Platyer
Fra : Martin Christiansen

Dato : 18-10-03 23:05

Hej, ng.

Min søn har lige fået akvarium, og vi har nu 7 orange platyer med sorte
halefinner + 10 neonfisk + 1 sød, lille malle svømmende - og de ser alle ud
til at have det godt (har haft dem i 3 uger nu).

Spørgsmål:
- Er det sjældent, at orange platyer har sorte halefinner?
- Hvilken temperatur er den optimale for denne kombination af fisk (vi
holder nu 26-27 grader C)
- En af platyerne er temmelig tyk - hvor længe er platyer normalt drægtige?
- Er der nogen af jer, som har prøvet at fotografere jeres fisk?

Mvh.
Martin Christiansen

Fra : Aardvark

Dato : 18-10-03 23:35

"Martin Christiansen" <marchr@mail1.stoREMOVETHISfanet.dk> wrote in

> [...]
> - En af platyerne er temmelig tyk - hvor længe er platyer normalt
> drægtige? - Er der nogen af jer, som har prøvet at fotografere jeres

Ja, arter af Platy er Røde og sorte.
Optimal temperatur til Platy (og de andre fisk) er 25 gr.
Ja, fotografering i et akvarie er en kunst i sig selv...mit foreslag er
at sørge for ikke at lave billeder direkte op i lyset, samt..prøve jer
frem.

Og ja, de tykkeste Platy er oftest hunner.

/aard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-10-03 23:56

Martin Christiansen wrote:
> Spørgsmål:
> - Er det sjældent, at orange platyer har sorte halefinner?

Nej - det er meget normalt - de findes i et utal af varianter og
farvekombinationer.

> - Hvilken temperatur er den optimale for denne kombination af fisk
> (vi holder nu 26-27 grader C)

Jeg ville mene at det er i overkanten - og at 24 grader lyder mere
fornuftigt.

> - En af platyerne er temmelig tyk - hvor længe er platyer normalt
> drægtige?

Det er jeg ikke sikker på - guppyer er cirka 3 uger - mon ikke platyer er
noget lignende ?

> - Er der nogen af jer, som har prøvet at fotografere jeres fisk?

Mange har vist prøvet det - og det har jævnligt været oppe her i gruppen -
men det er vist nogen tid siden sidst ?

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Martin Christiansen

Dato : 19-10-03 08:36

Tak for de gode oplysninger - jeg vil prøve at sænke temp. til ca. 24
grader.

Nye spørgsmål:
- Hvordan ser man forskel på en han og en hun?
- Er der noget specielt, man kan gøre, for at få dem til at yngle?

Jeg har prøvet at fotografere - se resultatet her:

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=46710

Mvh.
Martin Christainsen.

Fra : Nette

Dato : 19-10-03 09:34

"Martin Christiansen" skrev i en meddelelse

> - Hvordan ser man forskel på en han og en hun?

Hannerne er tyndere, mindre og har et "sværd" bagpå under maven.

> - Er der noget specielt, man kan gøre, for at få dem til at yngle?

Jeg ved det ikke. Men jeg ved det er en god ide, at erhverve sig flest
hunner, sådan der f.eks. her 3 hunner og kun een han.

> Jeg har prøvet at fotografere - se resultatet her:

Det må man sige, flot billede.

Nette

Fra : Ole

Dato : 19-10-03 13:27

On Sun, 19 Oct 2003 09:35:37 +0200, "Martin Christiansen"
> [...]

> - Er der noget specielt, man kan gøre, for at få dem til at yngle?
>
>Jeg har prøvet at fotografere - se resultatet her:

Hej Martin
Ungefødende tandkarper kan slet ikke lade være med at yngle hvis de
bare har det nogenlunde.Hvis man derimod stræber efter store kuld i
korte intervaller er snakken en anden.
Man starter med at fodre sine avlsdyr godt dvs. mindst 4 gange i
døgnet skal de være mætte. Der er mig bekendt ikke seriøse avlere der
fodre med tørfoder, andet end i nødstilfælde, menuen er snare
myggelarver, gerne sorte helst levende. Hakket oksehjerter, rogn,
artemia også voksne hvis man orker det. Lidt dafnier mest af hensyn
til fiberindhold. Når så avlshunnerne er udvoksede ca. 7 cm. (det er
en del større end det man ser i forretningerne), så kan man få omkring
100 unger pr. kuld.
Der er en meget nøje sammenhæng mellem drægtighedstid og temperatur,
derfor er der mange avlere der skruer temperaturen op til 28 grader
for at få flere kuld, men da du har andre arter i bassinnet er det nok
ikke realistik. I natuern er platyer efter mine kilder (Gunther
Sterba) fundet i temperaturer fra 20 til 25 grader.Sværdet under
platyen kalder i litteraturen et gonopodium det er et parringsorgan
der skal sikre sædens transport fra han til hun der skal altså være
kontakt mellem han og hun. Hvis man er uheldig kan organet være
misdannet og parring umulig.
Platyer med sort hale står i litteraturen som wagtail platyer, den er
næsten lige så variabel i farvetegninger som guppien.
Ang fotografering har jeg med held lavet en kuvette af et bøjet stykke
pleksiglas og to stykker glas som sænkes ned i akvariet, det holder
dyret tilnærmelsesvis indenfor skarphedsområdet. Blitzs ovenfra og
noget hvidt plast på bunden af hensyn til kontrastomfaget.
Hilsen Ole

Fra : Plesner

Dato : 19-10-03 20:09

> Man starter med at fodre sine avlsdyr godt dvs. mindst 4 gange i
> døgnet skal de være mætte. Der er mig bekendt ikke seriøse avlere der
> fodre med tørfoder, andet end i nødstilfælde,

Det er jeg bestemt ikke enig med dig i. Af dem jeg har besøgt gennem
årene, var tørfoder efterfulgt af voksne, frosne artemia de to typer
hovedfoder, der gik igen ved opdræt af langt de fleste 'selskabsfisk'.

> menuen er snare
> myggelarver, gerne sorte helst levende.

Sorte myggelarver ER fremragende til at sætte rogn på hunnerne, men man
skal helst ikke fodre for ensidigt med det (har på et eller andet
tidspunkt fået anbefalet højst at gøre det en uge i træk).

> Hakket oksehjerter,

Nyere undersøgelser advarer mod brugen af oksehjerte, hønsehjerte og den
slags. Grunden er, at det indeholder kollagen, som er ufordøjeligt og i
bedste fald passerer igennem og i værste fald medfører forstoppelse. Der
er bl.a. en lang beskrivelse af dette i september-nummeret af DATZ (Die
Aquarien- und Terrarienzeitschrift.

plesner

Fra : Ole

Dato : 19-10-03 21:35

Jeg erklære mig fuldstændig enig i, at ensidig fodring er af det onde
og jeg er ked af at mit indlæg er blevet forstået sådan.
Under naturlige forhold har jeg forstået, at mange fisk som vender
munden opad lever af nedfaldne insekter så bananfluer er da også fint,
det er bare lidt besværligt.
Jeg kender ikke den omtalte artikel i datz, men belært af erfaring fra
praksis og humanernæringsdebatten herhjemme vil jeg foreløbig tage det
knusende roligt.
Med en del vanskelige arter som der jo godt nok ikke er tale om her
har jeg først, som forret, fodret med oksehjerte til fiskene ikke gad
det mere, som hovedret sorte myg til de ikke gad det, så lidt artemia
som dessert. Så var der lige det med dagslyslængde ph. ilt giftstoffer
osv men det er vist at gå for vidt i denne tråd.
Hilsen Ole

Fra : Plesner

Dato : 19-10-03 23:44

> Jeg erklære mig fuldstændig enig i, at ensidig fodring er af det onde

Det er vist noget, der er svært at blive uenig om.

> og jeg er ked af at mit indlæg er blevet forstået sådan.

Jeg forstod det ikke som noget, der specielt pegede i retning af ensidig
fodring, jeg var bare ikke enig med alle dine forslag til foderemner.

> Under naturlige forhold har jeg forstået, at mange fisk som vender
> munden opad lever af nedfaldne insekter så bananfluer er da også fint,
> det er bare lidt besværligt.

Jeg har fodret adskillige arter af kampfisk og andre labyrintfisk med
bananfluer gennem årene - de skulle lige smage på det, hvorefter de
virkede MEGET glade for det.

> Jeg kender ikke den omtalte artikel i datz, men belært af erfaring fra
> praksis og humanernæringsdebatten herhjemme vil jeg foreløbig tage det
> knusende roligt.

Ja, man har efterhånden vænnet sig til, at det snart er det ene og snart
det andet, der ikke duer - det gælde jo også de ting, vi mennesker
propper i munden. Nu er artiklen ikke det første sted, hvor man gør
opmærksom på kollagen-problemet - det var bare den mest aktuelle, jeg
kunne komme i tanke om. Det er også beskrevet i et par af mine nyere
bøger om foder og fodring. Måske er problemet ikke så stort og måske er
det en parallel til den klassiske historie med at gammelt akvarievand er
guld værd. Det tog jo et stykke tid, før flertallet gik med på den
oprørske ide om, at frisk vand var en god ide for akvariefiskene, da den
begyndte at brede sig i sin tid.

> [...]
> har jeg først, som forret, fodret med oksehjerte til fiskene ikke gad
> det mere, som hovedret sorte myg til de ikke gad det, så lidt artemia

Der er garanteret også masser af discus-folk, som stadig sværger til
oksehjerte. Hvis det virker for dem, så er det jo svært at argumentere
imod - jeg bruger det bare ikke (har i øvrigt aldrig gjort det) og har
konstateret, at der er en stigende modvilje mod dette og lignende
foderemner af rent fordøjelsesmæssige grunde.

plesner

Fra : Brian \(Guruen\)

Dato : 20-10-03 12:08

<cut>

> Jeg har prøvet at fotografere - se resultatet her:
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=46710
>
> Mvh.
> Martin Christainsen.

Meget flot billede..
Jeg har også selv taget en del billeder, og har endda prøvet at oprette
bruger på den side. Men den vil ikke godtage min email, og ingen svarer når
jeg skriver til support email på siden.. Meget irriterende.. (nå lige lidt
af sporet. hehe..)
Men meget flot billede, og ja det kræver meeeeget tålmodighed.. *G*

Mvh Brian

Fra : Jens Jensen

Dato : 20-10-03 14:07

"Martin Christiansen" <marchr@mail1.stoREMOVETHISfanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3f923ec6$0$21052$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Nye spørgsmål:
> - Hvordan ser man forskel på en han og en hun?

Det er hannen der har et gonopodium.