Opdragelsesanstalt og fattighus i Odense
Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 18-10-03 19:05

Ved FT 1880 finder jeg 2 af min tip-tip-oldefars børn på
opdragelsesanstalten og fattighuset i Odense. Der er anført, at de forsørges
af Odenses fattigvæsen. Børnene er 7 og 9 år gamle - og deres forældre lever
begge og bor med parrets yngste datter lige udenfor Odense. Er der nogen
mulighed for at finde ud af, hvad årsagen til denne anbringelse har været?
Familien har rejst meget rundt og faderen er på dette tidspunkt "røgter", så
det kan selvfølgelig skyldes, at de ikke har været i stand til at forsørge
børnene. Men findes der arkivalier vedr. den slags?

mvh
Jette Pedersen
Kolding

Fra : Familien Laursen

Dato : 29-10-03 09:59

Når personer søgte hjælp hos fattigvæsenet, skulle der foretages en
afhøring, som skulle nedskrives i et standardskema. Her skulle bl.a. oplyses
årsag til trang, men også en række andre personlige oplysninger fx. om
familieforhold, indtægt og hvor de pågældende havde opholdt sig igennem
tiden (vigtigt for fattigvæsenet da det afgjorde, hvilken kommune der skulle
betale fattighjælpen).

Derudover findes der ofte forskellige andre fattigvæsensarkivalier, som kan
indeholde personlige oplysninger, fx. via brevvekslingen mellem opholds- og
forsørgelseskommune.

Det er selvfølgelig varierede, hvor meget der er bevaret af
fattigvæsensarkivalier fra den enkelte kommune. Heldigvis for dig har
Landsarkivet for Fyn udgivet et hæfte omhandlende Odense Fattigvæsens arkiv:
Kim Beck Danielsen "Benyttelse af Købstadsfattigvæsensarkiver fra perioden
1869-1890", der kan bestilles på http://www.sa.dk/lao/salgservice/laopub.htm
for kun 50 kr.

Mvh
Erik Laursen