e-mails for mange
Fra : Lone Aage

Dato : 18-10-03 17:07

Jeg har i den sidste uge til 14 dage modtaget et stigende antal mails op mod
93. De fleste er med vedhæftet fil og de fleste med virus. Mange ligner
hinanden og de fleste kommer tilsyneladende fra Microsoft med Latest
internet upgrade eller New Pack eller Microsoft security Update for blot at
nævne nogle. Hvad er der sket? Hvad gør jeg? Det tager jo lang tid bare at
checke sin mail på den måde.
Lone

Fra : Christian Andersen

Dato : 18-10-03 17:15

Lone Aage wrote:

> [...]
> hinanden og de fleste kommer tilsyneladende fra Microsoft med Latest
> internet upgrade eller New Pack eller Microsoft security Update for blot at

Det er en virus.

> Hvad gør jeg? Det tager jo lang tid bare at
> checke sin mail på den måde.

Der er ikke så forfærdelig meget at gøre. Du kan eventuelt nedlægge din
nuværende email-adresse og oprette en ny, som du ikke offentliggør på
nettet.

Der findes en mere passende gruppe til dit spørgsmål, nemlig
dk.edb.sikkerhed.virus, hvortil jeg sætter FUT. Det betyder at eventuelle
svar på dette indlæg havner i den gruppe og ikke her.

FUT: dk.edb.sikkerhed.virus

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-10-03 20:02

Lone Aage wrote:

> [...]
> nævne nogle. Hvad er der sket? Hvad gør jeg? Det tager jo lang tid bare at

Som Christian nævner er det en virus/worm, dog ikke nødvendigvis
på din maskine. På bl.a. <http://www.antivirus.com> kan du læse
lidt om worm_swen.a, samt lave et scan af din maskine.

Der er tre måder at slippe af med den:

1) Drop din nuværende email og lave en ny som du ikke bruger i
nyhedsgrupper, det er der Swen høster emailadresser fra.

2) Hent et program der giver dig mulighed for manuelt at se (og
slette) mails inden du henter dem hjem.
<http://www.desksoft.com/CheckMail.htm> er blot en af mange
muligheder. Når du kører programmet, kobler det op mod din
mailserver og henter de første 50-100 linier af hver mail hjem og
ender med at vise dig en liste over hvad der ligger af mails til
dig. Du kan så markere de mails du ikke gider have og delete dem
direkte på serveren. Fidusen er at du slipper for at bruge tid på
at downloade mails du ikke vil have alligevel.

3) Endelig kan du hente et program der kan filtrere din mailbox
for Swen. Uffe Kousgaard har programmeret et stykke software der
logger op på din mailserver, checker hvad der er af Swen og
sletter det på serveren inden du henter mail hjem som du plejer.
Du kan finde programmet ved at lede efter emnet
"remove_ms_virus.zip" i gruppen dk.edb.sikkerhed.virus. Programmet
er i princippet bare en automatisk udgave af løsning 2.

Spørgsmålet har ikke voldsomt meget med sikkerhed at gøre.
Velegnede grupper kunne være:

dk.edb.sikkerhed.virus - hvis du har kommentarer til Swen ormen,
eller
dk.edb.internet.software.mail+news - hvis du har kommentarer ang.
programmer der kan slette mails direkte på en server.

Held og lykke med det.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 19-10-03 19:10

"Lone Aage" <aage@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> nævne nogle. Hvad er der sket? Hvad gør jeg? Det tager jo lang tid bare at

Det ser ud til at du bruger TDC så går op i din mailboks hos dem og log på
din mail der.
så kan du slette dem inden du henter de mail du godt vil ha og mens du er
der kan se om TDC spamfilter er aktiveret.
Bjarne

---