Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Svigermors penge (som hun ikke har)
Fra : Kenneth Andersen

Dato : 20-10-03 21:53

A er kæreste med B. C er B´s mor.

C er alenemor med 2 hjemmeboede børn, som får hvad man nu får af det
offentlige. C har bare et problem med penge. C er i RKI ogpå trods af at hun
får mere end A og B til sammen ryger det meste til inkasso-regniner,
huslejer, skyld mv.

Hun har en filosofi: Når det er den 1. er der måske 1500 tilbage at leve
for. Istedet for at tænke på at leve resten af måneden kører hun til
bankospile for 3-400 kr! Når hun så ikke flere penge hat - typiske den 3. 4.
i måneden kommer hun til os (som i foprvejen er på bistand/dagpenge+ sin
ex-mand og låner sig selv ind i helvede.

Den 15. i måneden er hun så deprimeret at hun kan begynde at fable om
selvmord.

Hvordan forklarer man en sådan person hvad penge er når de er små?

Vi andre er pisstrætte af at låne hende penge når vi ved at hendes egne få
midler er røget på aldeles ufornuftuge ting, og man får dem sjælendt tilbage
til aftalt tid.

Har nogen et bud på hvad man gør ved en person som ingen anelse har om hvad
penge er?

Har på et tidpunkt prøver at sætte hende under "administration" dvs dele
hendes månedlige rådighedsbeløb op i daglige rater og udbetale dette hver
dag, men hun var gost nok ikke med på at andre skulle styre hendes
økonomi....

Hvad gør man så?

Fra : kni

Dato : 20-10-03 22:09

"Kenneth Andersen" <dengiftigemand@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
> [...]
> hendes månedlige rådighedsbeløb op i daglige rater og udbetale dette hver
> dag, men hun var gost nok ikke med på at andre skulle styre hendes

Du napper da bare et job hos de grønne slagtere, forudsat kødkvaliteten
er i orden.

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 20-10-03 22:32

HUH?

Fra : Devilicious

Dato : 20-10-03 23:53

"Kenneth Andersen" <dengiftigemand@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad gør man så?

De 3 søjler: betalingsevne, betalingsvilje, udefrakommende forhold.

1500 kr./mdr er vitterligt ikke meget at leve for hver måned. Et så lavt
rådighedsbeløb vil de fleste mennesker i dagens Danmark, kun kunne leve for
i en begrænset periode. Når det så er sagt, er der da masser af mennesker
der klare sig nogenlunde for et beløb i den størrelsesorden. Og det er der
vi skal hen - det KAN lade sig gøre, hvis man er meget "motiveret", eller
"tvunget" ud i det.

Jeg går ud fra de 1500 er efter betaling til hendes kreditorer. I så fald,
er der kun tale om en begrænset betalingsevne, men teknisk set er den da
tilstede. En manglende betalingsevne, vil normalt skulle imødegåes ved en
stigning i indtægten - f.eks. i form af et ekstra arbejde, eller flere timer
på det man har etc.

Noget af det sværeste at gardere sig mod, er manglende betalingsvilje. Hvis
debitor ikke er motiveret for at betale, er det ret svært at stille noget
op, når man først har gjort udlæg, indtil tvangsbeneficiet er stopklodsen.
Og mon ikke det mindst lige så meget er her, hendes problem ligger. Hendes
gæld er så stor, at hun ikke kan overskue, hvordan hun nogen sinde skal
slippe af med den, og hun føler det ikke rigtigt nytter noget.

Enten skal hun og du, lave en opgørelse over hvad hun skylder, og derefter
en amortiseringsplan så hun kan se hvornår hun rent faktisk kan være gældfri
("motivation"), eller også må du/I stoppe med at låne hende penge (bør i
måske under alle omstændigheder gøre), og se om det hjælper at "tvinge"
hende.

Hvor om alting er: det eneste der kan få hende ud af den situation, er hvis
hun straks igen begynder at tage ansvar for sit eget liv. Som det er nu,
bliver det på en måde jer, der har ansvaret for hendes liv, da I finansiere
hendes leveomkostninger hver måned. Hun er med andre ord dybt afhængig af,
at I efterbevilliger hende de penge, som hun har brugt på banko.
Idéen med at dele hendes penge om i mikroskopiske bider hver dag, er måske
ikke helt dum. Men så må du få hende til at indse, at hvis I fortsat skal
støtte hende økonomisk, så er det kun rimeligt, at I også bestemmer hvad
hendes penge skal gå til.

Der er ingen nemme udveje - det er et langt sejt træk. Og det vil kun
lykkes, hvis hun er top motiveret for at ændre situationen. Så længe hun
ikke er indstillet på ændringer, smider I reelt gode penge efter dårlige.

Held & Lykke med det - Håber I finder en løsning!

-dev

Fra : Carsten

Dato : 21-10-03 01:09

> [...]
> hendes månedlige rådighedsbeløb op i daglige rater og udbetale dette hver
> dag, men hun var gost nok ikke med på at andre skulle styre hendes

Det er hvad jeg vil kalde en stor social taber og for at være ærlig, så har
jeg ikke meget til overs for sådan personer!
For jeg går udfra at hun heler ikke har arbejde!

Typisk taber eksempel på folk der er blevet forsørget af det offentlige alt
for længe og ikke forstår værdien af penge og tage et ansvar for sige selv,
de får i hovet og røv og smider om sig med penge de ikke har, hvor andre
ikke får en skid fordi de er mere fornuftige.

Jeg har mødt masser af den slags personer i min opvækst i et støre socialt
bolig byggeri.
Jeg kan kun give dig/jer et råd, sætte hende stolen for døren og ikke låne
hende en enste krone, så må hun sku tage sit eget liv, hvad hun sikker ikke
vil gøre!

Min søster og svoger var også en gang sådan, de havet aldrig penge sidst på
mdr. men da jeg så hvordan de brugte deres penge på at leve rent luksus i
form af god mad og drikke samt feste med venner hver weekend og byture i en
forstan som jeg der tjente 5 gange så meget ikke selv gjorde, så smækket jeg
penge kassen i og bad dem om at lave om på deres livstil!

Jeg ved hvad det vil sige at leve småt, jeg har levet for 500 kr. til mad om
mdr.
Jeg har har også prøvet at leve for 2-3000 kr. pr. mdr. i 1½ år, for 2
voksne og 2 børn, hvor det ene var ble-barn, det er der ikke meget sjov ved!

Så kan man sgu godt blive lidt sur når man høre pensonister sige at de har
ikke meget at fornøje sig med når de KUN har 3 - 4000 kr. tilbage til sig
selv om mdr.

Carsten

Fra : Søren

Dato : 21-10-03 09:40

> hun

Er C's børn myndige ? Hvis ikke kan du muligvis gå til kommunen og få dem
til at sættte C under administration, da hendes dårlige økonomiske overblik
går ud over hendes forsørgerpligt.

> [...]
> for. Istedet for at tænke på at leve resten af måneden kører hun til
> bankospile for 3-400 kr! Når hun så ikke flere penge hat - typiske den 3.

Kender godt problematikken...Ikke med en svigermor og banko, men med en bror
og øl.

> Hvordan forklarer man en sådan person hvad penge er når de er små?

Det kan man kun, hvis personen tager deres egen økonomiske situation
alvorligt. Og det lyder det ikke til at hun gør.

> Vi andre er pisstrætte af at låne hende penge når vi ved at hendes egne få
> midler er røget på aldeles ufornuftuge ting, og man får dem sjælendt
tilbage
> til aftalt tid.

Igen kender det godt...Lad være med at låne personen penge.

> Har nogen et bud på hvad man gør ved en person som ingen anelse har om
hvad
> penge er?

Lader dem leve i et par måneder af de penge personen rent faktisk har til
rådighed. Det kan godt lade sig gøre for 1500 kroner (jeg har i sin tid
levet for 400 kroner til mad i 4 måneder).

> [...]
> hendes månedlige rådighedsbeløb op i daglige rater og udbetale dette hver
> dag, men hun var gost nok ikke med på at andre skulle styre hendes

Hvis hun låner penge fra jer er det strengt taget ikke hendes egen
økonomi...De penge i låner hende kan i jo betinge til køb af mad eventuelt
ved at "låne" hende 300 kroner, men afleverer det i mad, det virkede overfor
min storebror...Så var han ikke så interesseret i at låne pengene længere.
Personen kan selvfølgelig ikke låne penge måneden efter hvis de 300 kroner
ikke er betalt tilbage til aftalt tid.

Man kan købe RIGTIGT meget havregryn (blandes med vand) for 300 kroner.

/Søren

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 21-10-03 10:27

Hejsa.

I de andre grupper er jeg blevet anbefalet at prøve her.

Det drejer sig om svigermors forhold til penge:

Hun er enlig mor med to hjemmeboende, en på 16 og en på 9, hun har også en
på 21 som jeg bor sammen med.

Hun får således alt muligt forhøjet man nu får af kommunen når man er enlig
mor. Hun har dårlig ryg og derfor intet job.

Da den 16-årige var ved at være færdig med 7. kl ville hun ikke i skole
mere - og moderen kunne ikke få hende til det. Så nu sad hun også hjemme og
gloede, og hendes i forvejen sparsomme omgangskreds faldt fra. Kommunen har
grebet ind en gang hvor de sendte hende på noget med at hun skulle i en
anden "skole" 2-3 gange om ugen om aftenen - og lidt i praktik i en
børnehave. Men det varede kun et par mdr. Nu sidder hun hjemme igen bortset
fra når hun kører med reklamer 2 gange om ugen. Hun kan ikke stave eller
læse så jeg har forsøgt at overtale hende til at tage på
ordblinde-afterskole men det lykkedes ikke. Nå det var lidt om datteren.

Problemet startede egenligt da moderen gik fra faderen - som er så forgældet
at han nu må bo i campingvogn året rundt. Moderen kunne/kan ikke selv styre
pengene. Hun har også meget gæld så på alle faste udgifter går der for ca
10000/mdr, derudover er der lidt mså regninger, så hun ender med måske 2500
/ mdr. Hun er ryger og bruger 30 kr på dette om dagen. Hun kan ikke undvære
bil så den koster hende omkring 50 kr pr dag i benzin mv. Alene her er penge
sluppet op hvis man gange det op på en måned. Men det gør hun ikke. Når det
er den 1. fylder hun bilen op, handler mad for måske 1000 kr (som den
21-årgie har fået hende til.) Før handlede hun det hele i superbrugsen for
de har jo det hele, men jeg gik en dag en tur i aldi med hende. Hun havde
købt for 130 kr i brugsen og vi kom ud med tilsvarende varer i aldi for
38,25!

Så nu har hun altså måske 1000 kr tilbage - og vi er nået til den 2. Her
tager hun så til bankospil med alle ungerne - det plejer at løbe op i 3-400
kr pr gang Hvis hun så ikke lige vinder hvilket er sjælendt tager hun bare
til banko næste dag også i en anden hal. Den 3. er hun altså flad.

Men så er der jo den 16-årgies penge (ca 2000) som så forsvinder på lign
vis. Når der så ikke er flere penge står faderen samt mig og min kæreste
(som i forvejen er på bistand og dagpenge) for skud. Nu har hun jo ikke
flere smøger og maden slipper op midt i mdr. Så kan hun finde på at lave så
lidt mad så der ikke bliver til hende selv - børnene er jo vigtigst. Hun
hader at sidde hjemme og glo om aftenen, så nogen gange sætter hun børnene
af her - bare sådan lige pludselig - og smutter selv til kaffeslabarads
eller lign til sent på aftenen.

Så er der ikke mere benzin på bilen så jeg kan jo låne hende penge - jeg har
jo så mange mener hun. Så går hun i banken og siger til dem at hun ikke har
noget mad men der kommer børnecheck den og den dag, så hun får et overtræk
som bliver betalt når børne-checken kommer. Gælden vokser og vokser og hun
er kommet i RKI, og har en del regninger der har været i fogedretten som hun
afdrager på. Senest er der kommet en ny hvor han skal betale hele 1100 kr om
måneden oveni.

Da hendes bil skulle synes kørte hun over et halvt år over tid - lige til
den simpelthen faldt fra hinanden - og en farmor eller lign donerede hende
en ældgammel polo med 2 mdr til syn - som hun kørte i til motoren brækkede
sig. Nu har hun så støvet en gammel escort op som har en fejl ved
kaburatoren der gør at den kun går ca 4 km pr liter. - bliver hurtigt dyrt
for en som ikke har nogen penge.

Når så hendes bil ikke lige virker eller der ikke er penge til benzin har
hun fundet ud af at hun kan jo bare låne min! Flere gange om dagen. Er jeg
ved at være træt af...! Men det er jo også svært at sige nej hvis de BARE
LIGE skal ud og handle og jeg ikke lige står og skal bruge den lige nu.
Nogen gange kan det dog tage flere time liiiiige at handle for de skulle jo
også lige ud med de reklamer (det er i nabobyen) og så faldt de lige i snak
med en osv osv osv

Altså nul respekt for penge. Jeg har forsøgt at sætte hende under
administration forstået på den måde at tage hele hendes rådighedsbeløb og
udbetale det i daglige rater gannem hele måneden. Det fungerede ikke - hun
skabte sig helt vildt så jeg måtte aflevere pengene igen.

Hvad gør man så.

1 Går til kommunen

Hvad vil de gøre? Fjerne børnene? Det kan de vil ikke - de bliver jo ikke
slået eller sultet eller voldtaget eller noget af det der?
Får hun af vide hvem der har "anmeldt" hende? Jeg vil jo helst ikke stemples
som en "stikker" - eller så anden splid i familien.

2 Blander sig uden om

Så falder korthuset sammen når den 16-årige fynder 18 for da falder
halvdelen af børnechecken og hustrubidraget fra = 1500 og rådighedsbeløbet
bliver således 0.

3

Holder møde med hende hvor hun sikkert bare vil sidde og tude over det hele.

Det bliver der næppe noget ud af da hun heller ikke lytter når den 21-årige
er sammen med dem. Hvis hun feks som i går lige skulle have ny mobil til 600
kr sagde den 21-årige til hende at det havde hun altså ikke råd til så sagde
hun sådan hånligt-vrissent til den 16-årige "hvad sagde jeg"..... Altså som
om det skulle hun sgu ikke blande sig i.

Svigermoren skylder mig PT 5000 kr og har lige overskredet en afdrags-dato.
Derfor har jeg besluttet at smække kassen 100% i. Hvis hun så ikke har noget
mad må hun jo finde noget et andet sted. Hun må TAGE SIG SAMMEN.

Lang smøre ja, men til jer der kom i gennem: Hvad ville i gøre? Det er ikke
nemt at gå ind i en anden familie og begynde at kritisere det helt
fundamentale...

Fra : Søren

Dato : 21-10-03 10:56

> I de andre grupper er jeg blevet anbefalet at prøve her.
Fint nok

> Hun får således alt muligt forhøjet man nu får af kommunen når man er
enlig
> mor. Hun har dårlig ryg og derfor intet job.
OK

> Hun er ryger og bruger 30 kr på dette om dagen.
Væk med det...Det giver 1500 kroner ekstra om måneden (og ja jeg er selv
ryger så jeg ved hvor svært det kan være, men jeg har råd til at ryge).

> Hun kan ikke undvære bil så den koster hende omkring 50 kr pr dag i benzin
mv.
Hvorfor ikke ? Hun skal jo ikke frem og tilbage på arbejde, så er en bil
ikke en luksus ?
> [...]
> de har jo det hele, men jeg gik en dag en tur i aldi med hende. Hun havde
> købt for 130 kr i brugsen og vi kom ud med tilsvarende varer i aldi for
Fornuftigt.

> [...]
bare
> til banko næste dag også i en anden hal. Den 3. er hun altså flad.
Knap så fornuftigt.

> [...]
> flere smøger og maden slipper op midt i mdr. Så kan hun finde på at lave

> lidt mad så der ikke bliver til hende selv - børnene er jo vigtigst.
Istedet for at give hende penge kan man jo give hende for 300 kroner
havregryn (det er meget havregryn). Det bliver lidt ensformigt med man kan
overleve på det.
> Hun hader at sidde hjemme og glo om aftenen, så nogen gange sætter hun
børnene
> af her - bare sådan lige pludselig - og smutter selv til kaffeslabarads
> eller lign til sent på aftenen.
Er det den ting der gør at hun ikke kan undvære en bil ?

> [...]
hun
> afdrager på. Senest er der kommet en ny hvor han skal betale hele 1100 kr
Det er jo som at tisse i bukserne

> [...]
> sig. Nu har hun så støvet en gammel escort op som har en fejl ved
> kaburatoren der gør at den kun går ca 4 km pr liter. - bliver hurtigt dyrt
Igen...Hvor er hendes behov for en bil ?

> [...]
jo
> også lige ud med de reklamer (det er i nabobyen) og så faldt de lige i
Jeg ved at det er hårdt at sige nej i sådanne en situation...Men det må du
gør (eller kører hende ud og handle hvis det VIRKELIGT brænder på).

> [...]
> udbetale det i daglige rater gannem hele måneden. Det fungerede ikke - hun
> skabte sig helt vildt så jeg måtte aflevere pengene igen.
Så kan hun ikke låne penge af jer...I betinger bare lånet af penge at i også
bestemmer hvad de skal gå til.

> Hvad gør man så.
>
> 1 Går til kommunen
>
> Hvad vil de gøre? Fjerne børnene? Det kan de vil ikke - de bliver jo ikke
> slået eller sultet eller voldtaget eller noget af det der?
Misrøgt er mange ting...Hvad sker der med barnet på 9 når hende på på 16
fylder 18 ?. minus børnepenge osv.

> Får hun af vide hvem der har "anmeldt" hende? Jeg vil jo helst ikke
stemples
> som en "stikker" - eller så anden splid i familien.
Jeg tror godt at man kan lave en anonym henvendelse til kommunen.

> 2 Blander sig uden om
En mulighed. Men bare det at du har skrevet så lang en post, får mig til at
tro at det rent følelsesmæssigt ikke en en mulighed. Sådanne situationer
handler mindst lige så meget om følelser som økonomi.

> Så falder korthuset sammen når den 16-årige fynder 18 for da falder
> halvdelen af børnechecken og hustrubidraget fra = 1500 og rådighedsbeløbet
> bliver således 0.
Netop

> 3
>
> Holder møde med hende hvor hun sikkert bare vil sidde og tude over det
hele.
En mulighed...et møde hvor i tilbyder at hjælpe (også økonomisk eventuelt),
men lægger nogle helt faste rammer for under hvilke vilkår det kommer til at
foregå (stop rygning, og er bilen virkelig en nødvendighed).

> [...]
noget
> mad må hun jo finde noget et andet sted. Hun må TAGE SIG SAMMEN.
Bestemt en mulighed igen...Men hvad med børnene ?...Er det en mulighed at i
får det ene eller begge børn til at bo hos jer i et stykke tid ?.

> Lang smøre ja, men til jer der kom i gennem: Hvad ville i gøre? Det er
ikke
> nemt at gå ind i en anden familie og begynde at kritisere det helt
> fundamentale...

Umiddelbart ville mit råd være at tage et sidste møde/opgør med svigermoren.
Gøre klart at kassen fra jeres side er lukket i, men mindre at hun
accepterer at i administrerer hendes penge og til dels hendes livsstil. Hvis
hun ikke accepterer det så vær parat til at lukke kassen i 110%...Ingen
penge slipper forbi. Trudsler hjælper nok ikke...Kun løfter og handling.

Det er ikke acceptabelt at ryge, have bil og gå til banko og kaffeaftener
når pengene ikke er til det, og man har børn som man har forsørgerpligt
over.

Hvis der ikke kommer noget fornuftigt ud af sådan et møde, ville jeg bruge
tiden indtil den ældste datter bliver 18 på at forberede at få hende ud af
det liv så snart hun er myndig (flytte hjem til jer eller lign.).

Det er svært fordi der næsten er flere følelsesmæssige apekter indblandet
end økonomiske.

Men glem svigermoren og tænk på børnene. Moreren ligger som hun har redt,
mens børnene er ufrivillige ofre for morens dårlige økonomiske overblik.

Mine ord, som ikke er baseret på andet end hvad jeg føler.

Held og lykke.
Søren

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 21-10-03 11:41

> Væk med det...Det giver 1500 kroner ekstra om måneden (og ja jeg er selv
> ryger så jeg ved hvor svært det kan være, men jeg har råd til at ryge).

Ja forklar du hende det.... heheh

> børnene
> Er det den ting der gør at hun ikke kan undvære en bil ?

Ja til dels - og så datterens avisrute som er i nabobyen, og når mormoren
skal besøges 20 km væk og når datteren skal køres 30 km til hendes eneste
veninde - for hun tør ikke tage toget selv...! - og har heller ikke penge
til et klippelort men åbenbart til benzin???

Hvad sker der med barnet på 9 når hende på på 16
> fylder 18 ?. minus børnepenge osv.

Jo deeeeeet... er jo også det jeg spekulerer på... for der skal hendes bil
også synes*gys*

..

> [...]
at
> foregå (stop rygning, og er bilen virkelig en nødvendighed).

Skulle måske nærmere være i stil med at hun skal rulle dem selv, for både at
få hende til at holde op med at ryge og bruge penge samtidigt... nærmest
umulighed

Hvis hun så ikke har
> noget
> Bestemt en mulighed igen...Men hvad med børnene ?...Er det en mulighed at
> får det ene eller begge børn til at bo hos jer i et stykke tid ?.

Tjaah... men hvad ksulle formålet være med det? Mit indtryk er at de skam
får hvad de skal bruge af mad og tøj osv, men det hele foregår for lånte
penge.

> [...]
> hun ikke accepterer det så vær parat til at lukke kassen i 110%...Ingen
> penge slipper forbi. Trudsler hjælper nok ikke...Kun løfter og handling.

Den må overvejes kraftigt.

> Det er ikke acceptabelt at ryge, have bil og gå til banko og kaffeaftener
> når pengene ikke er til det, og man har børn som man har forsørgerpligt
> over.

Nej det er også min mening

> Hvis der ikke kommer noget fornuftigt ud af sådan et møde, ville jeg bruge
> tiden indtil den ældste datter bliver 18 på at forberede at få hende ud af
> det liv så snart hun er myndig (flytte hjem til jer eller lign.).

Den er også lidt svær da den 16-årige faktisk ikke kan li mig - måske fordi
jeg forsøgte at "presse" hende på ordblinde-efterskole. Man kan jo ikke
engang blive postbud i dagen Danmark med en 7. klasse og meget ringe
læst/stave-kundskaber... Hvilke forberedelse tænkt du konkret?

> [...]
> mens børnene er ufrivillige ofre for morens dårlige økonomiske overblik.

Oki, takker mange gange.

Fra : Søren

Dato : 21-10-03 11:59

> [...]
> veninde - for hun tør ikke tage toget selv...! - og har heller ikke penge
> til et klippelort men åbenbart til benzin???
Da jeg havde avisrute (som også var i en naboby) cyklede man da aviserne ud.
Mormoren kan også besøges med et tog, og datteren tør nok godt at tage toget
til veninden, men det er da lettere hvis man kan blive kørt.

> Tjaah... men hvad ksulle formålet være med det? Mit indtryk er at de skam
> får hvad de skal bruge af mad og tøj osv, men det hele foregår for lånte
> penge.
Også når lånekassen bliver smækket i ?

> [...]
> engang blive postbud i dagen Danmark med en 7. klasse og meget ringe
> læst/stave-kundskaber... Hvilke forberedelse tænkt du konkret?

At få datteren ud af det hjem så snart hun bliver 18. Rent økonomisk vil hun
jo kun blive en ekstra byrde når hun bliver 18.
Få hende skrevet op til lejlighed, finde et værelse hun kan leje til den
tid, eller brug de penge i ikke skal låne ud nu, til en opsparing til
indskud på en leje eller andel. Det er ikke holdbart hvis datteren bor
hjemme efter hun bliver 18...Det vil der simpelt hen ikke være råd til.

/Søren

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 21-10-03 19:53

> Da jeg havde avisrute (som også var i en naboby) cyklede man da aviserne
ud.

Der er tale om flere hundrede tykke reklamer ad gangen - pyha godt det ikke
skal være mig der sykler 8 km frem og tilbage med forsyninger..... *gg*
> Mormoren kan også besøges med et tog, og datteren tør nok godt at tage
toget
> til veninden, men det er da lettere hvis man kan blive kørt. Tjahh...
Tjoohh... Hun er mørkeræd så i hvert fald ikke når det er mørkt.

> Også når lånekassen bliver smækket i ?

Det vil jo så komme an på en prøve, men jeg føler mig overbevist om at hun
nok skal finde en anden kasse og fedte i.

> [...]
> indskud på en leje eller andel. Det er ikke holdbart hvis datteren bor
> hjemme efter hun bliver 18...Det vil der simpelt hen ikke være råd til.

Ja for faen. Lortet kolappser om ikke før så siden, og senest når hun bliver
18. 'Problemet her er så at datteren ikke VIL ud - hun har jo kun sin mor og
sin lillebror og hun ville ende med at sidde der og glo helt alene indtil
kommunen sendte hende ud i noger dum-i-arbejde..... Og jeg kan ikke
forestiller mig at moren ligefrem "smider" hende ud, datteren forstår ganske
enkelt ikke alvoren i situationen. Hun vil blive hos moooooaarrr. MEN en
hjemmeboende på 18 får da stort set kun et par håndører på bisatnd ikke
sandt?

Fra : Carsten

Dato : 21-10-03 11:11

> 2 Blander sig uden om

Det vil være en meget god ide, lad hende passe sig selv og lære det på den
håre måde.
Tøsen på 16 kan klare sig selv, det gjorde jeg sgu i den alder, det lyder
som om hun ender med at blive en taber som sin mor!

Den på 9 år må der gøres noget for, hvis du vil hjælpe lidt så invitere
barnet på 9 over til middag et par gange om ugen, for at være sikker på at
barnet får noget ordentligt at spise, men lade svigermor og den store datter
passe sig selv!

Carsten

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-10-03 14:28

Send hende ud for at arbejde og tjene sine egne penge. Dem som aldrig har
tjent deres egne penge, opfører sig som du beskriver.
Hvis det var surt tjente penge, og ikke "de faste penge fra soc. kontoret",
så er jeg sikker på hun tænkte lidt mere over hvordan hun brugte dem!!!!!!

MVH

Thomas

Fra : Carsten

Dato : 21-10-03 15:37

"Thomas Jensen" <isl12456@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kontoret",
> så er jeg sikker på hun tænkte lidt mere over hvordan hun brugte dem!!!!!!

Nemlig!

Carsten

Fra : SHA

Dato : 21-10-03 22:37

"Carsten" <Sp@m.nothanks> wrote in message
> kontoret",

> Nemlig!
>
> Carsten

Det arbejde hun bør have vil give bedst hvis det er natarbejde, og det er
som regel timelønnet, altså med lønudbetaling hver 14 dag ...... endvidere
er der med det kommende regeringsindgreb mod Hjemmeserviceordningen en del
små virksomheder der må lukke, men folk skal stadig have gjort rent .....
det skulle blive muligt at få nogle tjanser her ......

Med regeringens indgreb mod hjemmeservicevirksomheder virker det næsten som
om man i fremtiden vil acceptere sort arbejde inden for rengøringsbranchen
....... det er i hvert tilfælde det der vil komme til at foregå.

Nu er det jo hverken samfundets eller familiens skyld at nogle ikke kan/vil
finde ud af at styre økonomien.

Måske vil en klækkelig rentetilskrivning på de penge man låner ud gøre det
mindre attraktivt at låne hos familien , men selvfølgelig giver RKI
registreringen et problem med at låne andre steder.

Er der mulighed for at sælge ejendele (og måske en gang imellem en halv gris
fra bankospillet)?

Hvordan ser det eventuelt ud med gældssanering?

Hvis der ikke er misbrugsproblemer med inde i billedet kunne svigermor måske
arbejde dobbelt + eventuelt lidt week-end arbejde i en periode til det ser
bedre ud. Der er jo ingen der siger vi skal NØJES med en 37 timers
arbejdsuge.

Hvad med en position i WGI eller noget af alt det andet gejl som nogle er så
begejstrede for (undskyld ..jeg kunne ikke dy mig)

Svend

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 21-10-03 22:48

Hun har dårlig ryg så job er desværre ikke en mulighed.-

Fra : Carsten

Dato : 22-10-03 10:02

"Kenneth Andersen" <dengiftigemand@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hun har dårlig ryg så job er desværre ikke en mulighed.-

Selv med en dårlig ryg kan man arbejde, det er et spørgsmål om man gider!

Jeg har dårlig ryg, min far har dårlig ryg, i dag fiser han rundt og fejer
og samler papir op i en form for skåne job 5 timer om dagen.

Carsten

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 22-10-03 13:40

Okay, jeg har det ikke selv, så jeg har ikke indblik i "hvor slemt" det
er...

Fra : BN

Dato : 22-10-03 00:35

Kenneth Andersen <dengiftigemand@NOSPAMhotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f94fbf7$0$29363$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
>
> Det drejer sig om svigermors forhold til penge:
>
> Hun er enlig mor med to hjemmeboende, en på 16 og en på 9, hun har også en

KLIP

> Lang smøre ja, men til jer der kom i gennem: Hvad ville i gøre? Det er
ikke
> nemt at gå ind i en anden familie og begynde at kritisere det helt
> fundamentale...

SVAR:
Du er havne i en lorte position, undskyld udtrykket. Men uanset HVAD du
måtte foretage dig, så kan det give dig vanskeligheder/ubehagligheder. Du
har flere valgmuligheder. Tricket er at vælge den, der giver dig mindst
ubehag.

For mig er der to vigtige spørgsmål, du skal stille dig selv.
1) Har din 21 årig kæreste bare en anelse af moderens karakter. Er det et
nej, forsvare hun moderen. Her nej, og du har gode kort på hånden. Hvis ja,
så løsningen mere problematisk. Hvis ja til at hun moderens karakter, er det
så du ønsker i fremtiden?

2) Du kan også vælge a) ikke at gøre noget men derved blive udnyttet. b)
lege med og gør det svært for at låne penge og især bilen. Så gentager jeg
spørgsmålet. Er det dette liv/forhold du ønsker i fremtiden?.

Ellers er der mulighederne:

3) sige kort og kontant NEJ og til hel..... om hun græder og vræler. Efter
et stykke tid, vil hun opgive at komme til jer. Dog vil sandsynligvis tage
et stykke tid. Men en gang NEJ, er det nej for resten af livet. Spørgsmålet
er hvordan din kæreste så vil synes om dig.

4) I forlængelse af 3 så er der en til. Lidt mere svære løsning. Afhængig af
din situation, så findes muligheden at flytte xx antal kilometer væk. Jeg
skriver xx for det skal være to cifferet og helst mere 50 km væk. Igen, en
situation hvor kæresten måske vil sige nej. Og du har også selv
venner/familie at tage hensyn til. Men muligheden er der og 50 km væk er
ikke ens betydende med at skal skifte job, venner. Men du opnår at 'svirmor'
ikke kommer rende i tide og utide.

BR

Svigermor, hvorfor står du ude i regnen? Gå da hjem.

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 22-10-03 12:40

> [...]
ja,
> så løsningen mere problematisk. Hvis ja til at hun moderens karakter, er

Hun synes også at hun skulle tage sig sammen, men har nogen gange svært ved
at sætte sig igennem når det gælder - hun bryder sig ikke om at hendes mor
vrisser af hende når hun prøve at forklare hende hvad hun IKKE skal købe -
feks man behøver ikke salat, flutes - og alt mulig andet "småt" tilbehør
til alt sin mad osv

> 2) Du kan også vælge a) ikke at gøre noget men derved blive udnyttet. b)
> lege med og gør det svært for at låne penge og især bilen.

Jo den må jeg lige have intensiveret - så blir hun nok trær af det når hun
finder ud af at det ikke virker mere .- hun har så sent som idag spurgt om
at låne bilen..... det måtte hun sørme ikke heheheh

Så gentager jeg
> spørgsmålet. Er det dette liv/forhold du ønsker i fremtiden?.

NEJ

Men en gang NEJ, er det nej for resten af livet. Spørgsmålet
> er hvordan din kæreste så vil synes om dig.

Det tror jeg ikke bliver et problem

> Svigermor, hvorfor står du ude i regnen? Gå da hjem.
LLLLLLLLLLOOOOOOOOOLLLLLLLLLLLLLLLLL

Fra : kni

Dato : 22-10-03 20:20

> [...]
>
> Så gentager jeg
>
> NEJ
>
> Men en gang NEJ, er det nej for resten af livet. Spørgsmålet

Er det virkeligt så sjovt ?

Det er da den eneste mulige løsning.

Synes du iøvrigt, at den slags socialproblemer
hører hjemme under dk.penge ?

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 22-10-03 23:09

Ja nu ved jeg snart ikke. Jeg statede i forbruger og jura og blev henvist
til penge og psykologi... Der vel intet ideelt sted til denn type idlæg
derfor ligger det forskellige steder fordi jeg har postet de steder hvor jeg
belv opfordret til det.