandelig også når han kommer
ud i terrænet. Og han er lang tid om at tørre. Samtidig er det svært
at få rengjort gjordleje osv. når det er så koldt. Jeg kan forresten
oplyse om at lang tørretid kan give mug :/

>Men der er mange heste der er klippet på halsen og forbrystet, men det er
>ikke der er dækken på. Er det så "fejl-placeret" ?

   Njaeh ... altså som sagt så har min ikke lagt pels på hals og
bryst der hvor han ikke er dækket af dækkenet.