Hvad er IT-Sikkerhed ?
Fra : Henrik Rask Mortense~

Dato : 19-10-03 22:20

Hej gruppe,

Da der tilsyneladende hersker stor forvirring om, hvad definitionen på
sikkerhed er, sender jeg denne til gruppen - vel vidende at nogle i gruppen
kun har til hensigt at blive personlige osv., råbe og meget andet - men det
må de så om.

Jeg vil henholde mig til fagkredse indenfor it-sikkerhed ligesom jeg
henviser til side 9 i Dansk Norm for edb-sikkerhed - Part 1: de basale krav
også kendt som DS 484-1.

I denne norm står der på side 9 nederst i punktet 1.5 bl.a.:

-----klip -----
Styring af edb-sikkerhed er et ledelsesansvar, som skal tilgodese de tre
overordnede sikkerhedskrav:
1. Tilgængelighed, der skal sikre, at informationer med tilhørende service
er tilgængelige på de tidspunkter, autoriserede brugere ønsker det.

2. Integritet, som skal sikre, at informationer er akkurate og fuldstændige,
og at anvendte edb-programmer fungerer korrekt.

3. Fortrolighed, der skal sikre, at informationer beskyttet mod afsløring og
uautoriseret anvendelse, samt eventuelle øvrige krav, der stilles af kunder,
myndigheder og virksomhedens ledelse.
--- klip ---

Altså forholdene: Tilgængelighed, Integritet og Fortrolighed er de man
beskytter, når der tales om IT-sikkerhed og alt kan henføres til en eller
flere af disse tre forhold.

Hvis nogen skulle have en væsentlig anden opfattelse af definitionen på
IT-sikkerhed synes jeg det kunne være meget interesant, at diskuttere dette.
Det er jo aldrig for sent at lære noget nyt.

Med venlig hilsen
Henrik Rask Mortensen

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-10-03 22:55

Henrik Rask Mortensen wrote:

> Da der tilsyneladende hersker stor forvirring om, hvad definitionen på
> sikkerhed er [...]

Nej, der er ingen forvirring. Du voldspammede gruppen, blev kritiseret
for det og nu klynker du.

Tør øjnene og spis en kiks.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Alex Holst

Dato : 19-10-03 23:57

Henrik Rask Mortensen <henrikrask@mail.dk> wrote:
> Da der tilsyneladende hersker stor forvirring om, hvad definitionen på
> sikkerhed er, sender jeg denne til gruppen

Tak for det. Vi returnerer med en reference til gruppens fundats der
ikke naevner noger om, at dk.edb.sikkerhed kan bruges til personlige
forsoeg, isaer ikke paa bekostning af resten af skribenterne i gruppen.

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.sikkerhed

Yderligere antyder den normale netikette at alle former for testbeskeder
udelukkede maa sendes i de dertil indrettede testgrupper.

Fra : Henrik Rask Mortense~

Dato : 20-10-03 07:20

"Henrik Rask Mortensen" <henrikrask@mail.dk> wrote in message
> [...]
dette.
> Det er jo aldrig for sent at lære noget nyt.

Yeps - det er helt ok jeg blev "punket" for mine tests - fair nok. Det sker
ikke igen fra min side - sorry !

Det er IKKE derfor jeg sendte denne seneste omkring IT-sikkerhed og
definitionen på samme. Det skyldes alene en del mail jeg har fået og jeg
føler måske der er behov for, ligesom andre også har skrevet, at niveauet
skal løftes lidt på nogle områder.

Mvh
Henrik

Fra : Socketd

Dato : 20-10-03 12:57

On 19 Oct 2003 21:55:29 GMT
Christian Andersen <zv856hm02@sneakemail.com> wrote:

> Nej, der er ingen forvirring. Du voldspammede gruppen, blev kritiseret
> for det og nu klynker du.
>
> Tør øjnene og spis en kiks.

Næ han er inde på noget af det rigtige. Vi skal tage stilling til om
spam spørgsmål hører til i denne gruppe, hvis ikke, så skal vi ikke
svare på dem. Ligeledes med ad-ware og virus spørgsmål.
Det nytter jo ikke noget vi sidder 10 mennesker der siger "det er OT" og
så 10 andre, der besvarer alle spørgsmål og så de sidste 10, der
besvarer spørgsmålene, men dog til sidst skriver at det er OT.

mvh
socketd

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-03 13:55

Socketd skrev:

>Næ han er inde på noget af det rigtige. Vi skal tage stilling til om
>spam spørgsmål hører til i denne gruppe

Spamdebat hører til i dk.admin.netmisbrug.

>Ligeledes med ad-ware

Jeg ved ikke hvad det er.

>og virus spørgsmål.

De hører hjemme i dk.edb.sikkerhed.virus.

>Det nytter jo ikke noget vi sidder 10 mennesker der siger "det er OT" og
>så 10 andre, der besvarer alle spørgsmål og så de sidste 10, der
>besvarer spørgsmålene, men dog til sidst skriver at det er OT.

Debat om hvor diverse emner er relevante, hører hjemme i
dk.admin.netikette.

Testindlæg hører hjemme i dk.test uanset hvilket aspekt de har
til hensigt at teste.

Diskussion af computersikkerhed og definition deraf er relevant
for nærveærende gruppe, men hvis den debat er startet med den
skjulte dagsorden at finde lidt undskyldning for et groft stunt,
så er det noget pjat.

Xfut dk.admin.netikette
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 20-10-03 22:34

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg ved ikke hvad det er.

Programmer som inkluderer reklamer, som oftest er det brugerens beta-
ling for at anvende et "gratis" program.

Ok, det kan godt være at socketd mener programmer som "smugler" nogle
andre programmer ind på pcen, som så f.eks. overvåger ens www-adfærd
og rapporterer tilbage og tilpasser reklamerne efter det.

Fra : Socketd

Dato : 21-10-03 09:02

On Mon, 20 Oct 2003 23:33:51 +0200
"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> wrote:

> [...]
> andre programmer ind på pcen, som så f.eks. overvåger ens www-adfærd
> og rapporterer tilbage og tilpasser reklamerne efter det.

Hvis ad-waren også indeholder former for spyware, så kan jeg bedre
forstå folk skriver herind, men ad-ware er stadig ad-ware og har ikke
noget med IT sikkerhed at gøre.
Men ja, det var det jeg mente

mvh
socketd