Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Bankgaranti
Fra : Hans

Dato : 18-10-03 11:53

Hej med jer!

Jeg håber I kan hjælpe mig med et lille spørgsmål. Min kæreste er ikke
dansker og er derfor nød til at bevise at hun har 50000 kr om året til at
forsørge sig selv mens hun er under uddannelse. Hendes far sender hende
penge hver måned og har gjort det i to år men nu er det pludseligt ikke godt
nok.

Hvorom alting er at hun har fået et brev hvor de som en af mulighederne
forlanger en "bankgaranti fra tredjemand i hendes navn, hvorved beløbet
stilles til rådighed for hende (deponeres) i den periode, hun skal opholde
sig i Danmark".

Jeg er villig til at garantere for hende, men hvordan fungerer dette i
praksis og hvad er det helt præcist de mener?

Fra : Nico de Jong

Dato : 18-10-03 14:39

"Hans" <gd@hans.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er villig til at garantere for hende, men hvordan fungerer dette i
> praksis og hvad er det helt præcist de mener?

I praksis er en bankgaranti en form for kassekredit, dvs at hvis f.eks. en
leverandør kræver en bankgaranti inden han afsender et apparat, giver banken
en bankgaranti hvis jeg først opretter en kassekredit (eller deponerer
pengene). Det er derfor min opfattelse, at hvis du kan oprette en KK på det
ønskede beløb, er du i salveten.

Nico

Fra : 'Du.nk'

Dato : 18-10-03 14:43

"Nico de Jong" <nico@DUMPTHISfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en bankgaranti hvis jeg først opretter en kassekredit (eller deponerer
> pengene). Det er derfor min opfattelse, at hvis du kan oprette en KK på

En bankgaranti er ikke en 'normal kassekredit'. Hvis du kan trække fra den
selv er den jo ikke meget værd som garanti / sikkerhed.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Hans

Dato : 18-10-03 15:06

> En bankgaranti er ikke en 'normal kassekredit'. Hvis du kan trække fra den
> selv er den jo ikke meget værd som garanti / sikkerhed.

Nej, det er rigtigt. Jeg forestiller mig det sådan at jeg sætter mine aktier
i sikkerhed for at hun så modtager de 50000 kr. Hvis pengene bliver hævet så
hæfter jeg for dem. Er dette rigtigt forstået?

Hvad koster sådan et arrangement? (Renter, gebyerer o.lign.)

Fra : 'Du.nk'

Dato : 18-10-03 16:03

> [...]

> hæfter jeg for dem. Er dette rigtigt forstået?
>
> Hvad koster sådan et arrangement? (Renter, gebyerer o.lign.)

Prisen skal du spørge om i dit pengeinstitut.
Prisen kommer helt an på, hvad du reelt sætter som sikkerhed. Har du selv
pengene, men de bare skal spærres inde, vil det være billigt. Skal banken
stille garantien på dit glatte ansigt er situationen helt anderledes.
En garanti betyder at pengene ikke kan hæves før nogen bestemte konditioner
er opfyldt. I tilfældet med udlændingestyrelsen er det noget med at hun skal
opfylde vilkårene for sin opholdstilladelse. Kan hun ikke det - kommer
f.eks. på bistandshjælp - så skal de 50.000 betale for det.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Nico de Jong

Dato : 18-10-03 15:57

"'Du.nk'" <09ud1med2bogstaver5her5@iname.com> skrev i en meddelelse

> En bankgaranti er ikke en 'normal kassekredit'. Hvis du kan trække fra den
> selv er den jo ikke meget værd som garanti / sikkerhed.

Det har du naturligvis ret i. Hvad jeg mente, var naturligvis at det er en
kredit man hæfter for, lige som en kassekredit, bare en form for "spærret
konto" eller hvad man kan kalde det.
Nico