2 katte i samme hus
Fra : Ukendt

Dato : 18-10-03 13:16

Hej gruppe

Vi er for et godt stykke tid siden blevet ejere af Caesar
som nu er en halvandet år gammel. Caesar er en hankat
men en indekat.

Da vi er blevet meget positive ved det at have kat i huset
har vi sagt ja til at få en lille ny oppe fra mine forældre.

Dette er også en hankat og den har været hos os snart
18 timer, så det er jo helt nyt. Jeg har givet dem hver sin
skål med mad og i går aftes tog jeg første gang dem ud
hver for sig, imorges spiste de så sammen for første gang.

Jeg har observeret at Casar som er en meget mere stille
kat, sidder og observerer den anden. Nogle gange vil
han gerne deltage. De snuser til hinanden og engang i
mellem når det bliver for tæt så kommer der en lidt
forskrækket pote fra én af dem. Den lille er en rap og
overhovdet ikke bange killing.

Er der nogle ting jeg skal være særlig opmærksom på
- kan Caesar eventuelt blive ked af at jeg snakker med
den anden, jeg prøver at dele sol og vind lige, nogle gange
vil de gerne snakke samtidigt, så er det jo lidt svært!

-Hvad med at de er 2 hankatte under samme tag, skal
jeg være nervøs for at begynder at tisse i hjørnerne,
Caesar er super renlig og der har aldrig været noget at
sække finger på.

Vi har taget den lille til os fordi vi syntes Caesar har brug
for noget selskab af egen slags. Den anden er på prøve
i fjorten dage, er der tegn på at de bliver venner? Jeg
føler lidt det er hårdt for Caesar, han er måske en smule
stresset, kan ikke rigtigt finde ro - går det over?

Hvis i har nogle svar på mine spørgsmål eller nogle gode
tips at give, så vil jeg være taknemmelig.

Hilsen Asbjørn

Fra : Pia J

Dato : 18-10-03 15:35

> i fjorten dage, er der tegn på at de bliver venner? Jeg
> føler lidt det er hårdt for Caesar, han er måske en smule
> stresset, kan ikke rigtigt finde ro - går det over?

Det lyder da som om de allerede klarer det meget godt. Mange katte hvæser og
sprutter og deler øretæver ud, når de møder en ny.

Når den lille bliver kønsmoden kan det derimod give konflikter og ganske
givet strinten. Det kan du undgå ved at kastrere begge. Helst inden det
starter. Du skal ikke bekymre dig om vækst osv. Af mine to hankillinger er
det faktisk ham som IKKE var kønsmoden da jeg kastrerede dem, som er blevet
den største. Ikke bare vægtmæssigt, han har en kæmpe krydder.

:Pia

Fra : Kate

Dato : 18-10-03 22:34

Hej Asbjørn

Vil støtte Pia's udtalelse. Det lyder som om de to katte nok skal blive
venner.
Det er altid lettere at samføre en killing og en voksen end to voksne,
netop fordi killinger generelt er fuld af gå-på-mod

Hvis der bliver ballade mellem dem, hvilket sagtens kan ske når de skal
prøve hinanden af, så lad dem gerne hvæse og daske efter hinanden, men
stop dem hvis der er optræk til slåskamp. Stop dem f.eks ved at
distrahere dem, ikke ved fysisk at gå i mellem, det kan godt koste
nogle grimme rifter når kattene glemmer hvem de er efter

Kastration af begge katte er en god idé. Mine drenge er alle blevet
kastreret omkring 6 mdr's alderen uden problemer.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.