Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skattebesparelse ved at være gift.
Fra : Brian Binnerup

Dato : 18-10-03 11:50

Hejsa.

Min kærreste og jeg har efterhånden ret mange gange snakket om at blive
gift - generelt har jeg dog svært ved at se forskellen, udover at det
indebærer en helt masse skattemæssigt.

Spørgsmålet er så om vi kan spare noget ved at blive gift, eller om det
koster os noget?

Min kærreste har en årlig indkomst på ca. 110.000 kr. pr. år - min indkomst
er på ca. 500.000 kr. pr. år.

Er der nogle skattemæssige fordele og ulemper ved at blive gift?

Umiddelbart ved jeg at det vil betyde at min kærreste ikke ville kunne få
understøttelse hvis hun bliver afbejdsløs, men hvad med SU - vil hun stadig
kunne få SU hvis vi bliver gift?

På forhånd tak til dem der kan gennemskue reglerne.

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 18-10-03 16:23

In <3f911ac4$0$54826$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "Brian Binnerup" <brian@NOSPAMbinnerup.dk> writes:

> [...]

>koster os noget?

>Min kærreste har en årlig indkomst på ca. 110.000 kr. pr. år - min indkomst

Saa vil du spare lidt i skat, da hun ikke bruger hele hendes mellem-fradrag.

>Umiddelbart ved jeg at det vil betyde at min kærreste ikke ville kunne få
>understøttelse hvis hun bliver afbejdsløs,

Da vil hun alligevel heller ikke, selvom I ikke er gift.

>men hvad med SU - vil hun stadig
>kunne få SU hvis vi bliver gift?

Ja.

/Martin

Fra : Henrik B.

Dato : 18-10-03 23:51

Martin Moller Pedersen wrote:
::: Umiddelbart ved jeg at det vil betyde at min kærreste ikke ville
::: kunne få understøttelse hvis hun bliver afbejdsløs,
::
:: Da vil hun alligevel heller ikke, selvom I ikke er gift.

Selvfølgelig kan hun får understøttelse (dagpenge), hvis hun bliver
arbejdsløs - uanset ægteskabsstatus. Men ved bistandshjælp, er det en anden
sag.

M.v.h.