Hjælp til COUNT
Fra : Torben Jensen

Dato : 18-10-03 19:37

Hej NG!

Jeg har en access database som indeholder oplysninger om indkvartering på et
kursussted.

I databasen er der en tabel - "indkvartering" som indeholder to felter -
"værelsesnr" og "medlemsnr"
Et værelse kan have 0, 1 eller 2 logerende.

eks:
værelsesnr medlemsnr

For hvert værelse ønsker jeg at vide, hvor mange personer der er
indlogeret - altså om der er 0, 1 eller 2 medlemmer på det pågældende
værelse.

Den liste jeg ønsker at få vil se således ud:
værelsesnr Antal_logerende

Kan det lade sig gøre og i giver fald hvordan?

Jeg håber I kan hjælpe.

M.v.h.
Torben Jensen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 20-10-03 09:13

"Torben Jensen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 314 1
> 315 0
>
> Kan det lade sig gøre og i giver fald hvordan?

Ja, men det vil i høj grad forsimple processen, hvis du også har en tabel
hvor alle tilgællngelige værelser står nævnt netop én gang. Specielt hvis du
samtidig vil fjerne den irriterende markering af ledige pladser med 0.

I så fald kan du bruge

select værelse.værelsernr,
isnull(count(indlogering.medlemsnr), 0) as Antal_logerende
from værelse
left outer join indlogering
on værelse.værelsernr = indlogering.værelsenr
group by værelse.værelsenr

Hvis du insisterer på, at du ikke kan lave om i din datastruktur, så kan du
opnå det samme ved at lave to views der opfylder de nævnte betingelser, og
så lave bruge dem i ovennævnte join i stedet for.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Torben Jensen

Dato : 20-10-03 11:28

> [...]
> opnå det samme ved at lave to views der opfylder de nævnte betingelser, og
> så lave bruge dem i ovennævnte join i stedet for.

Hej Kristian!

Tak for dit svar, jeg har ventet med stor spænding om jeg ville få nogle
brugbare tilbagemeldinger.
Datastrukturen irriteret også mig, men det er desværre ikke op til mig at
ændre i den - jeg skal bare bruge den.
Derfor er det sidste du foreslår mest interessant, kan jeg bede dig om at
uddybe det lidt.

Hvad mener du f.eks med to views og hvordan laver man det?

Tak for hjælpen.
M:v.h.
Torben

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 20-10-03 12:14

> [...]
> uddybe det lidt.
>
> Hvad mener du f.eks med to views og hvordan laver man det?

Med forbehehold for at det er længe siden jeg har brugt views i praksis og
min beherskelse asf syntaksen derfor godt kan være lidt usikker, så skal du
lave et view

create view værelse
as
select distinct værelse
from indlogering

og et andet

create view indlogering_god
as
select * from indlogering
where member <> 0

Disse to vioews skal du så benytte i det join har lavet ovenfor.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Mette Stephansen

Dato : 22-10-03 11:48

Hej !

Nu er det godt nok en Oracle jeg sidder med, men mit forslag ville
være dette, så du slipper for at definere de 2 views:

select a.room, antal from
(select distinct room from testroom) a,
       (select room, count(room) as antal from testroom where beboer <>
0 group by room) b
where a.room = b.room (+);

mvh
Mette