OT: er det virkeligt nødvendigt?
Fra : Lars

Dato : 18-10-03 11:26

Med fare for at blive den næste skydeskive her i gruppen..........

Her på det sidste har der været en tendens til at flere tråde udvikler sig
til polariseret personfnidder og mudderkastning. Er det virkelig nødvendigt?
Den ene efter den anden skribent bliver hetzet og mobbet ud herfra. Visse
racer bliver erklæret non grata - helt ude af trit med fundsatsen...........
Det her skulle jo være et debatforum, hvor meninger og holdninger udveksles,
i stedet for har det nærmest udviklet sig til et diktatur, hvor enkelte
skribenter forsøger at fryse og hetse hinanden ud herfra....... ( ingen
nævnt, ingen glemt ) Nogen af de personangreb som husere her tangere jo
nærmest bagvaskelse!!!! Spydigheder, eder og forbandelser og beskyldninger
er snart mere reglen end undtagelsen........ Er det virkeligt nødvendig?

Kan vi ikke få en lidt mere civiliseret omgangsform? Kan vi ikke af og til
acceptere at der kan være mere end en løsning på et problem, uden at fare
lige i struben på hinanden?

Hilsen Lars

x-fut til dk.admin.netikette

Fra : Liz B.

Dato : 19-10-03 10:17

"Lars" <ls@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> acceptere at der kan være mere end en løsning på et problem, uden at fare

Hørt! Og 100% enig med dig.

Hilsen Liz (også med arabere )

Fra : Anet

Dato : 19-10-03 10:50

> [...]
nødvendigt?
> Den ene efter den anden skribent bliver hetzet og mobbet ud herfra.

(klip)

Ja, jeg ville også gerne tages seriøst med mine indlæg som jeg bruger tid på
at skrive. Der er vist ingen herinde der kan være tjent med, at der bliver
skrevet hånligt om dem. I den sidste tråd hvor jeg svarede på hvad jeg
kendte som løgsuppe da kom det fra dig Lars......Jeg citerer: >

> Eller var det Annettes fanklub som konsekvent giver alle der ikke er enige
med hende mundkurv på..............

Hvordan syntes du selv at ovenstående lyder?????? og så efterfølgende så
skriver du om, at vi skal være søde ved hinanden. Var du sød ved mig der????

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-10-03 12:13

On Sun, 19 Oct 2003 11:49:31 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>med hende mundkurv på..............
>>

>Hvordan syntes du selv at ovenstående lyder?????? og så efterfølgende så
>skriver du om, at vi skal være søde ved hinanden. Var du sød ved mig der????

   Nu var det så godt nok Matilde han svarede der. Og du må da
medgive at der i den senere tid har været to fraktioner - din og
Lenes? Lars kom i det tilfælde med nogle kilder til hans påstande -
ganske sagligt i øvrigt. Og bliver så nærmest overfaldet af Matilde
som bruger _dig_ som skjold. Jeg forstår godt han kalder det _din_
fanklub. Det har ikke noget med dig som sådan at gøre som jeg læser
det - men mere med det at der er en "travfraktion" hvor Lars sidder -
og så er der dig som har meget imod Lene og hvor Matilde altså også
er. Jeg forstår ikke at man ikke tager mere hensyn til den viden nogle
af nu engang sidder inde med.
   Matilde er smed - der er nok noget godt at hente der. Vi har
flere westernryttere - de kan nok bidrage med noget. Vi har også en
masse der arbejder meget fra jorden - de har også nogle gode fifs. Og
så er der altså travfolkene som nok hører til eliten - men som altså
også har nogle råd som vi i bredden godt kan bruge. Hvorfor kan vi
ikke bare leve med det og tage mod de råd vi kan bruge og mentalt
smide dem væk vi ikke kan bruge? Og i øvrigt holde det i en pæn tone?
Og hvorfor pokker er det så svært at overse det der kan tolkes som "Gå
efter manden i stedet for bolden?" ???? (Ja jeg havde nogle ? i
overskud der ;) når nu det kun drejer sig om en linie et indlæg der
er på 50 linier i alt? Jeg forstår det altså ikke.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anders Sørensen

Dato : 19-10-03 12:47

Trine Stubbe Teglbjærg skrev i meddelelsen

Klip.:
som jeg læser
>det - men mere med det at der er en "travfraktion" hvor Lars sidder -
Klip.

Hej Trine, det er altså mig - Anders - som også er travfreak *s* . Men jeg
kan ellers bifalde dit indlæg 100%. En god og saglig udveksling af viden og
meninger på tværs af racer og disipliner, det må være nyhedsgruppens mål.

Hilsen Anders Sørensen

Fra : Anet

Dato : 19-10-03 13:28

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overskud der ;) når nu det kun drejer sig om en linie et indlæg der
> er på 50 linier i alt? Jeg forstår det altså ikke.

Jeg tror at du misforstår noget. Jeg har ikke noget mod hverken trav eller
den/dem der skriver om det. Men jeg bryder mig ikke om den tone hvori, at
jeg blev tiltalt flere gange og lagt ting til sinde som jeg aldrig har ment.
Og lige meget hvad jeg har skrevet, så får jeg fra den anden kant af smidt
noget i hovedet. Hvem er det lige der bliver dårligt behandlet.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-10-03 13:44

On Sun, 19 Oct 2003 14:27:41 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>(klip)

   Lad være med at bruge [klip] når du ikke klipper noget =) Det
er sådan lidt fjollet.

> [...]
>Og lige meget hvad jeg har skrevet, så får jeg fra den anden kant af smidt
>noget i hovedet. Hvem er det lige der bliver dårligt behandlet.

   Det sjove er at Lene altid skriver sådan - det er hendes stil.
Har du overvejet at folk altså skriver og udtrykker sig på forskellig
vis? Jeg er da også ofte blevet stødt af _din_ måde at udtrykke dig på
- hvilket jeg faktisk også bliver af ovenstående. Men jeg undlader at
reagere på det fordi jeg efterhånden kender _din_ skrivestil. =)
Ligesom jeg undlader at kommentere Lenes måde at skrive på da jeg har
opdaget at det er sådan hun nu engang udtrykker sig - uden at mene
noget ondt med det.
   Nu har jeg en god evne til at udtrykke det jeg gerne vil på
skrift. Jeg kan lide at skrive og er faktisk god til det. (Nu ingen
kommentarer omkring tegnsætning - jeg skriver for hurtigt til at sætte
dem mens jeg skriver og jeg gider ikke gå indlæggene igennem for at
sætte dem bagefter - det er jeg alt for doven til ;) Men jeg må jo se
i øjnene at det er ikke alle der kan stave - eller udtrykke sig
skriftligt så det der står er det de mener 100% - det er for mig at se
en helt essentiel del af at færdes på usenet. At vide dette og
acceptere det.....

Fra : Anet

Dato : 19-10-03 16:34

> Lad være med at bruge [klip] når du ikke klipper noget =) Det
> er sådan lidt fjollet.

(klip)

Det var vel nærmest for at fortælle at nu svarede jeg på ovenstående.

> Det sjove er at Lene altid skriver sådan - det er hendes stil.
> Har du overvejet at folk altså skriver og udtrykker sig på forskellig
> vis?

(klip)
Ja, sådan er det jo.

> [...]
> - hvilket jeg faktisk også bliver af ovenstående. Men jeg undlader at
> reagere på det fordi jeg efterhånden kender _din_ skrivestil. =)

Hnrfff..syntes nu ikke at der var noget i mit indlæg der kunne støde dig.
Syntes faktisk at det så ganske pænt ud *smiler*.

> [...]
> skriftligt så det der står er det de mener 100% - det er for mig at se
> en helt essentiel del af at færdes på usenet. At vide dette og

(klip)
Det er vel ikke det vigtige om man selv syntes man er god til at skrive
eller ej for at være her. Det er vel mere om man kan lide det og føler man
får bragt et budskab som ligger en på sinde. Omkring tegnsætning så er jeg
heller ikke så flink til det, og sætter selv automatisk kommaer når jeg
læser andres indlæg inden i mit hoved. Det er nok vanens magt der er stor.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-10-03 20:35

On Sun, 19 Oct 2003 17:33:32 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Hnrfff..syntes nu ikke at der var noget i mit indlæg der kunne støde dig.
>Syntes faktisk at det så ganske pænt ud *smiler*.

   Næh - ikke det du skriver som sådan - men den måde du bruger
når du udtrykker uenighed såmen. Men jeg har jo lært at sådan skriver
du nu engang - så det vælger jeg at "overse" eller rettere - se for
hvad det er. =)

> [...]
>læser andres indlæg inden i mit hoved. Det er nok vanens magt der er stor.

   Jeg forsøger at komme frem til at det er nødvendigt at se
igennem fingre med en del da personerne der skriver det oftest ikke
mener det som det måske kommer til udtryk på skrift - fordi de måske
ikke er så behændige til at formulere sig =) Alt i alt kunne jeg godt
tænke mig lidt mere tolerance herinde - at man talte til 10 inden man
svarede - og måske brugte nogle smileyer og sådan =) Dette er
naturligvis møntet på alle. Jeg tager ikke parti... =)

Fra : kristine elbæk

Dato : 20-10-03 11:24

Annete du må også kigge lidt på dig selv. Du har skrevet hvor du siger at
Lene er dum og splitteravende gal, du har skrevet Lars ikke er sig selv og
meningen barnlig. Det er som du kun vil høre lyden af din egen stemme hele
tiden. Dem der har noget andet af sige, eller en anden mening, vil du bare
gerne have lukket munden på. Der er andre meninger end din, og de kan være
lige så gode. Du har ikke ret til kritisere andre og deres måde at holde
hest på, og så må de ikke forklare sig. Du er ikke noget offer, selv om du
gerne vil ha det til at lyde sådan. Du er med til at lave balladen.
Lene skriver her ikke mere, og det kan jeg godt forstå. Jeg synes hun har
fået en svinsk behandling af dig, matilde og ole. Det er min mening Annette
at i tre forpester det her sted med jeres overfald på folk. Hold jer til at
skrive om heste, lad være med at kæmpe med folk der ikke er eninge med jer,
eller har en anden måde eller et andet råd. Og stop med at være paranoid
overfor folk, der er mange mennesker som ikke ønsker at give deres fulde
navn, adresse, personnummer, uddannelse mv. på internettet uden at det gør
dem eller det de har at sige til løgn.

hilsen kristine elbæk

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 12:19

"kristine elbæk" <kristine@mail.mira.dk> skrev i en meddelelse
> Annete du må også kigge lidt på dig selv. Du har skrevet hvor du siger at
> Lene er dum og splitteravende gal

(klip)

Så vidt jeg husker så lagde hun meninger til mig som jeg aldrig havde og
skrev en masse der var helt ude af trit med virkeligheden og sund fornuft.

, du har skrevet Lars ikke er sig selv og
> meningen barnlig.

(klip)
Nej, det er som du har fortolket det. Jeg skrev jo ikke at han ikke var ham
og hvem han var. Om folk vil være anonyme er mig ligeglad for det er jo ikke
det som det handler om men her i gruppen om heste.

Det er som du kun vil høre lyden af din egen stemme hele
> tiden. Dem der har noget andet af sige, eller en anden mening, vil du bare
> gerne have lukket munden på.

(klip)
Nej, men jeg vil ikke ligges ord og meninger i munden som jeg aldrig har
skrevet og sagt og det har jeg protesteret imod mange gange hvis du bladrer
i tidligere indlæg.

Der er andre meninger end din, og de kan være
> lige så gode. Du har ikke ret til kritisere andre og deres måde at holde
> hest på, og så må de ikke forklare sig.

(klip)
Jeg har hele tiden skrevet om heste generelt og en hest er vel en hest. At
jeg ikke ser almindelige heste med dækken på i 20 graders varme er vel
dagens danmark. Jeg skriver generelt og ikke om travheste, galopheste osv.
Jeg skriver om en ganske almindelig hest.

> [...]
> navn, adresse, personnummer, uddannelse mv. på internettet uden at det gør

Bryder du dig om at få "Tak i lige måde min pige" som et svar???? eller
bryder du dig om at der bliver råbt af dig (skrevet med store bokstaver)?
Næh, jeg gør faktisk ikke.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 20-10-03 12:39

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> Bryder du dig om at få "Tak i lige måde min pige" som et svar???? eller
> bryder du dig om at der bliver råbt af dig (skrevet med store bokstaver)?
> Næh, jeg gør faktisk ikke.

Lige præcis den sætning bringer du op heletiden, og jeg har svaret på det
før og gør det altså igen, for nu har du nævnt den et par gange idag; Lene
skrev sådan, fordi du _først_ skrev, at hun måtte være splittergal...... Og
nu sidder jeg lidt og griner af mig selv, fordi jeg skriver dette, men jeg
kunne ikke lade være.

Der er ingen tvivl om, at vi - jeg er i hvert fald - også er glade for alle
de gode input, du giver til gruppen, men måske må du også se på dit
sprogbrug, som kan misforståes; eksempelvist når du skriver på den måde

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 12:51

"Marlene" <tunnefjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Snip

> Lige præcis den sætning bringer du op heletiden

(klip)

Ja, for lige nøjagtig den sætning var meget grænseoverskridende for mig.

> [...]
> skrev sådan, fordi du _først_ skrev, at hun måtte være splittergal......

Ja, fordi hun lagde ord i munden på mig jeg aldrig havde sagt og fordi jeg
ikke bryder mig om at blive sammenlignet med en der ville som hun foreslog
lod hestene gå uden vand og mad og læ.

Og
> nu sidder jeg lidt og griner af mig selv, fordi jeg skriver dette, men jeg
> kunne ikke lade være.

(klip)

> [...]
> de gode input, du giver til gruppen, men måske må du også se på dit
> sprogbrug, som kan misforståes; eksempelvist når du skriver på den måde

Faktisk så følte jeg mig meget provokeret af de ting jeg blev lagt i munden.
Men da du læser mine indlæg, så ved du også, at jeg som regel (syntes jeg da
selv) taler pænt og skriver så jeg tror, at jeg min mening kommer frem med
rette budskab.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anders Sørensen

Dato : 20-10-03 13:21

Anet skrev i meddelelsen >Bryder du dig om at få "Tak i lige måde min pige"
som et svar???? eller
>bryder du dig om at der bliver råbt af dig (skrevet med store bokstaver)?
>Næh, jeg gør faktisk ikke.

Hør nu lige her Annette, du smed selv den første sten i den sammenhæng.
Enhver som tvivler på det kan bare læse om - ind med hesten - igen. Det
nytter dig altså ikke, at du kun vil se splinten i andres øjne, men ikke
skoven i dit eget! Hvad skal det f.eks gøre godt for, at skrive om din
holdning til væddeløbsheste som ikke tåler kulde, når du ikke har forstand
på det? Du synes, de skal gå uden dækner, men tænker ikke på, at de risikere
at blive syge, hvis man trækker deres dækner af. Du synes, heste skal holdes
i overensstemmelse med deres natur, men forstår ikke og vil ikke høre tale
om, at mange moderne konkurrence-racer, slet ikke egner sig til det længere.
Hold du bare dine heste på din måde, men lad dog andre om at holde deres
heste på deres måde, og lad dem dog fortælle om det.
Du har ikke patent på de vises sten, specielt ikke da de findes i mange
mange afskygninger! Der er andre end dig og din mening som er værd at høre.
Og så nytter det ikke, at du og du alene vil have ret og det sidste ord hver
gang!

Du skylder stadigvæk at dokumentere, hvor det er Lene har råbt og skreget
sin viden i hovedet på os andre. Du skylder stadigvæk at dokumentere, hvor
hun har ageret som bedrevidende. De indlæg, fra hende, jeg har læst, har
alle været meget saglige.

Lene er holdt op med at skrive herinde på grund af dig og dine angreb, og
jeg synes det er et stort tab for gruppen.
Hvad om du tog dine udgydelser lidt op til revision. Du er selv meget
nærtagende, men er ikke for køn til at kalde andre for både dumme, splitter
gale, bedrevidende, dobbeltmoralske, utroværdige osv. Du bliver også ved med
at opfatte at Trine tager parti, selv om hun igen og igen benægter det og er
meget saglig i sine indlæg.

Anders Sørensen

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 19:12

"Anders Sørensen" <kastanjet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hun har ageret som bedrevidende. De indlæg, fra hende, jeg har læst, har

(klip)
Læs venligst tråden igennem i "ind med hesten". Jeg har faktisk svaret på
det spørgsmål et dusin gange tror jeg.

Out and over.......

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 19-10-03 20:25

> [...]
> ganske sagligt i øvrigt. Og bliver så nærmest overfaldet af Matilde
> som bruger _dig_ som skjold. Jeg forstår godt han kalder det _din_

Er Lars og Anders den samme?
Og jeg undskylder, men jeg har haft svært ved at se det saglige i
Anders/Lars/Lenes indlæg.
Især efter jeg blev overfuset af Anders (Lenes fanklub, når I nu kalder det
dét).

Jeg er ikke med i nogen fanklub, men jeg har nogle holdninger der ligner dem
Anet også har, det er da lidt dumt at "overfalde" folk med at de har fanklub
og fans, bare fordi man ikke er ueninge?

Jeg er ikke enig i Lenes/Anders/Lars´ (hvem er hvem) måde at tale til folk,
jeg bryder mig ikke om at blive talt ned til, og reagerer på det.
Det samme sker hvis nogle taler ned til andre, så kan de komme med nok så
mange gode og fornuftige udsagn, men debatten går tabt.

> [...]
> og så er der dig som har meget imod Lene og hvor Matilde altså også
> er. Jeg forstår ikke at man ikke tager mere hensyn til den viden nogle

Viden er kun godt hvis man kan formidle den på fornuftig vis. Folk lukker
af for lærdom hvis man skriger af dem i en undervisnings situation, det
samme gælder for mit vedkommende også herinde.

> så er der altså travfolkene som nok hører til eliten - men som altså
> også har nogle råd som vi i bredden godt kan bruge.

Det er bare svært at tage seriøst, når der gentagne gange kommer svar på
spørgsmål , som er halvt-eller helt forkerte, eller om ikke andet , skrevet
i en tone der nedgør os andre "uvidende fjolser".

- og er de med i eliten? Fks viste det sig at Hr Anders vist ikke er særligt
meget Beslagsmed, så man kan vel tillade sig at have sine tvivl.

Matilde

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-10-03 20:41

On Sun, 19 Oct 2003 21:25:16 +0200, "Matilde Bøgh"
<matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> wrote:

>Er Lars og Anders den samme?
>Og jeg undskylder, men jeg har haft svært ved at se det saglige i
>Anders/Lars/Lenes indlæg.

   Uhm - nu mindes jeg at Lars skrev nogle kilder til hans
udtalelser omkring løgsuppe. Det overfalder du ham så for -
ubehageligt :(

> [...]
>Det samme sker hvis nogle taler ned til andre, så kan de komme med nok så
>mange gode og fornuftige udsagn, men debatten går tabt.

   Jeg siger kun at _din_ måde at udtrykke dig på ikke er ret
meget bedre. Du er meget studs i dit udtryk - og du har tilsyneladende
et meget letbevægeligt temperament. Du læser det der står ord for ord
uden at overveje om personen faktisk har fået det frem som han/hun
ville. Det er sådan jeg oplever dig som person på usenet. Men selv om
du er meget studs i dit udtryk så læser jeg så at sige udenom når du
skriver noget sagligt som jeg måske kan bruge til noget. Og det er det
jeg egentlig efterlyser. At man ikke hænger sig så pokkers meget i
selve ordene - men derimod læser meningen.

>Viden er kun godt hvis man kan formidle den på fornuftig vis. Folk lukker
>af for lærdom hvis man skriger af dem i en undervisnings situation, det
>samme gælder for mit vedkommende også herinde.

   Jeg har ikke på noget tidspunkt oplevet Lene skrige noget af i
en undervisningstone - i hvert fald ikke i større eller mindre grad
end fx. du. Og det er det jeg så f.... gerne vil frem til. Men jeg
oplever at ingen i disse situationer er så villige til at se på sig
selv som de er til at kaste sten på andre :(

> [...]
>
>- og er de med i eliten? Fks viste det sig at Hr Anders vist ikke er særligt
>meget Beslagsmed, så man kan vel tillade sig at have sine tvivl.

   Hvis han har travheste der går i sporten på højere plan så er
han i eliten. Om han så er det som smed aner jeg ikke en dyt om. Jeg
ved heller ikke om du er det - jeg har jo ikke oplevet dig udføre dit
håndværk. Jeg stoler kun 100% på _en_ smed som det ser ud nu - og det
er min egen. Men det betyder jo ikke at jeg ikke kan lytte til hvad du
har at sige. Eller hvad andre har at sige om hovpleje for den sags
skyld.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 19-10-03 21:13

> [...]
Og det er de
> jeg egentlig efterlyser. At man ikke hænger sig så pokkers meget i
> selve ordene - men derimod læser meningen.

Hvis man bliver angrebet, så er det lidt svært at læse udenom, men det synes
du ikke?
Jeg kan godt forstå du kan læse udenom det jeg skriver, jeg har heller ikke
tidligere angrebet dig.

> Jeg har ikke på noget tidspunkt oplevet Lene skrige noget af i
> en undervisningstone - i hvert fald ikke i større eller mindre grad
> end fx. du.

Okay, jeg kunne godt tænke mig at du risser et par tråde op, hvor jeg har
"skreget" af nogle der har stillet faglige spørgsmål som jeg har besvaret?!

Og det er det jeg så f.... gerne vil frem til. Men jeg
> oplever at ingen i disse situationer er så villige til at se på sig
> selv som de er til at kaste sten på andre :(

Ja, det kan jeg godt forstå du vil, det vil jeg også :)

> [...]
> han i eliten. Om han så er det som smed aner jeg ikke en dyt om. Jeg
> ved heller ikke om du er det - jeg har jo ikke oplevet dig udføre dit

Nej men du kan da trods alt taste mit navn ind i google og få mindst 5 hits
med mit navn og min forretnings navn plus mit reg. nr.-Eller finde mig på
HVs liste.

> [...]
> er min egen. Men det betyder jo ikke at jeg ikke kan lytte til hvad du
> har at sige. Eller hvad andre har at sige om hovpleje for den sags

Man kan altid lære af hinanden, så længe man ikke mister tilliden til det
skrevne, ved at folk gentagne gange har skrevet noget der er meget tæt på
ubrugeligt.

Matilde

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-10-03 21:20

On Sun, 19 Oct 2003 22:12:36 +0200, "Matilde Bøgh"
<matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> wrote:

>Hvis man bliver angrebet, så er det lidt svært at læse udenom, men det synes
>du ikke?

   Nej - jeg mener faktisk ikke at det er særligt svært. Men på
den anden side så mener jeg heller ikke at der er særligt mange
direkte personlige angreb herinde - eller rettere. Jeg ser ikke de
personlige angreb som andre gør. Om det er fordi jeg er mere tolerant
eller hvad det ved jeg ikke.

>Jeg kan godt forstå du kan læse udenom det jeg skriver, jeg har heller ikke
>tidligere angrebet dig.

   Til gengæld har du en meget studs tone som jeg tit har undret
mig over - og af og til følt mig stødt over. Jeg har dog taget det for
givet at det blot var din måde at udtrykke dig på på skrift der gjorde
det.

>Okay, jeg kunne godt tænke mig at du risser et par tråde op, hvor jeg har
>"skreget" af nogle der har stillet faglige spørgsmål som jeg har besvaret?!

   Du læser ikke hvad jeg skriver. :/ Jeg siger - jeg har _ikke_
oplevet Lene råbe og skrige viden ud som sådan. Jeg har oplevet hende
forklare tingene sagligt. Lige som jeg har oplevet dig fortælle om dit
fag på en saglig måde. =) Så hvis du beskylder Lene for at være
bedrevidende må du også se på dig selv. For hvis hun er det så er du
også. Hvis du ikke er det så er hun heller ikke. I mine øjne.
   Forklarede jeg det bedre nu? =)

>Nej men du kan da trods alt taste mit navn ind i google og få mindst 5 hits
>med mit navn og min forretnings navn plus mit reg. nr.-Eller finde mig på
>HVs liste.

   Ork - du får mange mange hits på mit navn ved at slå op på
google. Men det fortæller ikke nogen ret meget om hvem jeg er og hvad
jeg kan. Min sidste smed er registreret alle de rigtige steder. Men
han er altså stadig ikke lige så god som min nuværende smed - som i
øvrigt også er registreret og ting og sager - men som stadig mangler 4
måneder i at være helt færdiguddannet (Han har simpelthen ansat sig en
mester for at kunne blive færdig da han og hans tidligere mester
ragede uklar - sådan kan det jo gå)

> [...]
>skrevne, ved at folk gentagne gange har skrevet noget der er meget tæt på

   Det handler om at sortere. Både i det der skrives og i det der
menes... =)

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 19-10-03 22:28

> [...]

> mig over - og af og til følt mig stødt over. Jeg har dog taget det for
> givet at det blot var din måde at udtrykke dig på på skrift der gjorde

Det vil jeg da tage op til revision, men (som du selv nævner) kan mange ting
misforståes på skrift, dog ikke direkte personangreb, som det Anders/Lars
gav mig, og dér knækkede filmen for mig.

> [...]
> bedrevidende må du også se på dig selv. For hvis hun er det så er du
> også. Hvis du ikke er det så er hun heller ikke. I mine øjne.

Ja.

> Ork - du får mange mange hits på mit navn ved at slå op på
> google. Men det fortæller ikke nogen ret meget om hvem jeg er og hvad
> jeg kan.

Nej nu er det også bare facts jeg vil have på bordet- ikke omkring
dygtighed, med uddannelse lige i denne sammenhæng. Eftersom Anders/Lars
påstod at være uddannet.

> [...]
> måneder i at være helt færdiguddannet (Han har simpelthen ansat sig en
> mester for at kunne blive færdig da han og hans tidligere mester

Man kan ikke være registret uden at have gjort sin uddannelse færdig, men
det er en helt anden debat.

> Det handler om at sortere. Både i det der skrives og i det der
> menes... =)

Ja, og det gør jeg med hård hånd. ( )

Hilsen fru Studs

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 08:26

On Sun, 19 Oct 2003 23:28:02 +0200, "Matilde Bøgh"

>Det vil jeg da tage op til revision, men (som du selv nævner) kan mange ting
>misforståes på skrift, dog ikke direkte personangreb, som det Anders/Lars
>gav mig, og dér knækkede filmen for mig.

   Jeg tror nok du kan tage for givet at det er to forskellige
personer. De skriver i hvert fald ikke ens =)

>Ja.

   =)

>Nej nu er det også bare facts jeg vil have på bordet- ikke omkring
>dygtighed, med uddannelse lige i denne sammenhæng. Eftersom Anders/Lars
>påstod at være uddannet.

   Jeg har faktisk set dit navn på flere af de her sider der
lister registrerede beslagsmede. Jeg ved godt at du er uddannet =)

> Min sidste smed er registreret alle de rigtige steder. Men
>
>Man kan ikke være registret uden at have gjort sin uddannelse færdig, men
>det er en helt anden debat.

   Han skulle i hvert fald være dækket ind fordi han har en
mester over sig.

>Ja, og det gør jeg med hård hånd. ( )
>
>Hilsen fru Studs

   ;) Så er det jo heller ikke værre altså.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 16:13

> Jeg tror nok du kan tage for givet at det er to forskellige
> personer. De skriver i hvert fald ikke ens =)

Okay Lars og Lars er samme person? Det undrer mig bare lidt, at han skriver
under navne som Anthony mandic og Luigi Scarantino, der skrives ihvertfald
fra samme email adresse (is@hotmail.com) i dette navn, derfor kan jeg ikke
lade være at blive lidt suspekt, men der findes måske en forklaring?

Jeg kan ikke lade være at tænke på hvor nemt det er at lade sig være flere
personer herinde.

Fra : kristine elbæk

Dato : 21-10-03 10:22

Matilde, det er altså ikke med til at gavne stemningen at du er så paranoid
overfor de andre som skriver her. Jeg har ikke rat god forstand på
computere, men om så Lars har 15 forskeligge navne han skriver under i andre
grupper, så er det ligemeget. Hovedsagen er at han har en god pointe i den
her debat.
Du må altså ku forstå at du eller gruppen ikke har noget krav på at vi andre
skal ligge personlige oplysninger ud på internette. Jeg ville aldrig selv
fortælle om mit arbejde eller adresse herinde. Det har jeg mine helt
personlige grunde til. Gør det mig udtroværdig? Det synes jeg ikke selv. Jeg
er bare skæptisk overfor at ligge de oplysninger på internettet, hvor alle
og enhver kan se og måske bruge det til, hvad ved jeg. Jeg kan faktisk slet
ikke forstå at du kan tro at Lars og Anders er den samme, når du læser deres
ting så er deres måder helt forskellig. Og at blande Lene ind i det synes
jeg er helt langt ude, for hun har sin helt egen måde at skrive på.
Du har også din helt egen måde, og jeg synes du er meget nærgående og
ubehagelig i mange af dine breve her. Det kan du altså godt lave om på, du
skal bare ha viljen til at se lidt på dig selv også. Hvis du ikke kan li at
høre om en bestemt slags heste, så lad da være med at læse de steder,
ligesom jeg slukker for fjernsynet når jeg synes det ikke er så godt, i
stedet for at brokke og klage helt vildt og kaste beskyldninger og
mistænkeligheder rundt.
Det er altså min mening om det.

kristine elbæk

<3f93f9c2$0$54825$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

Fra : Lars

Dato : 21-10-03 11:05

kristine elbæk skrev i meddelelsen ...
> [...]
andre
>grupper, så er det ligemeget. Hovedsagen er at han har en god pointe i den

Jeg ved ikke, om jeg skal grine eller græde, for min mailadresse er totalt
fake *gg * Jeg har aldrig oprettet den, men bare skrevet den som afsender.
Jeg elsker is, men hader spam - derfor! Jeg var slet ikke klar over, at den
adresse vitterlig eksistere *g*

Men du har ret i, at den paranoide stemning er lidt anstrengende i længden!
Mærkeligt nok ( eller også er det forståeligt nok????? ), så er det de samme
personer, som virker angrebslystne og nærtagende i gruppen, som også er
meget mistænksomme overfor os andre. .........................

Hilsen Lars ( som har skrevet 2 indlæg i andre grupper end denne )

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 21-10-03 12:41

> [...]

> Jeg elsker is, men hader spam - derfor! Jeg var slet ikke klar over, at

Hej Lars, så synes jeg du skal lave den om, jeg har en gang været udsat for
injurier (ikke ment som, at du gør det samme) fra en person med en fake
mailadresse, som tilhørte en helt anden, det endte i en politisag, jeg mener
bestemt ikke det er tilladt at bruge andre folks mailadresser, jeg ville
blive noget muggen hvis nogle brugte min.

Mvh Matilde

Fra : Anet

Dato : 21-10-03 12:56

"Matilde Bøgh" <matilde.boegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bestemt ikke det er tilladt at bruge andre folks mailadresser, jeg ville
> blive noget muggen hvis nogle brugte min.

Prøv lige at se mit indlæg under Spam. Må man ikke skrive f.eks FJERN inde i
ens mailadresse? Jeg kender ikke lige reglerne for det men måske du kan
oplyse mig om jeg gør noget ulovligt.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 21-10-03 13:26

"Anet" <anet49FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ens mailadresse? Jeg kender ikke lige reglerne for det men måske du kan

Ja det er noget andet, det gør jeg også selv.

Men at bruge en andes mailadresse kan da ikke være lovligt.
Det er vel i samme familie som hvis én skrev indlæg i mit navn.

Vh Matilde

Fra : Heidi Falch

Dato : 21-10-03 18:43

On Tue, 21 Oct 2003 14:26:11 +0200, "Matilde Bøgh"
> [...]

>Men at bruge en andes mailadresse kan da ikke være lovligt.
>Det er vel i samme familie som hvis én skrev indlæg i mit navn.

Mathilde, kunne du ikke lokkes til at klippe det væk, som ikke har
relevans for det du svarer på?

I dette indlæg er der omkring 20 linier, som ikke behøver at blive
gentaget (jeg har her medtaget dem som eksempel - de fleste af os
har allerede de pågældende indlæg.

Bare en henstilling, som ikke skal opfattes negativt - men som en
hjælp

--
Knus

Trolden

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 21-10-03 21:17

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har allerede de pågældende indlæg.
>
> Bare en henstilling, som ikke skal opfattes negativt - men som en

Okay

Fra : Marlene

Dato : 21-10-03 13:31

> [...]

> ens mailadresse? Jeg kender ikke lige reglerne for det men måske du kan

Det gør du bestemt ikke - så ville jeg ikke have foreslået det.... Og ja,
hvis man skriver en fake adresse, er det nok på sin plads at undersøge, om
den eksisterer i forvejen

Mvh. Marlene.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 21-10-03 12:38

> [...]
andre
> skal ligge personlige oplysninger ud på internette

Det kan jeg godt forstå, og det er ikke noget krav fra min side.

.. Jeg ville aldrig selv
> fortælle om mit arbejde eller adresse herinde. Det har jeg mine helt
> personlige grunde til. Gør det mig udtroværdig? Det synes jeg ikke selv.

Nej jeg synes at hvis man har et arbejde med heste ville det være
interessant, ellers ikke.

Jeg
> er bare skæptisk overfor at ligge de oplysninger på internettet, hvor alle
> og enhver kan se og måske bruge det til, hvad ved jeg.

For mit eget vedkommende kunne det af og til have været en fordel at skrive
som anonym, så slipper man udenom meget bøvl, men på den anden side er jeg
ikke en hemmelig person, og alle og enhver kan gå ind og finde min adresse
og cvr nr hvis de ønsker, det er en nødvenighed for mig at folk i det
mindste kan finde mit tlf nr.
Desuden skriver jeg ikke noget, som jeg ikke kan/tør stå ved.

Jeg kan faktisk slet
> ikke forstå at du kan tro at Lars og Anders er den samme, når du læser
deres
> ting så er deres måder helt forskellig.

Det var mest min forvirring over at Trine flere gange skrev Lars, hvor der
skulle have stået Anders.

Og at blande Lene ind i det synes
> jeg er helt langt ude, for hun har sin helt egen måde at skrive på.
> Du har også din helt egen måde, og jeg synes du er meget nærgående og
> ubehagelig i mange af dine breve her.

Tak skal du have, jeg synes du bliver en smule for nærgående hér.

Det kan du altså godt lave om på, du
> skal bare ha viljen til at se lidt på dig selv også.

Nu er det sådan at viljen er der, bare ikke lysten efter at have fået sådan
en skolelærer opsang.
En helt anden ting er min undren overfor folk som dig, der tror de kan
analysere og bedømme folks vilje, ud fra skrene indlæg på internettet.
Jeg har ikke læst mange af dine indlæg her, men jeg ser du dukker op som en
trold fra en æske for at belære os andre om vores opførsel, måske var det
tid til lidt selvjustits.

> [...]
> ligesom jeg slukker for fjernsynet når jeg synes det ikke er så godt, i
> stedet for at brokke og klage helt vildt og kaste beskyldninger og

Ja det skla jeg love for, den kan man jo så mene om hvad man vil.

Matilde

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-10-03 17:19

On Tue, 21 Oct 2003 13:38:02 +0200, "Matilde Bøgh"
<matilde.boegh@mail.dk> wrote:

>Jeg kan faktisk slet
>deres
>
>Det var mest min forvirring over at Trine flere gange skrev Lars, hvor der
>skulle have stået Anders.

   Jeg tror nu kun det er lykkedes mig i et enkelt indlæg at tage
fejl. ....

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 01-11-03 15:05

On Tue, 21 Oct 2003 11:22:10 +0200 kristine elbæk wrote:

> og enhver kan se og måske bruge det til, hvad ved jeg. Jeg kan faktisk slet
> ikke forstå at du kan tro at Lars og Anders er den samme, når du læser deres
> ting så er deres måder helt forskellig.

Jeg er ikke helt sikker på hvad denne tråd handler om, jeg lavede
ignore-thread på den da den startede, men nu er noget af den dukket op
igen.

Jeg ved ikke om det er mig, der er er den Anders, der bliver snakket om?
Men jeg kan ikke huske at have set andre Anderser i dette debatforum. I
vertfald kan jeg da godt bevise at jeg ikke er et alias Lars benytter,
men en rigtig fysisk eksisterende person.

Jeg kan heller ikke huske at have lavet nogen personangreb herinde???

--
Vil du gerne kunne afspille de CDere du køber?

http://www.digitalforbruger.dk/

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 01-11-03 15:10

On Sat, 1 Nov 2003 15:04:58 +0100 Anders Bo Rasmussen wrote:

> Jeg ved ikke om det er mig, der er er den Anders, der bliver snakket om?

En søgning på Anders, fandt dog andre end mig, så jeg går ud fra at det
ikke er mig, der er tale om.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 01-11-03 18:59

Anders Bo Rasmussen wrote:

> [...]
> igen.
>
> Jeg ved ikke om det er mig, der er er den Anders, der bliver snakket om?

Det er du ikke. Det er 'Anders Sørensen'. Der er blevet stillet
spørgsmålstegn ved, hvorfor Lene, Anders, Lars og Kristine Elbæk alle
poster fra en ADSL linie ved Herning. Somme tider endda fra den samme IP.

> Jeg kan heller ikke huske at have lavet nogen personangreb herinde???

Det kan jeg heller ikke :)

-dennis

Fra : Anders Sørensen

Dato : 20-10-03 09:47

Matilde Bøgh skrev i meddelelsen
>Nej nu er det også bare facts jeg vil have på bordet- ikke omkring
>dygtighed, med uddannelse lige i denne sammenhæng. Eftersom Anders/Lars
>påstod at være uddannet.

Jeg er bosat i Tyskland og uddannet i Østrig. Min uddannelse tog jeg så
tidligt som i 1956 på Veterinärmedizinischen Universität Wien. Hvis der er
mere du er i tvivl om, så kan du skrive til mig på kastanjet@hotmail.com

Anders Sørensen

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 15:19

> [...]
> tidligt som i 1956 på Veterinärmedizinischen Universität Wien. Hvis der er

Okay Anders, jeg er godt træt af den hønsegård det er blevet til herinde,
skal vi lige blive enige om én ting, og det er at man ikke udtaler sig om
noget man ikke har en dyt viden om?
Jeg er ikke overrasket længere, men meget træt af overfusninger fra folk der
intet kender til mit arbejde(det er godt nok første gang herinde at folk har
brugt lusede metoder, men ikke første gang jeg oplever det på debatforaer og
det er en meget lavt at bringe folks proffession ind i billedet bare fordi
man ikke har flere "skyts")
, og eftersom du er bosat i Tyskland og uddannet i Østrig tviler jeg på at
du har set mig arbejde.

En undskyldning og en erkendelse af at det du skrev omkring min viden ikke
passer, og kun blev skrevet som et vagt forsøg på at lukke munden på mig,
ville være på sin plads. Og det mener jeg.

Matilde

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 15:24

On Mon, 20 Oct 2003 16:18:33 +0200, "Matilde Bøgh"
> [...]

>passer, og kun blev skrevet som et vagt forsøg på at lukke munden på mig,
>ville være på sin plads. Og det mener jeg.

   Sikke dog en tone :(( Det kunne ha været sagt _meget_ pænere.

Kan jeg forresten lokke jer begge to til at beskrive uddannelsen?
Altså Matilde - uddannelsen til smed i Danmark og Anders - uddannelsen
til smed i Østrig? Jeg er ærlig talt nysgerrig om hvorvidt det er det
samme eller hur? =)

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 15:54

> On Mon, 20 Oct 2003 16:18:33 +0200, "Matilde Bøgh"
> <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> wrote:
>

> Sikke dog en tone :(( Det kunne ha været sagt _meget_ pænere.

Trine, du er altså noget sart, måske er jeg en studs kælling af og til, men
man man kan vel godt kalde en skovl for en skovl uden at få folk til at
tisse i bukserne af skræk :)

> [...]
> Altså Matilde - uddannelsen til smed i Danmark og Anders - uddannelsen
> til smed i Østrig? Jeg er ærlig talt nysgerrig om hvorvidt det er det

Uddannelsen i DK tager 4 år, man starter enten med 6 mdr skolegang på
teknisk skole, eller med 6 mdrs læretid hos sin mester.
Derefter er man på lærestedet i ca 1 år (de præcise intervaller kan jeg ikke
huske, men man kan se det på enten hovpleje.dk eller metalindustriens
lærlingeudvalgs hjemmeside)

Så er man 3mdr på teknisk skole igen, og derefter 3x3 uger på KVL hvor man
aflægger den teoretiske, mundligt+skriftligt afsluttende prøve.

Den sidste svendeprøve foregår på Mesters værksted, hvor der kommer 2
skuemestre udefra og bedømmer ens arbejde.
Der har man 8 timer til at sko en hest med 4 sko, og sko en med sygebeslag +
man smeder 4 forskellige sko fra bunden.

Hvis jeg skulle ønske mig noget bedre, ville jeg have mere tid på KVL og
mindre tid på teknisk skole, teknisk skole er for meget "alm" smede arbejde
(svejsning mm) .

På KVL er vi kun 4 elever ad gangen, og bliver undervist af dyrlæger i
teori/anatomi, og af de 2 beslagsmede der er derinde i, selvfølgelig skoning
og smedning, der er super lærerigt, og meget koncenret undervisning- jeg
ville næsten sige det var den bedste tid i hele min læretid.

Mvh Matilde

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 16:52

On Mon, 20 Oct 2003 16:54:07 +0200, "Matilde Bøgh"
> [...]

>Der har man 8 timer til at sko en hest med 4 sko, og sko en med sygebeslag +
>man smeder 4 forskellige sko fra bunden.

   Vælger man så selv hvilke sko man smede op fra bunden? Eller
trækker man dem som opgave? Hvor meget fra bunden er "fra bunden" så -
jeg mener - starter man med et stykke råt jern eller får man noget der
faktisk ligner en sko men som man skal arbejde til? Og hvor kommer
hestene fra? =)

> [...]

>og smedning, der er super lærerigt, og meget koncenret undervisning- jeg
>ville næsten sige det var den bedste tid i hele min læretid.

   Det kunne jeg forestille mig. Det er jo der man lærer det der
er ud over "almindelig beskæring og skoning". =)

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 19:26

> Vælger man så selv hvilke sko man smede op fra bunden? Eller
> trækker man dem som opgave?

Nej man vælger ikke hvilke sko, de 3 har man dog fået tegninger på et stykke
tid før, imens den 4. er en man trækker på dagen. Der ved man at det er én
eller anden special/sygesko.

Hvor meget fra bunden er "fra bunden" så -
> jeg mener - starter man med et stykke råt jern eller får man noget der
> faktisk ligner en sko men som man skal arbejde til?

Et stykke helt råt jern :) Sådan er det altid med smedning, det er forøvrigt
det samme der praktiseres ved DM/NM for beslagsmede i Herning hver år.

Og hvor kommer
> hestene fra? =)

Dem finder man tilfældig på en mark :)
Aj, spøg til side, dem låner man af fks kunder, hvis man ikke selv har.
Jeg skoede min mesters kones to heste- der er forresten også et krav om at
hesteneskal have en hvis størrelse, jeg jeg mener de foretrækker heste over
150cm mindst.

Det er ret vigtigt at man finder en hest, der for det første har et
temperement der kan klare flere timers ventetid på en staldgang, at få
løftet ben i tide og utide, og som kan klare at blive skoet varmt.
Desuden skal den helst have gode hove, og en nogenlunde benstilling.

> Det kunne jeg forestille mig. Det er jo der man lærer det der
> er ud over "almindelig beskæring og skoning".

Ja, der er ihvertfald større mulighed for at komme til at sko heste med
problemhove/føl med uregelmæssige benstillinger, da der er flere af dem på
KVL end ude idet "fri", almindeligvis.

Matilde

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 19:46

On Mon, 20 Oct 2003 20:26:28 +0200, "Matilde Bøgh"

>Nej man vælger ikke hvilke sko, de 3 har man dog fået tegninger på et stykke
>tid før, imens den 4. er en man trækker på dagen. Der ved man at det er én
>eller anden special/sygesko.

   Men hvad er de 3 man kender så for nogen? Variationer over
almindelige sko eller også sygebeslag? Skal alle sko sættes på samme
hest?

> Hvor meget fra bunden er "fra bunden" så -
>
>Et stykke helt råt jern :) Sådan er det altid med smedning, det er forøvrigt
>det samme der praktiseres ved DM/NM for beslagsmede i Herning hver år.

   Ok - ja så tager der jo sin tid må man sige ...

> [...]
>hesteneskal have en hvis størrelse, jeg jeg mener de foretrækker heste over

   Uhm - det vil sige at man altså for øvelsens skyld lægger et
sygebeslag på en rask hest? Så blir de pillet af efter bedømmelsen?

> [...]
>løftet ben i tide og utide, og som kan klare at blive skoet varmt.
>Desuden skal den helst have gode hove, og en nogenlunde benstilling.

   Det ku jeg forestille mig. ;)

>Ja, der er ihvertfald større mulighed for at komme til at sko heste med
>problemhove/føl med uregelmæssige benstillinger, da der er flere af dem på
>KVL end ude idet "fri", almindeligvis.

   =) Men der er vel stadig nogen tilbage ude i den virkelige
verden til når man er udlært ikke? =)

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 20:04

> Men hvad er de 3 man kender så for nogen? Variationer over
> almindelige sko eller også sygebeslag? Skal alle sko sættes på samme
> hest?

De tre er to parallelle forsko (højre/venstre) og en hagebagsko.
Skoene bliver ikke sat på hesten, de er lavet efter mål der er fastsat fra
starten, og på den sko vi trækker, trækker de 1 karaktér fra pr 2 cm man er
udenfor mål (bredde/vidde/længde).

Skoene på hestene vælger man selv om man vil smede, eller bruge fabriksko,
de fleste vælger fabriksko, da det er den sikreste løsning, med mindre man
er en super haj i smedning.

> Ok - ja så tager der jo sin tid må man sige ...

> Uhm - det vil sige at man altså for øvelsens skyld lægger et
> sygebeslag på en rask hest? Så blir de pillet af efter bedømmelsen?

Ja, nemlig- skuemesterene skal tjekke om man har fået pakket sålen helt
korrekt, og det gør de ved at tage skoen af bagefter.

> Det ku jeg forestille mig. ;)

> =) Men der er vel stadig nogen tilbage ude i den virkelige
> verden til når man er udlært ikke? =)

Ja, det gør der :) så det er ikke spildt lærdom, der er bare nogle gange
langt imellem de slemme tilfælde.

Matilde

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 20:16

On Mon, 20 Oct 2003 21:04:15 +0200, "Matilde Bøgh"
> [...]

>starten, og på den sko vi trækker, trækker de 1 karaktér fra pr 2 cm man er

   Ok - jeg troede bare at de skulle lægges på fordi du talte om
varmskoning. =)

>Skoene på hestene vælger man selv om man vil smede, eller bruge fabriksko,
>de fleste vælger fabriksko, da det er den sikreste løsning, med mindre man
>er en super haj i smedning.

   Fabrikssko tager jo heller ikke så lang tid at passe til som
hvis man skal lave en helt ny fra bunden.

>Ja, nemlig- skuemesterene skal tjekke om man har fået pakket sålen helt
>korrekt, og det gør de ved at tage skoen af bagefter.

   Ok. Er sygebeslagne en form for fast opgave? Eller en opgave
man trækker?

>Ja, det gør der :) så det er ikke spildt lærdom, der er bare nogle gange
>langt imellem de slemme tilfælde.

   Det er nok også det bedste ..... Det er vel trods alt ikke
sådan at man håber på at få nogle rigtigt grimme tilfælde så man kan
få øvet sig.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 20:49

> Ok - jeg troede bare at de skulle lægges på fordi du talte om
> varmskoning. =)

Ja, men skoene bliver bare varmet op, og brændt på.

> Fabrikssko tager jo heller ikke så lang tid at passe til som
> hvis man skal lave en helt ny fra bunden.

Nej slet ikke, med mindre man smeder til daglig.

> Ok. Er sygebeslagne en form for fast opgave? Eller en opgave
> man trækker?

Ringsko med sål, normalvis.

> Det er nok også det bedste ..... Det er vel trods alt ikke
> sådan at man håber på at få nogle rigtigt grimme tilfælde så man kan
> få øvet sig.

Nej, men det er alligevel spændende at lave specialbeslag, lidt varierende
;)

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 21:04

On Mon, 20 Oct 2003 21:49:05 +0200, "Matilde Bøgh"

>Ja, men skoene bliver bare varmet op, og brændt på.

   Så at sige testet for at se om de passer? Altså i form og
sådan?

>Nej slet ikke, med mindre man smeder til daglig.

   Det er vist de færreste der ligefrem har deres egen esse med
ud til kunderne og bygger sko til hestene på stedet ;)

>Ringsko med sål, normalvis.

   Oh - er ringsko normalt med sål? (Det er fordi min prusser
måske skal have sådan en fætter på hvis vi ikke kan klare hans
balleforskydning på anden vis)

>Nej, men det er alligevel spændende at lave specialbeslag, lidt varierende
>;)

   Jaeh - man vil gerne bruge det man har lært. Også det lidt
mere indviklede....

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 21:36

> Så at sige testet for at se om de passer? Altså i form og
> sådan?

´Når man brænder skoene på kommer de til at ligge 100 % til.

> [...]
>
> Oh - er ringsko normalt med sål? (Det er fordi min prusser
> måske skal have sådan en fætter på hvis vi ikke kan klare hans

Ja, det er det mest normale sygebeslag,
mht til balleforskydning, så bør I ligge en ringsko på, fordi man ikke kan
hjælpe ballen ned med alm sko, da det kræver en frilægning (dvs at hoven
ikke rører ved skoen der hvor forskydningen er) .

Hvis man frilagde på en alm åben sko, ville skoens grene hurtigt bøje op, og
lægge pres på det frilagte sted.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 21:39

On Mon, 20 Oct 2003 22:35:52 +0200, "Matilde Bøgh"

> [...]
>ikke rører ved skoen der hvor forskydningen er) .
>
>Hvis man frilagde på en alm åben sko, ville skoens grene hurtigt bøje op, og

   Det er faktisk det vi arbejder med lige pt - fordi han først
og fremmest ikke har en ret voldsom forskydning. Det er et forsøg. Det
kan vel i øvrigt godt ha noget at gøre med at han har sur stråle på
pågældende hov?

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 21:51

> [...]
> og fremmest ikke har en ret voldsom forskydning. Det er et forsøg. Det
> kan vel i øvrigt godt ha noget at gøre med at han har sur stråle på

Nej en balleforskydning kommer af en fejlbesastning, dvs hvis man fks har en
hest der beslaster indv, side mest vil ballen efterhånden blive skubbet
opad.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 22:38

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> hest der beslaster indv, side mest vil ballen efterhånden blive skubbet

Nøj hvor det kører med stavningen iaften :)

Jeg prøver at skrive belastning

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-10-03 17:20

On Mon, 20 Oct 2003 22:50:30 +0200, "Matilde Bøgh"

>Nej en balleforskydning kommer af en fejlbesastning, dvs hvis man fks har en
>hest der beslaster indv, side mest vil ballen efterhånden blive skubbet
>opad.

   Det er udvendige side. Jeg tænkte mest på at hele ballen
bagtil er ret blød i det på grund af sur stråle. Og det kunne jo være
at det havde indflydelse?

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 21-10-03 21:11

> Det er udvendige side. Jeg tænkte mest på at hele ballen
> bagtil er ret blød i det på grund af sur stråle. Og det kunne jo være
> at det havde indflydelse?

Nej, det kan ikke have indflydelse.
At ballen skubbes opad skyldes en fejlbelastning af hoven, det kan enten
komme ved en skæv benstilling (og deraf medfølgende skæv gang) eller
fejlbeskæring.

Vh Matilde

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-10-03 21:21

On Tue, 21 Oct 2003 22:10:32 +0200, "Matilde Bøgh"
> [...]

> At ballen skubbes opad skyldes en fejlbelastning af hoven, det kan enten
>komme ved en skæv benstilling (og deraf medfølgende skæv gang) eller

   Førstnævnte har han helt sikkert. Han vender lidt indad på
fusserne - hvad er det nu man kalder det? Og forkert beskåret har han
i hvert fald været ... heldigvis ikke alvorligt.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 21-10-03 21:42

> Førstnævnte har han helt sikkert. Han vender lidt indad på
> fusserne - hvad er det nu man kalder det?

Indfodet, og det er meget typisk at de får balleforskydning udvendigt
faktisk, der er en belastning udvendigt, især i tåen. Det kan du muligvis
også se på sliddet af skoen.

Hvis vi mennesker drejer tæerne indad, vil vi mærke at den udvendige side af
foden beslastes, og det strammer i benet på udvendige side, det er samme
princip.

Vh Matilde

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-10-03 21:54

On Tue, 21 Oct 2003 22:41:31 +0200, "Matilde Bøgh"
> [...]

>Indfodet, og det er meget typisk at de får balleforskydning udvendigt
>faktisk, der er en belastning udvendigt, især i tåen. Det kan du muligvis

   Hvis jeg kigger rigtigt godt efter kan jeg sikkert nok. Han
slidder ikke voldsomt på sine sko faktisk.

>Hvis vi mennesker drejer tæerne indad, vil vi mærke at den udvendige side af
>foden beslastes, og det strammer i benet på udvendige side, det er samme
>princip.

   Ja - jeg har det omvendte problem - jeg er på godt gammelt
dansk platfodet og går altså på det indvendige af foden. Og jeg skal
hilse og sige at jeg har haft mange knæproblemer på grund af det. =)

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 21-10-03 22:20

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:93

> Ja - jeg har det omvendte problem - jeg er på godt gammelt
> dansk platfodet og går altså på det indvendige af foden. Og jeg skal
> hilse og sige at jeg har haft mange knæproblemer på grund af det. =)

Ja, det siger lidt om hvor vigtigt det er med en korrekt hovpleje, især når
man kan mærke det på egen krop :)

Vh Matilde

Fra : Nina Svanholm

Dato : 23-10-03 10:51

> [...]

der er forresten også et krav om at
> hesteneskal have en hvis størrelse, jeg jeg mener de foretrækker heste

Hvorfor?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 23-10-03 16:34

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f97a83b$0$9764$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> der er forresten også et krav om at
> over
>
> Hvorfor?

Godt spørgsmål :) jeg tror (men det er for egen regning) at det er fordi det
er lettere at bedømme store hove?

En af mine kollegaer fik et nej da han ville sko en islænder til sin
svendeprøve, så jeg snuppede en hest på 180cm for at være på den sikre side
:)

Faktisk synes jeg også selv at det flotteste er på en stor hest med store
hove.

Vh Matilde

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-10-03 08:41

> [...]
> :)
>
> Faktisk synes jeg også selv at det flotteste er på en stor hest med store

Okay, det kan selvfølgelig godt være at det er nemmere med store hove, men
flottere? -ej, den holder ikke.......min hest er lige omkring de 150cm i
stg, og han har de sjoveste hove, alle griner af ham første gang de ser ham.
De er helt runde, og han ligner Anders And på en eller anden måde Men
han har en fast og sikker gang, han vælter ikke sådan lige i en storm )

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 24-10-03 14:56

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f98da66$0$45339$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Okay, det kan selvfølgelig godt være at det er nemmere med store hove, men
> flottere? -ej, den holder ikke......

Det kommer jo an på øjet der ser :)
Nu ved jeg, at store brede hove er sundest, og derfor bliver de også
flottest i mine øjne, jeg mener ikke flade andedapper, men store gode,,
dybe, brede hove.

Nogle gange støder man også på folk der synes det ser "dumt" ud at skoen
ikke flugter (udvendigt) 100% med hoven, det ser måske også sjovt ud for
folk der ikke selv har hest, men vi andre ved at en sko der ligger bredt er
bedst, derfor synes jeg også det er flottest.

Vh Matilde

Fra : Nina Svanholm

Dato : 26-10-03 11:59

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer jo an på øjet der ser :)

Det er jo det

> Nu ved jeg, at store brede hove er sundest, og derfor bliver de også
> flottest i mine øjne, jeg mener ikke flade andedapper, men store gode,,
> dybe, brede hove.

Godt Jacques ikke kan læse hvad det er du skriver ))

> [...]
er
> bedst, derfor synes jeg også det er flottest.

Jaja, jeg må jo nok hellere gi´ dig ret...........har det selv på samme måde

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 20-10-03 18:00

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
ikke
> huske, men man kan se det på enten hovpleje.dk eller metalindustriens

Lidt pudsigt; jeg har lige fundet ud af, at du har været i lære (i en kort
periode) ved den beslagssmed, jeg bruger nu, Erik Grove i Mårslet ved Århus,
og jeg regner jo med at kontakte dig, når vi flytter til Fyn (det bliver nok
først til foråret - de har lige fået beskåret deres hove i sidste uge) .....
Jeg skulle i øvrigt hilse dig; han kunne huske, at du var ret dygtig

Mvh. Marlene.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 19:29

> [...]
> først til foråret - de har lige fået beskåret deres hove i sidste uge)
> Jeg skulle i øvrigt hilse dig; han kunne huske, at du var ret dygtig

Det var sødt af Erik at sige det, vi kom ellers ikke vildt godt ud af det
med hinanden- men to enspændere i samme bil er måske ikke den bedste coctail
:)

Fra : Marlene

Dato : 20-10-03 20:11

> [...]

> Det var sødt af Erik at sige det, vi kom ellers ikke vildt godt ud af det
> med hinanden- men to enspændere i samme bil er måske ikke den bedste

Ha, ha, ja, det kan jeg kun forestille mig! Jeg har tidligere omtalt hans
temperament (men han er en dygtig smed), og hans lærling var heller ikke i
for godt et humør, da de var her i sidste uge! Nu har jeg dog vænnet mig til
hans temperament og ved, hvordan han skal tackles, men det er jo så lige
meget, når jeg flytter. Jeg håber, dit temperament ikke er så iltert.....

Mvh. Marlene.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 20:34

> [...]

> temperament (men han er en dygtig smed), og hans lærling var heller ikke i
> for godt et humør, da de var her i sidste uge!

Erik har nok Danmarksrekorden i udskift af lærlinge.

Nu har jeg dog vænnet mig til
> hans temperament og ved, hvordan han skal tackles, men det er jo så lige
> meget, når jeg flytter. Jeg håber, dit temperament ikke er så iltert.....

Nej, nej... intet kommer bare tæt på den mand :)

Fra : Marlene

Dato : 21-10-03 07:16

> [...]

Snip

> Nu har jeg dog vænnet mig til
>
> Nej, nej... intet kommer bare tæt på den mand :)

Det lyder godt ))))

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 19:09

> [...]
> Hvis jeg skulle ønske mig noget bedre, ville jeg have mere tid på KVL og
> mindre tid på teknisk skole, teknisk skole er for meget "alm" smede

(klip)

Hvad er KLV?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 19:37

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Kongelige Venterinære Landbohøjskole :)

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 19:34

> Kongelige Venterinære Landbohøjskole :)

(klip)

ok, tak. Jeg troede den kun Landbohøjskolen men så blev jeg da klogere. Det
er jo brugbart hvis jeg skulle finde et tlf. nr derind til hvis jeg skulle
være så uheldig at skulle have en hest derind (hvad Gud må forbyde.....)

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 19:51

Deres hjemmeside er www.kvl.dk :)

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 20:50

> Det
>
> Deres hjemmeside er www.kvl.dk :)

Takker og kigger.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Lars

Dato : 21-10-03 09:56

Matilde Bøgh skrev i meddelelsen >Nej nu er det også bare facts jeg vil have
på bordet- ikke omkring
>dygtighed, med uddannelse lige i denne sammenhæng. Eftersom Anders/Lars
>påstod at være uddannet.

Hej Matilde, jeg vil bare lige sige, at du forveksler mig med Anders. Jeg er
ikke smed, men tømrer *gg*
Jeg har ingen travheste, men en araber.

Hilsen Lars

Fra : Anet

Dato : 21-10-03 10:14

"Lars" <ls@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har ingen travheste, men en araber.
>
> (klip)

Hvad er det for en araber du har dig? Hvem er den efter og hvad bruger du
den til i ridestil/avl?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Lars

Dato : 21-10-03 11:12

Anet skrev i meddelelsen>
>Hvad er det for en araber du har dig? Hvem er den efter og hvad bruger du
> [...]

Han er købt som ren, men har ingen papirer. Vi har før trænet lidt dressur
og redet nogen distancestævner, men nu bliver det mest til skovture, da han
har rundet de 15år.

Hilsen Lars og Karl Smart

Fra : Anet

Dato : 21-10-03 11:20

> [...]
> og redet nogen distancestævner, men nu bliver det mest til skovture, da

(klip)

Vores araber har også lige rundet de 15 år men er "still going strong". Han
er min datters hest. Hun bruger ham til lidt dressur og så en hyggetur
afsted over markerne (dem der endnu er tilbage her i området). Før har han
gået dressur på LA niveau og er stadig smukt gående. Han er med papirer men
er vokset over ponymålet. Han skulle ellers have været brugt til dansk
sportpony hingst var planerne.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 22-10-03 07:41

> [...]
> og redet nogen distancestævner, men nu bliver det mest til skovture, da

Det er lidt sjovt for arabere vinder en del frem i distancestævner
efterhånden må man sige. Jeg har en venninde som også rider distanceridning
og flere gange på sine arabere. Hun har haft stor succes med det. Har du
startet distanceridning i år? For så kan det være at min venninde kender din
hest. Der er noget med, at en af de virkelige gode arabere har gået
distanceridning i mange lande og gået mange mange kilometer i konkurrencer.
Først var det moderen der red på den, og nu er det vist datteren. Men det er
jeg sikker på, at andre her i gruppen bedre kan skrive om da jeg ikke er
helt inde i det.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 23-10-03 11:02

"Lars" <ls@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hilsen Lars og Karl Smart

Hedder hesten Karl Smart? *GGG*

Fra : Marlene

Dato : 20-10-03 09:50

> [...]

> Du læser ikke hvad jeg skriver. :/ Jeg siger - jeg har _ikke_
> oplevet Lene råbe og skrige viden ud som sådan. Jeg har oplevet hende

Jeg må give Nina ret; det er snart ved at være en hønsegård, men alligevel
følger jeg med i denne debat, og nu føler jeg altså, at jeg lige - endnu
engang - må skrive, at _hvor_ henne råber/skriger Lene? Så jeg er enig,
Trine, jeg kan heller ikke rigtig se, hvor hun skulle virke bedrevidende.
Jeg har måske ikke læst indlæggene ordentligt - det begynder jeg snart at
tro, eftersom denne debat vender tilbage gang efter gang. Jeg er superglad
for alle Lenes saglige råd - og I andres for den sags skyld - og jeg har kun
oplevet hende skrive pænt og ikke bruge grimme udtryk, som man kan føle sig
stødt over. Der er til gengæld andre, der bruger udtryk, som jeg ville føle
mig stødt over.... Nå, men skal vi ikke komme videre. Jeg har heletiden rost
denne gruppe for at "tale" pænt til hinanden, hvis man sammenligner med
andre grupper (f.eks. hundegruppen).......

Ha' en rigtig god dag

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 09:17

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

(klip)
Ovenstående er jo det som jeg gang på gang har bedt mig fritaget for. Men
der er åbenbart nogen her i gruppen, som ikke kan forstå, at jeg ikke
syntes, at sådan en sætning som : jeg citerer: Tak i lige måde min
pige....... var at tale ned til mig.
Og Trine jeg syntes bestemt at du tager parti......om du så føler stødt over
det eller ej, men jeg føler mig stødt over, at du tager sådan parti uden at
læse mine indlæg om hvorfor jeg ikke vil tales ned til og hvad grunden til
det er.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 09:49

On Mon, 20 Oct 2003 10:17:23 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>læse mine indlæg om hvorfor jeg ikke vil tales ned til og hvad grunden til

   Så har jeg stadig (Undskyld Nina - jeg skal nok snart skrive
noget fornuftigt om heste i stedet ;) ikke udtrykt mig klart nok. Jeg
har masser af gange sagt at Lene fx. ikke altid udtrykte sig lige godt
- jeg har flere gange hevet eksempler frem hvor hun ikke har talt
pænt.
   Jeg siger ikke at man skal finde sig i hvad som helst men at
man lige skal stikke en finger i jorden og tælle til 10 for mange
gange er det en forkert formulering der trikker alle diskussionerne.
Jeg _har_ læst alle dine indlæg om at du føler dig trådt på. Jeg siger
bare at jeg ikke forstår at du er så nærtagende. Men jeg forstår
heller ikke at så mange andre her er det (Hvis du nu klipper den
sidste sætning fra og kun svarer på at jeg har skrevet at _du_ var
nærtagende så skriger jeg for så beviser du netop det jeg hele tiden
har skrevet!). Tag dog tingene lidt med ro! Allesammen!
   Det her blir det sidste jeg gider skrive i den sag. Til trods
for at jeg ellers normalt udtrykker mig forholdsvist klart - og i
flere indlæg havde et indtryk af at blive forstået viser ovenstående
at der tilsyneladende skal så lidt til at jeg ikke engang ved hvad det
er for at trigge en videreudvikling af diskussionen. Det gider jeg
ikke mere - det er heste det her drejer sig om - så det må være det
jeg skriver om for fremtiden.

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 10:04

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Skrige, skrige, skrige.......*smiler*

Selvfølgelig er det heste som skulle diskuteres herinde. Jeg føler mig ikke
særlig nærtagende som regel må jeg sige. Jeg føler, at vi alle har en mening
og det skal vi respekteres for. Men fordi to er enige eller to er uenige så
behøver den ene part ikke at tale ned til den anden og prøve at kvæle den
anden i kilometer lange fordrag og tale nedsættende. Jeg skriver generelt
her inde om hesteting og ikke om specielle hesteformer. Når jeg f.eks
skriver, at jeg syntes, at det eller det er synd for en hest så skriver jeg
generelt og ikke i yderområderne. Jeg er og bliver en rytter som kun vil
mine heste det bedste, og jeg skal ikke topkonkurrere om noget som helst og
vil ikke tales ned til, og fortælles at jeg vil være en af dem man kan
spotte fordi ens hest ville blive nr. chok i en konkurrence. Jeg har også
før redet konkurrencer, og ved god hvad der skal til og ved også, at nogen
gør en masse i god tro, men at de skader dyret så den ikke får lov til at
være "hest". Igen jeg har min mening og den vil jeg gerne respekteres for
uden at skulle tales ned til. At andre har en anden mening er deres og sådan
er det jo.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-10-03 09:04

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

>Og det er det jeg så f.... gerne vil frem til.

Så så så, ikke bande, man skal være sød

Er iøvrigt stinke træt af de her indlæg der kun handler om hvem der har
skrevet hvad til hvem og hvorfor! -ren hønsegård, og det er altså en hest
jeg har..........

Dybt suk fra Nina.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-10-03 08:09

Lars wrote:
> [...]
> acceptere at der kan være mere end en løsning på et problem, uden at fare

Den (dem) der bedst løser det problem, er dem der ikke besvarer indlæg,
der ikke har relevans for gruppen. Så bliver trådene ikke så lange, og
'folk' bliver ikke så grebet i kampens hede.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk